Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Johnny

Sider: 1 ... 43 44 [45] 46
661
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Lørdag 22. Juni 2013, klokken 13:54 »
Hva er det ? En "ipad" i modtkonsollen?   At den har stor motor? Det er jo faktisk "bare en bil"...

Jeg synes denne bilen er veldig forskjellig fra andre biler jeg kjenner til ja, men jeg må innrømme at jeg er litt slått ut nå, når du har fått meg til å innse at det "bare er en bil"...

662
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Lørdag 22. Juni 2013, klokken 13:39 »
At punktsveisene bare er synlige for de som reparerer bilene!

Hvor på bilen er de synlig? Har du noen bilder?

Rundt åpningen for bagasjedøra.

663
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Lørdag 22. Juni 2013, klokken 00:51 »
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

Om du ikke synes den er egnet for eksport synes jeg du skal kansellere din bestilling og heller kjøpe deg en Passat. Den passer deg sikkert bedre.

Øh, dette er et debattforum. Ikke et "Teslatempel"! Er du en del av salgsleddet, bør du tenke over hva du holder på med. Hvis ikke, finn deg et tempel!
Jeg klarer ikke helt å se hva du snakker om, satt nettopp i en helt ny 2013 Golf som en kollega har kjøpt og det er en fin bil. Spesielt premium er den ikke. Den ser relativt greit ut hvis man liker løsningen med uendelig med knapper og knøtteskjermer. Utviklingen på mobilfronten viser jo at det absolutt ikke er det "folk" vil ha. De vil ha høy oppløsning, stor skjerm og lite knapper.
Jeg har fortsatt til gode at noen klarer å forklare hva opplevd kvalitet egentlig er, jeg er i all hovedsak interessert i faktisk kvalitet...

Cobos

Jeg liker løsningen med den store pad'en og bortfallet av alle brytere og knotter på TMS. Hva er poenget ditt?
Poenget mitt er at hvis du liker interiøret bedre enn VW som mange liker å sammenligne med insinuerer du da samtidig at VW heller ikke er egnet for eksport. Hva er isåfall dine krav for at en bil skal være egnet for eksport?

Cobos

At punktsveisene bare er synlige for de som reparerer bilene!

664
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Lørdag 22. Juni 2013, klokken 00:44 »
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?


Beklager å kverulere på denne, men Ferrari? Har du sittet i eller kjørt en Ferrari? Det er ikke kvalitet som er greia med Ferrari, det er fart, fart og fart. Interiøret er mildt sagt ubekvem, bilen er jævlig å kjøre på vanlig vei og støynivå innvendig er elendig. Bilen er laget for å veie lite. Tesla er i en helt annen klasse enn Ferrari. Når det er sagt følger dessverre Tesla amerikansk kvalitetsstandard mer enn Audi/BMW/MB ift. interiørkvalitet. Min A8 slår knockout på Tesla Model S mht interiør. Men sammenligner du med en A7 er faktisk takhøyde bak også i A7 dårlig, som er det største drawbacket. Tesla klarer seg ypperlig om du sammenligner med amerikanske high end-biler. Hver gang jeg setter meg i en amerikansk bil virker det som å sitte i enten den billigste ikea-sofaen eller en sacco-sekk. Teslaen gir bedre sidestøtte og er nærmere Tysk premiumstandard.

Når det gjelder utstillingsbilene blir de utsatt for voldsom slitasje. Folk henger i dørene drar og røsker i alt mulig og tåler en bil lengre tid som demobil så tåler den alt.

Jeg klarer fint å leve med Teslas innvendige kvalitet. Den er god nok, i bøtter og spann. Men den kunne vært bedre. Da kunne de også tatt seg bedre betalt. Det vet jeg ikke om jeg hadde giddet å betale for. ("Premium Interiørpakke kr 30.000: Bedre nakkestøtter bak, større takhøyde i baksetet, individuelt regulerbare seter bak, massasjeseter og aircon i setene, bedre sidestøtte og bedre armlener, samt utfellbart armlene i midten bak". Denne pakka hadde jeg ikke krysset av for.)

Min erfaring med Ferarri er fra bilder i blader!

Ellers takk for et velbegrunnet og informativt innlegg!

665
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Lørdag 22. Juni 2013, klokken 00:32 »
Er dette et Tempel, så burde dere ikke sluppet meg inn! Jeg kan ikke huske å ha avlagt en trosbekjennelse når jeg meldte meg inn.
Vi får nok ikke noe tysk kvalitet på bilene våres, og det er flere ting å sette fingeren på i forhold til hva den sammenlignes med. Men ta prisen for seg selv og mulighetene så er det en god deal i avgiftsnorge, selv om den "detter litt frahverandre" eller ikke? :P

Du kunne ha unskyldt deg med at du ikke orket å lese hele tråden om den var på tjue sider før du skrev dette her, men denne tråden har ikke mer en to!

666
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Lørdag 22. Juni 2013, klokken 00:24 »
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

Om du ikke synes den er egnet for eksport synes jeg du skal kansellere din bestilling og heller kjøpe deg en Passat. Den passer deg sikkert bedre.

Øh, dette er et debattforum. Ikke et "Teslatempel"! Er du en del av salgsleddet, bør du tenke over hva du holder på med. Hvis ikke, finn deg et tempel!
Jeg klarer ikke helt å se hva du snakker om, satt nettopp i en helt ny 2013 Golf som en kollega har kjøpt og det er en fin bil. Spesielt premium er den ikke. Den ser relativt greit ut hvis man liker løsningen med uendelig med knapper og knøtteskjermer. Utviklingen på mobilfronten viser jo at det absolutt ikke er det "folk" vil ha. De vil ha høy oppløsning, stor skjerm og lite knapper.
Jeg har fortsatt til gode at noen klarer å forklare hva opplevd kvalitet egentlig er, jeg er i all hovedsak interessert i faktisk kvalitet...

Cobos

Jeg liker løsningen med den store pad'en og bortfallet av alle brytere og knotter på TMS. Hva er poenget ditt?

667
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Lørdag 22. Juni 2013, klokken 00:11 »
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

Om du ikke synes den er egnet for eksport synes jeg du skal kansellere din bestilling og heller kjøpe deg en Passat. Den passer deg sikkert bedre.

Øh, dette er et debattforum. Ikke et "Teslatempel"! Er du en del av salgsleddet, bør du tenke over hva du holder på med. Hvis ikke, finn deg et tempel!
Dette er det nærmeste du kommer et Teslatempel, og ihvertfall ikke et sted hvor man hevder at bilen er ubrukelig. Denslags overlater vi til forumtrollene på E24.no :-)

Er dette et Tempel, så burde dere ikke sluppet meg inn! Jeg kan ikke huske å ha avlagt en trosbekjennelse når jeg meldte meg inn.

668
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Fredag 21. Juni 2013, klokken 23:39 »
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

Om du ikke synes den er egnet for eksport synes jeg du skal kansellere din bestilling og heller kjøpe deg en Passat. Den passer deg sikkert bedre.

Øh, dette er et debattforum. Ikke et "Teslatempel"! Er du en del av salgsleddet, bør du tenke over hva du holder på med. Hvis ikke, finn deg et tempel!

669
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Fredag 21. Juni 2013, klokken 18:09 »
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

670
Model S / Sv: Dekk og felger
« på: Torsdag 20. Juni 2013, klokken 23:18 »
Jeg skal ha to sett med orginale 19 tommere. Det andre settet skal jeg kjøpe på finn om noen uker  :)

671
Model S / Sv: Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)
« på: Torsdag 20. Juni 2013, klokken 12:10 »
Jeg har tenkt å lade med 16A 230V. Bilen står tross alt 10-16 timer i garasjen hver natt, og med normal bruk burde det holde. Mulig jeg må trekke 6 kvadrats kabler til garasjen, men ikke før jeg har prøvd om det holder med det jeg har.

672
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Torsdag 20. Juni 2013, klokken 11:42 »
Husk nå at hele karosseriet inkl. dører er laget i aluminium.
Dørene veier kanskje halvparten av dine panserdører i A6 en.
Opplevd kvalitet er ikke det samme som reell kvalitet. Kommer an på hva du ser etter og hva du sammenligner med.
Den europeiske bilen er garantert et forbedret produkt der de har endret en del kjente svakheter.
Tenker da spesielt på deler av interiøret som har synlig slitasje i demobilene.

Dette er en bil som blir sammenlignet med tyske biler til 3 ganger prisen, og den ville også kostet det om den hadde vert avgiftbelagt på samme måten. Da er det ikke rart at jeg forundrer meg over at forskjellen er såpass stor. Det er fortsatt et røverkjøp her i landet, men hadde jeg vert amerikaner, ville jeg kjøpt meg bil med V-åtter.

Inovasjonsdimensjonen er likevel både imponerende og sjarmerende, og kjøreopplevelsen var på et nivå jeg ikke har erfaring til å sammenligne med noe som helst!


673
Model S / Sv: Dårlig kvalitet?
« på: Torsdag 20. Juni 2013, klokken 10:25 »
Prøvekjørte den blå i Bergen i går, og fikk litt kaldt vann i blodet. Kvaliteten på karosereri og delvis interiør er i beste fall litt uferdig. Det ser virkelig ut som de har hatt det travelt med å komme i produksjon. Det mest grelle eksemmpelet er punktsveisene rundt åpningen for bagasjeluka. Dørene virker heller ikke særlig tillitsvekkende. Dørene på min 14 år gamle A6 er fortsatt faste og fine når de går igjen. Det vil ikke disse være om 14 år!

Jeg hadde aldri betalt 600K, inkludert avgifter, for en tysk bil med et slikt kvalitetsnivå. Håper at noe av dette er blitt bedre før jeg får min, men bilen ble litt mer fremkomstmiddel og litt mindre smykke for min del.

674
Model S / Sv: Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)
« på: ſøndag 16. Juni 2013, klokken 20:42 »
Hva om sikringen står en meter unna kontakten. Da er det ikke noe ledningsnett å måle spenningstap i. Når laderen har gjort sine "kalkulasjoner", vil det ikke vere en strømførende krets igjen, fordi sikringen har slått ut.

Da har sikringen gjort jobben sin og det er ingen fare. Fare oppstår når strømmen er høy nok til å lage varmgang i dårlig ledningsnett/kontakter men ikke høy nok til å slå ut sikringen. Da er det bra at bilen senker ladestrømmen til et nivå som er forsvarlig.


Gjorde nettop en sjekk med min 2000W vannkoker på 10A krets. Spenningsfall på 8V som resultat. Da er det vel i for seg mulig, gitt at man har et ledningstrekk etter sikringen.

675
Model S / Sv: Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)
« på: ſøndag 16. Juni 2013, klokken 20:31 »
Dette hadde fungert fint om det ikke hadde vert for disse hersens sikringene! Har snakket med eiere av elbiler som er av den oppfatningen at elbilene deres kan "sense" størelsen på sikringen som står et stykke unna. For meg er dette totalt ubegripelig!

Å sense sikringsstørrelsen blir nok vanskelig, men å detektere at ledningsopplegget ikke holder mål i forhold til den ønskede ladestrømmen er ikke vanskelig. Det er bare å måle spenningstapet det, og sette en nedre grense.  10V spenningstap ved 16A ladestrøm betyr 160W varme avsatt i ledninger og koblingspunkter, noe mer bør det nok ihvertfall ikke være. Da er det enkelt for bilen å senke ladestrømmen inntil spenningstapet er på et akseptabelt nivå (f.eks maks 10V). Spenningstapet øker ganske kraftig med økt strøm, så ofte trenger man ikke senke ladestrømmen så veldig mye.

Roadsteren gir bare feilmelding om spenningstapet er for høyt og så må man prøve med manuelt lavere innstilt strømstyrke. Bedre at bilen fikser dette selv, og gir beskjed.

Hva om sikringen står en meter unna kontakten. Da er det ikke noe ledningsnett å måle spenningstap i. Når laderen har gjort sine "kalkulasjoner", vil det ikke vere en strømførende krets igjen, fordi sikringen har slått ut.

Sider: 1 ... 43 44 [45] 46