Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Hansi

#1
Hei,

En del av av utfordringene knyttet til e-Golf synes å være relatert til vanninntrenging ladeluke:
- feil på høyspent kabelnett (UX4?)
- feil på utløser ladeluke
Er det noen som har kompetanse til å designe og 3D-printe et deksel som kan dekke ladeport når den står åpen og bilen lader? Jeg er interessert i å kjøpe et slikt deksel i så fall, kanskje er det flere av landets ca. 48 300 e-Golf-eiere som kan være interessert også?

Eksempler på et slikt deksel:
Nissan Leaf: https://www.polesworth-garage.com/news/charging-port-lid-cover/
Polestar 2: https://www.begood.no/products/ladeportbeskyttelse-polestar-2
#2
e-Golf / Printet deksel over ladeluke/ladekabel
fredag 13. oktober 2023, klokken 11:59
Hei,

En del av av utfordringene knyttet til e-Golf synes å være relatert til vanninntrenging ladeluke:
- feil på høyspent kabelnett (UX4?)
- feil på utløser ladeluke
Er det noen som har kompetanse til å designe og 3D-printe et deksel som kan dekke ladeport når den står åpen og bilen lader? Jeg er interessert i å kjøpe et slikt deksel i så fall.

Eksempel på et slikt deksel for Nissan Leaf:
https://www.polesworth-garage.com/news/charging-port-lid-cover/
Jeg tenker i utgangspunktet det ikke trenger å være like heldekkende som dette, men dette finnes det sikkert noen her som har bedre greie på enn meg
#3
Hei,

Vet noen om en elektrisk MC med følgende kvaliteter (jeg tror dessverre ikke det eksisterer, men blir positivt overrasket om jeg tar feil):
- Rimelig pris, gjerne under 50k
- Kan lade med mode 3
- Lader ca. 20-80% på ca. 1-1,5 time
- Reell rekkevidde på ca. 75 km i ca. 80 km/t.
- Gjerne brukt

Her er noen av alternativene jeg har sett på med +er og -er:
NIU MQi GT Evo
+ Fin pris
- Usikker på rekkevidde på denne i 80 km/t, tviler på at den går så langt?
- Lader relativt sakte, ca. 1kW?
- Mangler mode 3 lading, mulig den kan lades med adapter ala https://elbilhjelpen.no/shop/product/type-2-lang-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler
- Såpass ny modell at man ikke får tak i den brukt

BMW CE 04
+ Antageligvis god kvalitet
+ Antageligvis komfortabel (muligens med unntak av setet?)
+ Lader relativt raskt med hurtiglader, ca. 6,9kW
- Pris, koster vel ca. 100k etter Enova-støtte
- Jeg syns ikke setet ser spesielt komfortabelt ut
- Såpass ny modell at man ikke får tak i den brukt

Zero (brukt)
+ Antageligvis god rekkevidde
+ Lader relativt raskt og mode 3 med Charge Tank tilleggsutstyr, ca. 6 kW
- Fremdeles noe høy pris på relativt gamle modeller
#4
ISO/FDIS 15118-20 https://www.iso.org/standard/77845.html nærmer seg publisering.
Slik jeg har forstått det vil dette føre til mer utbredt bruk av Plug and Charge og V2G, jeg gleder meg :)

Akkurat på dette området syns jeg Tesla henger etter, muligens siden de vil selge Powerwalls? Spesielt Tesla-modellene med LFP-batterikjemi bør være utmerket til dette, med lang levetid/høy cycle life.
VW har vel gitt uttrykk for at de vil støtte V2G (https://cleantechnica.com/2021/12/23/volkswagen-plans-to-offer-v2g-and-plug-charge-technology-in-2022/), vil Tesla følge etter?

I Sverige får man støtte til V2G-ladere (https://www.tu.no/artikler/svenskene-far-stotte-til-a-lagre-egen-solstrom-i-hjemmet-na-kan-norge-komme-etter/366757), vil det komme lignende støtteordninger i Norge? Burde være ideelt med høy andel elektrifiserte kjøretøy og økt bruk av mer varierende energikilder.
#5
Leaf 2010-2017 / Batterioppgradering
torsdag 23. desember 2021, klokken 22:42
Nå begynner det å skje ting :)
Det spørs hva prisen blir, men fint med valgmuligheter og at noen vil holde bilene på veien lenge. Gode muligheter for V2X med LFP også, fint der det ikke er så godt utbygd strømnett f.eks.?

https://youtu.be/2eLe92OAeoU

https://evbatteryrebuilds.com/en/ev-battery-rebuilds-2-3/
#6
Hyundai Ioniq / Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?
søndag 28. november 2021, klokken 12:06
Hei,

Jeg vurderer å oppgradere fra 2013 Leaf til 2017 28 kWh Ioniq. Hva er kjente ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?

Fordeler
Energieffektiv
Rask hurtiglading
CCS hurtigladestandard (på rett sted for Tesla SuC når det åpnes)
Kapabel til langkjøring av grunnene over
Adaptiv cruisekontroll
Justerbar regenerering, en innstilling med null regen?

Bakdeler
Ikke app, ikke OVMS
Støy
Fjernlys
Sikt bakover?
Turtle mode 5%?

Ting jeg er usikker på
Fremkommelighet vinter
SOH batteri, holdbarheten på batteripakken
Kvalitet adaptive cruise control, er den like god som på f.eks. e-Golf?
Støtter den ladebegrensning til f.eks. 80% SOC? Hva er cellespenning ved 100% SOC?
#7
Hvordan er holdbarheten (cycle life) på NCMA (ny Tesla LR og P?) vs LFP (ny Tesla RWD?)?
Det kan virke som begge er relativt holdbare:
https://evreporter.com/nmca-cathode-for-lithium-ion-batteries/
https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lithium-batteries-live-longer-than-nmc/
#8
Hei,

Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?
#9
Hei,

Jeg vurderer å begynne å hilse på elektriske medtrafikanter for deres innsats for miljøet (uavhengig av om det er deres egentlige motivasjon)  :)
Hvordan ville du oppleve det eventuelt?

Det var vel relativt utbredt i elbilens spede begynnelse, kanskje det hadde vært hyggelig å gjenoppta det? :)
#10
https://www.gac-motor.com/en/media/newsdetail/id/166.html
https://pushevs.com/2021/07/30/gac-aion-with-fast-charging-speed-comparable-to-refueling/
https://cnevpost.com/2021/07/28/gac-aion-shows-technology-with-charging-speed-comparable-to-refueling/

Sitat
Recharge to 80% capacity in 8 minutes at its fastest, solving the pain point of pure electric models

Graphene, known as the king of materials in the 21st century, initially costs several hundred or even thousands of Chinese Yuan per gram, and was thus called black gold. At the GAC Tech Day held in July, GAC Group demonstrated its 3DG (three-dimensional graphene) production technology with independent intellectual property rights, solving the issue of high costs of graphene. The simple, stable, and efficient production method reduces costs to only one-tenth of the conventional method.

After achieving low-cost and large-scale production of graphene, GAC Group has also made major breakthroughs in the downstream application of its use. Among them, the electric vehicle industry is most interested in the graphene-based super-fast-charging battery. Compared to the current fast-charging time of pure electric models, which takes 30 minutes to recharge to 80% of battery capacity, this graphene-based battery has a 6C fast charge capability, combined with a 600A high-power charger, can be recharged to 80% capacity in 8 minutes. The battery has also passed the most stringent safety test - Battery Shooting Test, possessing quality and reliability of the highest standard.

This graphene-based battery technology is an industry leader. It will significantly shorten charging time, as well as greatly extend battery life, solving the current%u201C pain points%u201D of pure electric vehicles. The good news is that this battery technology has come out of the laboratory into real-world production. Aion V, the first vehicle model equipped with this graphene-based battery, has entered the mass production testing phase. It is poised to lead the electric vehicle industry into a new stage of development.

PushEVs: "The GAC Aion V will be the first electric car to be equipped with this super fast-charging battery technology, its mass production is already scheduled for September this year."
#11
Enda et argument mindre for de som er imot elektriske fremkomstmidler? ;D

https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2021/07/14/ford-mach-eau.html
#12
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / BMW CE 04
onsdag 07. juli 2021, klokken 16:49
https://www.electrive.com/2021/07/07/bmw-presents-serial-version-of-the-electric-scooter-ce-04/

https://www.bmwmotorcycles.com/en/discover/stories/urban-mobility/definition-ce04.html

Kommer denne for salg i Norge mon tro?
..og for å svare meg selv, ja, den gjør faktisk det :)
https://konfigurator.bmw-motorrad.no/index_no_NO.html#/configurator/0C51/P0NB5/SE_TEXT
Håper alle som kjøper denne kjøper den med hurtiglader, det gjør den mye mer anvendelig i mine øyne.
Setet ser ikke veldig komfortabelt ut, ellers ikke ille..
#13
I Stortingsvedtak 1232 heter det at:
SitatStortinget ber regjeringen om å utarbeide en nasjonal ladestrategi i løpet av 2022 for å sikre koordinering mellom offentlige myndigheter og sikre nok ladeinfrastruktur. Ladestrategien må være forbrukervennlig.
(min utheving)

Hvordan ser ladeoperatørene for seg kravet om forbrukervennlighet best mulig kan imøtekommes?
Jeg vil utfordre brukere av ladeinfrastruktur som ikke er fornøyd med dagens situasjon til å utfordre ladeoperatørene med dette spørsmålet i sosiale medier og andre sammenhenger og skrive eventuelle tilbakemeldinger de får i denne tråden og jeg vil utfordre ladeoperatørene som har ansatte tilstede på Elbilforum, BKK/Bilkraft ved Lars_F og Circle K ved Lars C. Krogenæs til å svare på dette i denne tråden.


Jeg stilte en del ladeoperatører følgende spørsmål på Facebook (dette var nok før vedtaket var fattet og basert på info fra Norsk Elbilforening om kortbetaling (https://elbil.no/stortinget-vil-ha-kortbetaling-og-enklere-prising-av-hurtiglading/):
SitatKan dere si noe om deres refleksjoner rundt at Stortinget vil at du skal kunne betale med kort direkte på hurtigladere og gå over til kWh-prising?
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW5WR1/stortinget-vil-at-du-skal-kunne-betale-med-kort-direkte-paa-hurtiglader

Kople svarte følgende:
SitatVi synes det er veldig fint at det blir fokus på det. Som du vet, så ønsker jo vi å gjøre det enkelt å lade, slik at det blir enklere å velge elbil. Vi får ofte spørsmål om å etablere kortbetaling på våre ladestasjoner, men når vi sammenligner kostnadene forbundet med å etablere en kortterminal med inntektene vi får på en ladestasjon dersom vi skal beholde gode ladepriser, så er det rett og slett ikke forsvarlig økonomisk for oss dessverre. I likhet med hva Ole-Henrik og Annika sier i artikkelen du linker til, så er det også hos oss mulig å betale med kort i dag - ikke direkte på en kortterminal, men gjennom app og drop-in betaling, som fungerer litt som netthandel.

Vi har i tillegg valgt å åpne laderne våre for at kundene våre kan bruke andre apper og ladebrikker for å starte lading hos oss. Slik kan kundene velge ett kundeforhold i fremtiden for ladetjenester på tvers av ladeoperatørene. Vi tror at dette er veien å gå fremover for å sikre både brukervennlighet, gode ladepriser og et bredt ladenettverk - også med tanke på at vanene våre for betaling er i utvikling med mobilbetaling og annen spennende teknologi som kommer.

Vi forstår godt at det er vanskelig å beregne pris for å lade. Dette med å sette minuttpris kan sammenlignes med parkeringsavgift, hvor man betaler for tiden som laderen er reservert. Siden ladekurven på elbilene stort sett er slik at effekten bilen tar imot fra en hurtiglader går ned fra rundt 80%, har minuttprisen vært et viktig komponent for å motivere til å stoppe lading på rundt 80%, evt å flytte bilen når den er fulladet på normalladere. Slik blir det mindre ladekø - noe som igjen gjør det enklere å velge elbil.

Samtidig kommer det ny teknologi i de nye bilene, som både gjør at effekten holdes oppe gjennom hele ladeøkten, og at batteriet varmes/kjøles til optimal temperatur for å motta maks effekt til enhver tid og dermed lade raskest mulig. Dette vil forhåpentligvis gjøre minuttprisen overflødig på sikt. Vi har allerede gjort et grep med å fjerne minuttprisen mellom kl 22 og 08 på våre ladere, når det er lite trafikk på laderne. Dette er en start, og vi forholder oss selvsagt til den ladestrategien som kommer fra regjeringen.
Slik jeg tolker Kople ser man på roaming som et godt svar.

Jeg vil utfordre ladeoperatørene som har ansatte tilstede på Elbilforum, BKK/Bilkraft ved Lars_F og Circle K ved Lars C. Krogenæs til å inngå roamingavtaler med Kople.

Jeg vil samtidig utfordre Norsk Elbilforening om å utrede en Nobil-lignende uavhengig "samletjeneste" hvor man ved å registrere seg 1 gang åpner for lading hos alle ladeoperatørene som aksepterer roaming.

(Jeg syns det er underlig at det skal være så fordyrende å akseptere kortbetaling, men det er en annen sak.)
#14
Leaf 2010-2017 / Bruke Leaf til camping
fredag 18. juni 2021, klokken 21:05
Jeg vurderer å prøve Leafen til camping i sommer :)

Jeg ser for meg å skru ut passasjersetet og lage en plata ala https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188615140 til å lage en liten seng på

Noen utfordringer jeg grubler over hittil:
- Kjørelys er alltid på når bilen er på, hva er den enkleste måten å enten blokkere (uten varmeutvikling slik at man tar pærene) eller deaktivere de?
- Hvor kan man få tak noe ala denne innsynsbeskyttelsen i Norge? https://evannex.com/collections/accessories-for-nissan-leaf/products/sunshade-for-nissan-leaf
- Noe annet jeg bør tenke på?

Vurderte å bytte Leafen i en e-NV200 som sikkert er atskillig bedre egnet, men vet ikke om jeg ønsker å realisere verditapet, kjøpe dyrere bil, samt at den kortere rekkevidden på e-NV200 ikke frister..
#15
Elbilen i Samfunnet / Forbedringspotensiale
lørdag 01. mai 2021, klokken 12:28
Usikker på hvor denne tråden hører hjemme, satser på at den kan ligge her.

Hva tenker dere om forbedringspotensiale mobilitet? Litt usikker på hvor dette bør avgrenses, men..
Hvor er det mest å hente i et miljø og klimaperspektiv?
Elektrisk fremdrift er et godt sted på veien, men det er sikkert andre ting som bør gjøres.
Jeg syns dette er et spennende tema og har samlet noen tanker under.

Batteri
- Mindre miljøskadelige
- Lettere
- Solid state
- Fjerne kobolt
- Økt levetid/antall cycles
- Droppe 12v?

Autonomi/selvkjøring
- Kjøretøy mer i bruk/mindre parkert
- Standardisering
- Økonomisk interesse av deler som varer lenger

Ladere
- Høyere effektivitet?

Materialvalg
- Mindre miljøskadelige?
- Lettere gjenvinnbare/reparerbare?
- Solcellekledning for å høste energi (ja, jeg vet det er delte meninger om dette)

Dekk
- Mindre mikroplast (hvor skadelig er mikroplast?)
- Piggdekk vs. piggfritt
- Alternativer?

Bremser
- Mindre bremsestøv
- Mindre vedlikehold
- Mindre kast av mye materiell grunnet rust
- Kan man komme til et punkt hvor det er tilstrekkelig med kun regenerering?

Væsker
- Er disse miljøskadelige/hvor miljøskadelige er de forskjellige væskene? Alternativer?

Aerodynamikk
- Tesla leder an (Mercedes-Benz EQS er vel omtrent likt eller ørlite bedre?), kan man gå enda lenger? Aptera er på vei, vil så aerodynamiske kjøretøy bli en suksess?

Vekt
- Vil kjøretøy bli lettere etter hvert som batteri blir lettere?
- Vil man kunne gå tilbake til mindre bilstørrelser som tidligere i stedet for stadige større?
- Bedre tilpassede/mindre autonome kjøretøy enn hovedsakelig store busser?

Fjæring
- Vil man kunne samle energi fra fjæring?
#16
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Ola Electric
lørdag 13. mars 2021, klokken 09:33
https://electrek.co/2021/03/08/ola-reveals-first-images-of-its-upcoming-62-mph-electric-scooter/

"Ola Electric is currently constructing a megafactory in India to produce its premier electric scooter model."

"Annual production capacity is estimated to be 2 million scooters per year when the factory opens later this summer, increasing to 10 million scooters per year in 2022."

Dette vil gjøre en forskjell :)
#17
Som emnet sier.. Det kan godt hende at det finnes god informasjon om dette noe sted, henvis meg gjerne dit eventuelt :)

Jeg har brukt ladetimer, men det virker ikke som batteripakken blir spesielt varm av det..
Jeg vil anta det lønner seg å bruke høyest mulig strømstyrke ved lading i kombinasjon med ladetimer for å få opp temperatur i batteripakken?

Hva med klimakontroll timer? Vil den redusere SOC? Er det mulig å kjøre flere oppvarmingsøkter samme dag hvis ikke? Bruker den såpass med effekt at det har noen innvirkning på batteritemperaturen?
#18
Volkswagen VW / Hvilke ladeoperatører støttes i We Charge?
onsdag 04. november 2020, klokken 20:47
Hei,

Jeg sliter litt med å finne ut av dette, hvilke ladeoperatører støttes i We Charge?
#19
Carwing / Bytte mellom 80% og 100% lading i app?
fredag 30. oktober 2020, klokken 13:07
Hei,

Er det mulig å bytte mellom 80% og 100% lading i app, eventuelt hvordan?
#20
e-Golf / Oppgradere telematikkmodul til 5G?
lørdag 13. juni 2020, klokken 12:53
Hei,

Er dette noe dere tror VW vil tilby til en overkommelig pris? 2G-nettet vil vel stenges ned om noen år (ca. 2025?)?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA