Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - turbolurbo

#91
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS-en må "gjetes" på motorvei...
søndag 11. mai 2014, klokken 22:59
Min + går dønn stabilt på sporing, selv i høye hastigheter. Jeg har 245/265 Michelin PS2 dekk med ca. 42 psi trykk. Ingen problem å slippe rattet selv om det er spor i veien. Hjulstillingene ble sjekket på bilen min før utlevering.

Tror nok denne bilen er følsom på litt toe out både foran og bak

Jeg vet ikke helt hvilke referansebiler dere som opplever plagsom sporing har, men etter min mening er en rett oppsatt Tesla meget stabil.
#92
Sitat fra: cairnz på fredag 09. mai 2014, klokken 12:02
Det høres ut som det her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4049452/IMG_3187.MOV

(170MB film, for lat til å komprimere.. det er kun lette pådrag)

Litt vanskelig å diagnostisere ut fra en lydfil, men dette høres ut som slakke i innfestningen til subframe eller lignende. Det skal definitivt ikke være slik..
#93
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dugg i lykter
onsdag 23. april 2014, klokken 17:48
Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. april 2014, klokken 17:00
Hvor gammel var den bilen da?

Bilen var ca. to år når jeg kjøpte den. Frontlyktene var da nettopp byttet pga. tyveri da jeg kjøpte bilen. Adaptive lys som kostet ca. 16000,- per sett. Duggproblemet gikk heldigvis på garanti, men BMW krevde at det var synlige dråper på innsiden av glasset for å ta dette på garanti.
#94
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dugg i lykter
onsdag 23. april 2014, klokken 16:59
Jeg hadde dugg i frontlyktene på min BMW 5-serie. Frontlyktene ble byttet tre ganger før jeg kvittet meg med bilen. Så det er ikke bare Tesla som sliter med dette..

#95
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ikke kappkjør med Porscher
onsdag 02. april 2014, klokken 00:59
Hehe, jeg så det der :D

Utrolig hvor mye "støy" Tesla skaper i enkelte miljøer.

Toppmodellen til Porsche (918) er jo også en elektrifisert plug-in hybrid...

Hilsen 996tt eier :)

#96
Model S 2013 - 2022 / Tesla Titanium underbody shield
fredag 28. mars 2014, klokken 12:29
Ser ut til at Tesla tar ekstra grep for beskyttelse av batteriet :D

https://medium.com/p/544f35965a0d

Gratis retrofit for de som måtte ønske.
#97
Model S 2013 - 2022 / Sv: FW 5.9
torsdag 27. mars 2014, klokken 21:12
Er det noen her som har fått oppdateringen OTA (over the air)? Eller har dere vært i kontakt med Tesla for å få den?
#98
Jeg har en Porsche 996 turbo med 18" PS2 dekk. Det er overhode ingen tvil om at dekkstøyen der er mye høyere enn på P85+ med 21" PS2 dekk. Skal prøve å få tatt en måling med telefonen en dag. (Utfordringen er at fossilelementet lager ekstra støy...)
#99
Hjul, dekk og felg. / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
søndag 23. mars 2014, klokken 16:33
Sitat fra: Skjervesbu på søndag 23. mars 2014, klokken 16:14
Lite vits i å måle moment nøyaktig hvis man ikke har kontroll på friksjonen, dvs type smøring. Tipper godt smurte bolter (friksjon ca 0.11) gir minst like høyt boltestrekk ved 120Nm som 170 gjør på tørre bolter (friksjon opp mot 0.2) uten at jeg har regnet på det.

Det er det ingen tvil om. Mitt innlegg var ikke et svar på din kommentar om smøring av bolter.
Det finnes tabeller for hvordan man skal beregne moment i forhold til smøring.

Jeg monterer med usmurte bolter. Dette gjør også de aller fleste dekkverksted.
#100
Hjul, dekk og felg. / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
søndag 23. mars 2014, klokken 14:01
Jeg bruker en momentstav på 110 Nm på muttertrekkeren (man kan da også bruke elektrisk muttertrekker), og tar resterende opp til 175 Nm med momentnøkkel. Momentstaven brukes kun ved tiltrekning av mutter.

Eksempel på momentstav:
http://www.jula.no/momentstav-1-2-110nm-170027
#101
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
torsdag 20. mars 2014, klokken 15:51
Sitat fra: Freddan på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:44
Felgene jeg har bestilt heter vel egentlig M310, ganske like Zonda utseende. Farge "Dolphin Grey"
http://avantgardewheels.com/m310.php

Vær litt obs på om disse passer. Avantgarde M510 19" passer ikke foran på Tesla. De skraper i en av boltene i forstillingen inne i felgen.
#102
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS 60 kWt - Skuffet?
onsdag 19. mars 2014, klokken 11:14
Jeg vurderer å bytte ut konebilen i en S60. Tror ikke totaløkonomien i det blir ille...
#103
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skrytebilder! :)
fredag 14. mars 2014, klokken 18:58
Helt rett dette, Stig O.

Har en plan om gjøre dette selv når det blir vår og mindre stein og grus på veiene.
#104
Dette er vel helt på sin plass :D


Har alltid med slike på tur ;D
#105
Det første jeg ville sett på hvis jeg skulle preppet en TMS er kjølesystemet. Det er underdimensjonert for banekjøring. Det bør vel også være mulig å modifisere diffen, slik at man får diff.brems/sperre funksjon.

Når det er sagt, for banekjøring vil det nok være smartest å bruke resurssene på en bil som er lettere i utgangspunktet..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA