Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RoundTrip

#1
Kjøpe elbil? / Tips til beste bruktkjøp av Tesla..
lørdag 06. februar 2021, klokken 12:20
Hei.

Har kjørt en Leaf 2013 modell fra den var ny. Batteriet er ned til rundt 100 km rekkevidde om vinteren, så trenger en bil nummer to. Vil gjerne ha en Tesla. 2-300 000. Tenkt på en brukt Model S. Noen som har peil på hvordan Model S aldrer? Vil det vært en bedre investering å gått for Model 3 siden den skal vare 1 million miles.. i følge Elon :)

Er det noe begrensning for hvor raskt Model S kan hurtiglade KW-vis. Kan det bli ett problem med en eldre bil?
Har også vurdert Enyaq, og PEUGEOT e-2008. Kanskje litt hjernevaska men redd andre biler vil falle i verdi i forhold til Tesla pga deres selvkjøringssystem og teknologi.

Anyway. Tar imot generelle råd for kjøp av bil nr 2.. Som da blir hovedbilen og Leafen degraderes.

Det viktigste er en el-bil som er en god fremtidsretta investering. Som varer noen år og girv mye for pengene..
#2
Mekanisk / EU Kontroll avvik.
onsdag 30. august 2017, klokken 10:48
Hei.

Nettop vært på EU kontroll og fikk følgende melding:

Du har fått mangel på forskjell i bremsekraft.
64% avvik på parkbrems, dårlig venstre.

Kan noen forklare meg hva dette er og hvor mye det evt vil koste ca å få fikset?
Er det bare parkbrems som er problemet her? Slakk wire?

Lurer i samme slengen på hvor jeg kan få tak i viskerblad til vindusvisker bak på nettet. Ingen lokale butikker har noe som passer..
#3
Mekanisk / Vindusvisker motor/feste ødelagt
fredag 25. desember 2015, klokken 19:09
Hei,

I dag hørte eg en smell under kjøring og så slutta vinduskviskerne å gå.
Når tenninga er av kan eg flytte på viskerne som eg vil, og eg hører en knekkelyd der som ikke er bra.

Er nok en mekanisk svikt der. Brudd eller bolt som løsna. Går dette under garanti? Kjøpte Leafen i 2013 og kjørt i underkant av 60k. Ikke vært på noe service ennå men det er nå ikke avgjørende i dette tilfellet her skulle en tro.

Noe som har peil?

Takk for all hjelp!
#4
Heisann.

Eg kjørte min Leaf som eit eksperiment over Haukeli og til Gardermoen bare via hurtigladere. Var til tider helt på håret at eg klarte det. Spesielt på toppen i Seljestadtunnellen hadde eg bare 14 km igjen men så starta heldigvis nedgangen til Røldal og eg lada nok til å nå laderen.

Spørsmålet mitt er. Vil det gå motsatt vei? Noen andre som har kjørt hjem til for eks Haugesund via Haukeli? Må eg ta den lange veien langs kysten? Eller er det mulig lenger nord via Bergen?

Alle tips og erfaringer mottas med STOR TAKK!
#5
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Autopass og El-bil
mandag 10. juni 2013, klokken 20:35
Beklager hvis dette er diskutert før..

Har nå en autopassbrikke i min fossilbil, med 3900 kr. innbetalt, for å kjøre med rabatt i "Bømlopakken"
Antar at de 3900 kr. også trekkes av, ved alle andre autopass passeringer også.

Hvordan gjør en med elbil og autopass. Synes å ha lest en plass at en må ha autopass brikke i elbilen også.
Legger eg bare til reg nr til elbil, til autopass kontoen og flytter brikken over fra fossilbilen?

Bestille ny autopassbrikke for elbil? Får bilen levert i slutten av uka mest sannsynlig..
#6
Kjøpe elbil? / Burde ikke jeg kjøpe elbil?
tirsdag 04. juni 2013, klokken 11:06
Hei folkens, min første post her. Er ganske fasinert av elbil, og det som vekket meg opp var Tesla sin Roadster og nå Model S. Nå har jeg sett en del på Leaf også, som er mer i min prisklasse.

Jeg pendler 30km hver vei (60km pr dag) til jobb. Pluss typisk vertfall en tur på 10-20 km utenom daglig.
1/3 av veien er 60km svingete, resten er 90-100 km så og si motorvei standard.

Det er en bompenger på 3900 kr pr 3. mnd for meg, altså ca 1300 pr mnd. ca 1300 kr i diesel pr mnd.
2500 spart i veiavgift = 200 kr pr mnd

Det blir besparelser på 2700 pr mnd på rene løpende faste utgifter. Jeg reknet at om jeg kjøpte en ny Leaf til 250000 ca så kosta det meg 3500 pr mnd i 8 år. Så istedenfor å kjøre 2000 mod passat stv min som jeg gjør i dag, kunne jeg bytta til en ny bil som så og si betaler seg selv.

Er det noe jeg ikke har tenkt på her eller burde jeg bare gjøre dette byttet så snart som mulig?

Har noen spm angående Leaf:

Er det bare 2013 Euro versjonen (er den sluppet ennå) som har skinninteriør, økt kjørelengde osv?
Er det bare den som har halvert ladetid til 4 timer med vanlig stikkkontakt hvis jeg forstod rett?

I garasjen min er det trekt opp en 10 ampere sikring som kommer fra "stue liten del".
Er den for liten til å lade løvet med? Tv stue (med tuner og div) og lys soverom er på samme sikring.

Har ikke lyst å kjøpe noe importert og heller egentlig ikke brukt. Vil ha en ny bil som bare jeg har kjørt, kjøpt av norsk forhandler så alt er på stell. Spm er hva er en god pris, og skal eg gå for 2013 Euro, eller 2013, eller 2012 til og med? Er forskjellen stor på 2012 og 2013?

Takker for all tilbakemelding :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA