Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HKS

#526
Model S 2013 - 2022 / Sv: Calling P85D owners world-wide
lørdag 05. september 2015, klokken 16:17
Sitat fra: Torben_E på lørdag 05. september 2015, klokken 12:31
Hej HKS

Tak for at dele dette med os.

Ja vi 15+ danskere er bitterlig kommet til sammen konklusion.

Nu tager vi fløjlshanskerne af og diclaimeren i US med "1-foot rollout" er en perfekt platfrom hvorfra vi kan forsætte sagen og den giver os extra moment. US har nu indrømmet at der var en "disconnect" mellem marketing og den fysiske verden.
Det er nok lurt. Tror ikke dere kommer noen vei mot Tesla uten å gjøre dette.

Har nettopp diskutert dette med min bror, han er som nevnt jurist. Mener dere har en god sak.
Kjenner ikke danske forbrukerrettigheter, men for norske forbrukere bør man gjøre følgende:

1. Klag til selger. Krev at feilen utbedres, og kom gjerne med et realistisk forslag til hvordan dette skal gjøres. For meg virker det som at kostnadsfri installasjon av "Ludicrous Upgrade" vil være en god løsning hvis det stemmer at bilen med denne vil yte slik Tesla lovet i spesifikasjonene til P85D når dere kjøpte denne.
Gi Tesla tid til å svare på denne formelle klagen. Ut september bør holde. Klagen bør sendes både som et skriftlig brev og e-post.  Sørg for å dokumentere hva dere gjør. Dere kan lase ned mal til klage her:

http://www.forbrukerradet.no/klage/klage-til-selger

2. Hvis Tesla ikke svarer innen fristen eller hvis dere ikke er fornøyde med Tesla sitt svar, tar dere klagen videre til Forbrukerrådet. Dette bør gjøres umiddelbart etter fristen har gått ut.

http://www.forbrukerradet.no/forside/kontakt-oss/klage-til-forbrukerr%C3%A5det

3. Hvis Forbrukerrådet ikke kommer videre med Telsa så blir saken kjørt videre til Forbrukertvistutvalget (FTU).


Det er viktig å merke seg at denne prosessen ikke koster penger for dere som forbrukere. Hvis flere av dere gjør dette vil også denne saken mot Tesla får mer tyngde. Så jeg oppfordrer alle P85D eiere som er missfornøyd til å ta opp denne saken. Hvis dere ikke klager så mister dere også retten til å klage, da en klage skal skje innen rimelig tid etter den er oppdaget.

Jeg kjøper ikke argumentene om at "Tesla er en så ny aktør så vi skal ikke klage". Det er ikke første gangen at Tesla oppgir feilaktig informasjon om produktene sine. En ny aktør som Tesla burde også oppført seg mer ydmykt mot kundene sine i slike tilfeller. Tro ganske mange her hadde blitt fornøyde hvis de hadde innrømmet at dette var en feil og beklaget istedet for å bare endre nettsidene i stillhet.
#527
Model S 2013 - 2022 / Sv: Calling P85D owners world-wide
lørdag 05. september 2015, klokken 12:19
Jeg har ikke P85D, så jeg engasjerer meg ikke i denne saken, men jeg anbefaler de P85D-eierne som mener de ikke har fått hva de har betalt for å klage direkte til Forbrukerrådet samt eventuelt gå via NAF.

Dessverre er dette min erfaring med Telsa, det hjelper ikke å skrive mail att og frem. Jeg var en av de som bestilte Model S før Tesla helt viste hvordan lading kom til å fungere. De lovte derfor (både skriftlig og muntlig) at man skulle kunne lade 1-fase 230V/32A med enkel lader på offentlige type 2 kontakter. Dette bar en av grunnene til at jeg ikke valgte dobbeltlader når jeg konfigurere min bil. I etterkant endret Tesla nettsidene uten å si noen ting...

Tesla nektet å svare på dette i flere måneder, og det var ikke før jeg fikk min bror som er jurist til å skive et brev til ledelsen i Norge samt engasjere Forbrukerrådet at Tesla svare og aksepterte mine krav, som var å få montert dobbeltlader til samme pris som det ville kostet å få det levert med bilen (det var vel 9700 kroner i 2013).

Så, jeg råder hver og enkelt som er missfornøyd til å bestemme dere for hva dere mener er en rimelig løsning her... Er det penger tilbake, eller at Tesla betaler kostnaden for "Ludicrous Upgrade" slik at dere får spesifikasjonene dere skulle ha? Send et formelt brev til Tesla Norge hvor dere gir de to uker på å svare på kravene deres. Svarer de ikke, eller hvis dere ikke er fornøyd med svaret så lager dere en sak hos Forbrukerrådet, samt eventuelt engasjerer NAF sine advokater.

Hvis dere ikke pusher dette opp et hakk så kommer Tesla bare til å fortsette å ignorere dere.
Det er dessverre min erfaring. I Norge har forbrukere veldig gode rettigheter. Bruk rettighetene deres!
#528
Sitat fra: MrBacardi på torsdag 03. september 2015, klokken 13:36
"PCen"/SoC blir nok høyst sannsynligvis oppgradert samtidig, det er naturlig å tenke seg det, siden den som sitter i Model S (Nvidia Tegra 3) er fra 2011.
Fikk halvveis bekreftet etter å snakke med Tesla-ansatte under Nvidia sin GTC-konferanse tidligere i år at de jobber med Nvidia Tegra K1 i neste generasjons system.
#529
Model S 2013 - 2022 / Sv: Helt død bil
fredag 04. september 2015, klokken 08:40
Snakket nettopp med min far. Hans Model S (levert i november 2013) var helt død hjemme i garasjen i går kveld. Kom vist opp de vanlige meldingene om 12V battery low, needs service og pull over safely på skjermen.

Synes dette er merkelig, han var inne med med bilen for et par måneder siden for bytte av kontaktorer i batteriet. NAF kommer uansett senere i dag for å hente bilen hans, blir spennende å høre hva som var problemet.
#530
Model S 2013 - 2022 / Sv: 4G
tirsdag 01. september 2015, klokken 20:04
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 01. september 2015, klokken 17:29
Så med andre ord er det ikke nødvendigvis "BS" min DS kom med?
Nei. det er det ikke, men den eneste måten å finne ut om det stemmer er å skru opp MCU-enheten og se på kommunikasjonskortet inni. Chipsetet er ett annen i kortene som skal støtte 4G/LTE.
Bør vel dukke opp en 4G/LTE-modul for Europa (ikke bare SIM-kort) i delekatalogen etterhvert?
#531
Jeg tipper at mesteparten av det som blir introdusert på Model X også kommer på Model S iløpet av høsten.

Tipper også at når det skjer så blir det en ny runde med folk som blir "sure" fordi de ikke kan få dette på eksisterende reservasjoner som ble gjort før forrige prisoppgang...
#532
Sitat fra: laumb på tirsdag 01. september 2015, klokken 15:38
Da jeg ikke lenger kan stå inne for de avgjørelser administrator velger å ta på dette forumet vil jeg informere om at jeg sletter min konto og forsvinner fra forumet.

Denne gangen er det referanselinker i signatur - der brukere har blitt forvist fra forumet i 7 dager uten å ha fått verken advarsel eller informasjon om at det ikke er ok å ha disse i signaturen sin. Her burde selvfølgelig en advarsel vært sendt samt informasjon om at dette ikke er OK.
Det er allerede gitt informasjon om at det ikke er lov i ordinær diskusjon.


Dette følger ikke god netikke for administrator på nettforum.
Trist at du forlater forumet laumb.

Jeg er helt enig med deg.

Jeg har ikke posten noen referal linker her, har heller ikke fått med meg at det er forbudt å ha disse i profiler og signaturer. Hvis det stemmer at brukere ikke får en advarsel eller oppfordring, men kun kastes ut i en uke så er jeg helt enig i at dette er kritikkverdig.

Det er ikke bare mangel på netikke, men også mangel på alminnelig folkeskikk!
#533
Model S 2013 - 2022 / Sv: 4G
tirsdag 01. september 2015, klokken 15:47
Det er også verdt å merke seg at tjenestene (og prisene) som Tesla har ikke ligner på hva som selges til sluttbrukere som oss.

Tesla kjøper mobiltjenester fra Telenor-selskapet Conexion. De spesialiserer seg på M2M tjenester. Her må ofte 4G kjøpes som en egen tjeneste. Priser på data og roaming er også helt andre en hva som selges til sluttbrukere. Her er det heller ikke uvanlig med avtaler som regulerer når på døgnet store filer (som f. eks. oppgraderinger) skal overføres, etc.
#534
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
tirsdag 25. august 2015, klokken 08:58
Sjekket Askim sine postlister frem til 18. august nå. Ingen spor etter noen superlader der.
Ser ut som Tesla har sommerferie enda... :p
#535
Model S 2013 - 2022 / Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?
fredag 21. august 2015, klokken 22:36
Sitat fra: BMW850 på fredag 21. august 2015, klokken 22:33
Håper det, ser "billig" ut...
Synes det eksisterende som er der ser gammelmodig ut.
7.0 er mye mer tilpasset utviklingen av UI i resten av industrien (iOS, Android, Win10, etc.)

Men, her er det jo smak og behag... :)

#536
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
torsdag 20. august 2015, klokken 23:22
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 20. august 2015, klokken 23:15
M revisjon kom samtidig som biler med autopilot hw. Siden den er et krav på biler med autopilot. De kan ikke bruke drive unit før den. Mest sansynlig pga endringer på ledningsnett osv. Drive unit fra M for autopilot hw biler har også høyere topphastighet ( feks 225 km/t på vanlig 85 rwd) så tyder på at det er gjort flere endringer.

Står følgende:
SitatM or newer drive units must be used on vehicles with driver assist system (DAS)

00-N ser ut til å være siste for bilen uten autopilot hw og -M siste for de med. Eller så kan også -N være en eldre. Den med -N ser ikke ut til å støtte høyere topphastighet og autopilot hw etter hva jeg kan se.
Det forklarer hvorfor de gjorde mye mer enn å "bare bytte DU" på min bil (P-revisjon)....

Corrections: Rear Drive Unit - Remove and Replace
Corrections: Upgrade the Side Motor Mount
Corrections: Install LH/RH EPB Harness Connector and Covers
Corrections: Cover - HV - Inverter
#537
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
torsdag 20. august 2015, klokken 22:36
Fikk byttet min du grunnet "sirkelsaglyden" (ikke klunk) i begynnelsen av Juli.
Det var første gang jeg har byttet DU, har en S85 levert i desember 2013.

Fikk følgende DU:
ASY,P-TRAIN,MECH,COMPLETE,RC (1002633-00-P)
#538
Den har vært testet internt i Tesla siden juni.

Nå skal den ut i en PUBLIC beta. Dette er ikke noe nytt, og ble senest nevnt under fremleggingen av Q2 2015.
#539
Model X 2014 - 2022 / Sv: Løst og fast - rykter -synsing
onsdag 12. august 2015, klokken 10:11
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 11. august 2015, klokken 19:56
Litt om X . Bedre autopilot forventes

http://www.techinsider.io/tesla-model-x-features-release-2015-8
Jeg regner også med at det kommer en "versjon 2.0" av autopilot sensorene på Model X.

Renger også med at mye av det nye som kommer til Model X også kommer til Model S ut over høsten.
#540
Sitat fra: Amoss på mandag 10. august 2015, klokken 11:41
Korrekt nok, men det blir det nok der nye og gamle E-18 skal krysses når den biten står ferdig. Ser ikke bort i fra at det blir etablert noen bensinstasjon nær dette krysset, og da er muligheten tilstede.
Det krysset er i Hobøl.
Kanskje lurt å sjekke der også... :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA