Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Johnny

#661
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Johnny på søndag 16. juni 2013, klokken 20:31
Hva om sikringen står en meter unna kontakten. Da er det ikke noe ledningsnett å måle spenningstap i. Når laderen har gjort sine "kalkulasjoner", vil det ikke vere en strømførende krets igjen, fordi sikringen har slått ut.

Da har sikringen gjort jobben sin og det er ingen fare. Fare oppstår når strømmen er høy nok til å lage varmgang i dårlig ledningsnett/kontakter men ikke høy nok til å slå ut sikringen. Da er det bra at bilen senker ladestrømmen til et nivå som er forsvarlig.


Gjorde nettop en sjekk med min 2000W vannkoker på 10A krets. Spenningsfall på 8V som resultat. Da er det vel i for seg mulig, gitt at man har et ledningstrekk etter sikringen.
#662
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 20:19
Sitat fra: Johnny på søndag 16. juni 2013, klokken 20:06
Dette hadde fungert fint om det ikke hadde vert for disse hersens sikringene! Har snakket med eiere av elbiler som er av den oppfatningen at elbilene deres kan "sense" størelsen på sikringen som står et stykke unna. For meg er dette totalt ubegripelig!

Å sense sikringsstørrelsen blir nok vanskelig, men å detektere at ledningsopplegget ikke holder mål i forhold til den ønskede ladestrømmen er ikke vanskelig. Det er bare å måle spenningstapet det, og sette en nedre grense.  10V spenningstap ved 16A ladestrøm betyr 160W varme avsatt i ledninger og koblingspunkter, noe mer bør det nok ihvertfall ikke være. Da er det enkelt for bilen å senke ladestrømmen inntil spenningstapet er på et akseptabelt nivå (f.eks maks 10V). Spenningstapet øker ganske kraftig med økt strøm, så ofte trenger man ikke senke ladestrømmen så veldig mye.

Roadsteren gir bare feilmelding om spenningstapet er for høyt og så må man prøve med manuelt lavere innstilt strømstyrke. Bedre at bilen fikser dette selv, og gir beskjed.

Hva om sikringen står en meter unna kontakten. Da er det ikke noe ledningsnett å måle spenningstap i. Når laderen har gjort sine "kalkulasjoner", vil det ikke vere en strømførende krets igjen, fordi sikringen har slått ut.
#663
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 19:46
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2013, klokken 19:26
Bilen merker visstnok også motstand, dvs. om anlegget som leverer strømmen sliter med å levere det bilen ber om. Da justerer bilen automatisk ampere ned.
Hvor i allverden har du funnet dette?
Om det skulle finnes en slik funksjon tror jeg nok du ville hate det.
En annen ting er at type 2 ladestasjoner kan overstyre dine valg.

Det er vel nesten selvsagt at bilen har en slik funksjon. Om du prøver å trekke 16A gjennom en 50m lang 1,5mm2 skjøteledning med dårlig støpsel kan 230V fort bli til 180V. Da bør bilen helst ikke fortsette å trekke 16A...

Dette hadde fungert fint om det ikke hadde vert for disse hersens sikringene! Har snakket med eiere av elbiler som er av den oppfatningen at elbilene deres kan "sense" størelsen på sikringen som står et stykke unna. For meg er dette totalt ubegripelig!
#664
Da er konklusjonen klar for min del. Ingen elektrisk instalasjon av noe slag her i huset før jeg har fått bilen og har ladeutstyret i hånden!

Hadde nå egentlig tenkt å kjøre til Aurland for å lade den uansett :)
#665
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vinterdekk-ønsker
fredag 14. juni 2013, klokken 20:16
Er det mulig å få bilen levert med to sett med orginale felger? På tyske biler som jeg har kjøpt tidligere, har det aldri vert aktuelt.
#666
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Piggdekk til TMS
fredag 14. juni 2013, klokken 16:32
Å vurdere hvilke piggdekk man skal sette på en bil som dette, er som å vurdere hvilket seil man skal bruke. Egentlig er det mer eller mindre meningsløst å kjøpe en bil som denne i det hele tatt, siden norske veier er ødelagt av piggdekk. Piggdekk forbud nå!
#667
Regner med at "strikket" i organisasjonen er på bristepunktet i disse dager.

Alle gjør feil, men det når det er uten press at det er noe å snakke om!
#668
Litt pussig at det ikke vil vere støtte for 230V 3fase! Hva er egentlig forskjellen på dette hos oss og det de har "over there"?
#669
Sitat fra: OleJA på mandag 20. mai 2013, klokken 22:54
Min plan er en litt kraftig oppbremsing like før man parkerer bilen. Dette vil øke temperaturen på skivene nok til at de tørker fort opp. Håper at dette vil bidra til å redusere rusproblemer

Har instruert min bedre halvdel om å la være å slippe gassen en kilometer før kjøpesenteret, og heller bruke bremsene litt. Fordi rust på bremseskiver er et kjempeproblem her i alle fall!

Hva med stille inn Teslaen på lav "regenerering" på vinterstid, slik at bremsene faktisk blir brukt. Vil ikke det være en god ide?
#670
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvordan finansiere din Tesla S
fredag 07. juni 2013, klokken 10:28
Jeg har tenkt å bytte ut min nå to år gamle "premium klasse" tyske bil med Teslaen. Under forutsetning av at Audien fortsatt har en form for markedsverdi når dette året begynner å nerme meg seg slutten.

Regner med at det er en del andre som også skal ut på markedet med slike biler på den tiden, og det vil ikke overraske meg om det ender med at jeg må beholde den!
#671
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S - reservasjonsoversikt
onsdag 05. juni 2013, klokken 17:52
"Thank you for your order. We can't wait to deliver your Model S Performance"!!!!

4024..... :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA