Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Cowboystrekk

Sider: 1 [2] 3 4 5
16
Model 3 / Mine ønsker for Model 3
« på: Torsdag 06. April 2017, klokken 08:21 »
For å unngå en del av problematikken til Model S kunne jeg ønska meg:
- Mcpherson hjuloppheng: Gjennomprøvd og betydelig mer holdbart enn TMS sitt.
- Mekanisk åpning av dører når du trykker på dørhendelen, mindre som kan gå feil, lettere elektronikk etc.
- Mulighet for mindre dekkdimensjoner mtp pris, rullemotstand, mindre kostbare reparasjoner av felger. Hadde vært supert å kunne hatt på f.eks 17" på vinter for komfort og 18\19" om sommeren.
- Hengerfeste uten luftfjæring, håper inderlig på dette mtp på vedlikehold, feil etc.
- At åpningen til trunken blir en del større enn hva vi har sett på videoene.
- Klimaanlegg som prioriterer å varme kupeen med spillvarme fra varmesløyfa fremfor å på død og liv gi oss 30 kW regen i stedet for 20 kW regen. Tror totalforbruket og rekkevidda, spesielt på kortere turer vil nyte godt av det.

Kommer sikkert på mer etter hvert :)

Er veldig usikker på om jeg skal legge inn reservasjon eller ikke med 3 barn, men frister litt. Straks ferdig med barnevogn og de 2 største kan sitte uten bilseter (2,6 og 8 år).

17
Hyundai Ioniq / Mulig å lade via rødstikk 400V 16A?
« på: Onsdag 15. Februar 2017, klokken 10:26 »
Snuser litt på Ioniq og ser den har ombordlader på 6.6kW. Har i dag en TMS som vi lader via en 16A 3-fas 400V 12 kW, finnes det overganger etc som kan brukes til å lade fra den direkte eller må vi skaffe en mobil type 2-stasjon og koble imellom?

18
Model S / Bilen lugger ved kaldt batteri
« på: Tirsdag 14. Februar 2017, klokken 09:02 »
Når jeg kjører og typisk har null til 15 kW-regen så lugger tidvis bilen og jeg må gi mer gass. Det kommer ofte en lav durelyd\brummelyd akkurat når det skjer og det føles som en light motorbrems slår inn. Varer som regel bare 1-2 sek og skjer kanskje 3 ganger i minuttet de første 5 minuttene av kjøreturen. Noen som vet hva det kan være?

19
Model S / Hva er de mest alvorlige feilene du har opplevd med din Tesla?
« på: Tirsdag 29. November 2016, klokken 09:03 »
Vet det har vært noen slike avstemninger før, men lenge siden sist, kunne vært kjekt å få en oversikt over hvor mange som har mandagsbiler. Om noen har tips til endringer i avstemninga, kategorier så fyr løs :)

20
Hei, holder på å sette opp strøm i ny garasje og fikk tilbud om å sette opp nevnte uttak for 2000 i pristillegg. Tenkte det var en no-brainer. Pga negativ cash flow (eller noe sånt som Tesla ville kalt det) så var ikke en type 2 stasjon prioritert nå, men lurte på hvor komplisert det er å sette opp en slik på samme sted som rødstikket senere? Elektrikeren var litt usikkert, men mente det burde gå greit pga ekstrasikring de har lagt inn i garasjen etc. Å ha en 32A-utgang som noen av dere kanskje vil foreslå er ikke aktuelt da jeg har enkeltlader og kun en bil samt at hovedsikring er 40A, noe som vil være veldig fordyrende å øke.

21
Model 3 / Varmepumpe?
« på: Fredag 18. November 2016, klokken 07:33 »
Har forsøkt å lese litt men finner ikke info om dette. Noen som vet om M3 får det? Løsninga som Leaf og eGolf m.fler har valgt gir betydelig lengre rekkevidde, spesielt på korte turer enn TMS. Typisk ved 0C ligger Leaf på 0.5-1 kW-trekk etter noen minutt kjøring der min TMS ligger rundt 3 kW. Etter 30 min er gjerne TMS ned mot 1-2 kW når varmesløyfa gjør sitt, men da har man gjerne kjørt 3-5 mil.

22
Leaf 2010-2017 / Uventa dårlig rekkevidde vinterstid
« på: Fredag 08. Januar 2016, klokken 11:43 »
Holdt på å få ei lei opplevelse med Leaf 2014 med varmepumpe. Kjørte 58 km, satte klima på 16C, eco på, stort sett 70-90 km\t, noe rolig bykjøring. Forbruk 2,3 kW\mil, batteri start 96%, batteri ankomst 11%, alle dottene på regen var tilgjengelige, men batteritemp var på 3 streker. Vinduene på passasjerside og bak hadde dugget til skikkelig. Jeg skulle egentlig kjøre litt til, men måtte droppe det pga rekkeviddeangst. Satte på energimåleren og så at varmeapparatet trakk 4,5 kW i starten og så ca 3 kW på slutten av turen. Vi var 3 voksne i bilen og holdt fartsgrensa samt var svært forsiktig med bremsepedalen så regen fikk gjøre sitt. På Teslaen min trekker varmeapparatet maks 2-3 kW, selv i kulda vi opplever nå når jeg setter det på 18C og vinduene er duggfrie. Slo av varmen siste 4 km. Er det virkelig ikke mulig å få mer rekkevidde i -15C? Finnes det noen triks\innstillinger jeg kan bruke\sette på for å redusere effektforbruket til oppvarming eller gjøre den mer effektiv? Synes 65 km rekkevidde er i minste laget. På samme løypa med Teslaen brukte jeg ca 2,2 kW\mil, begge har R2 dekk, men leafens klimaanlegg trekker mer og mulig dårligere aerodynamikk påvirker mer i kulda?

23
Model S / Hva er ditt forbruk siden bilen var ny?
« på: Mandag 07. ſeptember 2015, klokken 08:32 »
Har blitt gjort sånne tidligere og, men lenge siden sist :)

24
Enkle batterispørsmål / En liten batteriguide
« på: Tirsdag 26. Mai 2015, klokken 10:47 »
Tenkte å lage en liten tråd som kanskje kan bli sticky om jeg får gode bidrag. Denne er ment for oss som vil ta vare på batteriene våre og få de til å leve lenge :) Denne guiden tar utgangspunkt i lithiumbatteri. Battery university er hovedkilden.

Hva kan du gjøre for å få batteriet til å leve lengst mulig? Her er de 2 viktigste tingene du bør ta hensyn til
1. Hold batteriet på 30-50% i langtidsperspektiv. Batteriene svekkes over tid uavhengig av bruk, gjennomsnittlig ladeprosent og hvor høy temperaturen er avgjør dette. Høy temperatur og høy ladeprosent er det verste, lav temperatur og lav ladeprosent er det beste. Høres kjipt ut, men skal du f.eks bort en lengre periode er dette uproblematisk, kjører lite hver dag etc så kan f.eks dette være greit å få til. Noen av elbilene har mulighet til å stille ladeprosent, f.eks VW og Tesla hvor du kan stoppe lading på 50%, noe som er lurt om du ikke skal bruke bilen noen dager\uker. På Leaf kan du stoppe ladinga på 80% (reelt ca 75% pga buffer topp\bunn), noe som ikke er så mye værre. På mindre elbiler med lav rekkevidde som du kanskje kjører ned til en slik prosent, men trenger full lading neste dag så plugger du i så den begynner å lade om kvelden. Den vil da totalt sett gjennom døgnet ha hatt en lav ladeprosent. Lærdom, i typisk norsk og kjøling klima tåler batteriet høyere ladeprosent enn i Texas, MEN skal du f.eks til syden 2-3 uker bør du unngå å ha batteriet på høy ladeprosent, gjerne ha det rundt 50% om det lar seg gjøre med tanke på hvor langt du må kjøre for å komme hjem. En typisk dag hvor du kjører til og fra jobb (4 mil tilsammen), så kjører ungene på fotballtrening og handler litt så starta du kanskje dagen med 80% i din Nissan Leaf. Etter endt dag er du nede i 30%. Du plugger bilen i laderen først når du går og legger deg. totalt sett vil batteriet ha ligget rundt 50% gjennom døgnet, noe som er ypperlig :)
2. Bedre med mange små ladinger enn få store. Om du lader et batteri helt opp og kjører det helt tomt hver gang så vil levetida før det faller til ca 70% være noen hundre ladinger litt avhengig av batterikjemi. 200-400 er et grovt estimat. Ingen elbiler på markedet kan lades helt opp og helt ut nettopp av denne grunn, MEN på de biler tilgjengelig i Norge er typisk denne sikkerhetsbufferen 5-20%, noe høyere på hybridbiler. Om du f.eks lader 2 ladinger på 50% kontra 100% vil dette doble batterilevetida, 4 ladinger på 25% ytterligere doble dette osv. Med mye små klattladinger vil batteriet potensielt tåle mange tusen ladinger før 70%-grensa nås.

Degraderingskurve ved konstante ladeprosenter (SOC) og temperaturer for batteriene brukt i Tesla Model S:


Dette er en begynnelse, skal bidra med mer etterhvert, bl.a hvordan levetiden er på ulike batterikjemier.

25
Lading av Tesla / Vimmerby i Sverige?
« på: Fredag 10. April 2015, klokken 09:48 »
Hei, noen som har testa type 2-laderen i Vimmerby i Sverige? Tenker oss til Astrid Lindgrens verden til sommeren, men pga at vi må nedom Sør-Østkysten så blir det dårlig klaff med SCer.

26
Ladeplasser og ladekabler / betaling pr kWh?
« på: ſøndag 01. Mars 2015, klokken 14:19 »
Jeg skulle ønske betaling for det man lader og ikke tiden. Med tanke på svært ulik ladehastighet mener jeg fet burde være en god ide. Finnes det noen som tilbyr det?

Jeg ser noen andre tråder omhandler dette samt mye annet, men tenkte på dette som en tråd som kun omhandler temaet :)

27
e-Golf / Sette ladenivå?
« på: Onsdag 07. Januar 2015, klokken 11:42 »
Hei, eGolf er stadig et interessant bil nr.2 alternativ for meg. Lurer på om det går an å sette ladenivå ala Leaf, Tesla, Kia etc? F.eks til 80%? En varm sommerdag med fullada bil gjennom ferien vet jeg er drepen for levetiden på batteriene, greit å kunne styre litt selv om det er mulig?

28
Leaf 2010-2017 / Dårlig varmeapparat?
« på: Mandag 15. Desember 2014, klokken 11:21 »
Disponerer en Leaf gjennom jobben som brukes til lengre turer ukentlig, 2011-modell uten varmepumpe. Om sommeren ligger forbruket konsekvent på 1.2-1.4, med varme på 17C med rundt 0C og tørr veg havner forbruket på 1.8-1.9, når jeg dropper varme er jeg nede på sommerforbruk igjen, men det blir ganske uholdbart med langturer. Jeg har i det siste måttet droppe flere lengre turer som jeg fint hadde tatt om sommeren, men ikke tørr nå pga at den såvidt greier 10-11-mil. På Teslaen min er vinterforbruket uten varme 1.5-1.7, med varme på 18C er det 1.8-1.9, den har heller ikke varmepumpe. Er det noe galt med klimaanlegget på jobbleafen eller er varmeanlegget virkelig så lite effektivt? Har ikke fått prøvd Leaf med varmepumpe så aner ikke hvor stor forskjellen er.

29
BMW i3 / Gode vinterdekknyheter :)
« på: Fredag 12. Desember 2014, klokken 08:53 »
http://www.bmwblog.com/2014/12/12/nokian-hakkapeliitta-r2-now-available-bmw-i3/ Rullemotstandkarakter A, det er ekstremt uvanlig for selv sommerdekk og vil muligens gi 5-10 km lengre rekkevidde vinterstid kontra standarddekkene, egenskapene på is og snø er garantert bedre da dette er testvinneren i siste NAF-test :)

Vurderer stadig en elbil nr.2 og følger litt med på BMW, dårlig dekkutvalg vinterstid (det er vell bare et alternativ) har gjort meg en smule skeptisk, men dette er jo veldig gode nyheter :)

30
e-Golf / Konfigurering av eGolf?
« på: Onsdag 29. Oktober 2014, klokken 12:43 »
Har sittet og lekt meg litt med konfiguratoren, men er det virkelig sånn at man må velge skinnseter for å kunne ha f.eks metallic lakk og endel typer tilbehør? Får opp feilmelding og blir tvunget til skinnsetevalg hver gang jeg forsøker å endre farge etc. Jeg kan ikke fordra skinnseter og foretrekker stoff\delskinn (som jeg har nå) anyday...

Sider: 1 [2] 3 4 5