Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - HKS

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 40
31
Model X / Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 10:43 »
Norge er med i og implementerer regelverket fra UNECE. Så vi hadde også fått dette om vi ikke var EØS medlem.

Når det gjelder filskifte og 0.3g i svinger så har Tesla nå lagt frem data som viser at dette er trygt, og derfor vil regelverket høyst sannsynlig oppdateres etter GRVA-møtet som er om noen uker.

Hvor kan man lese om dette?
Alle dokumentene legges åpent ut på GRVA-arbeidsgruppen på UNECE sine sider.

Dette er ikke en hemmelig komite som er opprettet for å "stoppe Tesla". Alt her er åpent, og Tesla i likhet med alle andre produsenter kan delta samt bidra. Problemet er heller at Tesla ble tatt med buksene nede, og fulgte rett og slett ikke med i timen. Nå som de faktisk tar seg bryet med å møte opp, foreslå endringer og presentere data som bygger opp under påstandene demmes så får de igjennom endringer.

Sånn veldig generelt så kommer Tesla fra en amerikansk kultur hvor det ikke er spesielle krav til sertifiseringer fra en 3. part, her holder det med at fabrikantene dokumenterer for NHTSA, og eventuelle problemer/skader løses i etterkant i retten med søksmål.

32
Model X / Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:44 »
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...
Norge er vel med i EØS og EU-reguleringer er en del av vårt lovverk, inkludert bilregelverk.

Det er ikke trygt å kjøre svinger mer enn 0,3g og bruke mer enn 5 sekunder på filskifte heller da?
Norge er med i og implementerer regelverket fra UNECE. Så vi hadde også fått dette om vi ikke var EØS medlem.

Når det gjelder filskifte og 0.3g i svinger så har Tesla nå lagt frem data som viser at dette er trygt, og derfor vil regelverket høyst sannsynlig oppdateres etter GRVA-møtet som er om noen uker.

33
Model X / Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:12 »
I tillegg har vi utfordringene med motvilje fra EU på autonom kjøring, Tesla har alltid tatt forbehold mot lokal lovgivning i markedsføring for FSD.
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...

Litt må samme måte som Airbus og Boeing må bevise at et fly er trygt før det blir sertifisert... ;)
Der har vi jo sett det siste året hvordan det går når man tar snarveier.

34
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.50.7
« på: Lørdag 11. Januar 2020, klokken 23:06 »
På neste UNEVE GRVA-møte som er i midten av februar, ligger det inne et forslag om endring av direktivet til blant annet å kunne øke denne grensen til 0.4g.

Det hjelper for Tesla og faktisk møte opp i arbeidsgruppen og presentere data... ;)

Interessant!

Hvor har du denne informasjonen fra?
Fra nettsiden til GRVA. Alle presentasjoner og dokumenter er offentlige.

35
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.50.7
« på: Torsdag 09. Januar 2020, klokken 13:27 »
Så lenge UN/EU-direktivet ikke tillater mer enn 0.3g på autostyring, er det i praksis bare på motorvei den kan brukes med nogenlunde tillit. Klart den kan brukes på andre typer veier, men da med større risiko for at man får den type advarsler TS snakker om.
På neste UNEVE GRVA-møte som er i midten av februar, ligger det inne et forslag om endring av direktivet til blant annet å kunne øke denne grensen til 0.4g.

Det hjelper for Tesla og faktisk møte opp i arbeidsgruppen og presentere data... ;)

36
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
« på: Tirsdag 07. Januar 2020, klokken 17:19 »
Javel, da blir det vel goodbye til lading på flyplassen :(
Stemmer det at det kun er schuko-kontakter der?

37
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Fredag 27. Desember 2019, klokken 13:54 »
Ja, gamlingene trenger en ombygging i tillegg til adapter. Men dette er ikke mye detektivarbeid  ;)

Hva menes med eldre biler?
Alt produsert før mai 2019? Når Model S og X fikk "Raven" motor. På disse bilene følger uansett CCS-adapter med.

38
Model 3 / Sv: Ladeprioritet SC
« på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 18:27 »
Hva er ladehastighet med CCS adapter?
Forstår det slik at du får samme hastighet som du hadde fått med Supercharger.

39
Tesla SW og AP / Sv: Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)
« på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 11:56 »
Man spør i 2018 ikke om hvorvidt regnsensor virker på en bil i denne prisklassen, og hadde heller aldri trodd at biler ble levert med flere funksjoner på beta-stadie.
Da har du nok ikke satt deg godt nok inn i hvordan Tesla jobber.
Tesla har helt fra starten av Model S levert bilen med funksjonalitet som er "beta", noe som ble mer og mer tydelig etterhvert som AP1 og AP2 kom.

Som du sier, ting blir bedre...
Jeg kjører både bil med AP1 og AP2, og etter "Deep Rain" må jeg virkelig si at AP2 sin regnsensor er mye bedre enn det gamle systemet på AP1.

40
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.50
« på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 11:50 »
Høyst sannsynlig er ikke neuralnettverksom brukes i Europa trent opp med dette.

41
Har Tesla enda annonsert at de begynner med dette i Norge, eller er det bare eiere i USA som har fått beskjed om å betale enda?

42
Model S / Sv: Hvordan oppdatere Tesla-appen?
« på: Onsdag 11. Desember 2019, klokken 10:22 »
Slett appen og last ned på nytt fra AppStore eller Google Play.

43
Ser dette står i min kontrakt:

...

Jeg kjøpte min TMS i september 2018 of fikk muntlig beskjed om 1 års gratis abb. før jeg måtte betale. Men i kontrakten min så står det ikke det slik jeg leser den.
Det som står i din kontrakt får du fremdeles dekket i "Basic Connectivity" som fremdeles kommer til å være gratis.

44
Tesla / Sv: Premium tilkobling - Tesla starter betaling nå for biler solgt fra sommeren 2018
« på: ſøndag 08. Desember 2019, klokken 15:54 »
Nei. Ikke nevnt noe sted. @HKS: Hvor fant du dette?

Kjøpsavtale ser slik ut, og det samme i faktura:
https://www.tesla.com/no_no/models/design#interior

Står også under "Ofte stilte spørsmål"
https://www.tesla.com/no_NO/support/frequently-asked-questions-connectivity

Dette har også blitt kommunisert av Tesla tidligere (sommeren 2018):
https://ww.electrek.co/2018/06/23/tesla-new-paid-premium-connectivity-package-in-car-internet-features/

Det er bare en bonus at det har tatt så lang tid før de faktisk begynner å ta seg betalt.

45
Tesla / Sv: Premium tilkobling - Tesla starter betaling nå for biler solgt fra sommeren 2018
« på: ſøndag 08. Desember 2019, klokken 09:05 »
Står det noe om tidsbegrenset "Premium Connectivity trial" i dagens kontrakter?
Det har vel stått noe ala dette en god stund nå...

 [ You are not allowed to view attachments ]

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 40