Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Porsgrunn

#31
Model 3 / Sv: Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969
tirsdag 05. november 2019, klokken 01:48
Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 11. september 2019, klokken 22:53
Enda mer imponerende blir det med tanke på at model 3 startet salget helt i slutten av februar og har brukt ca 7 måneder på å passere 12 000.

Kan de kanskje rekke å selge mer enn rekorden gjennom alle tider, VW Boble som solgte 16 706 biler i 1969, selv med salgs start nesten  to måneder inn i året?

I følge https://elbilstatistikk.no/ ser det ut til at model 3 nå har passert 14 000 registrerte biler i år, jeg begynner å tro ny historisk rekord kan være mulig.

Tesla har, om jeg har forstått det riktig, levert mindre enn de kunne gjort i Norge de siste månedene blant annet pga høye leveringstall til Nederland før endringer i avgiftssystemet der. Dersom ikke det er flere slike ting som skjer i løpet av året kan det med to måneder og en kvartalsavslutting være muligheter for mer enn de nødvendige 2 700 manglende bilene på veg til Norge.

Det er selvfølgelig også mulig de velger å prioritere f eks hjemmemarkedet eller andre steder ut året, men med de lave tallene siste måned tror jeg at Norge kommer til å få nok til at vi kommer nærme eller passer 16 706 biler.
#32
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Hva er trolling?
torsdag 24. oktober 2019, klokken 16:57
Sitat fra: Elbilforum admin på torsdag 24. oktober 2019, klokken 16:17
Det er derfor jeg tar til orde for en høyere tålegrense for hva som blir oppfattet som trolling på forumet.

Først vil jeg nevne at det er godt å registrere at det ser ut til at personangrep vil bli reagert mer på :)

Siden moderator er svært direkte i tonen anser jeg det som ok å være det samme.

Ja det er mange typer troll og måter å trolle på, men de har en ting til felles, de er et diskusjonsangrep.

Det å godta, ja til og med forsvare, konstante og tidvis systematiske angrep på diskusjonen blir å tråkke på trådstarternes og deltakernes rett til å diskutere det de ønsker. Et halvt år er dessverre alt for lite til å huske hvor galt det har gått tidligere på dette forumet når enkeltindivider har fått frie tøyler, jeg tror ikke noen av de som ble igjen ønsker Rio tilstander tilbake.

Et mulig konstruktivt forslag brukt på andre forum er å lage en off-topic  tråd hvor innlegg flyttes til når de er respektløse mot trådstarter og diskusjonen, men ikke klare overtramp mot andre ting. Her bør det også være takhøyde helt til vi treffer grensene satt av Norges lover for å diskutere videre.
#33
Model 3 / Sv: Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969
onsdag 25. september 2019, klokken 12:35
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.

Det stemmer antakelig

Den billigste bobla i 1969 til kr 14 800  blir kr 141 110
Den dyreste til kr 25 500 blir kr 243 129

Det ser ut til at biler ikke har blitt billigere med årene :-\
https://www.ssb.no/kpi/
#35
Model 3 / Sv: Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969
tirsdag 24. september 2019, klokken 12:58
I dag passerte Model 3 registreringene 13 100 biler. Det betyr at nå er det fler Model 3 registrert i Norge enn Model X.

Det er nå snart bare VW sine rekorder med  Boble 16 706 biler i 1969 og Golf 16 388 biler i 2015 igjen, alle andre er slått med god margin.

#36
Model 3 / Sv: Klunkelyd fra aksling/hjuloppheng
torsdag 12. september 2019, klokken 22:41
Minner om lyder jeg hadde på en fossilbil en gang, som var ekstra tydelige i lav fart ved ujevn veg og over fartsdempere.

Etter å ha byttet alt av ledd, stag og foringer i forstillingen viste det seg tilslutt å være en skade som førte til stor slitasje og slark i fjærbeinslagere. Men det er mange led, foringer og bolter som kan være synderen.
#37
Model 3 / Sv: Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969
torsdag 12. september 2019, klokken 10:50
Som trådstarter og dermed den som lagde overskriften, meningen er helt klart best og mest i antall salg og salg på kort tid.

Ja det er litt smør på flesk, men det er vanskelig å forstå at det kan misforstås uten å ønske  å gjøre det :-\
#38
Model 3 / Sv: Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969
onsdag 11. september 2019, klokken 23:37
Sitat fra: Kristian O på onsdag 11. september 2019, klokken 22:57
Det kan umulig stemme, for jeg har lest at sedan knapt er salgbar i Norge.

Hehe ja tenk hva den kunne solgt om det var en salgbar modell :D
#39
Model 3 / Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969
onsdag 11. september 2019, klokken 22:53
Det er nå solgt over 12 000 model 3 i Norge. Det nærmer seg høyeste antall av en modell på et år siden:

Nissan Leaf solgte 12 303 biler i 2018
VW Golf solgte 12 164 biler i 2017 (alle modeller og drivstoff)
VW Golf solgte 13 148 biler i 2016 (alle modeller og drivstoff)
VW Golf solgte 16 388 biler i 2015 (alle modeller og drivstoff)
Ford Sierra solgte 11 797 biler i 1986.

Enda mer imponerende blir det med tanke på at model 3 startet salget helt i slutten av februar og har brukt ca 7 måneder på å passere 12 000.

Kan de kanskje rekke å selge mer enn rekorden gjennom alle tider, VW Boble som solgte 16 706 biler i 1969, selv med salgs start nesten  to måneder inn i året?

Redigert med tallene for golf fra 2015 og 2016 som selvfølgelig skal være med :)
#40
Tesla / Sv: Har Tesla "drømmebatteriet"?
onsdag 11. september 2019, klokken 10:46
I tillegg til det Amoss sier over vil jeg legge til at dette kommer fra en som ikke er hvemsomhelst i litium batteri verdenen. Jeff Dahn er en av de viktigste bidragsyterne til at vi er kommet dit vi er i dag.

https://www.dal.ca/diff/dahn.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Dahn

Professor Dahn har historisk heller ikke kommet med påstander det ikke er grunnlag for. Tvertimot har han alltid vært åpen om usikkerhet og begrensninger.

Er det noen jeg tror på når de sier de nærmer seg en ny og bedre løsning så er han blant dem.
#41
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
søndag 21. juli 2019, klokken 19:47
Grønn kontakt sin begrunnelse var jo at de trengte en modell som virket både for eldre biler og de nye som kan utnytte lynladerne de setter opp.

Det blir da merkelig å lage et system som oppfordrer til å lade sakete og mer enn du trenger, det er ikke bra for verken fortjenesten eller kundemassen generelt.

Systemet jeg foreslo mener jeg er et godt kompromiss som bør fungere både for bilparken frem til nå, bilene som kommer, lynladerne og Grønn Kontakt sin bunnlinje. Effektavgift får de nok ikke noe mindre av om noen lader sakte, da det alltid er noen innom som ikke gjør det og utløser den allikevel.

Grønn Kontakt har jo frem til nå vært en seriøs aktør som har vært opptatt av at prismodellen også skal sørge for god utnyttelse av infrastrukturen. De må ikke glemme det å gi "gavepakker" for å lage unødig ladekø, derfor håper jeg de revurderer den nye prismodellen.
#42
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
søndag 21. juli 2019, klokken 03:10
Jeg tror at enten vi liker det eller ikke så er GK inne på noe om at prisstrukturen med 2,50 per minutt ikke lenger fungerer optimalt når det fremover blir store forskjeller i bilenes ladehastighet og også hva laderne kan gi av effekt.

Det merkelige med den nye modellen er imidlertid at det i mange tilfeller blir billigere å lade sakte og dyrere å utnytte ladernes kapasitet.

Med den gamle modellen var prisen per kWt om du utnyttet en 50 kW lader fult
    (60*2,5)/50=3kr per kWt
når bilen ladet på 25kW ble det da 6kr og på 15kW 10kr per kWt

Selv sto jeg i januar og ladet med iskaldt batteri på 7kW til kr21,50 per kWt.

Mitt forslag til å få minst mulig av de negative utslagene av både gammel og ny modell er enkel. Istedet for en komplisert prismodell med både tid og kWt pris, bruk en modell med kun kWt pris men med en minimums pris per minutt.

F.eks 4kr per kWt som i mange tilfeller er omtrent det samme som 50kW biler i praksis betalte med det gamle systemet i dag. Det bør også være en minstepris per minutt på 2kr. Dette skulle gi følgende priser.

Mellom 150 og 30kW er prisen 4kr
under 30kW slår minutt prisen inn
Ved 25kW blir prisen 4.80kr
ved 15kW blir prisen 8kr

Det blir fortsatt et klart intensiv til å ikke lade til 100% og enklere å forstå for kundene. Samtidig som prisen fremkommer enkelt og tydelig, uten å måtte bruke kalkulator, vil de også få betalt for den ekstra kapasiteten lynladerne kan gi.
#43
Alt det andre / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
mandag 17. juni 2019, klokken 17:26
Mengder av informasjon her

https://pdfs.semanticscholar.org/e5c9/2ead8b933bed601347179b17f7a8df919838.pdf

Sitat11.0 END STATEMENT AND CONCLUSIONS The paper describes a hydrogen explosion in a process plant.  The accident took place in the summer of 1985 and the accident investigation was carried out during 1985 and 1986. The results we present here are those of  the  original  work  with  only  minor  modifications.        We  are  currently  reinvestigating  the  accident  with  modern CFD-tools and new experiments.  This new work is part of an IEA-project on hydrogen safety and the results will be published in the future. The main conclusion from the original investigation can be summarized as follows:

• The accident occurred due to a combination of operational error, technical failures and weakness in the design

• 10 to 20 kg of H2 leaked out inside the building • Most likely a hot bearing ignited the gas cloud

• 3.5 to 7 kg of hydrogen must have been burning violently in the explosion

• We  have  no  quantitative  evidence  that  the  cloud  detonated,  but  from  the  damage  observed,  experience from other accidents and experiments detonation seems most likely.

• The explosion caused large number of fragments representing a severe hazard

• Glass windows were broken up to 700 m from the centre of the explosion.  Within a radius of 100 m all ordinary windows were broken.  The window fragments represent a severe hazard to humans

• The  explosion  was  followed  by  jet  fire.    Domino  events  such  as  fires  are  common  after  gas  explosion.

• Damage indicators can be of great help in investigating accidental explosion


To  our  knowledge  this  gas  explosion  is  one  of  the  largest  industrial  hydrogen  explosions  reported.    We  believe  this  case  history  is  a  valuable  reference  for  those  who  are  investigating  the  nature  of  accidental  hydrogen explosions.

Som det kommer frem i konklusjonen er mengden gass involvert i denne ulykken langt mindre enn de 200 kg som kan finnes på en slik fyllestasjon.

For meg blir det da nesten meningsløst å diskutere hvor sannsynlig en ulykke er. Spørsmålet blir er vi villige til og finnes det noen gode grunner til(f eks ikke eksisterende alternativer) å akseptere konsekvensene av at det usannsynlige skjer allikevel.
[ You are not allowed to view this attachment ]
#44
Elbilen i Samfunnet / Enova burde støtte eierne av hydrogenbiler.
torsdag 13. juni 2019, klokken 03:03
Enova skal snart utbetale enda 25 millioner i støtte til 2-3 nye hydrogenstasjoner, i tillegg har de en ny tildelingsrunde på søknadene som kom nå til 1 juni.

Med all den usikkerheten som er rundt hydrogen nå er det usolidarisk å la de 160 hydrogen-bileierne gå en så usikker fremtid i møte. Den åpenbare løsningen bør være å istedet bruke pengene til å hjelpe dem ut av den håpløse situasjonen de er lurt inn i.

La alle sammen få muligheten til å skrote bilen mot en støtte til elbil på 250 000 kr. Siden dette kun vil koste maks 40 millioner er det også svært mye penger spart for Enova. Bare ved å omfordele ubrukte penger fra forrige runde og droppe denne er de allerede i pluss.
#45
Dette kan jo fikses, innbetalingen kan gjøres her

https://www.skatteetaten.no/kontakt/frivillig-innbetaling/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA