Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrBacardi

#17
Model 3 / Sv: Første eu kontroll, ikke godkjent :(
fredag 05. mai 2023, klokken 19:58
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 05. mai 2023, klokken 08:52Var det ikke Tesla som ikke trengte service....

Antar du troller her, men bilene skal inn (eller om man tar jobben selv) hvert år anbefaler Tesla:

SitatVinterpleie
Vi anbefaler rengjøring og smøring av alle bremsekalipers hver 12. måned eller 20 000 km for biler i regioner med kaldt vær.
kilde: https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
#18
Model S 2023 - / Sv: Nyttelast på 352/334 kg?
lørdag 11. mars 2023, klokken 10:12
Sitat fra: geear på onsdag 08. mars 2023, klokken 16:17
Hvorfor får ikke LR samme tillatt totalvekt som Plaid, og dermed tilsvarende bedre nyttelast? Handler virkelig de lave nyttelastene kun om rekkevidde-rating?

Tillat totalvekt-tallet for Long Range ser underlig lavt ut ja.

Til sammenligning har min 2016 S disse verdiene:

Egenvekt: 2081
Egenvekt m fører: 2156
Tillatt totalvekt: 2600
Maks nyttelast: 444
#20
Kanskje et siste push nå for å få ut biler med hw3, før alle blir produsert med hw4? https://insideevs.com/news/655934/tesla-hardware-4-vehicles-deliveries/
#21
HW4 biler får mulighet til flere kameraer (opptil 12) samt potensielt 4D radar:
https://www.teslarati.com/tesla-hardware-4-self-driving-computer-cameras-radar-details/

Bryter jo med all-in i Tesla Vision hvis det blir 4D-radar på nye biler...
#22
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
lørdag 11. februar 2023, klokken 19:39
Sitat fra: Egil S på onsdag 25. januar 2023, klokken 17:41
Jeg skulle ha SUV, helst coupè SUV, 500km eller mer rekkevidde, litt sportslige egenskaper og tilhengerfeste.
EQC går for kort, BMW ix1 og 3 det samme, iX er grusom å se på.
Jaguar hører jeg lite pent om, Tesla var ikke interessant, ID.5 var dørgende kjedelig, Q4 E-tron var for liten, gamle eTron hadde for dårlig rekkevidde.
Polestar var litt kjedelig men er jo Volvo kvalitet og Kina biler var ikke så aktuelt.

Skoda RS vant på utseende, interiør design, 13" skjermen og rekkevidden mot det som var på markedet i mai/juni i fjor med levering før nyttår.

Jeg så på EQS, men det var litt dyr, usikker levering og 7-seter/så stor bil trenger jeg ikke.

Jeg må jo si at det prisnivået Skoda kommer i med RS modellene gjør at forventningene øker.

Planen er å ha RS'en i 2-3 år så bytte til noe annet.

Da låter det som om nye Audi Q6 e-tron Sportback som kommer snart kan passe deg i neste runde?
(Noen detaljer her: https://electrichasgoneaudi.net/models/q6-e-tron/)
#23
Lade hjemme / Sv: Svenske Elsäkerhetsverket kritiserer Easee Home.
torsdag 09. februar 2023, klokken 17:31
Stusser litt på at Easee i dag også fortsatt velger å avstå på å svare detaljert på spørsmålene fra tek.no:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/q1m1yE/det-ser-ikke-lyst-ut-for-easee
#25
Sitat fra: TB på onsdag 01. februar 2023, klokken 23:30
Borettslag jeg bor vurderte Salto i 2016, men vi valgte Zaptec i 2017.

Se vedlegget jeg lastet opp. I følge dokumentet (fra 2016) kommuniserer Salto CLU via en kablet BUS-forbindelse basert på RS485.

RS-485 stiller ikke høye krav til kabelen, men den må være riktig terminert skal forbindelsen være stabil.
Termineringen skal være enkel å måle er riktig. Stjerne eller ring er ikke anbefalt.

Vil også anta det skal være mulig å hente ut noen form for diagnose informasjon fra CLU eller ladeboksene?
Med tanke på det skjer hver gang bør det være mulig å fremprovosere feilen og avklare hva som er årsaken.

Takk for tips, skal sende det videre!
#26
Vi har hatt et ladeanlegg fra Defa/Salto med lastbalansering (CLU-system: https://www.salto.no/ladelosninger/borettslag) nå siden ca. 2016 i fellesgarasjen her, og frem til 2022 har det fungert plettfritt.

Men nå siste året at det begynte å hikke litt. Hver gang man kobler inn en bil så blinker ladestasjonen kun et par ganger og ingenting skjer. Hvis man så kobler ut kabelen igjen, og deretter inn igjen så starter ladingen umiddelbart. Dette skjer på tvers av alle ladestasjonene og på tvers av alle bilmerkene som er representert i garasjen. Snakk om ca. 30-40 plasser tipper jeg med lading nå.

Typisk 1-2 ganger i året er en installatør innom og monterer et par nye ladestasjoner for folk som har skaffet seg elbil. Mistenker feilen oppstod etter en slik runde rundt påsken 2022.

Har vært feilmeldt mange ganger til leverandør, men de finner ikke ut av det. Så spørsmålet her er egentlig, er det noen andre som har opplevd tilsvarende og da endt opp med å finne en løsning?
#27
Sitat fra: RJK på søndag 08. januar 2023, klokken 22:28
Er vel ca null sannsynlighet for at man får hurtig/lynlading på båt. Så om noe, så blir det AC-lading eller DC-lading på AC-hastigheter. Jeg er ikke elektriker, så skal ikke si noe om det er AC eller DC man vil kunne bruke om man skal lade på båt, selv om jeg tipper det er AC som er alternativet.

Å nekte elbiler å reise med båt, altså uten mulighet for lading under overfarten, vil jo rett og slett være invitt til å forby fergetrafikk, da man allerede nå vet at icebiler brenner oftere enn elbiler. Da må man definitivt forby icebiler også. Sier seg selv at det ikke skjer, men at det kan komme endringer i både båtkonstruksjon (isolering mot spredning av brann) og brannslokningsutstyr og rutiner, vil nok kunne skje, spesielt på lange fergeoverfarter.

Men greit nok, et nytt poeng til oss som vil ha tunneler og bruer fremfor ferger. ;)

I "gamle dager" var det helt strøkent å lade elbilen sin over natten på fergen fra Stockholm til Helsinki, siden ladenettverket i Finland da var mildt sagt mangelfullt ( https://elbilforum.no/index.php?topic=29157.msg494731#msg494731 ). Men Silja Line stoppet for noen år siden å tilby lading underveis.

Men i dag er det selvsagt ikke noe behov for slikt, da det er hurtigladere over alt  :+1:
#28
Model Y / Sv: Performance varmeapparat sluttet å virke
lørdag 14. januar 2023, klokken 20:08
Sitat fra: peterka på lørdag 14. januar 2023, klokken 19:09
Har Tesla eigne folk/lastebil som henter?

Nei, sist min ble hentet ifbm. en garantisak (kjølevæskelekkasje) så var det Viking mener jeg, som da kom med loaner på planet.
Men det er kanskje litt geografisk betinget, jeg bor i Bærum.
#29
Model S 2023 - / Sv: Parkeringsensorer forsvinner fra S og X
fredag 13. januar 2023, klokken 18:03
Sitat fra: Meka på lørdag 07. januar 2023, klokken 14:05
Helt ærlig så fatter jeg ikke hvorfor de fjerner sensorene.
Kan ikke være mye å spare på det, selv ved feil er disse enkle å skifte ut

Her forklarer Karpathy det veldig tydelig: https://youtu.be/_W1JBAfV4Io

TLDW: fjerne usikkerhet i systemet når ulike sensortyper rapporterer ulikt på samme tidspunkt
#30
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 10. januar 2023, klokken 20:24
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. januar 2023, klokken 11:33
Jeg er overbevist om at dette kan løses i software.

Hvis de har satt som krav i software at batteriet skal ha feks minst ~10°c året rundt, vil det fra 9,9°c utetemperatur begynne å løpe mye energi til å holde batteriet varmt.
Legg til at dette er ett objekt i bevegelse, og batteriet vil kunne kjøles ganske raskt ned igjen.

Har man ikke har kraftig nok effekt i denne varmekretsen, vil denne varmeren være 100% aktiv fra September til April uten software-endringer.

Effekten på batterivarmen kan trolig reguleres gjennom software prioriteringer, det er jo ett væskebasert system med varmepumpe, ala det Tesla har.
Og senker man kravet for driftstemperatur fra 10 til 1°C, sparer man mye energi igjen.. krever enorme mengder energi å varme opp 400-500kg batteri.

Altså er korrekt skriving av software helt elementært for effektivitet. Som første helelektriske bil, som er helt avhengig av software, kan man ende opp å gjøre feil prioriteringer.

Høres i utgangspunktet ut som en plausibel teori. Det eneste som skurrer er jo at Subaru Solterra i bunn og grunn er samme bilen. Så da skulle en jo tro at de har samme software også. Men det kan jo være satt ulike konfigurasjonsparametere selvsagt, som feks dette med når batterivarmer skal slå inn.

Men hvis det er noe slikt så er det jo superenkelt for Toyota å finne ut av det, de kan jo bare kjøre en Solterra og bZ4 etter hverandre med en oppkoblet laptop i hver og se nøyaktig hvilke komponenter som har forskjellig strømtrekk underveis.

Og siden kundebilene ikke allerede har blitt oppdatert med nye parametere, så peker jo det litt på at det er noe annet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA