Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leaf_2014

#376
Model S 2013 - 2022 / Hvordan skal bilavgiftene være om 5-10 år?
søndag 15. september 2013, klokken 17:28
La oss for enkelthets skyld anta at statens skatteinntekter på bil skal være konstant. Antallet premium ICEer med stor motor selger i 2015 mindre og mindre ettersom flere kjøper bil a'la Tesla i denne kategorien, og staten mister derfor mye av inntektene sine.

Hvordan skal en rettferdig avgiftpolitikk utformes? Hvordan bør S'en og evt E-modellen skattelegges?
#377
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkeringvennlig?
lørdag 07. september 2013, klokken 23:36
Sitat fra: ohh på lørdag 07. september 2013, klokken 22:59
Går greit å parkere, men jeg savner veldig at parkeringssensorene foran er aktive ved rygging også. Noen som vet hvorfor de kutter ut ved rygging?

Dette høres jo temmelig ubrukelig ut. Trenger jo sensoren for å følge med frehjørnet som sniker seg langs veggen.
#378
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkeringvennlig?
lørdag 07. september 2013, klokken 18:28
Dagens parkeringsplass er såpass trang at jeg må frem og tilbake minst en gang for å få ut min E61. Den har veldig gode parkeringssensorer som gjør at man kan legge seg ned mot 10cm fra sideveggen. Med ny bil legger man gjerne på enda 5cm "antioppskrapingtoleranse."

Dersom noe eiere på Skøyen vil briljere er dere velkomne til å prøve!

Det gjelder hvertfall å unngå at naboen kjøper breiere bil. Han er jo litt entusiast  selv. "No skikkelig dritt, denne Teslan,ass, nei den må du ikke kjøpe ..."
#379
Model S 2013 - 2022 / Parkeringvennlig?
lørdag 07. september 2013, klokken 17:56
Sitter her på gjerdet og vaker ...

Parkeringsplassene her i borettslaget er mildt sagt trange, og når jeg ser Model S på veien ser den jo 30% større ut enn alle andre biler. Hvordan synes dere den er å manøvrere og parkere? Når man får etterhvert nå får flere Teslaer på rad og rekke i Sandvika Storsenter, kommer man seg ut uten å kravle takluka? Har aldri hatt elbil, men ville forventet at el-ladeplasserihvertfall ikke var noe breiere enn vanlige plasser ettersom bilene tradisjonelt har vært små.

Vil selvfølgelig ha parkeringssensor ved evt. kjøp.

Kjør debatt!
#380
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
lørdag 07. september 2013, klokken 09:46
Med lang kjørelengde kan man selvfølgelig få et annet regnestykke.  Typisk lenge antar jeg er 15000km og diesel/bensinkost 15000kr.
#381
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
lørdag 07. september 2013, klokken 08:55
Er det flere enn meg som lurer på hva disse selskapene som priser billigst tenker? Kapre kunder? Vet de ikke hva slags bil de forsikrer?  Personlig tror jeg Gjensidige er de som priser denne bilen riktig.  Ok, så knuser man ikke motoren med en front, men:
- veier over to tonn, kommer til å knuse mye av det den krasjer med
- 416 hk
- delene i denne bilen koster det samme som en Panamera etc

Sorry folkens,  men jeg tror årlig besparelse i drivstoff for kan spises opp av forsikringsdifferansen alene når statistikken kommer på plass.
#382
Plugg-inn hybrider / Sv: BMW X5 eDrive
lørdag 07. september 2013, klokken 08:29
Noen som tørr gjette på hva denne vil koste?
#383
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nye norske ord p.g.a Tesla S
lørdag 24. august 2013, klokken 18:57
Uttrykket "gasse på" må vel erstattes ...
#384
Premiumbiler med stor motor må vel slite litt på bruktmarkedet.  Ser det ligger brukte m550d ute til 1.2. Det tilsvarer vel røft en ny Tesla + en 520xdat.
#385
Plugg-inn hybrider / Sv: BMW X5 eDrive
torsdag 22. august 2013, klokken 23:31
Denne liker jeg! Men to år er lenge ... blir spennende å se prisen på denne.

Synes BMW har mye spennende i pipen.
#386
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
torsdag 22. august 2013, klokken 19:22
X5 eDrive så jo ikke så verst ut: http://www.dn.no/dnBil/article2668037.ece
#387
BMW i3 / Sv: Range extender
fredag 16. august 2013, klokken 23:03
Tas vel ikke inn til Norge, men pris blir vel ca

NOK 250000

+ $3850 (http://insideevs.com/bmw-i3-with-range-extender-priced-at-45200-or-3850-more-than-bev-version/)

+ 25% moms

+ engangsavgift NOK 10000(?)

= NOK 350000

I nærheten eller borti natta? Burde kunne få større tank enn 9 liter, tror dette skyldes regelverk i en eller annen amerikansk stat. Og så blir det vel 25% dyrere ekstrautstyr?
#388
Blir veldig overrasket om denne blir billig å forsikre i lengden:

- Tauing (selv opp på tauebil) ser ut til å kreve spesialutstyr da hjulene låser ved tomt batteri (korrekt me if I'm wrong). Trekker man den oppp på stive hjul? Sleping er vel umulig?
- Tung bil, forårsaker store skader på biler, folk & fe den kolliderer med.
- Dyr bil å reparere. Prismessig koster delene i denne like mye som en Panamera eller S-klasse. Det er visstnok bare ett verksted som reparerer også ihht Tesla rep, og det ligger i Drammen tror jeg han sa (de som reparerer Jaguar).
- Mangler mye av sikkerhetsutstyret som mange dyre biler har (pre-crash, filskiftevarslar etc)

#389
Model S 2013 - 2022 / Sv: NHTSA krasjtest resultater publiserte!
fredag 09. august 2013, klokken 09:49
Sitat fra: JohanH på torsdag 08. august 2013, klokken 07:31
Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 07:24
Oi, dæven. Den fronten så stiv ut.

Det er interessant at så vidt jeg kan forstå så går NHTSAs sin og også Euro-NCAP sine test kun ut på å teste hvor sikkert det er for den som sitter i en bil å krasje. D.v.s. det tas ikke hensyn til hvor farlig det for en annen bil som krasjer med bilen som testes. Jeg mener Model S oppfører jo seg litt som en mindre modell tank/APC her, veldig bra for den som sitter i Teslan, mindre bra for den som sitter Nissan Micran som krasjer med Teslan front-front?

Jeg tror generelt man kan anta at dersom en tung bil fronter inn i en lett bil, så klapper den lette sammen først. Dersom begge bilene er designet for å deformere fullstendig ved noenlunde lik hastighet vil det ved lavere hastighet deformere hovedsaklig den lette bilen.

Ref egen erfaring i vinter. Heldigvis satt jeg i den tunge bilen ... og var uten skyld. Reddet av gode nakkestøtter.

Dette pleier å gjenspeiles i forsikringspremiene, ettersom tunge biler forårsaker store reperasjonskostnader også på andre biler.
#390
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S får ikke 4x4...
onsdag 07. august 2013, klokken 20:40
"Dette er dessverre bare løse rykter"

er jo ingen avkreftelse. Et rykte, selv om det er løst, kan være sant.

"Det vil aldri komme 4-hjulsdrift på Tesla S" hadde vært en avkreftelse, spør du meg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA