Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - OddB

#22
Model S 2013 - 2022 / Type 2 Ønskeliste
torsdag 21. november 2013, klokken 17:47
En liten undersøkelse om hvor du har størst ladebehov utenom superladerne.
Du velger de tre stedene som er viktigst for deg.
Mangler det et åpenbart alternativ så skriv det i et innlegg her, så legger jeg det til lista. Det vil være mulig å endre mening underveis .
Dette kan da kanskje danne et visst grunnlag for en evt. Crowdfunding-utbygging ?
#23
Model S 2013 - 2022 / Skal du være "Teslaturist" til sommeren ?
onsdag 13. november 2013, klokken 01:09
En liten uformell undersøkelse om det finnes mange "Teslaturister" blant oss :D
#24
Model S 2013 - 2022 / "Type 2-dugnad" langs E6 i Nord-Norge ?
onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:36
Det er ikke lenge igjen til sommeren er her, og det er sikkert mange som kunne tenke seg å kjøre nordover. (eller sørover!). Sommeren 2015 er nok superladerne på plass, men denne sommeren kan det bli en utfordring å finne gode ladesteder i de tre nordligste fylkene...
Skal vi gå sammen å prøve å finne egnede steder for ladepunkter langs E6 ?

Hva finnes av tilgjengelige industrikontakter ?

Kjenner noen til egnede veikroer el.l. som man kunne oppfordre til å sette opp Type 2 ladere ?

Når man er i farta er det stor forskjell på å lade på 11kW(5-7 timer) og 22kW (2-3 timer) så steder som har 32A 400v tilgjengelig og er villige til å sette opp en Type2-boks er jo å foretrekke...
#25
Ladeplasser og ladekabler / Hva er en "Hurtiglader" ?
fredag 04. oktober 2013, klokken 17:10
Ser at det skrives mye om hurtigladere her.. Kanskje på tide å skille mellom CHAdeMO, Combo, Type 2 43kW, Type 2 22kW og Type 2 11kW ?

http://www.plugincars.com/why-chademo-death-row-europe-128001.html
#26
Norsk Elbilforenings oppgaver / 22 kW - Type 2 ladere i distriktene ?
fredag 13. september 2013, klokken 23:33
Kan det være en oppgave for foreningen å jobbe for å få satt opp Type 2 ladere rundt om i landet ?  Med Teslas Model S ankomst  vil det oppstå et "akutt" behov for semihurtige ladepunkt der Teslas superladere ikke har dekning. dvs særlig i Nord-Norge...
#27
Model S 2013 - 2022 / Bare en bil ?
mandag 09. september 2013, klokken 07:32
Hvor mange biler skal du ha etter du har kjøpt en Tesla Model S ?
#28
Elbilen i Samfunnet / Jeg gleder meg !
onsdag 04. september 2013, klokken 17:26
Jeg gleder meg til jeg får min første elbil !
Jeg gleder meg til jeg ikke får kjøre den i kollektivfeltet lenger !
Jeg gleder meg til bensinstasjoner legges ned pga sviktende kundegrunnlag !
Jeg gleder meg til å slippe å ha dårlig samvittighet pga den eksosskyen jeg legger bak meg i dag !
#29
Model S 2013 - 2022 / Sørover eller nordover ?
lørdag 31. august 2013, klokken 21:37
En liten uhøytidelig undersøkelse...
Alle kan delta, (inkl. de som fortsatt ikke har bestemt seg for om de kommer til å kjøpe bil.)
#30
Model S 2013 - 2022 / Hvorfor jeg ikke har bestilt enda.
lørdag 17. august 2013, klokken 15:23
Sitter fortsatt på gjerdet fordi : (prioritert rekkefølge)
- Jeg venter på at Tesla offentliggjør hvor de neste Superladerne kommer.
- Jeg venter på  at myndighetene (Transnova) tilpasser planene for utbygging av ladeinfrastruktur i Norge til en "Teslavirkelighet"
- Jeg venter på at de kommersielle tilbyderne av hurtigladere kommer med en samlet plan for prissetting og betaling for lading.
- Jeg venter på at Tesla skal levere bilen med fornuftige sommer og vinterdekk
- Jeg venter på at bilene leveres med alt tilbehør (ladekabler, dobbellader, Spotify gummimatter etc)
Håper jeg slipper å vente lenge :D
#31
Model S 2013 - 2022 / Et lite regnestykke....
tirsdag 02. juli 2013, klokken 17:35
(Jeg har hverken gått på "Handel og  kontor" eller på BI, så bær over med meg om dette er helt feil...)
Utgangspunktet er følgende tankeeksperiment:
Nybilkjøp.
Jeg står overfor valget om å kjøpe en Tesla eller en Toyota Avensis.
Jeg bor 3 mil utenfor Oslo og har tenkt på bruke bilen på jobb og regner med å kjøre 25 000 km pr år. Jeg må låne alle pengene til kjøpet. Etter 8 år har jeg tenkt å selge bilen.

Hvilken bil vil det lønne seg å kjøpe ?

Her  er mitt regnestykke.
Driftsbudsjettet er ikke helt komplett, for enkelhets skyld har jeg droppet, forsikring, dekkslitasje, spyleveske, bilvask etc siden det ikke vil utgjøre så stor forskjell mellom bilene. Jeg har heller ikke tatt med reparasjoner selv om det mest sannsynlig ville ha gått i Teslas favør.
Lånet har jeg satt til 5% effektiv rente over 8 år siden jeg kan ta sikkerhet i bolig.
Jeg har satt nedskrivningsverdien til 12% som stemmer bra med virkeligheten på min 4 år gamle Avensis.

#32
Er helt ny når det gjelder Elbil og har ikke helt skjønt hvordan tilgang til ladeplasser fungerer.
Jeg vurderer å kjøpe en Tesla S, og vil da kun ha behov for lading underveis på langturer, spesielt til Nord-Norge...
Forhåpentligvis bygger Tesla ut superladere nok til å dekke mine behov, men å ha muligheten til å bruke andre hurtigladere underveis er jo en fordel..
Jeg tok en titt på EVpower som et eksempel. Der ser jeg at det kun er mulig å tegne abbonement. Det billigste er 49/mnd, med 12 mnd bindingstid og 250 i etablering. pluss 100 kr pr lading. Så får å KANSKJE bruke EVpowers ladernett EN gang pr år vil den EVENTUELLE ladingen koste meg 838 kroner ??
Og det finnes tydeligvis MANGE forskjellige leverandører på markedet....
Så for å sikre meg tilgang til det som måtte være av ladestasjoner i landet må jeg ut med mange tusen kroner ??
Det er da ikke slik det fungerer på bensinstasjonene ? Skulle jeg være nødt til å tegne abonnement hos Shell, Esso, Statoil etc for å få tilgang pumpene?

Kan noen med erfaring fortelle  at jeg har misforstått totalt ?
#33
Model S 2013 - 2022 / DAB+ ?
mandag 17. juni 2013, klokken 13:30
Sitat fra: Martinique på onsdag 01. mai 2013, klokken 16:37
Hei
Da Tesla var i Bergen for eit par uker siden spurte eg Tesla rep som var der om den kom med DAB+ og da svarte han at det var med i lyd pakken.

... og du er sikker på at han visste forskjellen på DAB og DAB+ ?   
(Den kunnskapen har jeg nemlig til gode å se hos bilforhandlere... :) )   
Dekodingen foregår GARANTERT i en hardwaremodul og vil ikke være lett oppgraderbar. 
Innen utløpet av året vil halvparten av NRKs kanaler sendes i DAB +, og allerede nå er det veldig mange av de kommersielle kanalene som har gått over til DAB + (bla Energy, P5 , KlemFM ). Hvis du skal høre radio etter 1. januar 2017 er det kun DAB+ (eller nettradio) som gjelder. Da stenges FM-nettet og alle går over til DAB+
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA