Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrBacardi

#31
Model S 2023 - / Sv: Parkeringsensorer forsvinner fra S og X
fredag 13. januar 2023, klokken 18:03
Sitat fra: Meka på lørdag 07. januar 2023, klokken 14:05
Helt ærlig så fatter jeg ikke hvorfor de fjerner sensorene.
Kan ikke være mye å spare på det, selv ved feil er disse enkle å skifte ut

Her forklarer Karpathy det veldig tydelig:
https://youtu.be/_W1JBAfV4Io

TLDW: fjerne usikkerhet i systemet når ulike sensortyper rapporterer ulikt på samme tidspunkt
#32
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 10. januar 2023, klokken 20:24
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. januar 2023, klokken 11:33
Jeg er overbevist om at dette kan løses i software.

Hvis de har satt som krav i software at batteriet skal ha feks minst ~10°c året rundt, vil det fra 9,9°c utetemperatur begynne å løpe mye energi til å holde batteriet varmt.
Legg til at dette er ett objekt i bevegelse, og batteriet vil kunne kjøles ganske raskt ned igjen.

Har man ikke har kraftig nok effekt i denne varmekretsen, vil denne varmeren være 100% aktiv fra September til April uten software-endringer.

Effekten på batterivarmen kan trolig reguleres gjennom software prioriteringer, det er jo ett væskebasert system med varmepumpe, ala det Tesla har.
Og senker man kravet for driftstemperatur fra 10 til 1°C, sparer man mye energi igjen.. krever enorme mengder energi å varme opp 400-500kg batteri.

Altså er korrekt skriving av software helt elementært for effektivitet. Som første helelektriske bil, som er helt avhengig av software, kan man ende opp å gjøre feil prioriteringer.

Høres i utgangspunktet ut som en plausibel teori. Det eneste som skurrer er jo at Subaru Solterra i bunn og grunn er samme bilen. Så da skulle en jo tro at de har samme software også. Men det kan jo være satt ulike konfigurasjonsparametere selvsagt, som feks dette med når batterivarmer skal slå inn.

Men hvis det er noe slikt så er det jo superenkelt for Toyota å finne ut av det, de kan jo bare kjøre en Solterra og bZ4 etter hverandre med en oppkoblet laptop i hver og se nøyaktig hvilke komponenter som har forskjellig strømtrekk underveis.

Og siden kundebilene ikke allerede har blitt oppdatert med nye parametere, så peker jo det litt på at det er noe annet.
#33
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Personlig profil
mandag 09. januar 2023, klokken 19:08
Helt fersk Q4-bruker her, fikk utlevert bil i forrige uke med programvareversjon 3812. Og jeg opplever ikke feilmeldinger i oppstarten som denne tråden tar opp.

Så det ser sannsynligvis ut til i allefall å være rettet fra denne versjonen (kanskje fra tidligere versjoner av også?)
#34
La inn en bestilling for ordinær service for en 2015 P85D, og i denne servicen ble det lagt til et punkt som heter "Reseal of battery". Spurte hva det var og det er en servicekampanje som bør utføres på disse bilene sier Tesla-service.

Flere som har fått denne gjennomført på sin bil i det siste? Er det for å hindre fukt inn i batteriet kanskje?
#35
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler kræsjer oftere enn fossil
søndag 01. januar 2023, klokken 21:43
For å luke ut uoppmerksomhet, kan det tenkes at det dukker opp bilforsikringer i fremtiden hvor det kreves kamera på sjåføren for å oppnå gunstigste bonus eller ligenende?

Litt på implementasjon, men da kan man lett tenke seg løsninger som at de siste 30 sekundene av en hendelse fra de involverte bilene automatisk blir sendt til de respektive forsikringsselskapene. Altså at det blir like vanlig med intern video, som det er vanlig med utvendig video i dag.

Flere biler har jo internt kabin-kamera i dag, og BMW iX sitt innvendige kabin-kamera aktiveres jo allerede i dag automatisk ved forsøk på innbrudd.
#37
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 06. desember 2022, klokken 18:24
Sitat fra: e-tron på tirsdag 06. desember 2022, klokken 09:42
Søkte litt på nettet angående dette og fant en artikkel der det også står at det ikke er sikkert lading vil fungere når det er lavere temperatur en -20C (tilsvarer -4 grader farenheit)

Fra artikkel: Specifically, Toyota writes: "*For the bZ4X AWD model, charging may slow down more than other models in weather conditions below 32 degrees Fahrenheit and may not be possible when the temperature drops to around -4 degrees Fahrenheit and below. Drive battery conditions, charger specifications and DC charging fully more than twice per day also can negatively affect charging time."

https://www.electrive.com/2022/05/13/coldgate-for-toyota-bz4x/

Her må vel noen ha misforstått? Det må vel være slik at når batteriet er kaldere enn  X minusgrader så går all ladestrøm inn til batterivarmeren, så begynner batteriet etterhvert å ta lading når temperaturen høy nok?
#39
Polestar 3 / Sv: Polestar 3
lørdag 19. november 2022, klokken 12:55
P3 i Oslo
#40
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
fredag 11. november 2022, klokken 19:24
Mon tro om Toyota/Subaru tør å låne ut bil til TeslaBjørn før de evt har en firmware-fix ute eller lignende...
#41
Poster for ordens skyld, denne bilen fikk et 1088935-01-B batteri, som vel er et 85 kWh-batteri.

#43
Denne bilen får nytt hovedbatteri. Gir mening siden det var aldri noen melding om 12v batterinivå lavt før bilen stoppet.

Er det typisk refurbished 85-performancepakke man får med P85D eller er det sjans på 90 kanskje?
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis superlading for eier nr.2?
onsdag 29. juni 2022, klokken 18:45
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 29. juni 2022, klokken 17:10
Pga høy strømpris er biler med gratis superlading attraktiv i bruktmarkedet. Er det noen som har gått rundt regelen om fjerning av lading på ny eier? Er dette noe som er automatisert ifbm eierskifte hos vegvesen ?

Mulig man kan "trikse seg" rundt det hvis forrige eier beholder bilen i sin tesla-konto, og altså ikke overfører bilen til kjøper sin Tesla-konto. Og deretter deler bil-tilgangen i Tesla-appen med ny eier. Men det er ikke veldig reelt, da forrige eier fortsatt har full tilgang til bilen  ;)

For jeg tipper det er ifbm. eier-endringer på bilen i Tesla sine systemer at fjerning av lading på ny eier skjer.
#45
Noen slektninger fikk opp melding om at Spenningsforsyning er for lav: Kan ikke kjøre.

Indikerer det feil på 12v eller hovedbatteri? Bilen har ikke fått melding om lavt 12v batteri før denne feilmeldingen.

Dreier seg om en 2015 P85D, 12v har blitt byttet en gang eller to tidligere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA