Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cowboystrekk

#21
Model S 2013 - 2022 / Bilen lugger ved kaldt batteri
tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:02
Når jeg kjører og typisk har null til 15 kW-regen så lugger tidvis bilen og jeg må gi mer gass. Det kommer ofte en lav durelyd\brummelyd akkurat når det skjer og det føles som en light motorbrems slår inn. Varer som regel bare 1-2 sek og skjer kanskje 3 ganger i minuttet de første 5 minuttene av kjøreturen. Noen som vet hva det kan være?
#22
Vet det har vært noen slike avstemninger før, men lenge siden sist, kunne vært kjekt å få en oversikt over hvor mange som har mandagsbiler. Om noen har tips til endringer i avstemninga, kategorier så fyr løs :)
#23
Hei, holder på å sette opp strøm i ny garasje og fikk tilbud om å sette opp nevnte uttak for 2000 i pristillegg. Tenkte det var en no-brainer. Pga negativ cash flow (eller noe sånt som Tesla ville kalt det) så var ikke en type 2 stasjon prioritert nå, men lurte på hvor komplisert det er å sette opp en slik på samme sted som rødstikket senere? Elektrikeren var litt usikkert, men mente det burde gå greit pga ekstrasikring de har lagt inn i garasjen etc. Å ha en 32A-utgang som noen av dere kanskje vil foreslå er ikke aktuelt da jeg har enkeltlader og kun en bil samt at hovedsikring er 40A, noe som vil være veldig fordyrende å øke.
#24
Model 3 / Varmepumpe?
fredag 18. november 2016, klokken 07:33
Har forsøkt å lese litt men finner ikke info om dette. Noen som vet om M3 får det? Løsninga som Leaf og eGolf m.fler har valgt gir betydelig lengre rekkevidde, spesielt på korte turer enn TMS. Typisk ved 0C ligger Leaf på 0.5-1 kW-trekk etter noen minutt kjøring der min TMS ligger rundt 3 kW. Etter 30 min er gjerne TMS ned mot 1-2 kW når varmesløyfa gjør sitt, men da har man gjerne kjørt 3-5 mil.
#25
Leaf 2010-2017 / Uventa dårlig rekkevidde vinterstid
fredag 08. januar 2016, klokken 11:43
Holdt på å få ei lei opplevelse med Leaf 2014 med varmepumpe. Kjørte 58 km, satte klima på 16C, eco på, stort sett 70-90 km\t, noe rolig bykjøring. Forbruk 2,3 kW\mil, batteri start 96%, batteri ankomst 11%, alle dottene på regen var tilgjengelige, men batteritemp var på 3 streker. Vinduene på passasjerside og bak hadde dugget til skikkelig. Jeg skulle egentlig kjøre litt til, men måtte droppe det pga rekkeviddeangst. Satte på energimåleren og så at varmeapparatet trakk 4,5 kW i starten og så ca 3 kW på slutten av turen. Vi var 3 voksne i bilen og holdt fartsgrensa samt var svært forsiktig med bremsepedalen så regen fikk gjøre sitt. På Teslaen min trekker varmeapparatet maks 2-3 kW, selv i kulda vi opplever nå når jeg setter det på 18C og vinduene er duggfrie. Slo av varmen siste 4 km. Er det virkelig ikke mulig å få mer rekkevidde i -15C? Finnes det noen triks\innstillinger jeg kan bruke\sette på for å redusere effektforbruket til oppvarming eller gjøre den mer effektiv? Synes 65 km rekkevidde er i minste laget. På samme løypa med Teslaen brukte jeg ca 2,2 kW\mil, begge har R2 dekk, men leafens klimaanlegg trekker mer og mulig dårligere aerodynamikk påvirker mer i kulda?
#26
Model S 2013 - 2022 / Hva er ditt forbruk siden bilen var ny?
mandag 07. september 2015, klokken 08:32
Har blitt gjort sånne tidligere og, men lenge siden sist :)
#27
Enkle batterispørsmål / En liten batteriguide
tirsdag 26. mai 2015, klokken 10:47
Tenkte å lage en liten tråd som kanskje kan bli sticky om jeg får gode bidrag. Denne er ment for oss som vil ta vare på batteriene våre og få de til å leve lenge :) Denne guiden tar utgangspunkt i lithiumbatteri. Battery university er hovedkilden.

Hva kan du gjøre for å få batteriet til å leve lengst mulig? Her er de 2 viktigste tingene du bør ta hensyn til
1. Hold batteriet på 30-50% i langtidsperspektiv. Batteriene svekkes over tid uavhengig av bruk, gjennomsnittlig ladeprosent og hvor høy temperaturen er avgjør dette. Høy temperatur og høy ladeprosent er det verste, lav temperatur og lav ladeprosent er det beste. Høres kjipt ut, men skal du f.eks bort en lengre periode er dette uproblematisk, kjører lite hver dag etc så kan f.eks dette være greit å få til. Noen av elbilene har mulighet til å stille ladeprosent, f.eks VW og Tesla hvor du kan stoppe lading på 50%, noe som er lurt om du ikke skal bruke bilen noen dager\uker. På Leaf kan du stoppe ladinga på 80% (reelt ca 75% pga buffer topp\bunn), noe som ikke er så mye værre. På mindre elbiler med lav rekkevidde som du kanskje kjører ned til en slik prosent, men trenger full lading neste dag så plugger du i så den begynner å lade om kvelden. Den vil da totalt sett gjennom døgnet ha hatt en lav ladeprosent. Lærdom, i typisk norsk og kjøling klima tåler batteriet høyere ladeprosent enn i Texas, MEN skal du f.eks til syden 2-3 uker bør du unngå å ha batteriet på høy ladeprosent, gjerne ha det rundt 50% om det lar seg gjøre med tanke på hvor langt du må kjøre for å komme hjem. En typisk dag hvor du kjører til og fra jobb (4 mil tilsammen), så kjører ungene på fotballtrening og handler litt så starta du kanskje dagen med 80% i din Nissan Leaf. Etter endt dag er du nede i 30%. Du plugger bilen i laderen først når du går og legger deg. totalt sett vil batteriet ha ligget rundt 50% gjennom døgnet, noe som er ypperlig :)
2. Bedre med mange små ladinger enn få store. Om du lader et batteri helt opp og kjører det helt tomt hver gang så vil levetida før det faller til ca 70% være noen hundre ladinger litt avhengig av batterikjemi. 200-400 er et grovt estimat. Ingen elbiler på markedet kan lades helt opp og helt ut nettopp av denne grunn, MEN på de biler tilgjengelig i Norge er typisk denne sikkerhetsbufferen 5-20%, noe høyere på hybridbiler. Om du f.eks lader 2 ladinger på 50% kontra 100% vil dette doble batterilevetida, 4 ladinger på 25% ytterligere doble dette osv. Med mye små klattladinger vil batteriet potensielt tåle mange tusen ladinger før 70%-grensa nås.

Degraderingskurve ved konstante ladeprosenter (SOC) og temperaturer for batteriene brukt i Tesla Model S:


Dette er en begynnelse, skal bidra med mer etterhvert, bl.a hvordan levetiden er på ulike batterikjemier.
#28
Lading av Tesla / Vimmerby i Sverige?
fredag 10. april 2015, klokken 09:48
Hei, noen som har testa type 2-laderen i Vimmerby i Sverige? Tenker oss til Astrid Lindgrens verden til sommeren, men pga at vi må nedom Sør-Østkysten så blir det dårlig klaff med SCer.
#29
Ladeplasser og ladekabler / betaling pr kWh?
søndag 01. mars 2015, klokken 14:19
Jeg skulle ønske betaling for det man lader og ikke tiden. Med tanke på svært ulik ladehastighet mener jeg fet burde være en god ide. Finnes det noen som tilbyr det?

Jeg ser noen andre tråder omhandler dette samt mye annet, men tenkte på dette som en tråd som kun omhandler temaet :)
#30
e-Golf / Sette ladenivå?
onsdag 07. januar 2015, klokken 11:42
Hei, eGolf er stadig et interessant bil nr.2 alternativ for meg. Lurer på om det går an å sette ladenivå ala Leaf, Tesla, Kia etc? F.eks til 80%? En varm sommerdag med fullada bil gjennom ferien vet jeg er drepen for levetiden på batteriene, greit å kunne styre litt selv om det er mulig?
#31
Leaf 2010-2017 / Dårlig varmeapparat?
mandag 15. desember 2014, klokken 11:21
Disponerer en Leaf gjennom jobben som brukes til lengre turer ukentlig, 2011-modell uten varmepumpe. Om sommeren ligger forbruket konsekvent på 1.2-1.4, med varme på 17C med rundt 0C og tørr veg havner forbruket på 1.8-1.9, når jeg dropper varme er jeg nede på sommerforbruk igjen, men det blir ganske uholdbart med langturer. Jeg har i det siste måttet droppe flere lengre turer som jeg fint hadde tatt om sommeren, men ikke tørr nå pga at den såvidt greier 10-11-mil. På Teslaen min er vinterforbruket uten varme 1.5-1.7, med varme på 18C er det 1.8-1.9, den har heller ikke varmepumpe. Er det noe galt med klimaanlegget på jobbleafen eller er varmeanlegget virkelig så lite effektivt? Har ikke fått prøvd Leaf med varmepumpe så aner ikke hvor stor forskjellen er.
#32
BMW i3 / Gode vinterdekknyheter :)
fredag 12. desember 2014, klokken 08:53
http://www.bmwblog.com/2014/12/12/nokian-hakkapeliitta-r2-now-available-bmw-i3/ Rullemotstandkarakter A, det er ekstremt uvanlig for selv sommerdekk og vil muligens gi 5-10 km lengre rekkevidde vinterstid kontra standarddekkene, egenskapene på is og snø er garantert bedre da dette er testvinneren i siste NAF-test :)

Vurderer stadig en elbil nr.2 og følger litt med på BMW, dårlig dekkutvalg vinterstid (det er vell bare et alternativ) har gjort meg en smule skeptisk, men dette er jo veldig gode nyheter :)
#33
e-Golf / Konfigurering av eGolf?
onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:43
Har sittet og lekt meg litt med konfiguratoren, men er det virkelig sånn at man må velge skinnseter for å kunne ha f.eks metallic lakk og endel typer tilbehør? Får opp feilmelding og blir tvunget til skinnsetevalg hver gang jeg forsøker å endre farge etc. Jeg kan ikke fordra skinnseter og foretrekker stoff\delskinn (som jeg har nå) anyday...
#34
Model S 2013 - 2022 / ISO-fixfester
fredag 15. august 2014, klokken 09:37
Jeg forstår meg virkelig ikke på ISO-fixfestene i bilen. Det ene på venstre siden bak er rett over selefestet, noe som gjør at det ikke går an å bruke beltestoler med ISO-fix. Når den jæv.... beltealarmen går hele tiden og bare en lett bilstol eller sekk ligger baki så blir jeg lei. Noen som har funnet noen løsning på dette? Vil man greie å lure det til med belteforlengere etc?
#35
Model S 2013 - 2022 / Har du hatt feil og mangler med din bil?
tirsdag 10. juni 2014, klokken 15:19
Mulig dette er gjort før, men fint å få en klarhet i hvordan ting er nå. Flere av oss som fikk bilen før jul hadde bl.a ladekrøll, men virker som om ting har blitt bedre nå de siste månedene ift generell kvalitet.
#36
http://www.nokiantyres.no/hakkagaranti/aktivera-hakka-garanti/ Dere kan registrere dere her, snedig sak som kan være kjekk for mange av oss som uhellet skulle være ute. Med priser på minst 2000,- pr dekk, ofte mer så er denne snedig å ha!
#37
Mitsubishi Outl. PH / Test på klikk.no
onsdag 19. mars 2014, klokken 10:49
#38
Leaf 2010-2017 / Kjip erfaring med Leaf
tirsdag 18. mars 2014, klokken 15:21
Idag da jeg kjørte jobb-Leafen (2011) og hadde kjørt ca 8 mil så droppa plutselig rekkevidda fra 22 til 13 km og medfølgende batterialarm på 2 km kjøring i 80 sona. Kjørte da med ECO uten klima. Heldigvis var det en hurtiglader i nærheten, og ifølge den hadde jeg 22% batteri igjen. Hvor langt kunne jeg reelt ha kjørt med 13 km på "tanken"? Synes det var kjip av bilen å regne så feil at jeg mista nesten ei mil på 2 km...
#39
Min setup:
De eneste tilvalgene jeg tok var sølv metallic, superladersoftware og barneseter i bagasjerommet. Ordna meg vinterdekk på Dekk1 og sparte 5000 (Nokian R2) og kjøpte matter selv da endel manglet.

Erfaringer så langt:
Det som er bra:
- Bilen er sprek, sinnsykt sprek, jeg merka at P85 sparka litt mer fra 0-50, men etter det er forskjellen minimal. 60 kW holder i massevis for meg og sikker 99% av alle andre og.
- Du kan fint kjøre over 40-50 mil i lett blanding mellom landevegskjøring i rundt 70 km\t og bykjøring i rundt 30 km\t om du dropper klimaanlegget (rangemode i 10 C+ gir nesten like god rekkevidde).
- På langtur med klima på er rekkevidda med min kjøring 30-36 mil i -10 til + 5 C.
- Den er god å kjøre, hærlig drivlinje med umiddelbar respons.
- Ser bra ut.
- Plass til 5 voksne, 2 barn og barnevogn foran samt handleposer på sidene i bagasjerommet bak (har testa dette noen ganger).
- Musikkanlegget er bra.
- Flott med nettilkobling, har ikke NAVI men trives med kartløsninga som følger med.
- Å kunne ha på ryggekameraet hele tiden er kjekt (forøvrig meget bra kamera).
- Sitter som støpt på vegen og krenger ikke i svinger.
- Jeg gleder meg til å sette meg i bilen for å kjøre hver gang!
- Cruisekontrollen er meget presis, men kanskje litt nazi på å holde nøyaktig fart til enhver tid.
- Å slippe å bruke bremsepedalene pga god regen er behagelig og gir bedre rekkevidde :)

Det som kunne vært bedre:
- Setene, de er litt harde og jeg savner litt sidestøtte, enten burde man kjørt mer komfort eller mer mot sport, helst valgt mellom det.
- Ladekabelen er et mareritt, den passer i svært få stikkontakter, du må bruke ei kort skjøteledning de fleste steder. I tillegg sliter endel, deriblant meg selv med at den klikker når ladinga er fullført og 12V-batteriet lader ut på få timer. Ikke kult å stå ute med ungene i 15 min når de skulle vært i barnehagen og jeg på jobb for å vente på at 12V-laderen skal få liv i bilen.
- på blank is med vann på merker du at bilen er tung og kjøreegenskapene blir helt elendige, adskillig værre enn andre biler jeg har hatt med piggfridekk.
- Dekkene er dyre, kunne tenkt meg at det gikk an å sette på 17\18" istedet og både få dekk med lavere rullemotstand og som koster vesentlig mindre.
- Sommerdekkene som følger med er en skam. Å utstyre bilen med Goodyear RS-A2 som er skikkelig billige helårsdekk med svært høy rullemotstand er for dårlig av Tesla synes jeg. Hva om de f.eks kunne brukt de langt bedre dekkene Goodyear F1 Eagle Asymmetric 2 som har vunnet mange tester, er bedre på vann, støy og gir opptil flere mil bedre rekkevidde? Felgbeskyttelse har de og.
- Treg lading fra stikkontakt, mitt batteri fra nesten tomt til fullt tar ca 18 timer, noe som gjør at ting må planlegges noen dager i forveien når vi skal på langtur.
- Den er stor, slitsom å parkere med mange steder.

Totalvurdering:
Terningkast 5
Uten tvil den beste bilen jeg noengang har hatt, lånt eller prøvd! Men Tesla har litt å lære ift norsk strømnett og sittekomfort sammenligna med BMW, Audi og MB.
#40
Nå nylig ble alle ladeproblemene ift feilmeldinger ved fullført lading, ikke mulig å gjenoppta lading via app etc løst med FW 5.8.7. Tesla anbefaler jo at man plugger inn hele tiden, men er dette noe poeng i temperaturer rundt 0-25 grader (bilen står alltid i skygge)? Dette skal jo visstnok være trivselssona til batteriene, det virker ikke som om det skjer noe ift oppvarming\nedkjøling av batteriene i denne perioden uansett så. Hva gjør dere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA