Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cowboystrekk

#2086
Model S 2013 - 2022 / Sv: 60kW modellen ("Lavt budsjett")
fredag 05. juli 2013, klokken 22:01
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juli 2013, klokken 12:46
Sitat fra: taraquin på fredag 05. juli 2013, klokken 11:38
Er virkelig 150.000 mer verst 1.2 sek fra 0-100 og dyrere forsikring?;)

Der jeg har sjekket er det samme forsikringspris.

For min del hadde 60kWh aldri vært aktuelt pga. rekkevidden. Slik sett koster Performance 69.300,- ekstra.
Ser den, men greier ikke helt lengre å si poenget med å ikke gå for standard 85 kW da det er under 1 sek i forskjell ;) De fleste forsikringsselskapene jeg har sjekket opp legger på noen lapper på P-utgaven. Mellom 60 og 85 standard skiller det lite.
#2087
Model S 2013 - 2022 / Sv: 60kW modellen ("Lavt budsjett")
fredag 05. juli 2013, klokken 11:38
Er virkelig 150.000 mer verst 1.2 sek fra 0-100 og dyrere forsikring?;)
#2088
Model S 2013 - 2022 / Sv: 60kW modellen ("Lavt budsjett")
fredag 05. juli 2013, klokken 10:16
Man skal da greie seg med en ladestopp Tr.H-Oslo om man alder på Dombås og kjører rolig\litt økonomisk men følger fartsgrensene? Det er 34 mil til Oslo og det er mye regen å hente fra de 650 metrene Dombås befinner seg over havet :) Jeg tror det vil være uproblematisk med en ladestopp for mange unntatt for "fartssynderne" og i skikkelig kaldt vintervær. Å bytte til lettrullende dekk (som koster langt mindre enn 50k, samt at de gamle trolig er lettsolgt) reduserer ofte rullemotstand med 5%, noe som også gir noen kilometer ekstra :)

TEK: Sorry, glemte link i det første jeg skrev, men fint du fant den. 60 kW fremstår ihvertfall som et skikkelig "scoop" for min del. Forskjellen P-utgaven og 60 kW er faktisk langt mindre enn tesla vil ha det til. 60 kW er faktisk raskere enn hva 85 er på papiret. På papiret er P85 1,8 sek raskere enn 60, i virkeligheten er den bare 1,2 raskere fra 0-100. 1\4 mile gjør P på 12,4 og 60 på 13,7, marginal forskjell mao. Jeg ville nok heller valgt 85 enn P-utgaven ift marginal forskjell i ytelsene, men ser at noen vil ha det beste av det beste :)
#2089
Model S 2013 - 2022 / Sv: 60kW modellen ("Lavt budsjett")
fredag 05. juli 2013, klokken 09:47
Litt for skøy så leste jeg dragtimes sin test av 60 kW-versjonen og den har betydelig bedre aks enn oppgitt og litt mer HK. 0-60 gikk "consistently" på 5,1 sek istedet for 5,9 som oppgitt, HK landa på 322. Ift Norge så kan du faktisk under optimale forhold da greie 5,3 fra 0-100 selv med økovarianten som vi ser ut til å gå for. At forsikringa er litt rimeligere enn 85 varianten og superchargerne er satt opp så du fin kan kjøre Trondheim til Kristiansand når de er ferdige er heller ikke dumt :) Gol til Risør er verste ettappen med 32 mil som også burde gå med ei fullading.
#2090
Model S 2013 - 2022 / Sv: 60kW modellen ("Lavt budsjett")
fredag 05. juli 2013, klokken 09:44
Hei, har selv bestilt 60 kW-utgaven. Er i samme situasjon som deg budsjettmessig. En kar i USA med amerikansk utgave som ikke går inn for å kjøre særlig økonomisk fikk hele tiden rekkevidde på 30-35 mil i temp på 0-5 C (norsk utgave med batterivarmer vil nok holde ut litt lenger), han klaga på at regen funka dårlig når batteriet var kaldt og så, så 130 km hver dag går smertefritt, lading på jobb\hjemme gjør jo at du uten problemer dekker opp de 130 km hvert døgn på tross av mer kjøring :)

Jeg kommer til å kjøre rolig og økonomisk på mine langturer, bruke CC, bruker sjelden AC, holde fartsgrensene (foruten noen få akser da, hehe), ha litt mer luft i dekkene enn anbefalt (10-15% mer luft i dekkene gav ifølge mythbusters 5% lavere drivstofforbruk, noe som burde gi noen ekstra km på langkjøring.) Han luringen som holdt snittfart på 40 km\t i USA (han hadde noen små pauser underveis så fart under kjøring var nok litt høyere) greide jo 68 mil) så med kjøring på norske veier uten for mye høydeforskjeller og typisk fartsgrense på 70 km\t burde ikke 40 mil+ være urealistisk rekkevidde for endel av oss :) Jeg hadde ikke noe problem med å få den gamle hondan min som hadde oppgitt forbruk på 0,59 på langkjøring til å kjøre på 0,44 med jevn fart i høyeste gir og litt ekstra luft i dekkene og tesla ser ut til å levere god rekkevidde selv for de med tung gassfot :)

De som testa 85 kW fra LA til Vegas i litt for varmt vær lå jo rundt 45 mil på 85 kW-versjonen og da kjørte de sånn halvøkonomisk.
#2091
Sitat fra: olehelge på tirsdag 02. juli 2013, klokken 22:22
:) Stadig artikler om at TESLA overvurderer rekkevidde, her en om at de undervurderer HK og prestasjoner:

http://www.autoweek.com/article/20130702/GREEN/130709972
Har jo mye med kjørestilen og gjøre. Collegeprofessoren som greide 68 mil med passasjer sier litt om potensialet. Det er vell ikke til å skyve under en stol at mange kjøper P-utgaven og kjører kjappere og mer aggressivt enn tillatt. For min egen del tror jeg at rekkevidda er oppnåelig da jeg følger fartsgrensene (liker riktignok å akse da, men det gjør jeg nå og selv om jeg stort sett økokjører), bruker CC, bruker AC lite, har i litt ekstra luft i dekkene (5-10% mer luft i dekkene reduserte forbruket med 5-10% ifølge mythbusters). Om dekktyper blir valgfrie skal jeg prøve å få tak i noen med lavest mulig rullemotstand og så liten dim som mulig, 235\225 kanskje. Rekkevidde er langt viktigere for meg enn prestasjoner. Hadde teslan greid 0-100 på 10 sek hadde det og holdt, selv om litt under 6 sek er tøffere (ifølge uoffisielle tester), derfor jeg gikk for 302 hk-versjonen. Når jeg greide å få min gamle honda civic til å kjøre på 0,44 på langkjøring selv om oppgitt forbruk var 0,59 på langkjøring så burde jeg greie å få til over 40 mil på 60 kWern :)
#2092
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sykkelstativ til Model S
onsdag 03. juli 2013, klokken 08:25
Thule har noen baklukemonterte stativ (reimer) som ser ganske greie ut. Med elbagasjelokk er de nok lite smarte pga tyngde. Jeg bruker et på stven nå :)
#2093
Tesla var smarte som sendte ut den e-posten!
#2094
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
tirsdag 02. juli 2013, klokken 20:02
Aha, er den som følger med "godkjent" så du får litt forsikringsrabatt?
#2095
Model S 2013 - 2022 / Sv: Et lite regnestykke....
tirsdag 02. juli 2013, klokken 19:54
Med vår bil må vi opp i 13 år før vi "breaker even", men har tilnærma 0 bomutgifter pr idag og fikk forrige bil til en røverpris. Men å gå fra 90 hk til 302 vil vell være verdt det allikevel ;) Teslan koster 15 000 mindre i driftskostander pr år enn bilen vi har nå (kjører ikke så mye).
#2096
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
tirsdag 02. juli 2013, klokken 19:52
Ikke at det utgjør allverden ift prisen, men bestiller dere andre med alarm? Ser forsikringa blir et par hundre billigere i året, men tenker ift hærverk, tyveri, senere salg at det kan være lurt?
#2097
Ser avstemninga tar av nå, for 2 dager siden var det bare 14000, nå over det dobbelte :)
#2098
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladehastighet?
fredag 28. juni 2013, klokken 08:42
Er nok bare schuko der jeg bor ja, gammelt ledningsnett og kostbart og legge opp nytt selv med svigerfar da vi har for lite amps å gå på i underetasjen. 13 A går imidlertid fint for meg, vi har begge lader på jobben og gratis parkering og kjører vell bare langturer 2-3 ganger i året hvor vi får nytte av superchargerne.
#2099
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladehastighet?
torsdag 27. juni 2013, klokken 12:36
Takk for svar, kan sjekke ut litt, svigerfar er elektriker, blir vi å gå for bilen etter prøvekjøringa nå om noen dager så må jeg høre litt med han :)
#2100
Model S 2013 - 2022 / Ladehastighet?
torsdag 27. juni 2013, klokken 09:03
Ser det er mye diskusjon rundt ladestandarder etc, men ut ifra hva jeg har lest meg fram til så vil model s når den kommer kunne benytte "standard" hurtigladestasjoner, håper jeg forstod det riktig? Noe jeg imidlertid lurer på er hvor mange km man lader i timen ved f.eks 10 amp og 16 amp? Grunna til at jeg spør er at elnettet i boligen er temmelig skralt og ei oppgradering vil bli ganske så kostbar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA