Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Anders Heibø

#31
Lading av Tesla / Sv: Koble om Salto boks til 2fas+N på 230V
fredag 24. mars 2017, klokken 13:02
Takk Lars!

Da har jeg fått grundig og opplysende svar om hvorfor ikke Salto anbefaler denne løsningen.

For å utdype er det snakk om å koble L1+L2+L3 230v. Når boksen er satt til 16A vil den trekke 16 x Roten av 2 fra lederen koblet til N. Elektriker har lagt opp 32A trefas hele veien ut fra sikringsskap så det er ikke problemet, men i og med at jeg har løs kabel, kan hvem som helst komme og koble til 16A kabel for å lade sin bil. Pilot signalet fra boksen sier 16A men den ene fasen vil da levere mer og faren for brann oppstår ganske raskt.

Ett annet problem som også kan oppstå på Tesla sin Wall connector, er hvis intern kabling i bilen kun er beregnet for 16A og bilen trekker mer på den ene fasen. Det er nok derfor Tesla har sikret seg mot at 3fas på 230V kun kan benyttes på Tesla sine biler.

Så det skal altså gå helt fint, men blir en papirbunke der elektriker fraskriver seg ansvaret for feil bruk...
#32
Lading av Tesla / Koble om Salto boks til 2fas+N på 230V
onsdag 22. mars 2017, klokken 21:15
Jeg skulle gjerne fått koblet om Saltoboksen jeg har fra lasket 1fas til 2fas+N på 230V.

Utifra tråden her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.0.html har jeg skjønt at det går fint, men noe Salto ikke gjør selv. Har spurt flere firma som installerer for Salto i Bergensområdet uten å finne noen som vet hvordan dette skal gjøres. Elektrikern min ville ikke gjøre dette uten veiledning fra en som kunne dette.

Er det noen her som kan hjelpe meg med en beskrivelse? For meg ser det ut som at lasken på L1 skal vekk og L2 skal kobles inn på det andre "L1" merket som er plassert ved siden av "N".? Hva med lasken på N?



#33
Model S 2013 - 2022 / Sv: PROSJEKT: Tesla P85+
søndag 26. februar 2017, klokken 13:35
Sitat fra: snd på lørdag 25. februar 2017, klokken 16:27
Sitat fra: Anders Heibø på lørdag 25. februar 2017, klokken 15:09
Regner med det er staggered felger du har fått med + pakka? 9" bredde på felgene bak.. Var en som var interessert i å kjøpe mine for bruk som vinterfelger, men vi fant ingen 265/35 R21 vinterdekk til salgs. Staggered felger ligger litt høyere priset enn de der alle 4 er 8,5" bredde, så hvis du vil ha ett sett "original" felg taper du ikke noe på å selge de du har og kjøpe noen med 245/35 R21 hele veien rundt.

Det er unødvendig da 245/35 egentlig passer bedre med 9".

http://www.tyresizecalculator.com/charts/tire-width-for-a-wheel-rim-size-chart

Ooo :-) Kjekt å vite. Takk!
#34
Model S 2013 - 2022 / Sv: PROSJEKT: Tesla P85+
lørdag 25. februar 2017, klokken 15:09
Regner med det er staggered felger du har fått med + pakka? 9" bredde på felgene bak.. Var en som var interessert i å kjøpe mine for bruk som vinterfelger, men vi fant ingen 265/35 R21 vinterdekk til salgs. Staggered felger ligger litt høyere priset enn de der alle 4 er 8,5" bredde, så hvis du vil ha ett sett "original" felg taper du ikke noe på å selge de du har og kjøpe noen med 245/35 R21 hele veien rundt.
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mind-control neste steg i Tesla?
tirsdag 22. november 2016, klokken 13:06
Ikke særlig smart hvis bilen kjører i den retningen du ser. Blir fort en drastisk økning i påkjørsler av vakre kvinner langs veiene.
#36
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilvask vinterstid
torsdag 10. november 2016, klokken 18:42
Vasker hjemme i garasjen. Må bare passe på å koste vekk vannet på utsiden etterpå slik at det ikke blir skøytebane full size skøytebane utenfor. Sånn sett er det nok fordel å kjøre i en vaskehall... Spyl godt av slik at du får vekk skitten. Jeg utfører håndvask maks 1 gang i mnd vinterstid. Skinne kan den gjøre om sommeren.
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Android-app vil ikke koble til bilen
søndag 16. oktober 2016, klokken 08:08
Jeg opplever at den står og jobber på den røde skjermen i uendelig tid hvis jeg åpner appen når koblet til WiFi hjemme. Må skru av WiFi, åpne appen, og så skru på WiFi igjen.

Før måtte jeg trykke tilbake for å lukke appen for at den fortsatt skulle virke neste gang jeg åpnet appen, men nå i senere tid må jeg trykke midtknappen (sirkel) for å ha programmet i bakgrunnen. Da funker det med WiFi...
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Retrofit av autopilot
lørdag 01. oktober 2016, klokken 21:09
Radaren har vel vært ganske lite brukt frem til de nå slipper 8.0 Men nå med oppgraderte drivere etc så virker det som at Tesla bruker radar slik kun Reodor Felgen kunne. Vanskelig å lese ut fra pressemeldinger men for meg virket det som at Radar nå er hovedenheten i AP pakka.
#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: Biloppretting i Bergen
lørdag 01. oktober 2016, klokken 17:02
Tror det er mange som sliter med å få tak i deler... Du kan også høre med fleslandauto.no De skal etterhvert ha en god kjennskap til Tesla.
#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: Retrofit av autopilot
lørdag 01. oktober 2016, klokken 15:38
Ett alternativ er at Tesla tilbyr kun radar oppgradering på gamle biler for å støtte adaptiv cruice og diverse sikkerhets systemer de kan gjøre med kun radar. Nå som AP programmeres om i 8.0 er plutselig radaren ganske brukende. Det vil være en vesentlig billigere oppgradering enn full AP ombygging, men spørsmålet er om det er nok etterspørsel. Jeg hadde definitivt gjort en slik oppdatering.
#41
Jeg har i 2015 og til nå i 2016 kun brukt bilen i firma sammenheng og har ikke ført fratrekk for personlig bruk. Sitter og regner litt på hvor mye det vil koste meg hvis jeg benytter bilen privat. Avskriving på 20% faller ganske kraftig pr. år så det jeg ikke skjønner er om beskatningsgrunnlaget er uendret. Dvs 50% av nypris for 2013 -> 2016 som i mitt tilfelle er 365.275,-. Selv etter 2017 og utover som dette faller til 37,5% blir det dyrere og dyrere å kjøre en eldre og eldre bil. Noe jeg ikke har skjønt?

Hadde håpet at det var verdsetting etter slik skala:
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Slik-verdsettes-bil-motorsykkel-moped-campingvogn-og-snoscooter/

Noen som har gode råd?
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prosjekt: Ombygging av lydanlegget
onsdag 31. august 2016, klokken 12:37
Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 30. august 2016, klokken 16:29
Sitat fra: Anders Heibø på tirsdag 30. august 2016, klokken 15:35
Igjen takk for delt kunnskap! Ser ut som at jeg blir sittende igjen kun med misunnelsen ;D

Smart å deaktivere bakhøyttalerne! Da mener du både bakdører og bakluke? Har tenkt tanken selv. Det må vel være lett :P
Ikke noe problem. Synd du holder til såpass langt unna, ellers kunne jeg sikkert vært behjelpelig med en installasjon. Du må gjerne si fra om du er på østlandet, så kunne du fått en demo av oppsettet mitt.

Deaktivere bakhøyttalerne er enkelt. Det er bare å sette faderen helt frem :) Det deaktiverer både bakdører og bakluke.
Jeg frykter at hvis jeg hører resultatet blir bilen min stående hos deg en god stund :-D

Jeg kjørte en god stund med faderen på +20, men ulempen er at da mister man subben også av en eller annen merkelig grunn. Mulig det kun gjelder 2013 modellene som kun betalte 6 tusen for HiFi pakka?
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prosjekt: Ombygging av lydanlegget
tirsdag 30. august 2016, klokken 15:35
Sitat fra: Trustno1 på mandag 29. august 2016, klokken 16:25
Jeg tror du får lite utbytte av en dsp om du ikke kobler mellomtonene/diskantene via den. Jeg vil påstå at det er mye viktigere på disse elementene enn på resten av systemet. Viktigste funksjonen etter min mening er forskyvingen mellom høyre/venstre siden denne er så usymmetrisk i en bil.

Vet ikke om du har hørt biler med skikkelig oppsatt tidskorrigering før, men det er ett hav av forskjell på fokus og lydkvalitet i en bil med dette i forhold til uten.

Bakhøyttalerne har jeg deaktivert, de lager egentlig bare forstyrrelser i lyden mer enn de bidrar etter min mening :)
Igjen takk for delt kunnskap! Ser ut som at jeg blir sittende igjen kun med misunnelsen ;D

Smart å deaktivere bakhøyttalerne! Da mener du både bakdører og bakluke? Har tenkt tanken selv. Det må vel være lett :P
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prosjekt: Ombygging av lydanlegget
mandag 29. august 2016, klokken 10:18
Sitat fra: Trustno1 på mandag 29. august 2016, klokken 00:28
Sitat fra: Anders Heibø på søndag 28. august 2016, klokken 20:18
Låter Eq'n bra? Jeg trenger noe som låter silke selv om jeg booster 10K :-/

Den låter bra såfremt man er kapabel til å tune den :)  Mosconi er nok en av de bedre DSP'ne man kan få tak i på bilstereofronten for tiden.

Men en liten heads up. Du må regne med rimelig mange dager om du skal få montert denne så du kan tune alle kanaler.
Det er ett helvete å komme til alle kabler, en haug loddinger osv som må til (ref tidligere i tråden her)
Haha, Jeg var veldig fornøyd med meg selv når jeg hadde montert dashcam, så en slik heftig ombygging tar jeg nok ikke tak på selv...  :'(

Jeg velger kanskje den enkle løsningen og kjøper ferdig pakke av Sondre inkl full demping. Må høres først men hadde vært gøy med noe slikt:
http://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-premium-audio-system-til-tesla-model-s-multra-hifi
Trur også jeg kunne gjort mye med DSP satt inn før forsterker selv om det kun vil funke på dører. Regner med at det er forskjellig input til forsterker på front og bak dører så da vil det være mulig å få på plass tidskorreksjon og separat eq innstilling. Tidsforskyving kan jo taes i forhold til diskant/mellomtone som går direkte fra skjerm, så sant dørene ikke skal fremover i tid :-/

Nå skal ikke jeg ta over tråden din med masse spørsmål... ;-)
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prosjekt: Ombygging av lydanlegget
søndag 28. august 2016, klokken 20:18
Sitat fra: Trustno1 på søndag 28. august 2016, klokken 18:19
Sitat
Ett spørsmål er hvorfor du ikke tar signalet ut fra skjerm før det når forsterker? Er det bare for tidsforskyving av elementene? Eneste måte å oppnå det? Slik jeg leser målingen kan det være forsterkeren som skaper ujevnhetene?? Prøvd å måle signalet før det når forsterkeren???
Grunnen til at jeg tar ut høynivå er at det kun finnes høynivå for diskant/mellomtone. (disse er direkte koblet til skjermen)

Når det gjelder sub/dørhøyttalere så har jeg koblet meg på høynivå rett og slett for det var enklere å komme til kablingen slik. Ellers måtte jeg demontert hele skjermen og finne ut av kablingen der. Uansett så tror jeg ikke det gjør stor forskjell på midbass/sub.

Planen min er både tidsforskyving, men også justering av EQ/delefrekvenser. DSP'n jeg bruker har separat (parametrisk) EQ og delefiltere for alle 8 kanalene.
Takk for oppklaring. Har ikke satt meg inn i hvordan alt er koblet og håpet alt gikk i ett fulltone stereosignal til forsterker...
Slik jeg opplever lyden i HiFi pakken kommer du nok veldig langt hvis du får elementene til å spille sammen. Og som du skriver krever det nok tidsforskyving, Eq og delefrekvenser :-D
Leste litt om DPS'n. Ganske ålreit verktøy. Låter Eq'n bra? Jeg trenger noe som låter silke selv om jeg booster 10K :-/
Sitat
Sitat
Jeg gjorde forresten en ganske grundig Eq utifra målingene mine. Mulig du kan benytte noen av verdiene. Du finner dem i dokumentet her:
https://www.dropbox.com/s/s8fn5n8ppooysd8/Tesla%20Premium%20Sound%20System%20review.pdf?dl=0

Interessant å lese målingene du har gjort. Sansynligvis er det ikke så relevant for mitt prosjekt siden jeg har gjort ganske store endringer fra orginalanlegget. Dørene er kraftig dempet, alle elementene går på andre forsterkere, subben er en helt annen og ikke minst at jeg har kompensert inngangsignalet i forhold til EQ'n som Tesla har orginalt
Jeg regner med at jeg må begynne fra scratch igjen når/hvis jeg får lydisolert bilen. Regner med DSP'n er så avansert at du kjører egen Eq på inngangen, for så å kjøre egne Eq på utgangene? Da er det ikke så lett å sammenligne endringene som skjer ved ombygging av alt utenom elementene :-D

Målingen min viser noe av den samme hi/lo cut problematikken. Ikke mye håp under 30Hz og det faller ganske fort over 14kHz med en bitteliten topp på 17kHz på vei ned. Dippen rundt 17-18K er sikkert noe de har lagt inn for å ikke belaste elementene på områder de ikke greier å reprodusere noe uansett.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA