Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cowboystrekk

#16
Du MÅ ikke lade jernfosfatbatterier til 100%, men de kan bli ubalanserte pga minneeffektiv over tid siden cellespenning er relativt like på 10% som 100% (rundt 3.2V) så det bør gjøres med jevne mellomrom om ikke cellene skal bli ubalanserte og du "mister" kapasitet, forskjellen er at de tåler å stå på 100% over tid mye bedre enn NCA :)

Jeg synes LFP er et smart valg for SR+. De hadde ikke fått plass i LR\P pga lavere energitetthet, men de tåler langt flere fulle oppladninger enn NCA (2000 vs 500 før 80%) og en SR+ vil i snitt lade i et større SOC-intervall enn LR\P. Det får og ned prisen, både pga lavere priser for råmaterialer, men og mindre sikring for brann\overopphetning da LFP tåler høy temp mye bedre enn NCA.
#17
Kia Niro EV / Sv: 16" felger og tpms?
torsdag 22. oktober 2020, klokken 08:54
Sitat fra: elfosilen på onsdag 21. oktober 2020, klokken 23:48
Passet 16" altså? Hørte de ikke gikk pga større bremseskiver på Elbilvarianten.
Gikk helt fint, de på dekkverkstedet anbefalte 16 fremfor 17. Det er mulig at enkelte 16-felger ikke passer, men null problem med de valgte (PH Turbin).
#18
Kia Niro EV / Sv: 16" felger og tpms?
onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:34
205/60-16 ble det, de er fornøyde så langt. 13k vs 21k hos Kia. Selv Kia-selgeren sa at vinterdekkprisene var alt for høye hos Kia, men det ble bestemt sentralt fra BOS at de skulle være sånn og selgere fikk ikke gi rabatt på vinterhjul. Han anbefalte tredjeparts dekk selv.
#19
Model 3 / Sv: TM3 SR+ kommer til Europa fra Kina
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 09:33
Det er jernfosfatbatterier. De har konstant cellespenning rundt 3.2Vish. Siden både 5% og 100% er nærme 3.2V gjør det at de tåler endringer i SOC mye bedre enn NCA hvor du har 4.2V ved 100% og under 3V ved 0%. De tåler og langt flere ladesykluser, tåler varme bedre og er mye mindre brannfarluge. Ulempa er høyere vekt pga energitetthet og at de bør lades til 100% med jevne mellomrom oga en viss minneeffekt. Lader du mellom 20 og 80% hele tiden vil de bli ubalanserte pga konstant spenning.
#20
Model 3 / Sv: SR+
onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:46
Ok, du gjør ca det samme som meg :) Etter oppdateringa i vinter endra Tesla batterivarminga på alle biler. Den er nå bare aktiv ved forvarming, navigering til lader og når celletemp ligger på noen få minus. Dette gjalt både med og uten RM i TMS som jeg solgte i februar.

edit: På gamle SWer på TMS/TMX funka ikke batterivarming med RM på unntatt ved - 5C eller kaldere. RM av førte til forvarming opp til rundt 10-12C. Med ny SW varmer visst alle Teslaer opp batteriet til noe over 20C ved forvarming. Null varming ved kjøring unntatt navi til lader eller veldig kaldt batteri.
#21
Kia Niro EV / Sv: 16" felger og tpms?
onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:11
215/60 eller 205/65 var alternativene. Takk for svar :)
#22
Model 3 / Sv: SR+
onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:25
Sitat fra: GOS på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 23:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:24
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
+1 Tesla har et stykke igjen på klimareguleringen, hele året egentlig. Det betyr mye for rekkevidden.
Jeg har fått ut mellom 10 og 15 % ekstra rekkevidde med klima i manuell på vinteren.

Samme her. Her er ett eksempel fra tur fra Asker til SuC Aksdal fredag ettermiddag med Long Range AWD, temperaturen varierte fra 12 til 1 grad. Hele turen i en go. Snitt forbruk 121 wh/km :-)

Det vil si 585 km fra 100% til stopp med mitt litt degraderte batteri under "på vei til vintertemperaturer". (71.7 kwh tilgjenglig til bruk i følge Canbus måler)
Imponerende! Hva har du vifta på? Og hvor sender du lufta? Har testa litt med 1-2 mot kun vindu og funker stort sett greit, må opp på 3 når bilen er full pga dugg, 2 med AC går og, men lufta blir litt kaldere da så må opp litt med temp, dermed forsvinner vinninga.

Tesla burde komme med en "range mode" på auto ala TMS\TMX, vifta gikk svært sjelden over 3 med RM på TMS unntatt ved kald bil helt i starten av kjøreturen da.
#23
Kia Niro EV / 16" felger og tpms?
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:30
Hei, foreldrene får snart sin E-niro. Den lokale dekkbutikken gir 16' som alternativ og oppgir ferdigprogrammerte tpms. Går 16' på E-niro? Må man resette tpms vua noe i displayet ved bytte?
#24
Model 3 / Sv: SR+
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:24
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
#25
Model 3 / Sv: Selge bil via forhandler
tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:27
Jeg ville vurdert nettbil og, fikk veldig god pris for TMS der. Ingen utgifter og null forpliktelser om du ikke blir fornøyd med prisen :)
#26
Model 3 / Sv: SR+
torsdag 03. september 2020, klokken 21:54
Sitat fra: Mondeo på torsdag 03. september 2020, klokken 20:37
Sitat fra: jlan på onsdag 02. september 2020, klokken 14:59
Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.

Kan jo sammenligne LR AWD og LR RWD. 560km WLTP på AWD, og 600km WLTP på RWD.
Så man taper 40km ifølge WLTP testen på å ha en ekstra motor.
AWD veier vell 150kg ekstra ca, vekt er vell endel av forklaringa i tillegg til noe mer motstand i drivverk?
#27
Model 3 / Sv: SR+
torsdag 03. september 2020, klokken 20:21
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 14:48
Induksjonsmotor foran, ja.

Det slenges ut anekdotiske verdier for opplevd rekkevidde. Hadde begge biler kjørt samme løype og ellers like forhold ville forskjell i rekkevidde vært større enn 50km..

Men selv SR+ har vesentlig bedre rekkevidde enn to av tre Enyaqer som nettopp ble lansert. Så at rekkevidde holder for mange er helt klart
Trodde bare performance hadde induksjon foran, men du har sikkert rett :) Han som anslo 11 mil er nok ganske nærme sannheten da det ikke er så vanlig å greie verken oppgitte 41 mil for SR+ eller 56 for LR AWD.
#28
Model 3 / Sv: SR+
onsdag 02. september 2020, klokken 14:07
Sitat fra: z4rd på søndag 30. august 2020, klokken 13:03
Ok, så du mener at 14-18 mil forskjell ikke er vesentlig? Jeg kjører nemlig fint over 50 mil om sommeren med min LR, uten å lade, på en del ulike strekninger i landet.

Jeg snakker ikke om hva som er "godt nok" for den enkelte - men svarte bare på hva som er vesentlige forskjeller mellom bilene, iht trådstarter sin post.

SR+ har 10% lavere forbruk enn vanlig LR? Heftig påstand. Gjerne back det opp. Åpen for at det er tilfellet, men hørtes mye ut.

Forresten så mangler SR+ også noe interiørbelysning, samt fog-lights.

EDIT: Sjekket https://ev-database.org/ - iht oversikten deres er SR+ 5% mer effektiv enn LR AWD. Til gjengjeld lader SR+ 31% tregere på SuC.
Vi har kjørt 40-45 mil i SR+ på en lading flere ganger i sommer med full bil om jeg og skal bruke egenerfaring ;) LR veier 240kg mer pluss at du har litt ekstra motstand pga motor nr 2 da den ikke kan 'frikobles' som induksjonsmotorer.
#29
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
mandag 13. juli 2020, klokken 10:20
Det er nok et dumt trekk av Tesla. Nå har de jo solgt S60 og X60D som begge har betydelig dårligere rekkevidde enn hva TMY SR+ ville fått. Forskjellen mellom 3 og Y er vell 10% i favør av 3 og SR+ går da fint 30 mil om vinteren og 40 om sommeren med typisk 70-90-soner er vår erfaring :)
#30
Model 3 / Sv: Klimaanlegg sommerstid
fredag 22. mai 2020, klokken 11:50
Sitat fra: LeafSwe på torsdag 21. mai 2020, klokken 08:25
Jag körde en resa igår och testade förbrukningen i scan my tesla.
Ca 15 grader ute och sol. Körde först manuellt utan AC och fläkt på 4-5 mot ansikte.
När man lägger i neutral ser man vad bilen drar totalt, då ligger förbrukningen runt 400watt.

Efter ett tag blev det lite för varmt i bilen och jag bytte till auto och 20 grader (med ac på), efter det låg förbrukningen i neutral runt 700watt och lagom kallt i kupé.
Så AC drog endast 300watt under dessa förhållanden.

Men om man höjer kupétemp till 21-22, då kickar värmepaketet in för att blanda kall och varm luft och då sticker förbrukningen iväg uppåt 2000watt, detta blir inget problem när det blir varmare ute.
Takk. Det var et sånt svar/info jeg ønska. Supert :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA