Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodalse

#871
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Fersk elbileier Saxo Litium
tirsdag 16. april 2013, klokken 12:54
Tror du har rett i overlading i starten da original BMS ble benyttet.
Opprinnelig var rekkevidden 250Km på gode sommerdager!
De siste to år har den kjørt med ny BMS og rekkevidden har hele tiden vært 180KM.
Tror kanskje at jeg går veien om noe oppvarming når det nærmer seg vinter igjen.

Tidligere eier ga meg bl.a. denne infoen:
"Lithium batteriene ble satt inn ved 75000km. Det er første generasjon flate Lithium celler. De gikk i starten mot et litt for dårlig BMS system, og ble da noe svekket. Rekkevidden var opprinnelig helt oppe i maks 250km på varme sommerdager. Den falt til maks 180km, og har holdt seg der de to siste årene. Jeg monterte inn et nytt godt BMS system for litt over to år siden.
En fordel med bilen er at der er tilgang til batteriene fra oversiden, man slipper å ha bilen på løftebukk hvis noe skulle svikte i framtiden."
#872
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Fersk elbileier Saxo Litium
mandag 15. april 2013, klokken 23:49
Da skal jeg sørge for å skaffe tilveie mer info om både batterikonfigurasjonen og BMSen.
For ordens skyld, ha meg unnskyldt i min uvitenhet, hva står BMS for?
#873
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Fersk elbileier Saxo Litium
mandag 15. april 2013, klokken 18:23
Har hørt mye bra om Robometeret så det er nok ikke utenkelig.
Driver å fundere på om installasjon av batterivarmer kan hjelpe på vinterrekkevidde, men nå står heldigvis sommeren for tur.
Bilen ankommer først neste uke så jeg får smøre meg med tålmodighet så lenge.
#874
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Fersk elbileier Saxo Litium
søndag 14. april 2013, klokken 21:12
Sitat fra: 2EL på søndag 14. april 2013, klokken 20:34

Sitat
Ja det var mye du skulle ha i en enhet. Bruk heller første tia med å lære batteriene å kjenne. Når man kan overvåke batterien så blir det litt som å følge med på et levende vesen ;D
De oppfører seg veldig forskelig etter vilken temratur man kjører i. Mange av de BMSene som man får kjøpt i dag tar ikke høyde for at batteriene oppfører seg anderledes i forskelig tempratur og da blir det fort krøll.

Sikker derfor du har så ekstremt kortere kjørelengde om vinteren. Litt rart at den skal kunne gå 180km om sommeren men går bare 50km om vinteren.
Tipper den BMSen din er litt overivrig og stopper bilen lenge før batteripakken er tom.

Tror det har med å gjøre at varmeapparatet har en 3,5KW elektrisk varmer og ikke webasto.
Ved pluss 7 grader går den sikkert brukbart godt, ved -7 tipper jeg det er full spiker og bruker mesteparten av energien på oppvarming.
Bilen ble jo logget med 220 km på en lading under EV Viking Rally i 2009. Ser det ikke som unaturlig at rekkevidden på soomern har gått ned noe på fire år og 30.000 kilometer. Likevel, dette er jo reell rekkevidde tidligere eier har loggført ved sin bruk siste året. Synes det virker bra, men bare tiden vil vise hvordan tilstanden er nå.
#875
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Fersk elbileier Saxo Litium
søndag 14. april 2013, klokken 19:30
Det var åpenbart en veldig god pris.

Kunne tenkt meg en løsning der Raspberry PI hadde vært senter for overvåkning av batteritilstand, GPS logg med info om KW/kilometer, lærekurve for høydemeter osv.
Spørsmålet er hvordan man kan få samlet info fra både ampere/voltmeter, gps, ODBII osv i en enhet.

Kanskje et vinterprosjekt om tiden strekker til.
#876
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Fersk elbileier Saxo Litium
søndag 14. april 2013, klokken 16:42
Du traff midt i blinken der ja.
Kommer vel til å krabbe over/under/frem/bak og teste litt i starten nå.

Lademessig har den trinnløs lader mellom 1 - 20A Så det blir å dra med et bensinagregat på de første turene når rekkevidde testes. Blir spennende det.
#877
Tidlige elbiler: PSA / Fersk elbileier Saxo Litium
søndag 14. april 2013, klokken 13:17
Første postingen på dette forumet.

Jeg tok, etter lang tids overveielse skrittet over til å kjøpe en brukt elbil til en rimelig penge.
Nå er denne konvertert til Litium batterier og med relativt lang kjørelengde på sommers tid, men heller dårlig i vinterhalvåret da den har elektrisk varmer.

Er det noen som kan gi tips om følgende:


Effektiv kjørelengde ved ulike temperaturområder
Monitorering av forbruk underveis utenom guessometer.
Kan ettermontering av webasto være aktuellt for å øke kjørelengden på vinter?
Kan det være lurt å lage en "varmesløyfe" rundt batteriene for å øke kjørelengde på vinteren?
[/list]

Ellers må det sies at jeg ser frem til å kunne befordre husstandens medlemmer noe mer miljøvennlig enn i en stor dieselbil i byen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA