Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoundTrip

#31
Kjøpe elbil? / Sv: Burde ikke jeg kjøpe elbil?
tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:27
Ok. Selgeren eg nettop snakka med mente at den ville slå ut sikringen etter en liten stund fordi den trekker gjerne 11-12 ampere, går litt i svingninger..
#32
Kjøpe elbil? / Sv: Burde ikke jeg kjøpe elbil?
tirsdag 04. juni 2013, klokken 11:53
Ok. Så om eg lader i garasjen så bruker den hele 10 ampere sikringen,
så hvis eg slår på TV i stua så slår det ut ? :)

Hvis eg lader om natta er den kursen så og si ubrukt.
kan det gå? Evt ut av kjøkkenvindu som har 16 ampere
#33
Kjøpe elbil? / Burde ikke jeg kjøpe elbil?
tirsdag 04. juni 2013, klokken 11:06
Hei folkens, min første post her. Er ganske fasinert av elbil, og det som vekket meg opp var Tesla sin Roadster og nå Model S. Nå har jeg sett en del på Leaf også, som er mer i min prisklasse.

Jeg pendler 30km hver vei (60km pr dag) til jobb. Pluss typisk vertfall en tur på 10-20 km utenom daglig.
1/3 av veien er 60km svingete, resten er 90-100 km så og si motorvei standard.

Det er en bompenger på 3900 kr pr 3. mnd for meg, altså ca 1300 pr mnd. ca 1300 kr i diesel pr mnd.
2500 spart i veiavgift = 200 kr pr mnd

Det blir besparelser på 2700 pr mnd på rene løpende faste utgifter. Jeg reknet at om jeg kjøpte en ny Leaf til 250000 ca så kosta det meg 3500 pr mnd i 8 år. Så istedenfor å kjøre 2000 mod passat stv min som jeg gjør i dag, kunne jeg bytta til en ny bil som så og si betaler seg selv.

Er det noe jeg ikke har tenkt på her eller burde jeg bare gjøre dette byttet så snart som mulig?

Har noen spm angående Leaf:

Er det bare 2013 Euro versjonen (er den sluppet ennå) som har skinninteriør, økt kjørelengde osv?
Er det bare den som har halvert ladetid til 4 timer med vanlig stikkkontakt hvis jeg forstod rett?

I garasjen min er det trekt opp en 10 ampere sikring som kommer fra "stue liten del".
Er den for liten til å lade løvet med? Tv stue (med tuner og div) og lys soverom er på samme sikring.

Har ikke lyst å kjøpe noe importert og heller egentlig ikke brukt. Vil ha en ny bil som bare jeg har kjørt, kjøpt av norsk forhandler så alt er på stell. Spm er hva er en god pris, og skal eg gå for 2013 Euro, eller 2013, eller 2012 til og med? Er forskjellen stor på 2012 og 2013?

Takker for all tilbakemelding :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA