Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joar

#16
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 29. oktober 2013, klokken 09:22
#4293 / VIN xxxxxx18547 endret til under-produksjon i natt :D
Siste estimert levering fra Tesla var 2 uke i desember.
#17
Valgte og hvit etter å ha lest på amerikanske forum å satt igjen med at hvit er en renere og mer sporty farge. Pluss det som laumb nevner om antydning til gul skjær. Har ikke sett hvit enda kun perlemor, så gjenstår å se om jeg gjorde et godt valg 8)
#18
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:10

Testvinneren blir lovlig likevel

Vegdirektoratet snur, og gir dispensasjon.

http://www.dinside.no/923306/testvinneren-blir-lovlig-likevel :D

#19
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterhjul TMS
søndag 29. september 2013, klokken 21:27
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 29. september 2013, klokken 18:56
Sitat fra: Jærbuen på søndag 29. september 2013, klokken 18:47
Sitat fra: Meringdal på lørdag 28. september 2013, klokken 15:42
Heisann. Jeg var å prøvekjørte (igjen) en Tesla i Ålesund idag. De har prøvekjøring i byen i helga.

Siden jeg får bilen min i overgangen jan/feb, sa han at de kom til å ringe å høre om jeg ville ha vinterdekk. Dette var da samme type hjul (19") med vinterdekk til en pris av 15k. Dette var ikke så dyrt egentlig, men jeg er litt usikker på om jeg kommer til å like felgene i seg selv.

Hva har folk gjort? Jeg vurderte jo å legge vinterhjul på de som følger med å eventuelt kjøpe 20 eller 21" til sommerhjul.

Jeg har egentlig bestilt 21" til 27000 og 19" med piggfrie Hakka til 23000.
Men ser nå at dette blir uforholdsmessig dyrt.

Så jeg kommer til å endre til 19" og helårsdekka som følger med i pris ( sparer da 50000 når jeg får bilen ), så kjøre innom dekkforhandler å legge om til piggfrie vinterdekk.
Da har jeg noen mnd på å finne høvelige 20" eller 21" sommerhjul til en rimeligere penge.

Regner med de trykk-sensorene som følger med standard 19" også kan brukes om jeg bytter dekk på disse?

Sensorene fungerer helt fint.
Jeg har valgt samme løsning, og har akkurat lagt over til vinterdekk på 19" felgene.
Tenker på å kjøpe de nye cyclone felgene med sommerdekk neste sesong...

Jeg skal og legge om til vinterhjul på orginale 19" når jeg får bilen i nov/des. For så å kjøpe 20" eller 21" til sommeren.
Men har lest at man skal bruke service kit på TPMS hver gang man tar hjul av felg.
F.eks her: http://www.tpmsdirect.com/TPMS_Service_kit_Recommendations_a/692.htm

Noe som vet hvor man får kjøpt disse service kitene? Får en kjøpt disse hos Tesla i Norge kanskje?
#20
Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 13:22
Sitat fra: Joar på søndag 08. september 2013, klokken 13:14
Takk for kjapt svar. Jeg kunne godt tenkt meg at bilen ble full ladet i løpet av natten.
Hvor mange Kw gir 32 blå enfas?
Hvor tom er den når du starter lading?
7 kW gir 70 kWh på 10 timer og det er nok til å kjøre ca 30 mil med litt reserve.

Ikke tom, så 70 kWh på 10 timer skal holde bra det.
#21
Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 10:57
Sitat fra: Joar på søndag 08. september 2013, klokken 10:52
Har lest og lest men blir ikke helt klok på hva jeg kan lade med å hva jeg trenger.

Han som jeg kjøpte huset av drev et lite sveise firma i garasjen så jeg trodde jeg skulle kunne ha 3-fas?

Jeg har følgende i sikringskapet i huset,
Inntakssikring 63A 3x50/50 AL???
Hovedbryter garasje 63A 3x16
Hva du trenger av avhengig av kjøremønsteret ditt, det enkleste er å få satt opp en 32A blå enfakontakt i garasjen på egen kurs, og sikre den 32 A. Antagelig kan du klare deg med adskillig mindre.

Takk for kjapt svar. Jeg kunne godt tenkt meg at bilen ble full ladet i løpet av natten.
Hvor mange Kw gir 32 blå enfas?
#22
Har lest og lest men blir ikke helt klok på hva jeg kan lade med å hva jeg trenger.

Han som jeg kjøpte huset av drev et lite sveise firma i garasjen så jeg trodde jeg skulle kunne ha 3-fas?

Jeg har følgende i sikringskapet i huset,
Inntakssikring 63A 3x50/50 AL???
Hovedbryter garasje 63A 3x16
#23
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
onsdag 28. august 2013, klokken 12:06
Da blir det ikke noe Hakkapeliitta 8 på di av oss som kunne tenkt seg det. Hvert fall ikke i år.
Syns det er litt irriterende å kjøre med Hakkapeliitta 7 som er utviklet for 4-5år siden når det finnes et nytt dekk som skal være bedre på di fleste områder. Tenker da spesielt på støy og rullemotstand. Spørs om det ikke blir en tur til Svergie for å kjøpe dekk :)

Svar fra forhandler ved pris forespørsel:
Hakka 8 er ikke tillatt å bruke i Norge  pga. antall pigger, og vil derfor ikke bli solgt i Norge denne sesong.  Beklager !  (Typisk norsk, de er tillatt i sverige og finland )

Svaret jeg fikk fra Nokian for å bekrefte dette:
Historien med Hakkapeliitta 8 er ganske lang, men jeg skal prøve å holde meg så kort som mulig.
Hakkapeliitta 8 vil dessverre ikke være lovlige i Norge denne vinteren..

Grunnen til dette er at Veidirektoratet har utsatt å endre det gamle lovverket, enda de så sent som i februar var klokkeklare i at vi kom til å endre loven akkurat slik som i Finland og Sverige.

Den gamle loven sier at antall pigger bestemmes av størrelsen på felgen din:
Til og med 13" felg - 90 pigger
14" og 15" felg - 110 pigger
15" og større felg - 130 pigger

Dette er jo egentlig ganske ulogisk da størrelsen på felgen har lite med størrelsen på hele hjulet å gjøre.
Derfor var det forslag om ny lov, hvor uavhengig av størrelsen på felgen var et gitt antall pigger pr meter i rulleomkrets på hjulet.
I tillegg til dette var det mulighet for å ha flere pigger, hvis man kunne bevise at man hadde lavere veislitasje enn et referansedekk.

Hakkapeliitta 8 har nesten dobbelt så mange pigger pr løpemeter i forhold til det nye kravet, men er så skånsom mot underlaget at det har 13% mindre veislitasje enn referansedekket.
Mindre veislitasje = mindre svevestøv.

Vi hadde gjort alt klart for å lansere dette dekket, men fikk på vårparten beskjed om at lovendring allikevel ikke kom og at gamle lover vil fortsette å gjelde inntil videre.

Heldigvis for oss har vi, og vil vi også fortsette å ha Hakkapeliitta 7 som tross alt vant hele vinterdekktesten sesongen 2012-2013.

Om loven vil endres iløpet av nest år er det ingen som vet enda da myndighetene nekter å komme med innspill.
#24
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
onsdag 31. juli 2013, klokken 23:23
Sitat fra: SimenT på onsdag 31. juli 2013, klokken 22:30
Jeg er litt i tvil om valg av vinterdekktype for Model S. Piggdekk regnes generelt for å ha bedre fremkommelighet i ekstreme forhold som våt is og tøffe bakker som jeg har mange av opp til huset mitt. Model S er en svært tung bil og bremselengden på is kan potensielt bli veldig lang. Når det er sagt ser jeg for meg at varigheten på piggdekkene og de gode egenskapene blir kortvarig. De dagene sent på høsten og tidlig på våren hvor en kjører primært på asfalt er jeg redd momentet i bilen vil flate ut eller rive ut pigger, og en ender opp med å kjøpe nye piggdekk hver sesong. Piggfrie dekk sies også og ha vesentlig bedre egenskaper når det slites enn piggdekk. Drivstofforbruket med Nokian hakka 7 økte kun med 1.5% iht 2012 NAF tester. Støyen kan en vel leve med.
Jeg er i tvil. Hva skal en velge!

Nokian hakka. 7 piggdekk vs Nokian hakka R2 piggfrie

Nokian Hakkapeliitta 8 er klar fra høsten av:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=40460
http://www.nokiantyres.no/media-release-no?id=32262246&utm_source=RSS&utm_medium=Feed&utm_content=Nokian+Hakkapeliitta+8+%E2%80%93+overlegent+grep+og+rullemotstand&utm_campaign=RSS
#25
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
onsdag 31. juli 2013, klokken 15:12
Litt OT kanskje, men vet noen om det går an å få bilen levert med kun vinterdekk? Altså at jeg som får bilen levert sent i desember får den levert med orginale 19" med Nokian piggdekk. Ønsker dette pga jeg skal kjøpe "uorginale" 20" eller 22" felger til sommeren.
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spotting i Stavanger
søndag 23. juni 2013, klokken 15:29
Sitat fra: executive på lørdag 22. juni 2013, klokken 17:24
Sitat fra: ArneS på lørdag 22. juni 2013, klokken 14:07
De er nå i sluttforhandlinger om servicesenter i Stavanger og sannsynlig åpning i september.

Noen som har peil på hvor dette senteret vil havne? Forus?

Var på prøve kjøring av den blå P85'en i går å bilen svarte til alle forventninger. Så gleder meg til levering av min røde :)
Av info så fikk jeg vite følgende,
- Senteret i Stavanger vil mest sannsynlig havne med resten av bilforhandlerne på Forus.
- Fikk nok en gang bekreftet at bilen vil blir levert med DAB+
- Ville være valg mellom pigg eller piggfri vinterdekk, 19".
- Berøringsskjermen kjører som kjent på Linux. Systemet vil i fremtiden åpnes for utvikling av tredjepart applikasjoner. Dette forstod jeg og at Elon har nevnt ved tidligere anledninger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA