Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leaf_2014

#16
Model 3 / Sv: Knirk baki der.
lørdag 04. september 2021, klokken 17:18
Da har bilen vært hos Tesla:

Utført arbeid: Seat Cushion - Lower - 2nd Row (Remove & Replace)

En knirk mindre. Garanti. Bestille klokka 0030 og få time 0730 er smooth.

Edit: kom tilbake. Allerede anerkjent av Tesla. Venter på ny time.
#18
Model 3 / Sv: Knirk baki der.
onsdag 18. august 2021, klokken 16:45
Søren, det betyr at jeg må oppgi rattet og bli baksetepassasjer de neste turene :-(
#19
God beskrivelse med vikeplikt for alle inn og vikeplikt ved feltskifte.

Jeg tror en av grunnene til forvirring kan være at pilene i bakken ved innkjøring ikke på noen måte gir forkjørsrett. Feks på bildet nedenfor (Skøyen stasjon) vil innkjøring ved A vise anbefalt felt venstre hvis man skal til venstre. Mange kjører uansett ytre felt og man har da forkjørsrett ut fra rundkjøringen og hvit bil vil få skylden ved utkjøring ved C ettersom det er han som skifter felt.

Enda morsommere blir det med biler fra C mot B: der er det heltrukket linje mellom feltene, og det er da påbudt kjøreretning, ikke anbefaling. Likevel usikker på hvem som får skylden for feil som skjer lengre inn i rundkjøringen, sannsynligvis vil filskifte trumpe tidligere begått feil.
#20
Model 3 / Knirk baki der.
mandag 16. august 2021, klokken 17:37
2021 SR+, liker mye med bilen men synes den har utviklet mye knirk og rare lyder som kommer fra ulike steder i bakseteregionen. Tydeligst i lav hastighet og ujevn vei. Akkurat som skinn mellom seter konstant gnisser. Makes Johnny go crazy!

Er det noen kjente svakheter som Tesla utbedrer? Kan man forvente at Tesla gjør seriøse forsøk på å lete rundt etter årsakene? Noe man kan gjøre selv?

Edit: finnes endel tips her https://www.teslamodel3wiki.com/tesla-model-3-rattle/
#21
Skal vi prøve å lage en oppsummering som dekker de fleste scenarier? Her er mitt (første) forsøk:

1. Man skal ikke bryte fartsgrensen.
2. Man bør gjøre seg kjent med evt misvisning på speedometer slik at man ikke uten vitende vilje er til hinder.
3. Kjører man under fartsgrensen har man i større grad en plikt til å aktivt slippe forbi biler bak en hvis man ligger på eller over fartsgrensen.
4. Man skal aldri forhindre eller vanskeliggjøre forbikjøring.
5. Dersom bilen bak ligger nært, blinker med lysene og ser ut til å ha det veldig travelt kan det være en fødende kvinne som skal frem, og det er sikkert smart å heller aktivt hjelpe vedkommende forbi for å unngå hasardiøse situasjoner.
5. Flerfelts - dette temaet er for stort til å dekke i samme post. Rundkjøringer også.

Flere punkter?
#22
Sitat fra: vegard89 på søndag 08. august 2021, klokken 11:49
Hvis noen kjører raskere enn meg, slipper jeg dem forbi. Se i speilet av og til, blink inn mot siden på et langstrekke og gjør verden en tjeneste.

Så for å holde oss til tråden og ikke alt mulig annet: du svinger altså ikke ut til siden og stopper?
#23
Folk som kjører fartsgrensen har ikke noe i trafikken å gjøre, de mangler visst trafikkforståelse og gjør trafikken farlig for alle ...
#24
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
fredag 06. august 2021, klokken 18:20
Begynner å bli veldig komfortabel med min kinabil.

Men i dag opplevde jeg at bilen plutselig prøver å svinge meg inn i bilen ved siden av. Piper og bilen drar til venstre. Heldigvis hadde jeg et ganske godt grep på rattet. Ingen hindring overhodet på høyre side av bilen (autovern). Noen ide om hva som forårsaker disse tingene?
#25
Sitat fra: trykkertor på fredag 06. august 2021, klokken 16:22
Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 06. august 2021, klokken 16:16
Nå beveger jeg meg sikkert i utkanten av de o'store forumregler. Men hei, ifølge 4 av 5 skal jo de som overholder reglene uansett trekke seg unna og gi plass til bøllene. Unna vei!
Riktig. Men tror du at de 4 av 5 som har stemt "ja" praktiserer det selv?
Det har jeg mine store tvil på, for det reflekteres ikke i trafikken.

Mange av dem ligger nok feks 10 over, men svinger ikke ut til siden og stopper for å slippe forbi de bak som vil kjøre 20 over. Dette avviker i prinsippet ikke fra trådstarters spørsmål, og man kan selvfølgelig argumentere for at de som bare ligger så og så mye over er til hinder for de bak som vil kjøre ennå fortere.

Flyt ser for mange ut til å være definert som muligheten til å konstant bryte fartsgrenser  :police:
#26
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. august 2021, klokken 14:22
Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 06. august 2021, klokken 08:31

Med slik villmannskjøring hadde vel ikke en forbikjøring fra eller til spilt noen rolle heller. Bra det ikke var noen biler den dagen. Hvis det hadde vært det tror jeg kanskje at du, med lyd og lys og 10cm avstand, hadde klart å signalisere viktigheten av ditt ærend.

Hvem sier det var villmannskjøring? Du vet ikke noe hverken om situasjonen, veiene eller farten, så du kan bare jekke ned tonen noen hakk.

Digger babisser som hisser seg opp. Farlige i trafikken kan de dog være pga temperament.

Nå beveger jeg meg sikkert i utkanten av de o'store forumregler. Men hei, ifølge 4 av 5 skal jo de som overholder reglene uansett trekke seg unna og gi plass til bøllene. Unna vei!
#27
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 17:04
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 16:53
Niks. Tipper 99,xxx % gjør det uten å være i nødrett (verge er å forsvare seg). Men jeg har likevel ikke lyst til å være til hinder for noen som trenger å komme fortere frem, selv om det er bare er 0,xxx% som har rett til det.
Har selv kjørt en slik tur med gravid kone i bilen. Barnet ble født 10 minutt etter vi kom til sykehuset. Jeg kjørte turen ett kvarter fortere enn vanlig. Hadde en nisse i Leaf hindret meg skulle hen fått være jordmor i bilen...

Med slik villmannskjøring hadde vel ikke en forbikjøring fra eller til spilt noen rolle heller. Bra det ikke var noen biler den dagen. Hvis det hadde vært det tror jeg kanskje at du, med lyd og lys og 10cm avstand, hadde klart å signalisere viktigheten av ditt ærend.

Er mye glemte faktum er at man i nødssituasjoner overdriver effekten av grisekjøringen. Kanskje rolig sjåfør hadde roet den gravide og utsatt fødselen? Kanskje ungen hadde overlevd uansett? Legg merke til at utrykningspersonell ikke løper, fordi dette stresser pasienter.
#28
Hva om man ligger over fartsgrensen og har biler bak seg? 10 over? 20 over? 240 i 30-sonen? Plikter man da å stoppe for å slippe forbi evt biler bak?

Ønsker man å kjøre racer har jo mange av elbilene i dag helt ok forbikjøringsegenskaper. Hvis veien er for smal og svingete er kanskje fartsgrensen et ok alternativ.
#29
Model 3 / Sv: Knirkelyder foran
onsdag 28. juli 2021, klokken 23:10
Hadde noen sinnssyke ulyder fra bak i bilen. Vurderte å selge. Drittbil!

Ble betydelig bedre da jeg fjernet metalldrikkeflaskene kona hadde lagt igjen i døra bak.
#30
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 01. juli 2021, klokken 10:23
Var brannbil nede ved Mobile/BMW. Puh, kunne blitt svett med bil i full fyr inne på et verksted. Så ganske udramatisk ut da jeg passerte.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA