Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Patosan

#166
Sitat fra: Diablo på mandag 05. august 2013, klokken 20:50

Hva slags ketchup liker vi Teslaeiere?


Jag tycker inte ens om ketchup, så om detta inte är ett alternativ så är jag inte intresserad i undersökningen:)

Men jag menar att sammanställningen, och viktningen, som presenterad av OddB var intressant.
#167
Sitat fra: BmwTesla på tirsdag 30. juli 2013, klokken 22:41
Prøver å finne 32A rundstift stikkontakt på vegg, men finner bare 1 fas-16A på diverse "store" nettbutikker.....
- ikke at jeg skal montere i garasjen selv, men.......
Noen forslag?
Håper jeg forstår denne tråden slik at det er en slik kontakt som må monteres i garasjen for å slippe enda en adapter/overgang ved bruk av medfølgende kabel. (230V)

Se på http://www.elhandel.no/catalog/index.php?cPath=30_58
#169
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
onsdag 24. juli 2013, klokken 23:00
Leverantör i Norge för Tech produkter är http://www.asheda.no/
Ser inte att de ha tpms i sitt sortiment, men ville inte tro att det var något problem för n däckverkstad att köpa några sensorer genom dem.
När de väl har etablerade kanaler till en producent brukar det vara fullt möjligt att få hela sortimentet om man speciellt ber om det.
#170
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
onsdag 24. juli 2013, klokken 22:50
Går man och ser på Tyresure har man två val av producenter.
Jag håller mig undan den med det i sammanhanget festliga namnet 'Pang', och finner följande hos Tech; http://www.techtpms.com/sensors_and_service_kits.php?vehicle=491
#171
Model S 2013 - 2022 / Sv: Statusoversikt
fredag 19. juli 2013, klokken 18:18
Tack!
Har haft 'building' status nu i 4-5 dagar.
Ska bli spännande och se hur länge tills vi ser någon progression.
#172
Model S 2013 - 2022 / Sv: Statusoversikt
fredag 19. juli 2013, klokken 17:31
Nu har det varit en del uppdateringar i det sista, men är det någon som vet eller vågar gissa hur länge man sitter med status "The Tesla Factory is building your Model S."?
Eftersom det inte behöver vara 1:1 korrelation till faktisk produktionstid; vet någon vad denna är ca?
#173
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lader også Tesla SC saktere ved 80%?
fredag 19. juli 2013, klokken 17:24
Ja, denna liknelsen är väldigt god  :)
#174
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lader også Tesla SC saktere ved 80%?
fredag 19. juli 2013, klokken 17:13
Batterier av denna typ laddas typiskt enligt principen 'constant current - constant voltage'.
Det betyder att laddning startar med en konstant ström, upp till en viss spänning, därefter hålls spänning konstant.
När man når punkten där spänning hålls konstant så kommer laddningshastigheten att minska.
#175
Kjøretips / Sv: Hvordan få lengst mulig rekkevidde
onsdag 17. juli 2013, klokken 18:57
Ja, jag ville tro det.
För bäst räckvidd tror jag det absolut viktigaste är att moderera sin fart.
Vad vi gör vid acceleration osv. har mindre betydelse.
Trotts det så tror jag inte de tidigare inläggen som rekommenderar rask acceleration är korrekta; detta ger större ström i motor, som i sin tur ger stora 'Ohmska' tapp (dessa är proportionella till kvadraten på ström/moment).
Att beräkna optimal körning är komplext eftersom det är flera faktorer utanför vår kontroll som vi måste ta hänsyn till (läs trafik).

En mycket mer intressant problemställning är att se på vad optimal fart är när man ska köra en längre sträcka som involverar någon typ av laddning.
Vad som här ska optimeras är total restid, som också involverar laddning.
Kör jag raskt kommer jag tidigare till laddning, men har också bränt mer energi och måste ladda längre för att nå fram.
#176
Kjøretips / Sv: Hvordan få lengst mulig rekkevidde
onsdag 17. juli 2013, klokken 18:01
Både ja och nej...
Dessa talen (Cd) måste multipliceras med front-areal.
Vet inte säkert vad dessa arealer är för de olika bilarna, men vill inte tro det blir i 'S' sin favör.
drag = 0.5*fart^2*densitet*Cd*'front-areal'
#177
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hundebur til Model S
søndag 14. juli 2013, klokken 22:36
Off Topic; men springer spaniel = fin hund  :)
#179
Model S 2013 - 2022 / Sv: VIN nummer
torsdag 27. juni 2013, klokken 12:41
P603 -> 15026
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA