Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Hansi

#22
e-up! / Batterikapasitetsmåling
fredag 27. mars 2020, klokken 19:58
Fins det noe tilsvarende EvBatMon for e-up?
http://evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html
https://elbilforum.no/index.php?topic=33622.0
Holder batteripakkene i e-up godt på kapasiteten?
#23
Høres ut som noe som bør tas raskt tak i hvis det er i nærheten av så ille som det blir forespeilet?

"Press Release: Pollution From Tyre Wear 1,000 Times Worse Than Exhaust Emissions"
https://www.emissionsanalytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions

SitatRichard Lofthouse, Senior Researcher at Emissions Analytics said: "It's time to consider not just what comes out of a car's exhaust pipe but particle pollution from tyre and brake wear. Our initial tests reveal that there can be a shocking amount of particle pollution from tyres – 1,000 times worse than emissions from a car's exhaust.

"What is even more frightening is that while exhaust emissions have been tightly regulated for many years, tyre wear is totally unregulated – and with the increasing growth in sales of heavier SUVs and battery-powered electric cars, non-exhaust emissions (NEE) are a very serious problem."

SitatNick Molden, CEO of Emissions Analytics said: "The challenge to the industry and regulators is an almost complete black hole of consumer information, undone by frankly out of date regulations still preoccupied with exhaust emissions. In the short term, fitting higher quality tyres is one way to reduce these NEEs and to always have tyres inflated to the correct level.

"Ultimately, though, the car industry may have to find ways to reduce vehicle weight too. What is without doubt on the horizon is much-needed regulation to combat this problem. Whether that leads to specific types of low emission, harder wearing tyres is not for us to say – but change has to come."
#24
ID.3 / Langtur / 1000 KM challenge
fredag 28. februar 2020, klokken 19:06
Hva tror dere om ID.3 som langturbil? Har VW kostet på bilen god nok temperaturstyring av batteripakken?

e-Golf gjorde det ikke akkurat så bra på 1000 KM challenge:
https://youtu.be/G_B1Z9lrBwU?t=2526
#25
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Energica Eva Ribelle
onsdag 06. november 2019, klokken 21:13
Nå begynner det virkelig å komme seg :)
https://www.energicamotor.com/energica-eva-electric-streetfighter/
21,5kWh brutto, 18,9kWh netto batteripakke, DC hurtiglading 400 km/t, 80% på 40 min :)
Men hvor får man kjøpt de i Norge? Pris ca. som tidligere, ~250 000?

SitatThe Energica Eva Ribelle fits this bill perfectly. It has the same linear 215 Nm torque at the Ego, the same 21.5 kW long-range lithium-ion battery with up to 400 km of city range, the same suspension and performance options, and all of the technological amenities. It's the only electric naked bike with DC Fast Charge, filling up with over 6 km urban range for every minute spent DC Charging – faster by at least 82% than any other electric bike.
#26
ID.3 / 1st eller ikke 1st?
lørdag 14. september 2019, klokken 09:38
Jeg har begynt å lure på å vente litt og ikke benytte reservasjonen på 1st-utgaven.
Hva tenker dere, tror dere det er en god ide å gå for 1st-utgaven eller å vente litt på de vanlige utgavene hvis man ønsker 58kWh batteripakken?

Hva er egentlig forskjellen (antageligvis nevnt et sted)?
Noe tidligere levering (hvor mye tror dere? Vil som nevnt sannsynligvis kjøpe 58kWh batteripakken)
Play og pause pedaler
#27
BMW i3 / Bytte til 120Ah batteripakke
lørdag 03. august 2019, klokken 19:39
Hei,

Er det noen som har byttet til 120Ah batteripakke? Er det mulig på både 60Ah og 94Ah biler?
Hvor kjøpte dere batteripakken og hvor mye kostet den i så fall?
Hvem utførte byttet og hvor mye kostet det i så fall?

Jeg har kommunisert med BMW vedrørende dette med bytte til større batteripakke i i3 (jeg mente det ble reklamert med at dette var mulig på et tidlig tidspunkt) og fått følgende tilbakemelding fra Simone i BMW Group Norge Kundeservice, no.kundesupport at bmwgroup.com:
SitatHar nå undersøkt dette internt, det finnes dessverre ingen oppgradering av batteripakke fra BMW.
#28
Tesla har annonsert nye Supercharger v3, og samtidig med det noe jeg anser som like viktig, og en litt no-brainer som jeg er forundret over at ikke har blitt implementert tidligere:
Mulighet til å justere så batteripakkens temperatur blir optimal for hurtiglading som de kaller "On-Route Battery Warmup".

Jeg håper alle andre implementerer tilsvarende så snart som overhodet mulig, jeg er forundret over at det ikke har blitt gjort allerede.

https://electrek.co/2019/03/06/tesla-supercharger-v3-kw-capacity-efficiency/
#29
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Lightning Strike
lørdag 19. januar 2019, klokken 19:04
http://lightningmotorcycle.com/lightning-strikes-twice/
https://electrek.co/2019/01/17/lightning-electric-motorcycle-strike/

SitatNew Lightning electric motorcycle: 150 mph, 150 miles, 35 min charge, $13k
Høres jo lovende ut..
#30
Er dette noe man kan håpe flere vil gjøre? For eksempel VW med sine hundretusener av tilbakekalte biler i USA som bare står der? Ca. hvor store batteripakker er det reelt å kunne erstatte motor med girkasse etc med dagens batteriteknologi uten å øke vekt eller volum nevneverdig?

https://www.theverge.com/platform/amp/2018/12/6/18129618/aston-martin-heritage-ev-electric-cars-city-ban
#31
Elbiler i media / IEA-topp Fatih Birol ut mot «elbil-myte»
tirsdag 20. november 2018, klokken 16:48
Er det ikke IEA som bommer grovt med analyser år etter år? Hvor troverdig er de?

Forøvrig artig å se at såpass mange er enig med meg i at å redusere befolkningsveksten er tiltaket de tror vil ha størst effekt for redusere global oppvarming :)

https://m.nettavisen.no/na24/iea-topp-fatih-birol-ut-mot-elbil-myte/3423560885.html
#32
Når blir den første 60kWh(+) Leaf levert til kunde i Norge?
#33
Når blir 60kWh(+) Leaf offisielt lansert i Norge?
#34
Som tittelen sier.. Jeg krysser fingrene :)
#35
Som tittelen sier, hvem/hvilke firma kan bytte batteripakke, og til hvilken pris?

Bytte av enkeltceller og batteripakke har vært diskutert en del, men jeg har ikke sett konkrete eksempler på firmaer og priser bortsett fra en som har byttet fra 24kWh til 30kWh pakke..
#36
Vil 60 kWh Leaf hurtiglade raskere enn Ampera-e?

Begge skal ha aktiv temperaturstyring og omtrent samme størrelse batteripakke.
60 kWh Leaf får kanskje en annen batterikjemi enn Ampera-e, kanskje NCM 811 mot 622 på Ampera-e?

Ampera-e ladet med ca. 25 kW i snitt i Elbilforeningens vintertest.
https://elbil.no/the-biggest-electric-car-test-in-winter-wonderland-ever/
#38
Alt det andre / Dekkene som skaper minst mikroplast
tirsdag 21. november 2017, klokken 07:51
Hvilke dekk skaper minst mikroplast, eller er de like ille?

http://www.bbc.com/news/science-environment-39042655
#39
Hvor mye mer forurenser batteriproduksjonen vs fossilkomponent-produksjonen? Jeg har lest et sted (husker ikke kilde) at man kan kjøre ICE 1000km per produsert kWh batteripakke for å gå i null utslippsmessig, stemmer det? Tenker med ren norsk strøm.
#40
Ser ut som de er smart bygget opp, at tilbyderne kan legge til ladepistoler etter behov. Jeg har veldig gode erfaringer med ABB. Hvor snart blir disse å se i Norge mon tro?

https://insideevs.com/abb-introduces-150-350-kw-abb-terra-hp-high-power-chargers/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA