Skal trolig til noen områder i sommer med lange strekker med lite lademuligheter så med SR+ og fullasta bil er det kjekt å ha nødløsninget tilgjengelig. Er ikke snakk om å kjøre uten klima, men hvordan man får det mest effektivt
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Muffinman på torsdag 23. april 2020, klokken 13:22Takk for det og takk til alle som har hjulpet til med info etc Begynner å bli litt utdatert flere av dekkanbefalingene nå.Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 20. april 2020, klokken 09:19Melder meg ikke frivillig, men vil benytte muligheten til å takke for "lang og tro tjeneste"
Jeg solgte min TMS for ikke lenge siden så blir nok ikke så ivrig på å opodatere førsteposten framover. Om noen vil ta ansvaret kan jeg høre med en moderator om noen får overta den
Denne tråden har vært nyttig for veldig mange, meg selv inkludert.
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 28. mars 2020, klokken 22:01vi har 2 barneseter og 3 barn i TM3. Går helt fint, største som sitter uten er 11 år, har greit med plass. I TMS gikk 3 barneseter fint baki. Skal du ha 3 seter må du være litt selektiv, vi har bevisst valgt relativt smale seter, men bare blant se som skårer bra i tester.Sitat fra: TeslaK på lørdag 28. mars 2020, klokken 21:53
Vi har 3 barn og da tror jeg det blir for trangt i baksetet med Model 3. Model Y kunne fungert ift. bagasjerom men den er jo fortsatt like smal i baksetet.
Har du mer enn ett barn med barnesete kan du nok bare drømme om å klemme 3 kids bak ja.
Vi har to relativt smale isofix-seter, og da er det fullt. Man KAN klemme inn et tredje barn i midten, men det er veldig vanskelig å administrere setebelter. Det går for en og annen turen i halvåret, men hver dag? Nei takk.
Samme om barne kun har belteputer. Det blir trangt på benken.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. mars 2020, klokken 21:19Sannsynligvis vil systemet switche mellom ptc+ac og vp, erfaringsm3ssig fra Kia/Hyundai funker det fint, kjørt mye i fuktig vær me f.eks Soul og den kjører vp uten ac det meste av tiden uten at det dugger ned noe særlig. I kaldt, tørt vær er behovet for ac svært lite. Nissan sin implementering er ikke like god, sliter mer med dugg i jobbleafene enn i Soul/Kona.Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. mars 2020, klokken 15:05Hører godt når 18-åringen nærmer seg med Leaf`en og varmen står på, for å si det slik. Absolutt et poeng. Men med det lille batteriet i den er rekkeviddefordelen markant.Sitat fra: gigafactory på lørdag 14. mars 2020, klokken 14:10Lavere forbruk i kulde er vel og bra det. Varmepumpe har ikke vært et savn, men det er et fremskritt.Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:57
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..
You can't miss what you never had
Men - en trenger ikke eie en bil med varmepumpe for å forstå og merke ulempene ved varmepumpe. En ting er kompleksitet, reparasjon etc. Noe annet er bråket som følger med. Jeg hørte godt during fra varmepumpe i en tysk bil jeg prøvekjørte, og en i nabolaget har I3 med varmepumpe som bråker kraftig når han forvarmer. Varmepumpe er åpenbart ikke uten ulemper. Og når det virkelig kniper i 15-25 minus og varmebehovet er veldig stort, faller varmepumpens effektivitet drastisk. Med stort batteri faller varmeforbrukets andel av kapasiteten kraftig, så det er langt mer viktig på biler med lite batteri enn biler med stort.
Når det er sagt - i hvert fall denne vinteren har temperaturen stort sett vært i et meget godt arbeidsregister for varmepumpe, så det har sine fordeler. En sparer jo noen kroner i løpet av et år på dette. Kanskje flere hundrelapper. Ikke sikkert det er regningssvarende i bilens livsløp ift reparasjonskostnader, men det vil i hvert fall være gunstig de første årene.
Nå er det vel ikke så mange flere deler i en bil med varmepumpe enn en med konvensjonell AC? Det er jo samme kompressoren men noe slags ventil/sjalting som gjør at den kan "snu retningen" akkurat som en ordinær varmepumpe for hus? Ulempen er naturligvis at man ikke får brukt den til varme om vinteren om man mister gass eller annen feil oppstår, men da har man jo PTC-elementet i tillegg.
Den mest åpenbare ulempen med varmepumpe i bil er at man ikke får avfuktet lufta når man bruker oppvarmingsmodusen. Pumpesystemet kan jo ikke gå begge veier samtidig, og det kan medføre en del fuktproblematikk i bilen i utsatte perioder om vinteren. Skrevet en del om det på Leaf-forumet. Men det går helt sikkert an å konstruere seg forbi problemet; og det skulle ikke forundre meg om Tesla har gjort det på denne.