Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - MrBacardi

#41
i-Pace / Første norskregistrerte I-Pace ble EK 75717
søndag 20. mai 2018, klokken 18:39
Første norskregistrerte Jaguar I-Pace ble EK 75717. Grå bil som ble registrert 16. mai.

Ikke registrert med hengerfeste ser det ut til.
#42
19" Slipstream-felger kan nå bestilles i Sonic Carbon-farge med ny bil.

Dessuten kan man bestille svarte Arachnid-felger med P100D.
#43
Ventilerte seter er tilbake, men altså kun tilgjengelig for P100D.

Dessuten kan man nå med P100D bestille med svarte Arachnid-hjul (gjelder Model S).
#44
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=119210322

Disse har ny type dekktrykksensor, som man må ha på biler med autopilot.

#45
ID.3 / Volkswagen Neo - kommer 2020 - pris ca €25.000
mandag 30. april 2018, klokken 17:07


Den første bilen i I.D.-konseptserien har fått et offisielt navn: Neo.

https://electrek.co/2018/04/26/vw-neo-production-electric-car-image-leaks-id-concept/

Ingen nye detaljer finnes enda, bortsett fra bildet over.
#46

https://youtu.be/KOToaYsUc1U

Men, kjekt å vite at bakdørene åpner seg automatisk hvis bilen skulle synke
#47
https://www.n-tv.de/wirtschaft/Altmaier-verlangt-deutschen-Tesla-article20386034.html?mobile=false

Google translate fra tysk til norsk:

SitatAltmaier krever tysk Tesla

Peter Altmaier er ikke fornøyd med e-bilproduksjonen i Tyskland. Forbundsministeren for økonomi krever en rimelig elektrisk bil. Han lager en sammenligning med Tesla.


Forbundsminister for økonomi Peter Altmaier har krevd fra den tyske bilindustrien bygging av en rimelig elektrisk bil, som kan konkurrere med konkurransen fra Tesla fra USA. I et intervju med avisen "Bild" CDU-politiker sa når de blir spurt om sine konkrete krav til selskapene, "Ta med en modell på markedet, som har minst omfanget av en Tesla og også koster mindre."

Han spurte også bilprodusentene om å utvikle verdens beste IT-plattform og endelig komme inn i produksjonen av e-bilbatterier. "Fordi fremtiden med som god pengene er tjent millioner av kraftige elektriske batterier er nødvendig, må vi også en battericelle produksjon i Europa. Ellers ville vi akseptere at i fremtiden en stor del av verdien i Asia eller USA oppstår holdes her hos oss."

Selv om Daimler monterer batteriene for e-biler i Kamenz, beveger cellen som en grunnleggende byggestein seg fortsatt fra Asia. Billeverandøren Bosch besluttet nylig mot produksjonsceller.

Altmaier kritiserte selskapene i intervjuet samtidig for å være sent i overgangen til elbiler. "Selv fremtidens elbiler må bygges her, ettersom bilselskapene har nølt med uforståelig lang tid." For ikke å gå glipp av forbindelsen til internasjonal konkurranse, måtte selskapene investere høye "tosifrede milliarder" i denne sektoren.

Den truede med å kjøre forbudt dieseldrivere hoppet Altmaier. Han var enig med Federal samferdselsminister Andreas Scheuer, "at vi ikke vil ha forbud mot dieselbiler, fordi det må være noen straff for å gi de som har stolt på forsikringen om denne bransjen."

Virker som Altmaier har skjønt hva som skjer :) Vi får håpe den tyske bransjen tar grep.
#48
Tesla / 2018.14 - Bedre ytelse for første-generasjon MCU!
torsdag 12. april 2018, klokken 10:07

https://www.youtube.com/watch?v=aw89ohF5c-4

Ser definitivt bedre ut.
Gleder meg til å få testet selv (bilen skal inn til 12v-bytte i morgen hos Tesla, får ikke oppdatert før dette gjort)
#49


SitatNew Zealand's a great little country, with beautiful landscapes, stunning beaches, and clean energy sources. But we have a rival.

Norway.

They lead the world in electric vehicles, and it's time for us to catch up. We at Meridian are off to a great start, from helping out with charging stations through to great EV charging plans. You can also take part by getting behind New Zealand, and taking on those Norwaywegians.

https://www.meridianenergy.co.nz/your-home/sustainability/electric-cars-vehicles/take-on-norway
#50
Model 3 / Model 3 20" Sport Wheel and Tire Package
tirsdag 20. mars 2018, klokken 15:32
Disse er nye, kan kanskje tyde på at Performance- og/eller D-modellen nærmer seg:



Inkluderer også endring av hjulopphenget på bilen:
SitatThis package also includes optimized rear upper fore links to ensure proper wheel fitment and ride quality.

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-20_-sport-wheel-and-tire-package.html
#51
Noen i familien fikk hentet sin bil (p85d, feilmelding frontmotor, kjørt 83k) her om dagen. Jeg tok en kjapp titt i appen der for å se hvor bilen befinner seg nå (hadde forventet å se bilen utenfor Skøyen eller Rud)

Men bilen står faktisk inne i lagerbygningen med adresse Karihaugveien 100 (Oslo). Sjekket opp adressen og det ser ut til å være et Bring-lager.

Kanskje Tesla leier plass til biler i verkstedkø der? Andre som har opplevd at sin bil har havnet der ifbm. reperasjon?
#52
Setter her opp et estimat på registrerte elbiler i 2018 pr. modell.

Trenger hjelp av dere her på forumet til å justere tallene, slik at man får et så realistisk bilde av 2018 som mulig.
Har delt opp i nybilsalg og import. Si også fra hvis jeg har glemt en modell her!  :)

Så, hva tror du om 2018?


MerkeModelNybilsalgImportTotaltKommentar
AudiE-tron Quattro15001500Veldig usikkert antall
BMWi355003005800
ChevroletBolt100100
CitröenBerlingo15010160
CitröenBerlingo Multispace500500Ny modell, usikkert antall
CitröenC-zero8020100
Fiat500e200200
FordFocus20020220
HyundaiIoniq30001003100
HyundaiKona30003000
JaguarI-Pace10001000TU anslår at de 1000 første får bil levert i 2018
KiaNiro300300
KiaSoul40002004200
Mercedes-BenzB 250 E100200300Slutt på produksjon
Mercedes-BenzSLS AMG electric11
MitsubishiI-miev25020270
NissanE-nv20030001003100Kommer med større batteri i 2018
NissanLeaf8000300011000
OpelAmpera-e10001001100
PeugeotIon15010160
PeugeotPartner30020320
PeugeotPartner Tepee500500Ny modell, usikkert antall
RenaultFluence33
RenaultKangoo Z.e.501060
RenaultZoe30002003200
SmartElectric drive20020220
Tesla MotorsModel S35003500
Tesla MotorsModel X40004000
Tesla MotorsModel 340004000Usikkert, biler blir levert sent 2018
ToyotaRav4 Ev4040
Volkswagene-Golf75001007600
VolkswageneUp1200501250
Andre0200200
SUM61004

Oppdaterer førsteposten her løpende ettersom diskusjonene pågår i tråden.
#53
Tesla / Når får Model S og X Intel-basert MCU slik som Model 3?
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:17
Model 3 blir jo levert i dag med en moderne MCU (altså senterskjermen) basert på Intel Gordon Peak BMP og Intel Apollo Lake system-on-chip (ref: https://electrek.co/2017/09/28/tesla-model-3-new-dual-computing-platform-autopilot-media/ )

Så, hva slags følelse har vi for når S og X blir oppdatert? Dagens Nvidia Tegra-baserte løsning for S og X lever jo på overtid. Jeg har en følelse på Q1 2018.
#54
Zoe / Importert Zoe fra Carpoint tok fyr i Ranheim
søndag 30. april 2017, klokken 15:19
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/04/29/N%C3%B8ster-opp-i-elbil-brann-p%C3%A5-Ranheim-14653594.ece

Renault Norge er tydeligvis også på banen for å finne ut om historikken til bilen.
#55
i-Pace / Jaguar lanserer sin elektriske SUV i natt
mandag 14. november 2016, klokken 22:10
 http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/jaguar-electric-suv-be-revealed-tomorrow

Blir veldig spennende å se hva Jaguar leverer her.

Burde vel ha minst 80 kWh batteri?
#56
http://www.autoblog.com/2016/11/07/toyota-electric-vehicle-mass-production-2020/

Snakkes om 300 km rekkevidde, men det er ikke imponerende i 2020.
#57
For å avdekke hvordan bilbransjen i Norge ser for seg nullutslipp-andelen i nybilsalget framover, så sendte jeg en forespørsel til representanter for de mest populære personbilmerkene i Norge om dette.

SitatHvilket år tror dere at nullutslipp-andelen i nybilsalget i Norge passerer 50%?

Det skjer jo mye nå framover mot 2025, så på et eller annet tidspunkt vil man jo nå dette skjæringspunktet, spørsmålet er bare når.

Har allerede fått et par svar, oppdaterer denne posten løpende med de svarene jeg får.


Volkswagen / Audi / Skoda (ved Møller Gruppen)
SitatElbil salget har hatt en utrolig vekst de siste årene. Vi tror at denne utviklingen vil forsterkes ytterligere og at 50 prosent av nybil salget i Norge vil være elbiler allerede i 2020.

BMW / MINI (ved Bavaria Nordic)
SitatNullutslippandel i nybilsalg vil blant annet avhenge av politiske føringer og innpriser på de ulike biltypene, så det har vi dessverre få forutsetninger for å si noe om – blir kun gjetninger.

Toyota (ved Toyota Norge AS)
ikke svar foreløpig

Ford (ved Ford Motor Norge)
ikke svar foreløpig

Mercedes / KIA / Peugeot / Smart / Citroën (ved Bertel O. Steen)
ikke svar foreløpig

Volvo (ved Volvo Car Norway)
SitatDet er veldig vanskelig å spå om dette, siden mye avhenger av hvordan myndighetene både lokalt og sentralt legger til rette for denne typen biler – i form av blant annet ladeinfrastruktur, tilgang til kollektivfelt og ulike avgiftsfordeler. Alt dette påvirker kundenes kjøpspreferanser når det gjelder valg av bil.

Mitsubishi (ved Mitsubishi Norge)
ikke svar foreløpig

Mazda (ved Mazda Norge)
ikke svar foreløpig

Nissan (ved Birger N. Haug)
ikke svar foreløpig

Opel (ved Opel Norge)
ikke svar foreløpig

Tesla Motors (ved Tesla Motors Norge)
ikke svar foreløpig

Renault (ved Renault Norge)
ikke svar foreløpig

Suzuki (ved RSA)
ikke svar foreløpig

Subaru (ved Subaru Norge)
SitatDet er et spennende spørsmål. Det er i stor grad politikerne som bestemmer farten på dette, da det er avgiftene som påvirker når folk skal velge biler.

Vi i Subaru Norge støtter vår egen bransje organisasjon, BIL i at avgiftene bør flyttet fra kjøp til bruk av bilen, og det går foreløpig litt for tregt. Det som går fort er avgiftlette til el. biler og plug in hybrider – her er Norge raskest og ikke minst mest rause av alle land i hele verden.

Vi i Subaru har ikke diskutert når null utslipp biler vil passere 50%, så det har jeg ikke noe svar på. Men vi og de fleste av våre konkurrenter jobber aktivt for å klare de kravene som myndighetene setter – og da er det særlig Paris avtalen som er målet i Europa.

En ting er sikkert: Det skjer mange endringer de næreste årene, og det blir spennende!

Hyundai (ved Hyundai Norge)
ikke svar foreløpig

#58
Til info så er det muligheter for lading ombord på fergene som går mellom Stockholm og Helsinki.



På veg bortover reiste vi med Silja Symphony og da var det litt kluss med kommunikasjonen internt i selskapet virket det som. De måtte sjekke med flere folk fram og tilbake selv om vi hadde fått ok fra kundeservice på forhånd. Til slutt ble vi vinket fram forbi hele køen(!) og fikk kjøre aller først inn på båten til et schuko-ladepunkt. Det fungerte fint og kom godt med, siden det ikke finnes noe superlader-nettverk østover i Finland.





På veg hjem fra Helsinki med Silja Serenade trengte vi egentlig ikke strøm, siden vi hadde så godt som fullt fra hotellparkeringen over natten. Men likevel ble vi uten forespørsel dirigert til en egen fil hvor vi fikk tilgang til strøm. Veldig god service her! :)

#59
På tur til Finland var jeg innom Sollentuna SC og der la jeg merke til flere stalls hvor det var umulig å få hengt opp ladekabelen på vanlig måte. Akkurat som om noe var brukket av, eller noe slikt. Har ikke opplevd dette på noen andre SC.







Jeg vet ikke om dette skyldes slitasje, eller hærverk på noen måte.

Sendte epost til supercharger-support om saken.
#60
Hva tror folk om når P100D dukker opp?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA