Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Johnny

#646
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
søndag 23. juni 2013, klokken 00:23
Sitat fra: toS på lørdag 22. juni 2013, klokken 23:38
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. juni 2013, klokken 19:29
Ikke umulig det er noe/mye "Høyt henger de og sure er de", sa reven om rognebærene.
Men det er heller ikke umulig vi ser noe/mye av samme menighets-entusiasmen som for Apple.

Fra det subjektive til det objektive:
Er kvaliteten på selve bilen (bortsett fra el-delen) og usubsidiert produksjonskostnad tatt i betraktning:
- typisk amerikansk lik GM- og Fordprodukter?
- premium europeisk lik Mercedes, BMW og Audi?

ELLERS
ser det ut til Audi, BMW, Ford, GM, VW, Toyota alle henger seg opp i elbilen som bybil og erstatning for spasersko, sykkel, lokalbuss/-bane o.l. Og derfor nøyer seg med teoretisk rekkevidde 150-200 km = vinterrekkevidde på omlag 100. Det betyr økt konkurranse for Leaf, men null konkurranse for Tesla. Både S og Gen3.
Bare til opplysning så produseres både BMW x5 og Mercedes SUVer av ulike typer i Sørstatene. Tror det er mange som er nødt til å se merket på panseret for å overbevise seg selv om at den er premium nok. Noen vil aldri klare det :-)

Litt usikker på hva du mener her, men vil dette si at den manglende karoserikvaliteten jeg la merke til på demobilen, egentlig var mangelen av riktig merke på panseret?

Da må i alle fall underbevistheten min gjøre pussige ting med meg, for jeg har kjøpt bilen!
#647
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tempel post
lørdag 22. juni 2013, klokken 21:37
Som inspirasjonskilde for denne tråden har jeg lyst til å bidra.

Gleder meg til få en bil med en del kvaliteter jeg aldri hadde fått oppleve om det ikke var for akkurat denne bilen. Ser frem til å parkere bilen etter en langtur, og være lei for at det ikke var lengre å kjøre.

Slippe å tanke bilen, og se nok en gang at telleren passerer 1000kr. For så å kikke på neste strømregning, og hva slags innvirkning det har hatt på den.
#648
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
lørdag 22. juni 2013, klokken 13:54
Sitat fra: emagic på lørdag 22. juni 2013, klokken 12:29
Hva er det ? En "ipad" i modtkonsollen?   At den har stor motor? Det er jo faktisk "bare en bil"...

Jeg synes denne bilen er veldig forskjellig fra andre biler jeg kjenner til ja, men jeg må innrømme at jeg er litt slått ut nå, når du har fått meg til å innse at det "bare er en bil"...
#649
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
lørdag 22. juni 2013, klokken 13:39
Sitat fra: glaserud på lørdag 22. juni 2013, klokken 12:11
Sitat fra: Johnny på lørdag 22. juni 2013, klokken 00:51
At punktsveisene bare er synlige for de som reparerer bilene!

Hvor på bilen er de synlig? Har du noen bilder?

Rundt åpningen for bagasjedøra.
#650
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
lørdag 22. juni 2013, klokken 00:51
Sitat fra: Cobos på lørdag 22. juni 2013, klokken 00:36
Sitat fra: Johnny på lørdag 22. juni 2013, klokken 00:24
Sitat fra: Cobos på fredag 21. juni 2013, klokken 23:58
Sitat fra: Johnny på fredag 21. juni 2013, klokken 23:39
Sitat fra: Celter på fredag 21. juni 2013, klokken 22:58
Sitat fra: Johnny på fredag 21. juni 2013, klokken 18:09
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

Om du ikke synes den er egnet for eksport synes jeg du skal kansellere din bestilling og heller kjøpe deg en Passat. Den passer deg sikkert bedre.

Øh, dette er et debattforum. Ikke et "Teslatempel"! Er du en del av salgsleddet, bør du tenke over hva du holder på med. Hvis ikke, finn deg et tempel!
Jeg klarer ikke helt å se hva du snakker om, satt nettopp i en helt ny 2013 Golf som en kollega har kjøpt og det er en fin bil. Spesielt premium er den ikke. Den ser relativt greit ut hvis man liker løsningen med uendelig med knapper og knøtteskjermer. Utviklingen på mobilfronten viser jo at det absolutt ikke er det "folk" vil ha. De vil ha høy oppløsning, stor skjerm og lite knapper.
Jeg har fortsatt til gode at noen klarer å forklare hva opplevd kvalitet egentlig er, jeg er i all hovedsak interessert i faktisk kvalitet...

Cobos

Jeg liker løsningen med den store pad'en og bortfallet av alle brytere og knotter på TMS. Hva er poenget ditt?
Poenget mitt er at hvis du liker interiøret bedre enn VW som mange liker å sammenligne med insinuerer du da samtidig at VW heller ikke er egnet for eksport. Hva er isåfall dine krav for at en bil skal være egnet for eksport?

Cobos

At punktsveisene bare er synlige for de som reparerer bilene!
#651
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
lørdag 22. juni 2013, klokken 00:44
Sitat fra: Balrog på lørdag 22. juni 2013, klokken 00:29
Sitat fra: Johnny på fredag 21. juni 2013, klokken 18:09
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?


Beklager å kverulere på denne, men Ferrari? Har du sittet i eller kjørt en Ferrari? Det er ikke kvalitet som er greia med Ferrari, det er fart, fart og fart. Interiøret er mildt sagt ubekvem, bilen er jævlig å kjøre på vanlig vei og støynivå innvendig er elendig. Bilen er laget for å veie lite. Tesla er i en helt annen klasse enn Ferrari. Når det er sagt følger dessverre Tesla amerikansk kvalitetsstandard mer enn Audi/BMW/MB ift. interiørkvalitet. Min A8 slår knockout på Tesla Model S mht interiør. Men sammenligner du med en A7 er faktisk takhøyde bak også i A7 dårlig, som er det største drawbacket. Tesla klarer seg ypperlig om du sammenligner med amerikanske high end-biler. Hver gang jeg setter meg i en amerikansk bil virker det som å sitte i enten den billigste ikea-sofaen eller en sacco-sekk. Teslaen gir bedre sidestøtte og er nærmere Tysk premiumstandard.

Når det gjelder utstillingsbilene blir de utsatt for voldsom slitasje. Folk henger i dørene drar og røsker i alt mulig og tåler en bil lengre tid som demobil så tåler den alt.

Jeg klarer fint å leve med Teslas innvendige kvalitet. Den er god nok, i bøtter og spann. Men den kunne vært bedre. Da kunne de også tatt seg bedre betalt. Det vet jeg ikke om jeg hadde giddet å betale for. ("Premium Interiørpakke kr 30.000: Bedre nakkestøtter bak, større takhøyde i baksetet, individuelt regulerbare seter bak, massasjeseter og aircon i setene, bedre sidestøtte og bedre armlener, samt utfellbart armlene i midten bak". Denne pakka hadde jeg ikke krysset av for.)

Min erfaring med Ferarri er fra bilder i blader!

Ellers takk for et velbegrunnet og informativt innlegg!
#652
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
lørdag 22. juni 2013, klokken 00:32
Sitat fra: ebbrey på lørdag 22. juni 2013, klokken 00:22
Sitat fra: Johnny på lørdag 22. juni 2013, klokken 00:11
Er dette et Tempel, så burde dere ikke sluppet meg inn! Jeg kan ikke huske å ha avlagt en trosbekjennelse når jeg meldte meg inn.
Vi får nok ikke noe tysk kvalitet på bilene våres, og det er flere ting å sette fingeren på i forhold til hva den sammenlignes med. Men ta prisen for seg selv og mulighetene så er det en god deal i avgiftsnorge, selv om den "detter litt frahverandre" eller ikke? :P

Du kunne ha unskyldt deg med at du ikke orket å lese hele tråden om den var på tjue sider før du skrev dette her, men denne tråden har ikke mer en to!
#653
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
lørdag 22. juni 2013, klokken 00:24
Sitat fra: Cobos på fredag 21. juni 2013, klokken 23:58
Sitat fra: Johnny på fredag 21. juni 2013, klokken 23:39
Sitat fra: Celter på fredag 21. juni 2013, klokken 22:58
Sitat fra: Johnny på fredag 21. juni 2013, klokken 18:09
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

Om du ikke synes den er egnet for eksport synes jeg du skal kansellere din bestilling og heller kjøpe deg en Passat. Den passer deg sikkert bedre.

Øh, dette er et debattforum. Ikke et "Teslatempel"! Er du en del av salgsleddet, bør du tenke over hva du holder på med. Hvis ikke, finn deg et tempel!
Jeg klarer ikke helt å se hva du snakker om, satt nettopp i en helt ny 2013 Golf som en kollega har kjøpt og det er en fin bil. Spesielt premium er den ikke. Den ser relativt greit ut hvis man liker løsningen med uendelig med knapper og knøtteskjermer. Utviklingen på mobilfronten viser jo at det absolutt ikke er det "folk" vil ha. De vil ha høy oppløsning, stor skjerm og lite knapper.
Jeg har fortsatt til gode at noen klarer å forklare hva opplevd kvalitet egentlig er, jeg er i all hovedsak interessert i faktisk kvalitet...

Cobos

Jeg liker løsningen med den store pad'en og bortfallet av alle brytere og knotter på TMS. Hva er poenget ditt?
#654
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
lørdag 22. juni 2013, klokken 00:11
Sitat fra: toS på fredag 21. juni 2013, klokken 23:51
Sitat fra: Johnny på fredag 21. juni 2013, klokken 23:39
Sitat fra: Celter på fredag 21. juni 2013, klokken 22:58
Sitat fra: Johnny på fredag 21. juni 2013, klokken 18:09
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

Om du ikke synes den er egnet for eksport synes jeg du skal kansellere din bestilling og heller kjøpe deg en Passat. Den passer deg sikkert bedre.

Øh, dette er et debattforum. Ikke et "Teslatempel"! Er du en del av salgsleddet, bør du tenke over hva du holder på med. Hvis ikke, finn deg et tempel!
Dette er det nærmeste du kommer et Teslatempel, og ihvertfall ikke et sted hvor man hevder at bilen er ubrukelig. Denslags overlater vi til forumtrollene på E24.no :-)

Er dette et Tempel, så burde dere ikke sluppet meg inn! Jeg kan ikke huske å ha avlagt en trosbekjennelse når jeg meldte meg inn.
#655
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
fredag 21. juni 2013, klokken 23:39
Sitat fra: Celter på fredag 21. juni 2013, klokken 22:58
Sitat fra: Johnny på fredag 21. juni 2013, klokken 18:09
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!

Om du ikke synes den er egnet for eksport synes jeg du skal kansellere din bestilling og heller kjøpe deg en Passat. Den passer deg sikkert bedre.

Øh, dette er et debattforum. Ikke et "Teslatempel"! Er du en del av salgsleddet, bør du tenke over hva du holder på med. Hvis ikke, finn deg et tempel!
#656
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
fredag 21. juni 2013, klokken 18:09
De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!
#657
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
torsdag 20. juni 2013, klokken 23:18
Jeg skal ha to sett med orginale 19 tommere. Det andre settet skal jeg kjøpe på finn om noen uker  :)
#658
Jeg har tenkt å lade med 16A 230V. Bilen står tross alt 10-16 timer i garasjen hver natt, og med normal bruk burde det holde. Mulig jeg må trekke 6 kvadrats kabler til garasjen, men ikke før jeg har prøvd om det holder med det jeg har.
#659
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
torsdag 20. juni 2013, klokken 11:42
Sitat fra: janosat på torsdag 20. juni 2013, klokken 11:15
Husk nå at hele karosseriet inkl. dører er laget i aluminium.
Dørene veier kanskje halvparten av dine panserdører i A6 en.
Opplevd kvalitet er ikke det samme som reell kvalitet. Kommer an på hva du ser etter og hva du sammenligner med.
Den europeiske bilen er garantert et forbedret produkt der de har endret en del kjente svakheter.
Tenker da spesielt på deler av interiøret som har synlig slitasje i demobilene.

Dette er en bil som blir sammenlignet med tyske biler til 3 ganger prisen, og den ville også kostet det om den hadde vert avgiftbelagt på samme måten. Da er det ikke rart at jeg forundrer meg over at forskjellen er såpass stor. Det er fortsatt et røverkjøp her i landet, men hadde jeg vert amerikaner, ville jeg kjøpt meg bil med V-åtter.

Inovasjonsdimensjonen er likevel både imponerende og sjarmerende, og kjøreopplevelsen var på et nivå jeg ikke har erfaring til å sammenligne med noe som helst!

#660
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
torsdag 20. juni 2013, klokken 10:25
Prøvekjørte den blå i Bergen i går, og fikk litt kaldt vann i blodet. Kvaliteten på karosereri og delvis interiør er i beste fall litt uferdig. Det ser virkelig ut som de har hatt det travelt med å komme i produksjon. Det mest grelle eksemmpelet er punktsveisene rundt åpningen for bagasjeluka. Dørene virker heller ikke særlig tillitsvekkende. Dørene på min 14 år gamle A6 er fortsatt faste og fine når de går igjen. Det vil ikke disse være om 14 år!

Jeg hadde aldri betalt 600K, inkludert avgifter, for en tysk bil med et slikt kvalitetsnivå. Håper at noe av dette er blitt bedre før jeg får min, men bilen ble litt mer fremkomstmiddel og litt mindre smykke for min del.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA