Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leaf_2014

#361
BMW i3 / Sv: Range extender
lørdag 26. oktober 2013, klokken 21:56
Vil det være mulig å ettermontere rekkeviddeforlengeren? I USA koster den vel ca $4000, så dersom avgiftsystemet skulle bli endret pluss at kollektivfordelen forsvinner kunne det vært en aktuell "oppgradering".
#362
Det er alltid morsomt å være early adopter hvis alt blir en suksess.  Men det er alltid en sjanse for at man sitter igjen som fjøsnisse uansett valg.

Bare fremtiden vil vise hvem som tok det smarte valget. Kommer sikkert en bedre Model S om 1-2 år.
#363
Er dette lovlig?  Kan vel ikke drive på å filme arbeidsplassen til folk!

http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/
#364
Model S 2013 - 2022 / Sv: Regnestykke bekreftet - og vel så det...
søndag 06. oktober 2013, klokken 11:14
Sitat fra: Trøndertesla på søndag 06. oktober 2013, klokken 11:02
Sitat fra: Skjervesbu på søndag 06. oktober 2013, klokken 08:43
Dårlig garanti er vel heller ikke med og løfter bruktbilprisen, med trådstarters kjøring er jo garantien over etter to år (80000km).

Feks BMW gir 200000km. Her bør Tesla komme etter.

På P85 så har vi "8 års/ubegrenset kilometer" garanti på batteriet. Ellers så har vi jo 5 års reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Det holder i lange baner.

Mange kjøper vel denne som firmabil, disse vil vel ha to års kjøpslov? Batterigarantien dekker heller ikke tap av kapasitet, så man får håpe at dette ikke blir et problem.
#365
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spørsmål DU har om Model S!
søndag 06. oktober 2013, klokken 09:02
Forstår det som mange kjøper som firmabil, er det da forskjell på kjøpsbetingelsene? Biler solgt til firma har vel kun to års kjøpslov og ikke 5 års forbrukerkjøpslov?

Spør fordi jeg gikk i fella og kjøpte brukt leasingbil ved tidligere bilkjøp. Når "hjernen" feilet etter 4 år var det vanskelig og gå tilbake til leasingselskapet for å få dekket kostnaden.
#366
Model S 2013 - 2022 / Sv: Regnestykke bekreftet - og vel så det...
søndag 06. oktober 2013, klokken 08:43
Dårlig garanti er vel heller ikke med og løfter bruktbilprisen, med trådstarters kjøring er jo garantien over etter to år (80000km).

Feks BMW gir 200000km. Her bør Tesla komme etter.
#367
Stereoanlegget leverer 580watt ut til høyttalerne, selv med klasse D-forsterker må vel batteriet levere 6-700 watt? Da burde man vel kunne bruke ekstralys sålenge man ikke skrur til 11?

Gjør meg litt dum nå.  Tesla er ikke de eneste som bruker tullewatt på hifien sin.
#368
BMW i3 / Sv: Range extender
torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:40
Rommet under bagasjerommet er vel for brombrommotoren (range extenderen).

Kan dette brukes som ekstra bagasjerom?
#369
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skistativ til Model S
mandag 30. september 2013, klokken 22:21
#370
Model S 2013 - 2022 / Sv: Første model s ulykke i Norge
onsdag 25. september 2013, klokken 14:16
Forrige bil: 115hk. Kjørte aldri forbi. Smurte meg med tålmodighet.
Nåværende bil: 197hk. Kjører forbi hele tiden. Because I can.

Er egentlig en ganske snusfornuftig type, men ingen skal fortelle meg at det ikke er tøft å gønne på når man har litt motor.
#371
Forventet live-streaming idag  ;D   Hvordan gikk det?
#372
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 17. september 2013, klokken 19:36
#373
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvordan skal bilavgiftene være om 5-10 år?
mandag 16. september 2013, klokken 10:03
Noen som svarer på spørsmålet, men de fleste får stryk i norsk for manglende oppgaveforståelse. Selv Tesla-kjøpere må forstå at tapt skatt må tas igjen på et annet område; høyere inntektsskatt som Sverige/Danmark, øke formueskatten, øke arveavgiften, øke dokumentavgiften etc.

IKKE ENGANG FRP KOMMER TIL Å GJENNOMFØRE DETTE!

Jeg begynner å lure på om folk kjøper Tesla primært for å snike seg unna avgifter, ikke for å redde miljøet?

Mine forslag:
- Luksusskatt på effekt/vekt. Tesla S ca NOK 400000 på effekt/vekt.
- Varebiler: Få vekk disse "iddiotbilene" som selges for halv pris til privatpersoner mot at man garanterer at man ikke skal ha med mer enn to i bilen
- Leaf/Tesla E/i3 etc: Moms, bompenger
- Plug-in: Biler med range extender a'la BMW i3 rex bør kun utløse moms slik som elbiler. Biler med kortere elrekkevidde bør skattlegges som idag
- Taxi: i byene bør de tvinges over på miljøvennlige biler (dvs ikke diesel). La dem feks betale for alle bompasseringer uansett antall dersom biler ikke er innenfor en viss NOX-grense.
- Kjipe ICEer skattlegges som idag, men diesel utløser dobbel bompengeavgift i storbyene. Kanksje vri litt bort fra effekt og over på NOX/CO2.
- Bensinavgiften bør ligge på et lavere nivå enn diesel, per idag er bensin latterlig overbeskattet. 1 liter diesel gir 17% mer CO2 kontra 1 liter bensin og latterlig mye mere NOX/partikler, så hvorfor mye mindre avgift? Dieselprisen må opp!
#374
På vanlige biler har jeg inntrykk av at samme lyssensor styrer baklys av/på og dimming av skjerm. Dersom skjermen ikke dimmes som den skal, er det da grunn til bekymring for at kjørelysene heller  ikke kommer på som de skal når man kjører inn i en tunnel?
#375
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvordan skal bilavgiftene være om 5-10 år?
søndag 15. september 2013, klokken 22:23
Minner om oppgaveteksten "statens skatteinntekter på bil skal være konstant".  :(

Det er i mine øyne fullstendig urealistisk å ha en engangsavgift som lopper Finnmarkinger men lar folk på det sentrale østland slippe gratis. Tviler på at Tesla bygger ut full dekning med Superladere til folk deroppe - skal staten dekke dette? Med NRK-dekningen kostet dekningen til den siste 10% noe sånt som 90% av totalen. Bilavgifter må reflektere slike problemstillinger også.

Jeg tror derfor vi med tiden må finne oss i å luksusbeskattes for de "fete" elbilene som S og X.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA