Takk Lars!
Da har jeg fått grundig og opplysende svar om hvorfor ikke Salto anbefaler denne løsningen.
For å utdype er det snakk om å koble L1+L2+L3 230v. Når boksen er satt til 16A vil den trekke 16 x Roten av 2 fra lederen koblet til N. Elektriker har lagt opp 32A trefas hele veien ut fra sikringsskap så det er ikke problemet, men i og med at jeg har løs kabel, kan hvem som helst komme og koble til 16A kabel for å lade sin bil. Pilot signalet fra boksen sier 16A men den ene fasen vil da levere mer og faren for brann oppstår ganske raskt.
Ett annet problem som også kan oppstå på Tesla sin Wall connector, er hvis intern kabling i bilen kun er beregnet for 16A og bilen trekker mer på den ene fasen. Det er nok derfor Tesla har sikret seg mot at 3fas på 230V kun kan benyttes på Tesla sine biler.
Så det skal altså gå helt fint, men blir en papirbunke der elektriker fraskriver seg ansvaret for feil bruk...
Da har jeg fått grundig og opplysende svar om hvorfor ikke Salto anbefaler denne løsningen.
For å utdype er det snakk om å koble L1+L2+L3 230v. Når boksen er satt til 16A vil den trekke 16 x Roten av 2 fra lederen koblet til N. Elektriker har lagt opp 32A trefas hele veien ut fra sikringsskap så det er ikke problemet, men i og med at jeg har løs kabel, kan hvem som helst komme og koble til 16A kabel for å lade sin bil. Pilot signalet fra boksen sier 16A men den ene fasen vil da levere mer og faren for brann oppstår ganske raskt.
Ett annet problem som også kan oppstå på Tesla sin Wall connector, er hvis intern kabling i bilen kun er beregnet for 16A og bilen trekker mer på den ene fasen. Det er nok derfor Tesla har sikret seg mot at 3fas på 230V kun kan benyttes på Tesla sine biler.
Så det skal altså gå helt fint, men blir en papirbunke der elektriker fraskriver seg ansvaret for feil bruk...