Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zero-talent

#151
Sitter med lignende tanker selv. Vi trenger to biler, og har foreløpig en nedbetalt Toyota i tillegg til Leafen. Bortsett fra hytta er det vel ingen steder som er helt umulig å nå med Leaf eller kollektiv, men det blir fort noen turer i året hvor dieseldyret er kjekt å ha for å få plass til barn og vogn og alt annet vi drasser med oss. Det frister heller ikke å ta opp nok et lån for en trilling eller lignende. Kanskje en brukt Think/Buddy hadde vært noe som bil nr to?

Venter i spenning på at den første stasjonsvogna/MPV-en med minst 30 mil rekkevidde skal dukke opp (til vanlig familiebil-pris).
#152
GOM / Sv: Forbruk pr. mil...?
onsdag 09. april 2014, klokken 10:53
Spiller ingen rolle, hadde bare vært moro om man kunne gjort det...
#153
Høgskolen i Buskerud og Vestfold avd. Bakkenteigen ja. Nå fikk jeg beskjed om at de har hatt flere firma innom for å lete etter feilen, uten hell. Dere som jobber med sånt kan jo ta kontakt med Statsbygg og tilby tjenestene deres  :)
#154
GOM / Sv: Forbruk pr. mil...?
tirsdag 08. april 2014, klokken 12:36
Kan man stille displayet til å vise forbruk pr km? I min bil er det kwh/100 km.
#155
Det er stort sett bare en eller to biler som står med 16A, og ofte et par som står der uten å lade, så høres rart ut at de skal ha dimensjonert det så dårlig? Har opplevd at strømmen går selv når kun ca halvparten av kontaktene er i bruk.

EDIT: Strømmen kom tilbake, jeg gikk ut og forsøkte å stille kabelen opp til 16A igjen, og da gikk strømmen etter et par minutter. Selv om det bare var sju av ti kontakter på rekka som var i bruk. Kan virke som 16A blir for mye, men synes fortsatt det er rart at ikke sikringen på kontakten slår ut i stedet for at hele rekka med fem stolper skal bli svart?

EDIT2: neida, nå var strømmen på igjen en liten time, og ble borte på nytt. Så det er ikke min feil siden jeg lader på 6A når strømmen brytes og kommer tilbake igjen.
#156
Heisann, på jobben har vi en rekke med fem ladestolper, og en med tre (Garo. Hver stolpe har to schuko med 16A). Siden nyttår har det ofte skjedd at strømmen på hele rekka går ganske tidlig på dagen, uten at sikringene på kontaktene slår ut. Er det noen strømkyndige her som vet hva det kan skyldes? Statsbygg finner tydeligvis ikke ut av det siden problemet vedvarer. Jeg og et par til har 16A ladekabel, men så lenge sikringen på kontakten ikke går så kan det ikke være overbelastning som er problemet?
#157
Heldigvis ladeplasser på min jobb. Nå har vi ti plasser, som stadig er fulle. I tillegg seks hos nabo forskningsparken, som også fylles opp. Men vi har blitt lovet at det dukker opp enda flere ladestolper i nær framtid, siden det ble lagt kabler for dette da de bygde her. Er dog et problem at stolpene ofte er uten strøm.
#158
Leaf 2010-2017 / Stille inn lyden på anlegget
torsdag 27. februar 2014, klokken 09:54
Som mange andre er jeg ikke helt fornøyd med lyden fra høyttalerne i Leaf, men jeg orker ikke styre med å bytte dem. Er det noen som har klart å stille inn lyden så den er sånn passe grei og har lyst å dele et skjermbilde?
#159
TLC / Sv: Leaf i vaskehall
torsdag 27. februar 2014, klokken 09:53
Har sett et par rapporter på det ja, men så lenge Nissan ikke sier "unngå maskinvask", så må vel det være en garantisak?
#160
TLC / Sv: Leaf i vaskehall
torsdag 27. februar 2014, klokken 09:32
Har kjørt min i vaskehall et par-tre ganger uten problemer. Skrur av antenna på taket, kjører inn og skrur av motoren.
#161
Leaf 2010-2017 / Sv: 80%-10% eller 100%-30% bruksmønsker?
fredag 21. februar 2014, klokken 10:47
Gøy for en samfunnsviter å se at også tekniske diskusjoner er vel så fulle av hvisomdersom som en god samfunnsdebatt  ;)

Jeg har slitt med samme dilemma selv, og landet på at mens det er vinter så lader jeg til 100 (med timer, klart rett før jeg skal kjøre) rett og slett for å slippe rekkeviddeangst. Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, og forventer at den faktisk kan brukes. Har hatt et par turer til jobb på 80%-lading hvor været har slått om til slapseføre og jeg har kommet fram iskald og stressa med 6% rest. Da vil jeg heller slite litt mer på batteripakka og unngå en daglig dose angst så lenge det er vinter.
#162
Lading / Sv: Batteriskrekk... Manglet en strek i morges
onsdag 11. desember 2013, klokken 11:19
Forvarmet, men ikke så lenge som jeg pleier. Men på jobb sto bilen og jobba seg mot 100% da jeg kjørte hjem, så det var nok noe med timeren. Jeg bruker 16A på jobb og 10A hjemme, det forvirrer kanskje bilens beregning av hvor lang ladingen tar?
#163
Lading / Batteriskrekk... Manglet en strek i morges
tirsdag 10. desember 2013, klokken 09:38
Nå svetter jeg litt her... Timer på 100%, skal være ferdig rett før avgang til jobb så batteriet ikke blir stående fulladet. I morges stoppet det å lade på 92%/11 streker. Satt på ny timer til hjemreise fra jobb, så får vi se om det var et hendelig uhell eller om batteriet faktisk har blitt dårligere allerede etter fire måneder. I såfall får nok forhandleren en sint kunde på døra.
#164
Leaf 2010-2017 / Sv: Veldig bekymret for vinteren, bare å selge?
mandag 11. november 2013, klokken 19:10
Nå er det ikke så stor del av turen som går i 100 foreløpig da. Mye veiarbeid i Vestfold... snittfart mellom 60 og 70. kjørte hjem uten varme, og da gikk forbruket ned til 15, 2. 53% brukt av batteriet, mot 70 på vei til jobb. Riktignok tre grader i stedet for -3, og jeg kjører som regel 0, 5 billigere hjem. Men dog...
#165
Leaf 2010-2017 / Sv: Veldig bekymret for vinteren, bare å selge?
mandag 11. november 2013, klokken 09:30
Da har jeg hatt min første vintertur (-3 hele veien). 74km til jobb, med totalt ca 500 m stigning (iflg range-appen til Android). Bruker vanligvis rundt 50% av batteriet, i dag gikk det 70%. Da hadde jeg varmen på 19 grader nesten hele veien (tror ikke det er noe vits å skru av varmepumpa, virker som den bruker mer strøm på det enn på å stå på konstant?). Forbruk 17,7kmh/100km, De første bakkene fra Porsgrunn til Larvik gir et forbruk på 22-24, så går det heldigvis ned etterpå.

Kjører pent (100 på speedometeret i 100-sonen, 90 i de verste oppoverbakkene), men synes forbruket blir i overkant høyt. Er snittforbruket som vises i displayet kun for kjøring, eller inkluderer det all annen strømbruk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA