Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jan Henrik

#76
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
mandag 15. februar 2016, klokken 13:15
Sitat fra: fonberg på mandag 15. februar 2016, klokken 11:21
Av utstyret du er usikker på ville jeg valgt med luft, slik at du har mulighet til å heve de nødvendige ekstra cm når veien er dårlig, du skal forsere en lav brøytekant osv.

Jeg ville droppet Next Gen seter i en taxi siden de er trangere å komme inn og ut av, noe du antakelig gjør ganske mange ganger i løpet av et skift. Standardsetene er etter min og manges mening mer komfortable enn NG når man skal sitte mange timer i strekk. Jeg har heldigvis ikke erfaring med hvordan det er å vaske spy av stoffsetene, så må ta forbehold om det :)
Ja, luftfjæring er jo kjekt mtp økt bakkeklaring, spes på vintern...

Vaske spy, er no' dritt uansett. Nå blir jeg og kjøre kun på dagtid, så slik griseri-risiko blir minimal. Det er uansett ikke ofte jeg opplever dette. Og det er veldig greit å rense tekstil, med rett utstyr. :)
Sitat fra: Muffinman på mandag 15. februar 2016, klokken 11:45
For all del, prøvesitt setene grundig. Jeg sliter veldig med nakkestøttene som er trukket veldig langt fram på mine (standard m/skinn av ny type, ikke lenger tilgjengelig), og må sikkert få sydd en eller annen pute som festes på setet for å få øverste del av ryggen litt fram. Å skulle sitte med krum nakke hver dag hele dagen ville jeg ikke greit. Andre melder at de sitter aldeles fortreffelig i disse setene, så gjør deg opp en mening selv.
Får titte innom servicesenteret og se om de har en bil jeg kan prøvesitte...

Noen i Tromsø med de nye tekstilsetene??
#77
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
mandag 15. februar 2016, klokken 09:23
Mange gode poeng her... tusen takk for tilbakemeldingene!

Bestiller nok ny bil. Det er noe med å fabrikkbestille en ny bil. :)

Men, mye frem og tilbake, angående utstyr.
Skal, skal ikke beige nextgen interiør...?
Skal, skal ikke luft og hifi...?

Har konkludert at panotak blir det. Grunnet luftemuligheter og høyden til taket (som nevnt her).
Samme med 'premium interiør og belysning' og vinterpakke.

4 dager igjen på å fullføre bestillingen... :-)
#78
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
onsdag 10. februar 2016, klokken 09:00
Sitat fra: BMW850 på onsdag 10. februar 2016, klokken 08:26
Luftfjæring er en absolutt nødvendighet ;)
Du trenger IKKE solgardin på panotaket da det demper sollys meget effektivt. Tekstilseter sies å være meget bra og slitesterke. Foretrekker skinn selv men har ett helt annet bruksmønster enn deg selvfølgelig. Har sort alcantara og synes det gir ett roligere og mer behagelig inntrykk. Midtkonsollen angrer jeg nesten litt på. Tydeligvis likte jeg den åpne plassen mer enn jeg ante ;)
Foretrekker skinn jeg også, men er ikke så fan av sportsseter. Dem klemmer litt under midt på låret. Sittestillingen ble litt krokete også, på nextgen setene. Jeg skulle ha fått prøvesittet de tekstilsetene...

Vi opplever jo litt gris og søl, fra tid til annen, i drosjene. Skinn er jo helt klart en fordel her. Men tenker at kan evt sette på skaitrekk...
#79
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
onsdag 10. februar 2016, klokken 07:32
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:50
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:58
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?

Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
poster denne på nytt... tror den forsvant i bakluke-diskusjonen...
Hadde nok hatt i bakhodet å selge bilen uansett etter 4-5 år.  I 2020 tror jeg det er mye nytt og flere konkurrenter.
Og da er det greit med litt ekstra utstyr..? Hva MÅ det være og hva er greit å skippe?

Foreløpig har jeg konfigurert min slik (reserverte før prisoppgangen på Mandag, så jeg har den forrige prisen):

- Metallic lakk
- Panoramatak (da det faktisk er greit å kunne åpne taket, mtp lufting siden vi vasker ofte)
- Standard tekstilseter (grunnet mye ut og inn av bilen)
- Sort alcantara tak (inkludert i premium-pakka)
- Premium interiør og belysning
- Luftfjæring
- Hi-Fi
- Vinterpakka

- Gummimatter rundtom, bestilles utenom
- Vinterhjul bestilles utenom (blir rimeligere og jeg får mva igjen)
- Vurderer også midtkonsoll, men må se hvordan takstameteret monteres (ser det monteres under 17" skjermen hos de andre drosjene. Dårlig løsning, etter min mening. Håper at det er for at det ikke kan monteres anneledes...)
#80
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:58
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?

Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
poster denne på nytt... tror den forsvant i bakluke-diskusjonen...
#81
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?

Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
#82
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
mandag 08. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.

Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)
#83
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
søndag 07. februar 2016, klokken 22:49
Sitat fra: thilo på søndag 07. februar 2016, klokken 21:47
Hei Jan Henrik,

har ikke noe erfaring med drosje men Model S i Tromsø.

Angående utstyrspakkan:

- Premium Interiør vil du sikker ha, ikke minst pga. elektrisk bakluke.
- Vinterpakke hadde jeg valgt igjen her i Tromsø.
- UltraHifi bestilte jeg ikke minst pga. DAB+, men den er først og fremst bra på 8++
- Panoramatak, savnet ikke no solskjerming, synes det er fint med lys, åpner den nesten aldri.
- Autopilot hadde jeg valgt pga. adaptiv Cruisecontrol, veldig fint bla. i kø.
- Avhengig av lademuligheter hadde jeg vurdert dobbellader (his du har tilgang til 400V/32A)
  (Det går en del strøm om vinteren til oppvarming av kupeen)
El.bakluke er ikke noe must for meg. Men tåke-/kurvelys er nyttig. :)
Ja, vinterpakka er nok kjempegreit. Spes rattvarme og varme i baksetene. Er noen kalde stumper, innimellom, her i utelivsbyen. :)
Jeg synes også det er fint med glasstak (les: nordlys tak ;) ). Blir liksom så lysere og triveligere. Men, så er det knirk, lekkasje, kald trekk...
Adaptiv cc er genialt. Har det på Prius + Seven i dag. MEN, skal også sies at det er ikke ofte jeg bruker den.
DAB+ er jo standard nå. Før måtte man velge hi-fi for DAB... Men ja, jeg er glad i god lyd i bil.
Dobbellader får jeg installert nårsomhelst, og har ikke tilgang på 400V/32A... enda i hvertfall. Kan jo hende at man setter opp en powerwall, om den tid kommer. :)
#84
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
søndag 07. februar 2016, klokken 22:34
Sitat fra: Dexter på søndag 07. februar 2016, klokken 21:29
Sugekopp.
Og det er jo da gjerne på glasstak, vil jeg tro..?
#85
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
søndag 07. februar 2016, klokken 21:46
Takker for gode tilbakemeldinger...

Ene Statoilstasjonen, som ligger meget sentralt til, har chademo- og adapter til utlån. Der lader man vel bortimot 220km/t...
Ellers blir det hjemmelading på nettene.

10 mil ekstra for 100.000kr... da tar jeg heller en halv times ladepause for 62kr (hver 6. lading gratis) på Statoil. :)
#86
EL Taxi / Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!
søndag 07. februar 2016, klokken 20:54
Heisann!

Har lest litt på forumet her, men ikke deltatt.

Har prøvd å gjøre meg klokere, ved å lese Deres erfaringer med bilen.
Har sett det har vært innom ett par taxieiere, men straks disse har fått bilene i drift, så blir det stille. Synd. Skulle gjerne hørt hvordan det går med disse taxibilene.
Ingen drosjeeiere med Tesla her i byen, så ingen å snakke med lokalt heller (har dog en kollega med Tesla privat, men velger ikke Tesla som taxi). For dårlig tilgang på lading...

Men Tesla Model S, det frister meg å prøve. Og nå begynner det å bli vanskelig. Er jo dyre biler, for ingen refusjon eller mva å få igjen. Dog positivt at man da slipper å tilbakebetale noe til Staten, ved bytte av bil. Annet positivt, er veldig bra garanti på batteripakken og drivlinja (8år/fri km). Resten 5år/100.00km, som er lavere enn "vanlig" for taxiene. Her er mer normalt med 2år/fri km og 5år/300.000km (avhengig av merke).

En gj.snitt drosje, her i byen, kjører rundt 100.000km i året. Jeg kjører mest alene, og kjører rundt 55.000km i året.
Har sjåfør nå, men han holder på å søke eget løyve. Og da blir jeg nok ikke å ansette en ny sjåfør, sånn aktivt ihvertfall. Kan jo hende det kommer forespørsler, hvis jeg bytter til Tesla.  ;D

Så, her sitter jeg og lurer på om en 70D er nok. Jeg ligger sånn mellom 17-23 mil i døgnet, alene på et 12 timers skift.

Trenger jeg noe mer utstyr enn standard? Er det vits å kjøpe en Model S, uten ekstra utstyr?

- Vinterpakka er jo kjekk å ha. 8.000kr er jo da ikke all verden, for den pakka.

- Premium pakka er sikkert grei å ha. Liker kurvelys, lyser opp i kryss og innkjørsler. Hjelper kanskje litt på kupèstøy også kanskje, med alcantara go sånt her og der..?

- Luftfjæring... 16,3 cm på høyeste, hvor standard fjæringer gir en bakkeklaring på 14,4 cm... 1,9 cm høyere. Hadde det vært 6-7 cm høyere, så kanskje.

- Ultra hi-fi... jeg er glad i god lyd i bil, men er det verdt 20 laken? Er det SÅ god lyd?
Nå er jo DAB+ standard uansett...

- Barneseter trenger jeg ikke. Har annet løsninger her. Trenger bagasjeplassen.

- Autopilot trenger jeg heller ikke. Dette ligger jo i bilen, bare å aktivere dette senere omså. Dessuten er veien her så dårlige at man kjører sikksakk mellom hullene i veien. Spørs om AP'en klarer det.  :)

- Seter er jeg også usikker på. Kunne tenkt meg beige interiør, men nexgen-skinnsetene er litt for sporty for meg. Og x-antall ganger inn/ut av bilen... hvordan ser setene ut, etter 3år som taxi?

- Panoramataket... stort minus at det ikke er el. solskjerming, for å kunne dekke glasstaket. Ville ha dempet støy og kaldtrekk om vinteren. På en annen side, MÅ jeg ha dette? Er taket magnetisk for å kunne feste takskiltet? Eller må jeg bruke takstativ til dette??

- Metallic lakk... Hører rykter om dårlig standard lakk. Eller er det generelt uansett på Tesla?
Har bestemt meg for å investere i helfoliering, uansett neste drosjebil. Så kanskje unødvendig med metallic lakk..?

Vinterhjul kjøper jeg utenom. Her får vi momsen tilbake, på slikt utstyr. Normalt rimeligere også.
Samme med midtkonsoll og allværsmatter.

#87
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
fredag 11. desember 2015, klokken 07:28
Sitat fra: Powerflux på onsdag 09. desember 2015, klokken 20:00
200K på 2 år ;D ;D
Selv  taxisjaffiser rødmer stille av slike tall ;)
Det er snittet en drosjebil går her i byen... Men for en "sivilist", er dette utrolig langt!

Kaster meg med på gratulasjonene! Ser interessant på dette, for lurer på en Tesla som neste drosjebil. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA