Til kunde i København:
https://fiskerati.com/fisker-ocean/fisker-delivers-first-ever-ocean-one-electric-suv/
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Ingeniøren på fredag 05. mai 2023, klokken 08:52Var det ikke Tesla som ikke trengte service....
SitatVinterpleiekilde: https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
Vi anbefaler rengjøring og smøring av alle bremsekalipers hver 12. måned eller 20 000 km for biler i regioner med kaldt vær.
Sitat fra: geear på onsdag 08. mars 2023, klokken 16:17
Hvorfor får ikke LR samme tillatt totalvekt som Plaid, og dermed tilsvarende bedre nyttelast? Handler virkelig de lave nyttelastene kun om rekkevidde-rating?
Sitat fra: Egil S på onsdag 25. januar 2023, klokken 17:41
Jeg skulle ha SUV, helst coupè SUV, 500km eller mer rekkevidde, litt sportslige egenskaper og tilhengerfeste.
EQC går for kort, BMW ix1 og 3 det samme, iX er grusom å se på.
Jaguar hører jeg lite pent om, Tesla var ikke interessant, ID.5 var dørgende kjedelig, Q4 E-tron var for liten, gamle eTron hadde for dårlig rekkevidde.
Polestar var litt kjedelig men er jo Volvo kvalitet og Kina biler var ikke så aktuelt.
Skoda RS vant på utseende, interiør design, 13" skjermen og rekkevidden mot det som var på markedet i mai/juni i fjor med levering før nyttår.
Jeg så på EQS, men det var litt dyr, usikker levering og 7-seter/så stor bil trenger jeg ikke.
Jeg må jo si at det prisnivået Skoda kommer i med RS modellene gjør at forventningene øker.
Planen er å ha RS'en i 2-3 år så bytte til noe annet.
Sitat fra: TB på onsdag 01. februar 2023, klokken 23:30
Borettslag jeg bor vurderte Salto i 2016, men vi valgte Zaptec i 2017.
Se vedlegget jeg lastet opp. I følge dokumentet (fra 2016) kommuniserer Salto CLU via en kablet BUS-forbindelse basert på RS485.
RS-485 stiller ikke høye krav til kabelen, men den må være riktig terminert skal forbindelsen være stabil.
Termineringen skal være enkel å måle er riktig. Stjerne eller ring er ikke anbefalt.
Vil også anta det skal være mulig å hente ut noen form for diagnose informasjon fra CLU eller ladeboksene?
Med tanke på det skjer hver gang bør det være mulig å fremprovosere feilen og avklare hva som er årsaken.
Sitat fra: RJK på søndag 08. januar 2023, klokken 22:28
Er vel ca null sannsynlighet for at man får hurtig/lynlading på båt. Så om noe, så blir det AC-lading eller DC-lading på AC-hastigheter. Jeg er ikke elektriker, så skal ikke si noe om det er AC eller DC man vil kunne bruke om man skal lade på båt, selv om jeg tipper det er AC som er alternativet.
Å nekte elbiler å reise med båt, altså uten mulighet for lading under overfarten, vil jo rett og slett være invitt til å forby fergetrafikk, da man allerede nå vet at icebiler brenner oftere enn elbiler. Da må man definitivt forby icebiler også. Sier seg selv at det ikke skjer, men at det kan komme endringer i både båtkonstruksjon (isolering mot spredning av brann) og brannslokningsutstyr og rutiner, vil nok kunne skje, spesielt på lange fergeoverfarter.
Men greit nok, et nytt poeng til oss som vil ha tunneler og bruer fremfor ferger.
Sitat fra: peterka på lørdag 14. januar 2023, klokken 19:09
Har Tesla eigne folk/lastebil som henter?
Sitat fra: Meka på lørdag 07. januar 2023, klokken 14:05
Helt ærlig så fatter jeg ikke hvorfor de fjerner sensorene.
Kan ikke være mye å spare på det, selv ved feil er disse enkle å skifte ut
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. januar 2023, klokken 11:33
Jeg er overbevist om at dette kan løses i software.
Hvis de har satt som krav i software at batteriet skal ha feks minst ~10°c året rundt, vil det fra 9,9°c utetemperatur begynne å løpe mye energi til å holde batteriet varmt.
Legg til at dette er ett objekt i bevegelse, og batteriet vil kunne kjøles ganske raskt ned igjen.
Har man ikke har kraftig nok effekt i denne varmekretsen, vil denne varmeren være 100% aktiv fra September til April uten software-endringer.
Effekten på batterivarmen kan trolig reguleres gjennom software prioriteringer, det er jo ett væskebasert system med varmepumpe, ala det Tesla har.
Og senker man kravet for driftstemperatur fra 10 til 1°C, sparer man mye energi igjen.. krever enorme mengder energi å varme opp 400-500kg batteri.
Altså er korrekt skriving av software helt elementært for effektivitet. Som første helelektriske bil, som er helt avhengig av software, kan man ende opp å gjøre feil prioriteringer.