Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HCWL

#1
Model 3 / Sv: 580km vs 614km biler
lørdag 07. august 2021, klokken 16:41
Sitat fra: lbilist på fredag 06. august 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


  • Rekkevidde: 567 KM WLTP
  • Levering: Estimert august

Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)

Ringte Tesla i går og personen jeg snakket med mente at wltp på 567km antydet at det skulle være Panasonic batteriet, men det kan vel da umulig stemme?

Gjerne oppdater oss hvis Tesla svarer på eposten din:)
#2
Model 3 / Sv: 580km vs 614km biler
torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?
#3
Som tittelen sier så har jeg et komplett og strøkent sett med BMW i3S felger av typen 20" LA Felg Dobbelteket 431 Polished og ønsker å bytte mot samme variant som er Jet Black (helt sorte).

Sommerdekkene som står på har rullet ca 15.000 km, og holder i hvert fall en sesong til.

Mellomlegg blir vi enige om.
#4
BMW i3 / BMW i3S 94ah vs 120ah - Andre forskjeller enn rekkevidde?
torsdag 23. januar 2020, klokken 08:56
Jeg er i prosessen med å gå til anskaffelse av en BMW i3S, etter en utrolig vellykket prøvekjøring av en BMW i3S 120ah for en ukes tid siden.

Etter å ha lest litt på forumet her så virker det som noen mener at 94ah versjonen av i3 skal føles kvikkere og mer lettkjørt enn 120ah versjonen. Ettersom det kun er 25 kg som skiller de to bilene så lurer jeg på om det er noen som kan bekrefte denne erfaringen på i3S-modellen.

Er det noe annet som skiller de to modellene annet enn 25 kg ekstra egenvekt og ca 30% lenger rekkevidde?
#5
Jeg henter den gjerne! Tlf: 995 17 645
#6
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
mandag 24. november 2014, klokken 21:03
Sitat fra: Griffel på mandag 24. november 2014, klokken 20:10
Virket stikkontakt og UMCen på Teslan etter at du hadde forsøkt den?

Ja, laderen fungerte på Teslaen etterpå :)
#7
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
mandag 24. november 2014, klokken 19:09
Har nettopp fått min i3, og merker at jeg er avhengig av å ha en mer fleksibel ladeløsning enn det standard laderen leverer. Jeg er derfor på utkikk etter en lader som er MOBIL og støtter alt i fra 10A, 16A og 32A.

Leste på forumet at det er flere som har hatt vellykkede forsøk ved bruk av Tesla sin medfølgende UMC, og tenkte derfor å kjøpe en slik. For sikkerhetskyld prøvde jeg en venn sin UMC tilkoblet en Blå industristikk på 32A 1-fas, men null respons fra bilen, den lyst bare hvitt i ladeluken å viste antall KM og batteribarer i info-displayet.
Noen som har en anelse om hva som er årsaken til at bilen ikke mottok lading?

Andre tips til mobile ladere som fungerer med de overnevnte strømstyrkene?
#8
Kjøp og salg av deler og utstyr / SOLGT Charge Amps(UM-EVSE) 6A-10A-16A
torsdag 13. november 2014, klokken 20:13
Vurderer salg av min et år gamle Charge Amps(UM-EVSE) ladekabel. Her er "kladden" bygd inn i ladehåndtaket, og du har i tillegg mulighet til å justere ladestyrken; 6 - 10 -16 Amp.


Laderen passer følgende biler:
Nissan Leaf, Opel Ampera, Citroën C-Zero, Mitsubishi Miev, Peugeot iOn, Kia Soul EV.

Pris: 4.000,-
#9
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Tønsberg -Oslo.
fredag 11. oktober 2013, klokken 17:11
Sitat fra: esu på fredag 11. oktober 2013, klokken 11:07
Ja, høres ut som du har erfaringer som tilsier at dette vil gå fint. Men det er andre som mener det kan være vanskeligere. Hvor lang vil i så fall en hurtiglader stopp være?

For din del, kan du jo enten ta hurtigladestoppet i bunnen av lierbakkene(Max Burger) med ca 4 mil til Oslo. Avhengig av hvor kaldt det er ute og resternede strøm i batteriet, vil jeg anslå 15 minutter vil gi deg 4-5kwh(ca 20-30km) på de kaldeste dagene.
Eller så kan du stoppe hos ABB på Billingstad, her er det i tillegg gratis :)

Hvis jeg ikke husker feil er det ca 6 mil fra tbg til drammen, og det skal du klare selv på de kaldeste dagene, og da kan du som sagt fylle opp tanken derå fortsette til billingstad for enda et ladestopp.

Men som skrevet tidligere, for å øke sannsynligheten for å nå frem til Oslo uten noen ekstra ladestopp bør du redusere farten fra 100km/t + til rundt 80km/t. Og etterhvert som du får erfaring med elbil på den gitte strekningen vil du fort kunne vurdere om du kommer frem eller ikke.
#10
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Tønsberg -Oslo.
fredag 11. oktober 2013, klokken 01:18
Skal selv kjøre denne ruten med en Leaf Tekna etterhvert, og har regnet med at dette ville gå helt fint.

Hadde en Citroën C-Zero før som jeg kjørte Oslo-Tbg med flere ganger i år, og denne klarte det helt fint ved å holde 90 km/t, med ca 20 resterende km på tanken.
Klarte til og med å komme meg hjem til Oslo fra Kragerø med et hurtigladestopp i tbg til 80%.
Dette var jo på vårparten og tempraturen var jo således på pluss-siden, men jeg ville vel tro at en Leaf klarer 105km greit så lenge man kjører økonomisk og starter med oppvarmet bil.

Hvis du begynner å få rekkeviddeangst er det jo bare å legge inn et hurtigladestopp(Max Burger Lier) eller sette ned farten(80km/t) eller varmen(bruke setevarmer og rattvarme).

Men som sagt, det å kjøre elbil krever tilvenning. Du vil etterhvert lære å kjøre økonomisk og kunne forutse rekkevidden bedre enn guessometeret. Merker selv at jeg kjører ICE bilen som en elbil for tiden ;D
#11
Euroleaf / Sv: Importere Leaf fra Europa?
tirsdag 24. september 2013, klokken 18:37
Sitat fra: Popper på tirsdag 24. september 2013, klokken 17:42
Det ligger 100stk Leaf på finn.no
(For 2 uker siden lå det ca 80stk)
Ingen der som passer?

Alle Tekna utgavene som jeg har ringt på er solgt, men selger har mulighet til å skaffe en i løpet av 2-3 ukers tid. Føler det er like greit å sjekke hvor mye det koster å importere selv da :)
#12
Euroleaf / Sv: Importere Leaf fra Europa?
tirsdag 24. september 2013, klokken 17:30
Største grunnen til at jeg vurderer import er rett og slett fordi en Tekna i ønsket farge, vil kunne bli levert tidligst i januar. For min del er det helt uaktuelt.....

#13
Euroleaf / Sv: Importere Leaf fra Europa?
mandag 23. september 2013, klokken 23:19
Har sett litt rundt på mobile24.no og har lagt merke til at de fleste bilene i Tyskland selges med batterileie.

Spørsmålet mitt således er hvilke land det lønner seg å importere i fra?
#14
Euroleaf / Importere Leaf fra Europa?
lørdag 21. september 2013, klokken 23:49
Hei!

Jeg vurderer å importere en 2013 modell Nissan Leaf Tekna fra Europa. I forbindelse med dette lurer jeg på følgende:

1. Er det noen som har erfaring med import fra Europa? Hvilket land er det mest lønnsomt eller best å importere fra?

2. Hva slags transportfirma er å anbefale og ca pris på dette?

3. Er det lett å fikse transport- og importpapirer selv?

4. Er det lett å få refundert VAT/MVA på bilen eller mulig og betale bilen uten VAT/MVA hos forhandler?

5. Er det noen forskjell på den Europeiske 2013 Leafen og den norske Leafen sett bort i fra garantiordningen?



Takker på forhånd for alle svar!
#15
Vil tro du klarer det selv hvis du følger trafikken.

Jeg har kjørt Oslo-Tønsberg(105km) med trillingen et par ganger, hvis jeg ligger i 75-90 km/t på motorveien har jeg igjen en estimert rekkevidde på mellom 20 og 35 km.

2013 Leaf'en har jo vesentlig bedre rekkevidde enn trillingen, så dette skal du klare med god margin.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA