Første norskregistrerte Jaguar I-Pace ble EK 75717. Grå bil som ble registrert 16. mai.
Ikke registrert med hengerfeste ser det ut til.
Ikke registrert med hengerfeste ser det ut til.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitatAltmaier krever tysk Tesla
Peter Altmaier er ikke fornøyd med e-bilproduksjonen i Tyskland. Forbundsministeren for økonomi krever en rimelig elektrisk bil. Han lager en sammenligning med Tesla.
Forbundsminister for økonomi Peter Altmaier har krevd fra den tyske bilindustrien bygging av en rimelig elektrisk bil, som kan konkurrere med konkurransen fra Tesla fra USA. I et intervju med avisen "Bild" CDU-politiker sa når de blir spurt om sine konkrete krav til selskapene, "Ta med en modell på markedet, som har minst omfanget av en Tesla og også koster mindre."
Han spurte også bilprodusentene om å utvikle verdens beste IT-plattform og endelig komme inn i produksjonen av e-bilbatterier. "Fordi fremtiden med som god pengene er tjent millioner av kraftige elektriske batterier er nødvendig, må vi også en battericelle produksjon i Europa. Ellers ville vi akseptere at i fremtiden en stor del av verdien i Asia eller USA oppstår holdes her hos oss."
Selv om Daimler monterer batteriene for e-biler i Kamenz, beveger cellen som en grunnleggende byggestein seg fortsatt fra Asia. Billeverandøren Bosch besluttet nylig mot produksjonsceller.
Altmaier kritiserte selskapene i intervjuet samtidig for å være sent i overgangen til elbiler. "Selv fremtidens elbiler må bygges her, ettersom bilselskapene har nølt med uforståelig lang tid." For ikke å gå glipp av forbindelsen til internasjonal konkurranse, måtte selskapene investere høye "tosifrede milliarder" i denne sektoren.
Den truede med å kjøre forbudt dieseldrivere hoppet Altmaier. Han var enig med Federal samferdselsminister Andreas Scheuer, "at vi ikke vil ha forbud mot dieselbiler, fordi det må være noen straff for å gi de som har stolt på forsikringen om denne bransjen."
SitatNew Zealand's a great little country, with beautiful landscapes, stunning beaches, and clean energy sources. But we have a rival.
Norway.
They lead the world in electric vehicles, and it's time for us to catch up. We at Meridian are off to a great start, from helping out with charging stations through to great EV charging plans. You can also take part by getting behind New Zealand, and taking on those Norwaywegians.
SitatThis package also includes optimized rear upper fore links to ensure proper wheel fitment and ride quality.
Merke | Model | Nybilsalg | Import | Totalt | Kommentar |
Audi | E-tron Quattro | 1500 | 1500 | Veldig usikkert antall | |
BMW | i3 | 5500 | 300 | 5800 | |
Chevrolet | Bolt | 100 | 100 | ||
Citröen | Berlingo | 150 | 10 | 160 | |
Citröen | Berlingo Multispace | 500 | 500 | Ny modell, usikkert antall | |
Citröen | C-zero | 80 | 20 | 100 | |
Fiat | 500e | 200 | 200 | ||
Ford | Focus | 200 | 20 | 220 | |
Hyundai | Ioniq | 3000 | 100 | 3100 | |
Hyundai | Kona | 3000 | 3000 | ||
Jaguar | I-Pace | 1000 | 1000 | TU anslår at de 1000 første får bil levert i 2018 | |
Kia | Niro | 300 | 300 | ||
Kia | Soul | 4000 | 200 | 4200 | |
Mercedes-Benz | B 250 E | 100 | 200 | 300 | Slutt på produksjon |
Mercedes-Benz | SLS AMG electric | 1 | 1 | ||
Mitsubishi | I-miev | 250 | 20 | 270 | |
Nissan | E-nv200 | 3000 | 100 | 3100 | Kommer med større batteri i 2018 |
Nissan | Leaf | 8000 | 3000 | 11000 | |
Opel | Ampera-e | 1000 | 100 | 1100 | |
Peugeot | Ion | 150 | 10 | 160 | |
Peugeot | Partner | 300 | 20 | 320 | |
Peugeot | Partner Tepee | 500 | 500 | Ny modell, usikkert antall | |
Renault | Fluence | 3 | 3 | ||
Renault | Kangoo Z.e. | 50 | 10 | 60 | |
Renault | Zoe | 3000 | 200 | 3200 | |
Smart | Electric drive | 200 | 20 | 220 | |
Tesla Motors | Model S | 3500 | 3500 | ||
Tesla Motors | Model X | 4000 | 4000 | ||
Tesla Motors | Model 3 | 4000 | 4000 | Usikkert, biler blir levert sent 2018 | |
Toyota | Rav4 Ev | 40 | 40 | ||
Volkswagen | e-Golf | 7500 | 100 | 7600 | |
Volkswagen | eUp | 1200 | 50 | 1250 | |
Andre | 0 | 200 | 200 | ||
SUM | 61004 |
SitatHvilket år tror dere at nullutslipp-andelen i nybilsalget i Norge passerer 50%?
Det skjer jo mye nå framover mot 2025, så på et eller annet tidspunkt vil man jo nå dette skjæringspunktet, spørsmålet er bare når.
SitatElbil salget har hatt en utrolig vekst de siste årene. Vi tror at denne utviklingen vil forsterkes ytterligere og at 50 prosent av nybil salget i Norge vil være elbiler allerede i 2020.
SitatNullutslippandel i nybilsalg vil blant annet avhenge av politiske føringer og innpriser på de ulike biltypene, så det har vi dessverre få forutsetninger for å si noe om – blir kun gjetninger.
SitatDet er veldig vanskelig å spå om dette, siden mye avhenger av hvordan myndighetene både lokalt og sentralt legger til rette for denne typen biler – i form av blant annet ladeinfrastruktur, tilgang til kollektivfelt og ulike avgiftsfordeler. Alt dette påvirker kundenes kjøpspreferanser når det gjelder valg av bil.
SitatDet er et spennende spørsmål. Det er i stor grad politikerne som bestemmer farten på dette, da det er avgiftene som påvirker når folk skal velge biler.
Vi i Subaru Norge støtter vår egen bransje organisasjon, BIL i at avgiftene bør flyttet fra kjøp til bruk av bilen, og det går foreløpig litt for tregt. Det som går fort er avgiftlette til el. biler og plug in hybrider – her er Norge raskest og ikke minst mest rause av alle land i hele verden.
Vi i Subaru har ikke diskutert når null utslipp biler vil passere 50%, så det har jeg ikke noe svar på. Men vi og de fleste av våre konkurrenter jobber aktivt for å klare de kravene som myndighetene setter – og da er det særlig Paris avtalen som er målet i Europa.
En ting er sikkert: Det skjer mange endringer de næreste årene, og det blir spennende!