Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodalse

#31
Elbiler i media / Sv: NAF etterlyser elbil-svar
fredag 04. mai 2018, klokken 12:56
Jeg meldte meg ut for halvannet år siden etter å ha vært medlem siden 1986.
Opprinnelig grunn veihjelp (kjekt for en ungdom med gamle biler), veiboka og gjensidige avtale.

Alle disse grunnene var oppbrukt for flere år siden da jeg tok gjennomgangen av unødige utgifter.

Veihjelp - dekket av forsikring til samme pris som NAF
Veiboka - Har kjørt på GPS rundt 15 år når det har vært aktuelt.
Gjensidige - Gikk ut med høye kneløft etter å ha blitt påkjørt i 1996 uten noen form for hjelp fra forsikringsselskapet.

Ingen eller ubetydelige fordeler gjennom medlemskapet i dag.
#32
Nå var vel reportasjen fokusert rundt motorsykkelulykker, med henvisning til at det er en økning i antall ulykker.
Det uheldige utsagnet til kvinnen i reportasjen har ingenting med statistikk å gjøre, kun hennes personlige fordommer mot noe annet enn en forbrenningsmotor.

Forøvrig er det en økning av antall tunge motorsykler fra 2012 til 2017 på 29% Det kan vel forklare noe?
Et par referanser her:

https://www.ssb.no/bilreg
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtu/aar
#33
Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 00:57
Sitat fra: bno på onsdag 25. april 2018, klokken 14:03
Sitat fra: Løve på tirsdag 24. april 2018, klokken 22:31
De som tror at VW ikke mener alvor med elbilsatsingen sin vil bli tatt grundig på senga. Alt VW gjør om dagen viser at de fra 2020 av vil komme massivt innen elbil. Ikke se på hva VW sier, men se på hva de gjør av investeringer.

Du er og blir en støykilde Løve. Det du fremfører er det reneste tøv. Sitat: "Alt VW gjør om dagen" sitat slutt.

Gi oss en innføring i hva som menes med alt de gjør bortsett fra og presentere noen prototyper som de kanskje skal produsere en gang i fremtiden og du trenger heller ikke rippe opp i de 250 Milliardene de har kastet bort i US, ei heller trenger du ta med at de i Europa ikke har kjøpt tilbake en eneste bil, med et unntak og da argumenterte VW med at det i dette ene tilfelle ikke ville skape en presedens og derfor godtok dommen.

Men du kan da starte med den massive lobby virksomheten (med god hjelp og støtte av Merkel) overfor Kinesiske myndigheter for å påvirke de til ikke å iverksette zero emission plan. Denne har de fått utsatt fra 2018 til 2020 og det kan vi takke Tyskeland (les VW) for.

Come over to the dark side, we have cockies! And a VW beetle  :police:

https://www.greentechmedia.com/articles/read/volkswagen-25-billion-battery-purchase-electric-vehicles#gs.2vKDkho

Bare ett eksempel.

Og så kom denne i dag:

https://electrek.co/2018/04/26/vw-neo-production-electric-car-image-leaks-id-concept/

Se på VW sin handlinger, VW vil komme som en tsunami inn i elbilmarkedet.
Virkelig Løve!?
Her etterspørres det dokumentasjon på "Alt VW gjør om dagen" også kommer du med en utdebattert artikkel om opsjoner på å kjøpe batterier fra andre leverandører, samt nok et eksempel på en "Teaser" av hva VW tenker seg som konsept!

Siden det var alt du kunne finne må vi anta at VW faktisk ikke gjør noe som helst om dagen.
Konsept med tanker om å levere noe en gang i framtiden er ikke satsing.
Det er en effektiv måte å bremse utviklingen på.

Jeg ser du postet dette klokken 0:57 så la meg anta at det var i affekt.
#34
Elbiler i media / Sv: Tesla truck "goes live"
torsdag 08. mars 2018, klokken 18:59
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:18
Det er et par år til man kan kjøre Tesla semi fra et fiskebruk i distriktet til markedet i Sør Europa like effektivt som med en diesel Volvo - dessverre.  Det må bygges ut et gigantisk nettverk med Megawatt-ladere før noe slikt blir mulig, det kommer til å ta tid.
Tenkt eksempel Frøya til Amsterdam 1900km:
40 mil lading à 30 minutter på Megalader
5 ladestopp (4 om man regner med full 80-mils rekkevidde fra start)

Dertil kommer kjøre og hviletidsbestemmelser som naturlig vil ha megalader på sentrale punkt.
Da er vi nede på ingen ekstra ventetid etter reglementet.
Det kan vel tenkes at siden en Tesla Semi har en helt annen aksellerasjonsegenskap enn tradisjonelle semitrailere vil det kunne knappes inn betraktelig i normal trafikkflyt også?

Tipper at fiskeindustrien gladelig bidrar med finansiering om det kreves.

For ordens skyld kjøre og hviletidsbestemmelser:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid

Daglig kjøreperiode

Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause
Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile
Døgnhvile

Hovedregelen er døgnhvile på 11 sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn
Døgnhvilen kan reduseres til ni timer maksimalt tre ganger mellom to ukehviler
#35
Med de tillegg som allerede er nevnt og at du selv kom 20 minutter for sent høres det ikke helt urimelig ut, men kopi av fakturaen, distanse til installatørens kontor osv ville vel gi et litt bedre grunnlag for å si noe her.

Ser også at du skriver "- Arbeidstid 4 timer på stedet", men hos NAF står det "Arbeidstid fire timer og 30 km kjøring fra kontoret til installatør" noe som kan hentyde på at det er 4 timer inkludert kjøring, hvor også kilometergodtgjørelse er inkludert.

20 minutter for sent kan bety at montør også må utsette annet arbeid, eller skrive overtid for det som han ikke kan skyldes for.
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøper, i3 94Ah
torsdag 22. februar 2018, klokken 15:18
Personlig finner jeg det besynderlig at noen vurderer brukt elbil av noe som helst merke, (Tesla untatt) fremfor en splitter ny Leaf med betraktelig mye lenger rekkevidde.
#37
Dette er vel en av de beste kjøpene i lavere prisleie nå.
Det er en US modell, men alle 12 batteribarer intakt, noe som tyder på at den enten er gått langt nord eller har ny batteripakke.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109361804

Tenker man lite prisreduksjon ville jeg heller kjøpt en eldre Leaf til 100k enn en i3 til nærmere 200k (som er den rimeligste i3en jeg finner på finn i dag)

Om tre år er det flere produsenter med 30-mil reell rekkevidde (60kw/t batteripakker) derfor:
Om tre år har i3en sunket til 100k, og Leafen til 70k. Samtidig har du hatt en 5-seter med plass til unger og bagasje.
#38
Jeg kutter ned litt her...
Sitat fra: mionlta på søndag 26. november 2017, klokken 23:26
Hei, er i samme situasjon som trådstarter så jeg låner litt plass her.
1) Må bilen være norsk? Mange skriver norsk bil, mens andre ikke nevner noe om opprinnelsesland.
2) Hvordan vite at bilen er norsk...
3) Bilen vil stå i garasje og gå 3-5 mil om dagen. Trenger jeg varmepumpe? Holder 24kWh batteri (Leaf)?

På forhånd takk for svar..
1) Nei, bilen må ikke være norsk. Europeiske modeller har omtrent samme spesifikasjon. Det er ofte Leaf det er snakk om når det gjelder norskprodusert.
2) Enklest er å se om bilen har lyktespylere og Carwings (app-mulighet)
3) Nei du trenger ikke varmepumpe med ditt bruk 3-5 mil holder det lenge med en 2011/2012 modell.
Disse får du nå for 100-120k på finn (enkelte under, men disse har vesentlig høyere tap, og alle er importert.)

Regnestykket her er enkelt. med årlig 3% batteritap (faktisk tap) har jeg på 5 år 15% tap. Regner med at bilen som taklet 10 mil vinterstid i 2012 nå har 8,5 mil effektivt på vinteren. Om fem år vil den klare 7 mil på vinteren og først om 10 år vil den nærme seg din grense på 5 mil.
Noe rimeligere bilhold enn dette finner du neppe hvis du tenker på verdifall og innsparing i perioden du eier bilen.

Selv bytter jeg ikke før det kommer modeller til folkelig pris med minst 30 mils rekkevidde og hengerfeste, men da ryker både elbil og fossilbil ut av garasjen.

Til sist, er det noen som snakker om "varmeteppe" på Leaf.
Glem det, det har aldri eksistert på noen som helst modeller av Leaf!
Leaf har noen varmeellementer som kun er der for å sikre at batteriene ikke skades ved ekstrem kulde.
Disse slår kun inn ved -17 - -20 grader og har ingenting med rekkevidde å gjøre.
#39
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny bil rett rundt hjørnet =) tips? + Connect EV
torsdag 02. november 2017, klokken 14:14
Sitat fra: ohowl på torsdag 02. november 2017, klokken 11:53
Ellers er EV Connect en helt fantastisk ustabil og imponerende elendig designet tjeneste, så av og til fungerer det rett og slett ikke.
Leaf manager derimot, for Android, fungerer hver eneste gang.  :+1:
#40
Nissan e-NV200 / Sv: Årsservice
onsdag 18. oktober 2017, klokken 13:57
Her er det en mengde (288) svar på temaet :)

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16876.0.html
#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
mandag 02. oktober 2017, klokken 22:05
Ikke begynn du å PK! Det var du som startet hele rabalderet. ;)
Forøvrig må jeg si meg noe enig med for mange biler og motorsykler, selv om 80% av kjøringen er elektrisk.
Leafen er bil nr 1 de andre av nødvendighet eller pur glede.
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:51
Sitat fra: Ferry på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:46
Sitat fra: kodalse på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:55
Du kjører AP 2.0 på jakt Ferry! :)
Har dog støtende fuglehund, så vi støkker i lag. Har mine timer og km alene i skogen. Triveligere å ha med en firbeint.
Beklager snippen, var egentlig enig i alt du sa, men denne linjen med at vi støkker i lag er vel kjent fra min tidligere jakthund.
Bikja var skuddredd og jegern syntes sausen var best :D
#43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
mandag 02. oktober 2017, klokken 19:55
Sitat fra: Ferry på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:24
Sist jeg kjørte bare for å kjøre var etter å ha overhalt bremsene, men da for å sikre at de virket ok. Ellers husker jeg ikke sist gang, da jeg "alltid" har et formål med kjøringa. Siste kjøretur var for å jakte tiur, og det finnes ingen biltur i verden som kan måle seg med å snike med bikkja etter "svarteper" :)
Hvis det jeg beskriver (bortsett fra tiurjakt!) ikke kvalifiserer til å være interessert i bil, så er det helt greit. Jeg ønsker det ikke annerledes.

Btw. Er ikke kjøring kun for kjøringens skyld egentlig forbudt? Mener å ha hørt det, men klarer ikke å finne noe i lovverket i farta. Kanskje bare en hvit løgn vi fikk servert i ungdommen. Skal uansett alltids finne en grunn om jeg må  :angel:
Siden du beveger deg ut på farlig "off topic" grunn her ferry må jeg bare si en ting. Skogsfugljakt og hund??? Skjerpings!!!
Kan aldri måle seg med snikende støkkjakt, utelukkende med egne sanser.
Du kjører AP 2.0 på jakt Ferry! :)
#44
Kjøpe elbil? / Sv: Nye bomtakster Oslo - effekt for bruktpriser?
onsdag 27. september 2017, klokken 12:59
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 27. september 2017, klokken 12:15
Det som ikke tas med er reparasjoner.

På min billige dieselbil, så kom først bremser til 20 k og så drivstoffpumpe til 40 k (BMW vet å ta seg betalt...)
Slike ting driver opp kostnadene voldsomt på biler uten garanti. For ikke snakke om all tid og krefter det tar å ordne ting, låne bil osv.
For mitt regnestykke var årlige reparasjoner tatt med:
"Vedlikehold snitt de siste 7 år 5k pr år"

Totale eierkostnader på kjipbilen 17.000,- absolutt alt inklusive
#45
Kjøpe elbil? / Sv: Nye bomtakster Oslo - effekt for bruktpriser?
onsdag 27. september 2017, klokken 07:53
Kan jo bruke mitt regnestykke fra en kjip bil i et tidligere innlegg:

Kostnaden for dieselpurka (Peugeot 307, 2005)
Verdi anslag 20k - Årlig verditap 2k
Årlig forsikring og veiavgift 6k
Vedlikehold snitt de siste 7 år 5k pr år
Drivstoff ca 3k
Årlig totalkostnad altså 16.000.
Bomkostnad snitt siste 3 år pr år kr 800,-

Med 17k i årlig kostnad er det vanskelig å argumentere annet enn følelsesmessig for bytte.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA