Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OddB

#16
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. juni 2015, klokken 10:58
Sitat fra: dosmont på fredag 12. juni 2015, klokken 02:38
Sånn jeg har forstått det, så er det ingen fare med slitasje på batteriet så lenge cellespenningen er under 4v dvs ca 95% lading.

4V er ikke lik ca. 95%. På Leaf tilsvarer 80% lading ca. 4.04V i cellespenning. 4V er dermed antageligvis i området 70-75%. 95% tipper jeg er ca. 4.15V.

Batteriet består av 96 moduler som er seriekoblet. Hver modul består av 74 parallellkoblede celler
Ladestrøm og -spenning pr celle som jeg målte under en superlading:

   
%   (V)    (A)
0   3.63   4.50
5   3.70   4.47
10   3.73   4.42
15   3.75   4.04
20   3.78   4.01
25   3.81   3.96
30   3.84   3.93
35   3.85   3.62
40   3.88   3.39
45   3.90   3.05
50   3.92   2.78
55   3.95   2.51
60   3.97   2.28
65   3.99   2.04
70   4.02   1.88
75   4.05   1.68
80   4.08   1.49
85   4.11   1.32
90   4.16   1.15
95   4.19   0.99
100   4.20   0.59
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 7
onsdag 14. oktober 2015, klokken 14:29
Er glad jeg har en antikvarisk bil som ikke har AP hardware og kommer derfor ikke  å bry meg så mye om å oppgradere på torsdag. Tror faktisk jeg skal la det være....

Har på følelsen at jeg med gammel bil vil komme beholde mer funksjonalitet ved å IKKE oppdatere :D

(håper jeg tar feil, men jeg har ikke tenkt å være forsøkskanin.. )
#18
Model S 2013 - 2022 / Teslatreff på Inspiria 17. oktober 2015 ! !
fredag 09. oktober 2015, klokken 15:51
(Søndag)Edit: LØRDAG ! om  to uker arrangerer TOCN et  stort Tesla-treff på Inspiria ved Sarpsborg ! 
Tesla kommer med demobiler, mest sannsynlig 70D og P90D..Du får teste Segway og barna får tilbud om å bygge elbiler av Lego.  Mer detaljer finner du her på TOCN.no:

http://www.tocn.no/events/inspiria-treff-17-oktober/

Treffet er åpent for alle
#19
Lading av Tesla / Sv: TOCN- Ladefond
fredag 28. august 2015, klokken 17:37
Nå er Joker Sørkjosen oppe med en 22kW ladeboks, den andre kommer snart.
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladeavtaler
søndag 23. august 2015, klokken 20:46
På klubbens ladere trenger du ikke noe abonnement, og de fleste er helt gratis. :D :D
https://www.zeemaps.com/map?group=930157#
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
lørdag 22. august 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. august 2015, klokken 22:58
Sitat fra: OddB på lørdag 22. august 2015, klokken 21:50
Her er sirkelsagen og klunken min før sommerferien... blitt verre siden da

https://www.youtube.com/watch?v=DUV-lbbCwS0
Der har du den ja, riktignok mer framtredende på opptaket enn hva den høres fra førerplass og man hører at lyden faktisk ikke forsvinner ved mer pådrag slik det kan høres ut som med egne ører. Kunne tenke meg å gjøre et opptak selv - hva brukte du av utstyr? Finnes det f.eks. ekstern mikrofon å få til en smarttelefon?
En billig "mygg" fra Clas Ohlsson og videokamera, har ikke oversikt over mikrofoner til telefon men det er vel bare å legge telefonen i bagasjerommet der jeg la mikrofonen?
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
lørdag 22. august 2015, klokken 21:50
Her er sirkelsagen og klunken min før sommerferien... blitt verre siden da

https://www.youtube.com/watch?v=DUV-lbbCwS0
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?
lørdag 22. august 2015, klokken 21:11
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. august 2015, klokken 18:14
Sitat fra: OddB på lørdag 22. august 2015, klokken 16:52
Like viktig som å hva som er der, er å se hva som IKKE er der. Effektmeteret er fjernet fra senterseksjonen som medfører at du må bruke ett av sidepanelene til det . I tillegg er dato, klokkeslett og temperatur fjernet.  Ikkje bra !
Hvordan selve designet er bryr meg lite..

Klokke og temperatur finnes forhåpentligvis øverst på den store skjermen? Men effektmeteret bruker jeg hele tiden, det samme med triptellere/gjennomsnittsforbruk. Dermed kan jeg med det nye designet ikke lengre ha navi-kart oppe på den lille skjermen uten å miste noe av det andre :(

Om dette blir endelig resultat kommer jeg nok til å drøye denne oppdateringen så lenge som mulig. Håper den ikke kommer ut før jeg har service-time i november, det nytter vel ikke å be Tesla om ikke å installere siste versjon...
Klokke og temp på den store skjermen, ikke dato... Temp og klokke er kjekt å ha lett synlig...
Blir nok effektmeter til venstre og "Since last charge" til høyre fast hos meg hvis jeg skulle være så uheldig å bli oppgradert..
#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?
lørdag 22. august 2015, klokken 16:52
Like viktig som å hva som er der, er å se hva som IKKE er der. Effektmeteret er fjernet fra senterseksjonen som medfører at du må bruke ett av sidepanelene til det . I tillegg er dato, klokkeslett og temperatur fjernet.  Ikkje bra !
Hvordan selve designet er bryr meg lite..

#25
Lading av Tesla / TOCN- Ladefond
lørdag 01. august 2015, klokken 18:04
En liten statusoppdatering:
Pr i dag har vi fått satt opp 12 ladepunkter (22kW) på åtte steder, derav to i Sverige. Vi har i tillegg hjulpet eRoute71N- prosjektet med å oppgradere fire av deres ladepunkter fra 7,4 til 22kW (Fauske og Namskogan)
For vel en uke siden fikk vi åpnet to ladere på Stryn Torg, og i dag åpnet verdens nordligste 22kW ladepunkter på Skaidi Hotel !
Om ikke lenge vil vi åpne to ladepunkter på Joker i Sørkjosen.

Fondet gir bort ladeutstyr til en verdi av ca 10 000 kr pr ladepunkt til aktører som ønsker å drive dem. midlene kommer ene og alene fra medlemskontingenten til TOCN.

På kartet er de stasjonene som er åpnet markert med en solsikke , mens de prosjektene vi jobber med er markert med gult.
De aller fleste av laderne er gratis å bruke. Røros og Arvidsjaur tar 30 kr pr time av de som ikke overnatter der.

https://www.zeemaps.com/map?group=930157
#26
To nye ladepunkter fra Tesla Owners Club Norway !

Hos Joker Sørkjosen har lange åpningstider og en ny flott kafe. De tilbyr deg nå gratis lading på våre to 22kW ladestasjoner der.  Litt over 20 mil fra Setermoen og Tromsø.

https://www.google.no/maps/place/Joker+S%C3%B8rkjosen/@68.9961512,22.025517,343186m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x45c57242e0e4588f:0xfa4d52a4e15d725d!6m1!1e1?hl=no
#27
Here are all the chargers that TOCN has put up so far (sunflowers :) ), Chargers in process that will be online soon are yellow.

https://www.zeemaps.com/map?group=930157

#28
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 30. april 2015, klokken 00:32
Sitat fra: Mao på mandag 27. april 2015, klokken 14:59
Velskrevet innlegg om "Mytene om miljøfiendtlige elbiler". Selvsagt illustrert med bilde av en Tesla :)
http://www.dagbladet.no/2015/04/27/kultur/meninger/kronikk/debatt/38891602/

Istedet for å regne gram for gram CO2 og forskjellige "mikser"....
Astrup setter fingeren på hovedpoenget med hele det europeiske strømmarkedet.  det er REGULERT.
At jeg har brukt 8000kW mer strøm det siste året har IKKE medført at et kullkraftverk et eller annet sted i Europa har gått på høygir. De totale utslippene fra kraftproduksjonen har et tak. Det taket senkes år for år. Det betyr at økningen i strømproduksjon MÅ komme fra fornybare kilder (marginalkraft ?!?)
Drivstoffmarkedet er IKKE regulert på samme måte. Dermed har jeg vel  faktisk redusert utslippene av CO2 i europa med ca 5-6 tonn det siste året  ?
#29
Planla  også å ha to UMC... en hjemme og en i bilen..... Fant fort ut at jeg ikke hadde behov for å ha med UMC i det daglige...  Så det ble med den ene som henger fast i garasjen.  Har dog en Type2 - kabel   i bilen til en hver tid.  Pussig  at selger  overtalte  deg til å ta enkeltlader siden Tesla snart setter opp masse 22kW destinasjonsladere  rundt omkring, i tillegg de flere hundre andre 22kW  laderne du finner på steder du gjerne  stopper...
#30
B-Electric / Sv: harrytur med mercedes eldrive
mandag 13. april 2015, klokken 19:40
Hurtiglader  er vel ikke hjelp i på denne bilen ?  Men Type2-ladere der er kjekke å ha.  To timer,  så har du vel 10 mil ekstra. rekkevidde .
PS Husk å ta med Type2 kabel. .. og sjekk  at den virker før du drar... Ellers kan turen bli lang..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA