Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - georglu

#31
Model 3 / Sv: Autopilot i model 3
onsdag 05. desember 2018, klokken 22:11
Sitat fra: mthoring på onsdag 05. desember 2018, klokken 19:27
Sitat fra: Mc_Herreington på onsdag 05. desember 2018, klokken 19:23
OK, takk. Har ikke kjøpt ny Tesla på ett år, tydeligvis har de endret oppsett. Før var adaptiv og autopilot inkludert, og som noen sier utvidet autopilot ekstrakostnad for de som ikke hadde plass igjen på kontoen

Autopilot har vel aldri vært inkludert (uten betaling) såvidt jeg vet.

AP var vel en periode en del av tech-pakken til Tesla hvis jeg ikke husker feil?
#32
Model Y / Sv: Model Y presentasjonen
onsdag 05. desember 2018, klokken 22:04
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 05. desember 2018, klokken 11:10
Tesla sier planene er endret etter disse dokumentene som er lekket ble skrevet.

Og kom ikke med noen særlige spesifiseringer på hva som evt. skulle være galt, så godt mulig at det ikke var så langt fra sannheten like vel. Det var i alle fall spekulasjonene til Electrek.
#33
Model 3 / Sv: Standard Range
onsdag 05. desember 2018, klokken 22:02
Tja. Elon Musk har vel sagt 6 måneder noen gang nå, så det virker som det kan drøye en god stund. De sliter nok med å få marginene godt nok opp på den modellen vil jeg tro.

Men først og fremst skal de nok melke markedet i USA godt og grundig med dyrest mulige biler for å kunne bokføre ennå et rekordkvartal vil jeg tro. Det er fortsatt halv føderal skattekreditt første halvår 2019 (full kreditt ut 2018), så tidligst levering andre halvår 2019 er nok et passe trygt gjett.
#34
Noen som vet om man kan bruke referral på Model 3-bestillingen slik de får i USA? Det er vel fortsatt bittelitt å hente på å bruke referral?
#35
Tesla SW og AP / Sv: Ny versjon 2018.46.1 e29d8f7
fredag 30. november 2018, klokken 10:20
Dette er vel sikkert vinteroppdateringene til Model 3?
#36
Tesla / Sv: 4-5% tap når tilkoblet vegglader.
fredag 30. november 2018, klokken 10:20
Det kan jeg se på min bil er at etter at jeg koblet fra alle app-er utenom Tesla-appen og TeslaFi.com (som jeg har konfigurert til å la bilen få sove i fred om natten), så taper jeg minimalt selv med always connected on. De siste døgnene har tapet vært ca 1-1,5 kWh pr døgn (rapportert av TeslaFi.com, så kan være noe unøyaktig). Det vil jeg tro er godt innafor på batteriet til en ny S75D?
#37
Tesla / Sv: 4-5% tap når tilkoblet vegglader.
fredag 30. november 2018, klokken 10:14
Sitat fra: zbk på onsdag 28. november 2018, klokken 14:31
Som flisespikker må jeg kommentere her: Skal være kWt eller kWh, ikke kw/t.  :police:

Kan legge på en link til en Wikipedia-artikkel som virker ganske informativ: https://no.wikipedia.org/wiki/Kilowattime

Der finnes det f.eks. kWh/h som betyr energi brukt pr. time. Uttrykket kW/t eller kW/t gir ikke mye mening, men måtte være gjennomsnittlig effekt (ikke energi) pr. time eller noe sånt hvis du skulle bety noe.

EDIT: ser nå at W/h har en fornuftig definisjon:

SitatStørrelsen watt per time (W/h) blir ofte forvekslet med wattime (W·h) for å angi en mengde energi. Størrelsen W/h gir en endring i effekten per tidsenhet, og kan brukes til å angi en generators evne til endring i effekt.
#38
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 30. november 2018, klokken 09:57
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 29. november 2018, klokken 15:14
1. Hvor lenger har dere vært inne? Og ca inngangspris?
2. Hvor langsiktige er dere? Eventuelt når skal dere vurdere å selge?
3. Prosent andel av total portefølje

1. Fast siden 2016, litt sporadisk før det. Pt. ca. en kostpris på omkring $300, men prøver å trade den ned (med vekslende hell)
2. Meget langsiktig (håper på en fremtidig verdi av TSLA på $1T :D) kombinert med kortsiktige trades (se punkt 1)
3. ca 1/3, men inntil 1/2 på kort sikt

EDIT: punkt 3 gjelder 1/3 av aksjeporteføljen min som pt. inkluderer NANO og FUNCOM. Totalt utgjør den porteføljen ca. 1/2 av total investering (resten i fond og bankinnskudd).
#39
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
tirsdag 27. november 2018, klokken 21:32
Sitat fra: S4e på tirsdag 27. november 2018, klokken 19:44
Bir det feil å håpe at dette kan hjelpe på tempo i leveranser til det norske markedet? I hvertfall hvis mange som har reservert er fra Kina?

https://electrek.co/2018/11/27/tesla-sales-crashed-china-trade-war-price-drop/

Jeg tipper mest av alt at det får Tesla til å forsere byggingen av fabrikken så langt det er mulig og at produksjonen i Shanghai kommer midlertidig på plass allerede i 2019. Samtidig har de allerede kuttet kraftig i de kinesiske prisene, så de er tydeligvis villig til å kutte (midlertidig) i marginene for å fortsatt ha et visst marked for bilene sine i Kina.

Jeg håper også en fortgang i planene om en Europa-fabrikk. Det vil helt klart lette fremtidig leveranser av Model 3 til Europa og legge mindre press på Fremont-fabrikken, men tviler på at vi ser noen produksjon av Model 3 i Europa før tidligst i 2020 eller 2021.
#40
Tesla / Sv: Tesla App Store - tror dere Tesla vil kopiere Google/Apple?
torsdag 22. november 2018, klokken 21:20
Sitat fra: OlaM på torsdag 22. november 2018, klokken 09:20
Du kan få malware på mobilen også, hvis slemmingene er slue nok. Det er ikke praktisk mulig å se gjennom koden til alle appene selv for Apple og Google, de må stole på automatiserte prosesser og god sikkerhet i bunnen. I tillegg driver de med det som hovedgeskjeft og tjener 30% av hvert salg på digert volum.

At Tesla skulle få til det samme sikkerhetsnivået som bigeskjeft på lavt volum, når risikoen er høyere enn på mobil (bilen kan bli stjålet med en nøkkel-app eller kræsje pga en navigasjons-app), er tvilsomt. Det er i det hele tatt ingen god idé å tillate installasjon av noe tredjeparts. Det måtte i så fall vært veldig inngjerdet og begrenset fordi det ville tiltrekke mange skurker. Det er sikkert mange sikkerhetshull i Tesla OS som ikke er praktisk mulig å utnytte siden man er stengt ute.

App-er må helt sikkert kjøre i en sandbox som ikke har tilgang til noen kritiske systemer. Jeg vil tro at browseren allerede kjører i en slik sandbox da browsere ikke akkurat er kjent for å være fryktelig sikre. Det burde være ganske greit å la andre app-er kjøre i samme sandbox uten den helt store risikoen. Det handler mye om hva man gir tilgang av ressurser og data. App-er som ikke oppfører seg kan systemet f.eks. avslutte og stenge ute.

Så er det økonomien i det, da. Apple og Google har flere hundre millioner kunder verden over til sine App Stores. Tesla har potensielt noen hundre tusen kunder nå og over 1 million om et par år. Det er ikke sikkert det gir inntjening nok til at det er verdt å bruke penger på.

Sitat
API til mobil/web er jo ganske nyttig, man kan heller utvide litt der. Utvidet logging kunne vært en betalt tjeneste, så fikk Tesla inntekt på serveren sin. Det ville gjort hele greien mer bærekraftig på sikt.

Jeg kunne i alle fall tenkt meg et API som ikke krevde at man måtte polle bilen hele tiden for å følge hvor den er, hva batteristatus og hvilket forbruk den har. Bilen burde rapportert statistikk og status til HQ jevnlig når den ikke sover i stedet for at man må stole på at appene man har tilkoblet oppfører seg.

Uansett er det helt sikkert mulig å implementere på et senere tidspunkt om Tesla ønsker det. Krever "bare" en OTA-update. Bare tanken på det er kult! :)
#41
Tesla / Tesla App Store - tror dere Tesla vil kopiere Google/Apple?
torsdag 22. november 2018, klokken 08:07
Jeg har flere ganger tenkt at det kunne være kjekt å kunne installere tredjeparts-apper på bilen min. F.eks. en god logge- og dashboard-app for Tesla-stats kunne vært kjekt. Liker dårlig polle-tjenestene som finnes da de har en tendens til å holde bilen våken og øke batteriforbruket. En lokalt installert logger kunne logget data og lastet opp data til lagringstjeneste ved behov.

Tror dere Tesla en gang i fremtiden vil lage en App Store á la Google Play og Apples App Store?

Hva er utfordringene? Kan vi potensielt få "rogue" apps som utgjør en sikkerhetsrisiko eller vil Tesla kunne luke disse ut før de gjøres tilgjengelige i App Store?
#42
Tesla / Sv: Pris på SC
torsdag 22. november 2018, klokken 08:01
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. november 2018, klokken 00:13
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. november 2018, klokken 22:54
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. november 2018, klokken 21:14
Jeg bruker ikke noe på SC, har det inkludert. Tok i bruk TeslaFi 1.oktober i år, siden det har jeg ladet snaue 35kWh på SC.
Hei Kirkebø. TeslaFi koster penger. Det er greit. Men har hørt at den øker vampyre drain kraftig.
Kan du avkrefte/bekrefte?

Har ikke merket noe, bilen min går i sleep mode som vanlig. Jeg har dog ikke "always connected" påslått som de fleste andre.

Man kan også konfigurere TeslaFi.com til å respektere sovetidene til bilen slik at den ikke poller bilen mer enn nødvendig.

For min egen del kan jeg se at bilen min ikke sover nevneverdig mye, så mistenker at det er en app/tjeneste som poller bilen mer enn nødvendig. I tillegg til TeslaFi har jeg Tibber (ladestyring) og Tezlab. Kanskje det er en av disse som holder bilen min våken?

Skulle for øvrig ønske det fantes en Tesla App Store slik at vi kunne installere loggeren på bilen i stedet for å bruke eksterne polle-tjenester. Kunne gitt mer nøyaktige data også. Pt. ser jeg et avvik på forbruk i TeslaFi og i Tesla-en.
#43
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 22. november 2018, klokken 07:57
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 22. november 2018, klokken 07:54
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. november 2018, klokken 16:38
Nå er det meste ekstrautstyr på E-tron [..] airbag bak
Er de så dumme? Kollisjonstester og -karakterer gies alltid basert på standardversjon uten ekstrautstyr. Hvis grunnleggende sikkerhetsutstyr som for eksempel airbag bak er ekstrautstyr, så vil de få færre stjerner for passasjersikkerhet.

Systemet med stjerner er en eneste stor spøk. En hel haug med biler får fem stjerner, men det kan være veldig stor forskjell på sikkerheten på to biler som får fem stjerner. Det virker som de fleste leverandører gjør bare akkurat nok får å få fem stjerner.
#44
Model 3 / Sv: Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen
mandag 19. november 2018, klokken 20:12
Da fikk jeg endelig tid til å ta en kikk på Model 3-en i levende live. Makan til lekker bil og absolutt imponert over bilen. Jeg var tidligere skeptiske til de manuelle håndtakene, men var ikke klar over at dørene spretter ut når du trykker i håndtaket for å åpne. Det gjør dørene nesten enklere å åpne enn for Model S. Positivt overrasket!

Synes bagasjeplassen er meget god og selv en rimelig stor søskenvogn (en far med Bugaboo Donkey Duo var der  tilfeldigvis samtidig med meg) får god plass i bagasjerommet. Og da er det fortsatt plass til noen bager både bak (særlig i rommet under) og foran. Kofferter kan man nok glemme om man skal reise med stor barnevogn.

Veldig romslig i baksetene selv med lange mennesker i forsetene og meget positivt overrasket over hvor godt man sitter i setene både foran og bak.

Dashboardet krever litt tilvenning, men tror ikke bare midtskjerm skal by på noen problemer. Merker at den er litt mindre en 17"-en i Model S, men den har en mye bedre plassering enn skjermen i Model S (særlig med alle ikonene i bunn med v9).

Hadde det ikke vært for at vi endte opp med en ny Model S i høst, så tror jeg helt sikkert at dette hadde blitt vår neste bil. Dere som venter på en Model 3: Gled dere!
#45
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 19. november 2018, klokken 16:42
Spådommer om krakk er det 13 av på dusinet. Et par av dem vil jo helt sikkert få rett en gang.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA