Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zero-talent

#1
Her har man knapt rukket å ta inn over seg at statsbudsjettet for 2023 er det mest elbilfiendtlige på mange år, så kommer det nye saker i diverse lokalaviser om at det planlegges å innføre bompenger, og da selvfølgelig rett opp på 70% av fossiltakst, over natten. Sist ut Telemarksavisa, som melder at fylket vil ha maks elbilbetaling på E18 Vestfold så snart som mulig. For meg, som pendler nesten daglig mellom Porsgrunn og Horten, innebærer dette 16.000 kr ekstra i året (pluss evt takstøkning så klart), i tillegg til at bypakka i Grenland selvfølgelig også går for full bomtakst for elbiler om et par år.

Ingeting varer evig, og vi har visst at dette vil komme på et tidspunkt - men nå sitter jeg med følelsen av for mye, for fort. MVA, vektavgift, omregistrering og stadig mer bom. Til sammen gjør dette at man må vurdere bilholdet og kanskje heller gå for en gammel bensinbil til jobbpendlingen. De samlede signalene fra politisk hold er i alle fall ikke noe som bidrar til at gjerdesitterne gjerne kjøper elbil neste gang - for her kommer jo avgiftene for fullt og bilholdet blir like dyrt.

For min del begynner jeg å tvile på at vi når målet om 100% nullutslipp i 2025, når ny elbil koster mer enn fossil, og det i tillegg kuttes på driftsfordelene (bompenger og forventninger om vedvarende høyere strømpris). Regnestykket er i alle fall ikke opplagt i elbilens favør lenger, dessverre.
#2
Lading i Europa / Sv: Lading i Ebeltoft, Danmark
mandag 07. februar 2022, klokken 15:25
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 02. februar 2022, klokken 23:40
Det er allerede et helt subfora her inne som kun omhandler Sverige og Danmark: https://elbilforum.no/index.php?board=218.0

jeg har søkt i den, uten treff på Ebeltoft. Siden det er et populært reisemål for nordmenn tenkte jeg det  da var innafor å stille et spørsmål.
#3
Lading i Europa / Lading i Ebeltoft, Danmark
mandag 31. januar 2022, klokken 17:08
Planlegger første elbilferie til Danmark i sommer - til Ebeltoft med Tesla model 3. På vei til og fra er det greit med lading. Superladere i Ålborg og Randers. Men man skal jo kjøre litt rundt mens man er der... I Ebeltoft har jeg klart å finne en 50KW hurtiglader og tre-fire 22KW-stolper fra Clever. Ser for meg at det blir rimelig trøkk på disse midt på sommeren... men er det andre steder man kan lade rundt om? Butikker/hotell/restauranter som har ladestolper for eksempel?
#4
Beklager litt rot med begrepene her... Det er netteier vi tenker på først og fremst, siden det er eier av nettet som har interesse av å holde forbruket, og dermed investeringsbehovet, nede. Flere av dem, inkl. Lede (tidl. skagerak), har nå så smått satt i gang forsøk med overstyring.

Det andre scenariet, som dere kan lese mer om på nettsidene til prosjektet, handler om nabolagsfordeling. Altså at man ser på forholdene innenfor f.eks en trafo og bruker algoritmer til å optimalisere strømbruken. Dette scenariet er mest aktuelt for noen av våre utenlandske partnere, som bor i land hvor strømnettet er mindre robust, og hvor man ser på "lokale strømnett" som en avlastning for det nasjonale nettet.

Ser nå at vi kunne vært mer tydelig på det i tekstene våre. Det er ikke alltid like lett å kommunisere tydelig om noe man sitter midt oppi selv.  Ellers takk for kloke innspill, som vi tar med oss videre.
#5
Hei, jeg vil gjerne høre fra dere kloke hoder på forumet.


vi (forskere ved universitetet i Sørøst-Norge) er med på et EU-prosjekt om smart strømstyring. I den sammenheng ønsker vi å finne ut mer om hva "early adopters" av teknologi tenker om incentivene for å ta i bruk smart strømstyring - spesielt det å la nettleverandøren få lov å overta nye av styringen.


Håper derfor så mange som mulig har tid og ork til å svare på undersøkelsen. Det tar ikke mer enn 5-10 minutter, og vil være et verdifullt bidrag til å bringe kunnskapen om smart grids et lite stykke videre. Svarene er helt anonyme og vil kun publiseres i aggregert form.


Lenke til undersøkelsen: https://nettskjema.no/a/209972

Vi hører gjerne også fra dere om dere har tanker om temaet, som ikke dekkes av våre spørsmål. Bruk tekstfeltet i spørreskjemaet, eller kommenter i tråden her.

Takk for hjelpen!

Med vennlig hilsen
Marius Rohde Johannessen, Lasse Berntzen
Universitetet i Sørøst-Norge
#6
Model 3 / Sv: Taptes takstativ
onsdag 27. januar 2021, klokken 13:33
Ingen som har kjøpt og prøvd dette stativet fra Bilkomponenter?
#7
Model 3 / Sv: Levering fra Lillestrøm
mandag 28. desember 2020, klokken 14:49
Null stress på Lillestrøm, der var det god avstand, masker og pleksiglass. Men for oss som har litt reisevei er det jo selve reisen som er risiko. Betydelig forskjell på trengselen på toget fra Porsgrunn til Drammen kontra videre gjennom stor-Oslo. Det føltes unødvendig for vår del som fikk lenger reisevei. Men er selvfølgelig fint for andre igjen som bor andre steder...
#8
Model 3 / Sv: Levering fra Lillestrøm
mandag 28. desember 2020, klokken 13:41
Sitat fra: Cato76 på mandag 28. desember 2020, klokken 12:42
Sitter på tog fra Porsgrunn til Lillestrøm for å hente bil i ettermiddag. I løpet av denne korona-tiden har jeg ikke satt meg i så stor smittefare som i dag! Toget innover er ganske fullt og det er også noen som ikke bruker munnbind..
Togstasjonen ligger ett par hundre meter fra Tesla senteret i Porsgrunn. Tror det hadde vært mye mer effektivt og smittevennlig å levert ut lokalt!!
Ser ikke frem til å sitte, om mulig, flere timer i Lillestrøm blant flere titalls personer som er i samme situasjon.

Rart det der...jeg sto samme sted for en uke siden og tenkte akkurat det samme... Føltes ikke helt trygt på et fullt tog med flere munnbindløse. Men bilen er verdt det! Og behold munnbindet på så er smitterisikoen liten.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Påkjørt - hva gjør jeg?
lørdag 26. desember 2020, klokken 18:21
Skademelding er utfylt og signert. Og nå fikk han endelig logget seg på forsikringsselskapet og levert der... Var visst trøbbel med bankid
#10
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
torsdag 24. desember 2020, klokken 13:58
Sitat fra: jaycea på onsdag 23. desember 2020, klokken 20:23
Hvilken rekkevidde viser deres TM3P når dere setter den til 100% i appen? Hentet ut min i dag og den viser 484km.. Virker litt lite? Mulig den ikke har det nyeste Panasonic batteriet? Versjon 2020.48.12.1

Står 533-536 hos meg når jeg drar den opp til 100%. Skifter litt etter vær og vind. Antar det står mer når det blir varmere i været. Foreløpig kjørt to turer på hhv 12 og 20 mil, og batteriet blir ikke varmt nok til at jeg får full regenerering. Sikkert pga varmepumpa som bruker overskuddsvarme fra batteriet. Forbruket er latterlig lavt ift leafen min. Mye motorvei med 110, bilen full av gaver og folk, en god del forbikjøringer og fortsatt under 16kwh/100km  :D
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Påkjørt - hva gjør jeg?
torsdag 24. desember 2020, klokken 13:39
Det var planen, men de har ikke åpent før romjula. Så spørsmålet er om man bør gjøre noe i mellomtiden. Får be farsan logge inn på forsikringsselskapet sitt og se hva som står der.
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Påkjørt - hva gjør jeg?
torsdag 24. desember 2020, klokken 13:23
Min fars leaf ble kjørt på mens den sto parkert utenfor huset. Naboens besøk var synderen og han har tatt på seg skylden og melder inn til sitt selskap. Må pappa melde til sitt og så ordner forsikringsselskapene opp seg imellom, eller går alt via selskapet til den andre?
#13
Model 3 / Sv: Levering fra Lillestrøm
tirsdag 22. desember 2020, klokken 18:05
Sitat fra: Micx på tirsdag 22. desember 2020, klokken 17:00
Når jeg leser her gruer jeg meg til å hente min 30.12. Tesla-opplevelsen så langt har ikke vært spesielt god.

Her må man finne ut av det meste på egenhånd, feks. ingen epost eller sms om at lånedokumentene ligger klare. Heller ingen info om at Codan forsikring ikke går automatisk, men at man må opprette dette selv ved å ta kontakt med Codan.

Hadde det ikke vært for dette forumet vet jeg ikke hva jeg skulle gjort.

Tror det er store forskjeller her. Jeg ble oppringt av codan og har fått alt jeg skal ha når det skulle komme. Registrering, lån, forsikring osv har gått knirkefritt over sms og mail og bilen min var klar da jeg hadde fått oppmøte.
#14
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
tirsdag 22. desember 2020, klokken 16:58
Helt enig. Henta bil i går og det var for så vidt greit. Tog til Lillestrøm og litt kø og litt mer kl og så hjem. Men ikke mulig å snakke med noen, kona fikk ikke være med å ta den ut selv om bilene dto ute. Han som viste meg til bilen sa bare "alt er fint hadet bra". Ikke noe gjennomgang. Og ute i mørket med dugg på brillene pga munnbind fikk man ikke akkurat sett over. Bilen er terningkast seks, utlevering terningkast tre.
#15
Model 3 / Sv: Levering fra Lillestrøm
tirsdag 22. desember 2020, klokken 16:12
Sitat fra: Kim- på mandag 21. desember 2020, klokken 22:02
Var dørhåndtakene lengre inne bak? Poengterte dette ved utlevering også og fikk beskjed om at de bakre håndtakene skal være lengre inne.

Jeg må si meg meget fornøyd med utleveringen i Bergen, i et godt opplyst innendørs lokale, med ca 30 min gjennomgang av alt bilen hadde av utstyr osv. slapp heldigvis unna rushet med utleveringer.

Dørhåndtaka mine var ikke helt i flukt med døra nei. Plager meg egentlig ikke, men ser jo litt rart ut.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA