Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cowboystrekk

#61
Model S 2013 - 2022 / Batterivarmer
onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:49
Hva er egentlig batterivarmeren? Er det forvarmer av batteriet eller at de varmes bedre underveis når man kjører? Kan man forvarme bilen uten at den er tilkobla strømnettet og dermed varme batteriet? Ift manglende regen hadde forvarmingsmulighet uten strøm tilkobla vært en fordel.
#62
Elbilen i Samfunnet / CO2-regnskap
fredag 04. oktober 2013, klokken 09:33
Mulig det har blitt presentert før, men tenkte å finne noen konkrete tall :) Jeg har tatt med raffinering av bensin i regnestykket. Jeg tar ikke med transportkostnader, utvinning etc underveis da jeg vil anta det ligger noe i samme orden for f.eks fossile brennstoff. Jeg tar utgangspunkt i ca 15-25 grader så ikke AC og varmeapparat blir med. Ift AC er vell tapet omtrent like stort, ift oppvarming har dinosaurene store fordeler, men virkningsgraden er i verstefall lik og da tar man ikke høyde for massive lokale utslipp når motorene er kalde. Så var det dette med at noen biler har varmepumper, du kan bruke motorvarmer osv som gjør det svært vanskelig å regne ut noe konkret. TMS har oppgitt forbruk på ca 0,26 på mila, strøm har 80%

En ny gjennomsnittlig bensinbil har ca 0,55 på mila, virkningsgrad ca 20%
En ny gjennomsnittlig dieselbil har rundt 0,5 på mila, virkningsgrad ca 30%
En ny gjennomsnittlig hybridbil har rundt 0,4 på mila, virkningsgrad ca 30%
Kull har virkningsgrad på ca 40% i snitt
Gasskraft kan i beste fall sies å ha 50% (finnes flere typer kraftverk med svært ulik virkningsgrad)

Omregna til strøm gir 1 kg kull ca 2,7 kW mens 1 liter bensin gir ca 1,3 kW etter justering for effektgrad, dvs at selv med kullkraft så vil en bensinbil slippe ut minst 50% mer Co2 og opptil det dobbelte om man f.eks ikke bruker varmeapparatet.  Med gasskraft blir tallene enda bedre. Kom gjerne med korrigeringer\innspill.  Jeg har for ordens skyld vært ekstra snill med fossilene i denne sammenligninga da f.eks oppgitte forbruk og reelt forbruk ofte samsvarer svært dårlig. Tesla anslår om jeg husker riktig at ved å gjenvinne et batteri og bygge et nytt vil man bare slippe ut 30% Co2 sammenligna med å bygge et helt nytt batteri.

Si at en bensinbil og en elbil går 200 000 i.l.a sitt livsløp, noe jeg tror kan stemme sånn noenlunde. Bensinbilen vil da ha sluppet ut ca 25,3 tonn Co2 fra bensin. Med 75 kg regelen vil en Tesla S85 gir ca 6,4 tonn Co2 på batteriproduksjon. En Tesla vil bruke 0,26 på mila omregna til bensin, om man tar med at kull har ca dobbel virkningsgrad som bensin så vil Teslaen "bruke" 0,13 liter bensin på mila. Kull gir imidlertid ca 2,9 kg Co2 pr kg mens bensin gir 2,3 kg. Vi kan da si at Teslaen bruker 0,16 liter på mila. Dette gir da 3,2 tonn Co2 i.l.a livsløpet til en TMS 85. Mulig noe av regnestykket mitt er helt på viddene, men om jeg har regna noenlunde riktig så vil en bensinbil som går 200 000 ha et 150% større Co2-utslipp i.l.a livsløpet. Om batteriet gjenvinnes med 70% effektivitet vil den plutselig ha 500% større utslipp. Merk at dette er verste scenario hvor kullkraft brukes. Hadde man brukt gasskraft som kan ha 60% virkningsgrad blir ting enda bedre :)
#63
Model S 2013 - 2022 / Erfaringer med interdekk?
fredag 20. september 2013, klokken 12:28
Ser ut som om pirellidekkene (som jeg i utgangspunktet har vært usikker på om jeg vil velge ift isegenskaper) får en kraftig prisøkning nå snart (USA øker de fra 2500 til 4000 USD) og jeg har alt i alt mer lyst på R2 selv om egenskapene på våt veg er elendige. Har kikka litt rundt og fant ut at det var mulig å få kurrante felger og R2-dekk til rundt 15 000,- uten sensor på www.interdekk.no. De har imidlertid ikke Tesla på felgvelgeren, noe jeg håper de får snart. Sjekka ut ifra BMW 7-serie som har ganske like dekk\felgspecs som TMS. Noen som bor i nærheten\har erfaring med de som evt kunne sjekka ut mer?
#64
Model S 2013 - 2022 / Oppfordring: Flere superchargere!
onsdag 28. august 2013, klokken 09:26
Oppfordrer alle til å foreslå nye superchargere både nord i Norge og i Sverige. https://teslafactory.wufoo.com/forms/supercharging/ For min egen del reiser jeg endel til Sør-Sverige og Danmark og strekninga Oslo - Gøteborg - Malmø - København er pr dags dato håpløs med mindre man er lysten på å stoppe i Gøteborg og vente i timesvis på lading med type 2. Dessuten stuper rekkevidda for der med 120 km\t i timen. Jeg vet at flere strekninger, f.eks Oslo - København uten båt sikkert er noe Tesla har planer om, nord-Norge for den del, men om vi er flere som foreslår og maser så kan det hende Tesla fremskynder planene sine? :)
#65
Model S 2013 - 2022 / Gullkorn fra barnemunn
onsdag 28. august 2013, klokken 09:08
På vei til barnehagen idag brøt vesla på 4 plutselig ut med en frustrert undertone: "Åhh! Når skal vi få oss ny bil pappa?" Jeg har ikke nevnt et ord om ny bil siden vi prøvekjørte for 2 mnd siden og hun nekta å gå ut av de bakovervendte setene. Etterhvert kom det fram at bilen vi hadde nå var treg og at hun ville sitte i bagasjerommet igjen. Gutten på 2 år stemte i når vesla snakket med ord som "Ja-a!" "Ny bil!" etc. Godt å se at familien er ombord.

*For the record, kjører kia ceed stv som forsåvidt er en grei bil med god plass som koster lite i innkjøp.
#66
Model S 2013 - 2022 / Hva gjorde vi feil?
fredag 23. august 2013, klokken 09:19
Om 10 år sitter toppsjefen i xxx (Toyota, BMW, Audi etc) å lurer på hva som gikk galt. Hvorfor dominerer Tesla idag markedet for elektriske biler og stjeler fra tradisjonelle bilprodusenters portefølje? Kan det være rekkevidda? Kan det være at deres foretningsmodell baserer seg på flere fordyrende mellomledd, stor inntjening fra obligatoriske servicer og at bilene våre strengt tatt er underlegne rent teknisk og ift driftskostnader? Var det det at Tesla model E (faktisk et sannsynlig navn på gen3) hadde dobbel så lang rekkevidde, bedre plass og tøffere design til samme prisen som deres alternativ? Glemte de begrepet innovasjon helt?

En sammenligning: Hva skjedde med Nokia den dagen Apple lanserte iPhone og en av luringene i toppledelsen sa at touchskjerm aldri kom til å slå an eller at det var bedre å satse på WP istedet for android? Hva skjedde da flere toppledere i de store avisene sa at nettaviser alltid kommer til å være en dårlig alternativ til papiraviser?

I mitt hode er ikke dette noe utopisk fremtidscenario, dette er litt basert på "Konkurrentene sover ikke"-tråden. Men helt ærlig, konkurrente sover! Det virker som de med viten og vilje lager elendige elbiler med så mange ulemper at de alltid vil ha ICE som nr 1 og elbilen som en billig bybil\konebil (ok, nissan leaf er et lite unntak, men plass og rekkevidde gjør den ubrukelig for mange). Om man skal premiere idioti og et reelt ønske om at folk skal hate elbiler så virker det som mange produsenter jobber med akkurat det idag. Det begynner å komme noen ok alternativer som elektrisk golf, i3 og focus, men alle disse har store ulemper ift rekkevidde og bagasjeplass. Å bygge om ICE-biler til elektriske er stort sett idioti da "alle" plasserer batteriene under bagasjerommet og dreper den lille plassen som var. Hvor er lærdommen fra Tesla om at mange små batterier både er billigere, gir langt mer rekkeviddepotensiale og at om man skal bygge en elektrisk bil så gjør det for guds skyld fra bunnen av?

Så til mine konkrete tanker om Tesla:
+ De er idag totalt overlegne konkurrentene i sitt segment ift ytelser, rekkevidde osv
+ De gir det kundene vil ha ift plass, komfort etc
+ De har ladealternativer og gjennomføring av dette som er hinsides foran konkurrentene
+ De er langt mer innovative, med hr Musk på toppen hvis alt han tar i blir gull (PayPal, SpaceX, Solar city).
+ De har valgt en salgsmodell uten mellomledd i motsetning til "alle" andre bilprodusenter som har importører og lokale butikker som spiser både mye av profitten og øker prisene.
- De går for et smalt segment, gen3 må ut ganske fort i tilfelle noen av konkurrentene er smarte nok til å våkne opp
- De er litt som apple ift proprietære løsninger, noe som kan være bra jmf supercharger, men det er mye tull ift chademo, adaptere etc som selv om disse løsningene er unnerlegne SC så er det faktisk mange slike ladestasjoner rundt og folk vil bruke dem da SC er temmelig sjeldne enn så lenge.
- De er sårbare ift leveransetrøbbel (mener å huske at de har panasonic som eneleverandør av batterier).
- Om det viser seg at produktene deres etterhvert får trøbbel (f.eks at batteriene blir kjapt dårligere) så kan dette fort ødelegge veldig for fremtiden, men så langt har de vist seg å innfri mer enn hva folk kunne ønske, både ift råe salgstall, overlegenhet ift kollisjon, bygd et merke som "alle" snakker om og som konkurrentene trolig blir mer og mer redde for hver dag.

Jeg håper inderlig at Tesla lykkes (for min egen del og siden jeg velger å kjøpe en) og at gen3 (som selskapets framtidig i praksis står og faller på) blir en suksess og at den er overlegen alternativene når den kommer ut.
#67
TMS Hjul, dekk og felg. / Pirellidekk til TMS
mandag 19. august 2013, klokken 09:53
Lurte på om noen her har kjøpt med pirellidekkene på sin model S og evt har dem så jeg kan få vite hva specsa er? Ser enkelte har svært dårlig skåre på rullemotstand (E), mens andre har C som er helt greit. Nokian R2 vurderer jeg nesten som uaktuelt pga elendige egenskaper på vått føre (F) og høy pris. Evt noen som har hørt noe mer om andre dekkalternativer som det var snakk om i Tr.H?
#68
Model S 2013 - 2022 / hvor mange har bestilt i norge?
torsdag 08. august 2013, klokken 14:01
Trodde egentlig vi skulle få vite det igår men jeg har ikke sett noe. Hvilket nummer har de som har bestilt nå nylig? Jeg har 1693 og bestilte i begynnelsa av juli.
#69
Kjøretips / Hvordan få lengst mulig rekkevidde
søndag 07. juli 2013, klokken 20:28
Håper kanskje dette kan bli en sticky en dag om flere kommer med gode tips :) De fleste her inne på forumet kan endel om å kjøre økonomisk, men kan hende at noen av tipsene som dukker opp i denne tråden kan komme flere til gode? :)

Tips som har mye å si:
- Hold fartsgrensa, høy fart struper rekkevidda pga luftmotstand
- Fyll dekkene med 10-15% mer luft enn anbefalt*, dette kan redusere forbruket med opptil 6% sammenligna med anbefalt trykk. På piggfrie vinterdekk som er svært myke anbefaler flere opptil 20% mer trykk en anbefalt*.
- Bruk AC istedet for åpne vinduer, større innvirkning jo høyere farta er
- Unngå takboks hvis mulig
- Hold god avstand såfremt det er mulig ved kjøring i lave hastigheter så du kan kjøre jevnere
- Bruk cruisecontroll (ifølge Tesla)
- Bruk setevarmerne istedet for varmeapparat på kalde vinterdager
- Unngå mange, kjappe akser
- Ta det rolig inn mot rødt lys så du slipper å stoppe helt

Ting som har litt å si:
- Når batteriet er kaldt tvinges bilen til coasting da høy regen kan skade batteriet, regen blir bedre etterhvert som batteriet når driftstemp, en kan da kjøre ala vanlig økokjøring med ICE-biler, dvs slipper gassen i god tid før kryssene og coaste inn. På vinterstid da kald batteri kan være et problem når du ikke står tilkobla strømnettverket (vet ikke hvordan opplegget med batterivarmer er om du står uten tilkobla strøm) så vil dette også være tryggere ift kryss hvor det gjerne kan være glatt siden bilen er svært tung
- Litt risikosport, men å ligge ganske tett bak et vogntog reduserer luftmotstanden og dermed forbruket ved kjøring i høyere fart. Risikoen for steinsprut og plutselig nedbremsing fra vogntogets side er derimot noe man bør tenke nøye over før man gjør det, i utgangspunktet er dette noe jeg og flere her i tråden fraråder.

*OBS: Viktig å sjekke hva maks dekktrykk er på dekkene, så lenge du følger med dette så skal du være trygg da det finnes en sikkerhetsmargin utover max trykk. På enkelte lavprofildekk kan det være så lavt som 2,8 bar, noe som ofte bare er såvidt over anbefalt trykk ved full bil.

Det finnes sikkert mange andre gode tips, ikke sikkert alle tipsene jeg har kommet med stemmer helt\er like gode. De er plukket opp fra diverse forum\artikler og egen erfaring med flere ICE-biler hvor jeg som oftest har null problemer med å knuse oppgitt forbruk når jeg følger dem stort sett.

Reel rekkevidde:
I drømmescenario med Model S så skal den være mulig å kjøre i ca 72 mil om man kjører flatt uten AC\varme i ca 40 km\t. En smarting over sjøen greide 68 mil med sin sønn på tur i relativt flatt terreng uten AC\varme, snittfart ca 40 km\t (noe høyere egentlig pga noen pauser underveis) noe som sier mye om potensialet. Det ser ut til at svært mange greier over 40 mil i USA på 85 kW-utgaven selv om fartsgrensene mange steder er høye (80 mph), temperaturen er svært høy som både gjør det tøft for batteriet pga kjøling og mye bruk av AC(California). Gjengen som kjørte noen turer til og fra Vegas lå vell på rundt 45 mil i snitt. De kjørte ganske lovlydig, lett økokjøring mot slutten, de brukte AC store deler av turen og svært høy temp kan ødelegge noe for rekkevidda da batteriet må kjøles ned. Typisk temp under de turene var 40-55 C.

Denne linken er god om du skal estimere rekkevidde: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13220-Putting-some-numbers-on-the-factors-that-affect-range

Mine høyst spekulative beregninger som sikkert ikke er helt korrekte på autofiltesten:
For mer nøyaktig estimat av rekkevidde er testen på autofil hvor han som kjørte greide 27 mil til Geilo med 3 mil 2 go i ca -5 C, men tung gassfot og svært mye og tung bagasje. Versjonen han kjørte var amerikansk uten batterivarmer. Jeg kan bruke den forrige linken som utgangspunkt:
- Amerikansk rekkevidde 265 miles aka 42,5 mil
- Pluss hastighet 15% (om han kjørte i 80, noe han sikkert gjorde og kanskje mer): 49 mil
- Minus for kulde 20% 39 mil
- Høydeforskjell minus 4 mil 35 mil
- Veiforhold minus 15% 30 mil
- Fratrekk for dekk 5% 28,5 mil

Med batterivarmer ville trolig rekkevidda vært noe bedre, med 10-15% høyere dekktrykk ytterligere 5%, trolig tilsammen rundt 5-10%. Reel rekkevidde var 30, kalkulatoren sier 28,5, noe som stemmer svært godt.

Hvordan ville ting sett ut om variablene hadde skiftet til mer økonomisk kjøring etc?
Med jevnere fart, fulgt fartsgrensene, ikke så hissig på AC, litt høyere dekktrykk, batterivarmer og 19" dekk så tror jeg at minst 35 mil, kanskje 40 burde vært innen rekkevidde.

Mine høyst spekulative bergninger nr 2 på klikk.no-testen:
- Start 42,5 mil
- Hastighet +15% 49 mil
- Temperatur -8% 45 mil
- Stigning -3 mil 42 mil
- 21" dekk -5% 40 mil

Rekkevidda deres endte vell på ca 41,5 mil, noe som stemmer bra med beregninga. Klikk.no kjører visstnok brukbart økonomisk. Med batterivarmer (hjelper kanskje ikke), såvidt mer økonomisk kjøring, høyere dekktrykk så hadde nok 45-50 mil vært mulig å greie, dvs svært nærme de lovede tallene :)


Mulig vi kan prøve noen øko-konkurranser når folk begynner å få bilene. Ikke pga nødvendighet i særlig grad (slik leaferne og trillingeiere ofte må gjøre), men for å se hva de er kapable til og hvor mye tipsene sammenlagt kan ha å si.
#70
Model S 2013 - 2022 / Oppvarming av bil om vinteren
fredag 05. juli 2013, klokken 22:03
Har et spørsmål jeg sliter litt med å finne svar på. Kan man f.eks programmere bilen til å begynne å varme seg opp\avise seg selv f.eks kl 15 når jeg er ferdig på jobb 15.30? Samme om man er plugget i en lader eller ikke? Evt styre med app?
#71
Model S 2013 - 2022 / Ladehastighet?
torsdag 27. juni 2013, klokken 09:03
Ser det er mye diskusjon rundt ladestandarder etc, men ut ifra hva jeg har lest meg fram til så vil model s når den kommer kunne benytte "standard" hurtigladestasjoner, håper jeg forstod det riktig? Noe jeg imidlertid lurer på er hvor mange km man lader i timen ved f.eks 10 amp og 16 amp? Grunna til at jeg spør er at elnettet i boligen er temmelig skralt og ei oppgradering vil bli ganske så kostbar.
#72
Model S 2013 - 2022 / Tesla og veihjelp
onsdag 26. juni 2013, klokken 09:17
Hei, noen som vet om tesla har veihjelp i sin garanti? Tenker om noe teknisk skulle skje som har med garanti å gjøre som gjør at du ikke får kjørt bilen til verksted? Eller må man bruke bilforsikringa\NAF?
#73
Model S 2013 - 2022 / Rekkevidde?
mandag 24. juni 2013, klokken 09:00
Ser etter å ha lest litt at rekkevidda såklart varierer mye etter forhold, men lurer litt på hvordan en 85 kwh vil være om man satser på å kjøre økonomisk, følger fartsgrensene og tempen er fin for kjøring (15-20 C)? Ser et par luringer over sjøen greide å få ut nesten 70 mil med sin model s med økonomisk kjøring (gjennomsnittshastighet var 40 km\t, men mye var vell gjennom naturreservat etc). Kanskje en tur Oslo-Tr.H uten lading ikke er umulig om man kjører Østerdalen? :) Gjennomsnittsfart (max 70 km\t) og høydemeter blir vell ikke allverden... Noen som har testa å kjøre skikkelig økonomisk på langtur?

Håper forresten tesla endrer til ordentlige sommerdekk, gjerne lettrullende, standardpakke med nokiadekkene med R2 hadde også vært kjekt.
#74
Model S 2013 - 2022 / Noen spørsmål
fredag 21. juni 2013, klokken 08:57
Skal snart prøvekjøre en model s, har sett litt på 60 kwh-versjonen da vi strengt tatt ikke trenger mer, forsikringa ble endel rimeligere. Har noen av dere fått pruta på tilleggsutstyr? Hva kom prisen på vinterdekk på? Selger sa de fikk momsfritak hvis bestilt med bilen, men for min egen del kunne jeg godt tatt litt mindre felger og smalere hjul for å øke rekkevidda. Kan egentlig ikke fordra helårsdekk... Hvordan synes dere den er ift bakkeklaring og fartsdumper? Kjører endel i Trondheim og noen fartsdumper mellom Valentienlyst og Gløs synes jeg er helt forfærdelige med enkelte "vanlige" biler. Hadde før en honda civic som var veldig lav, men fartsdumper var aldri noe problem grunnet ekstremt stram fjæring. Vet noen om det evt går an å ettermontere ryggekamera? Irriterrende at man må ha techpakka for å få parksensor. Jeg har egentlig ikke lyst på noe i techpakka foruten sensor. GPSen liker jeg ikke da den alltid peker nord og greier meg fint med en annen GPS jeg har, ryggekamera kan være ok selv om jeg nesten aldri trenger det, men føler ikke at en pris over 25.000 forsvarer parksensoren som er det eneste ønsket mitt...
#75
Leaf 2010-2017 / erfaringer med leaf som familiebil?
torsdag 30. mai 2013, klokken 14:13
hei, etter å ha prøvekjørt nissan leaf noen ganger så har jeg fått veldig sansen for den. Sprek, god å kjøre, billig i drift selv om utseende er litt snodig. Vurderer å kjøpe en, men lurer litt på om noen av dere har erfaring med å ha 2-3 unger i baksetet? (Vi har smale bilstoler så det blir nok ikke noe problem selv om vi kanskje må bytte ut den ene.) Er det mange typer barnevogner som ikke passer? Har ei OTH-vogn som vi liker som er 106 i sammenleggbar tilstand (ikke fått testa den i leaf ennå), antar den kan bli litt trøblete selv om den er veldig smal fremst og nok sklir inn i det lille rommet til høyre. Vi kjører en kia ceed sw 1.4 bensin nå, innvendig er de ganske like i størrelse, men bagasjerommet er endel større i kian. Vi får inn 2 barnevogner pluss bagasje, men vi trenger egentlig aldri å ha med mer enn en. Den har imidlertid dyre servicer, bruker vell mye på mila og jeg fant i snitt ut at å bytte til elbil vil spare oss over mellom 12 og 15 000 i året. Bare forsikringa og årsavgifta utgjør en forskjell 4500.

Lurer også litt på rekkevidde, har ennå ikke kjørt den tom. Kjørte litt over 5 mil idag og estimert kjørelengde droppa fra 196 til 124 etterpå, dvs ca ei mil større dropp en først estimert. Kjørte nesten bare i eco, men hadde noen svært kjappe forbikjøringer og akser (3-4 stykker) i vanlig modus samt at jeg fikk på 2 passasjerer underveis som dro opp vekta med nesten 200 kg. Jeg kjørte blanding av bykjøring med moderat med trafikk, brukte ikke AC, radio eller navigasjon, men dekkene hadde nok for lite luft så jeg etterpå. Kjørte relativt økonomisk, slapp gass en stund før kryss, kjørte bare ørlite over fartsgrensene og brukte CC. Er det mulig å komme opp noe særlig over 15 mil med normal kjøring, eller må man kjøre meget spesielt? Vi har en distanse vi kjører endel ganger i året som tilsammen er ca 15-16 mil hvor snittfarta blir på 75 ca (ikke så mange hurtigladere å finne underveis), vil det kunne gå greit om vi ikke er hissige på varmeapparat\AC og stort sett bruker eco?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA