Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kodalse

#21
Humor og kanari / Sol er ivrig på å samle elbilnyheter
tirsdag 22. september 2015, klokken 19:48
Se hvor iherdig SOL er på å samle elbilsaker:
#22
Elbilen i Samfunnet / Svindel med testsykluser og forbruk
mandag 21. september 2015, klokken 12:07
Man kan klage over feilaktige tall relatert til NEDC forbruk kontra EPA for elbiler.
Når vi kommer over til de gamle fossile bilene blir tallene enda verre.

Nå er VW avslørt med programvare i sine biler som gjenkjenner testsykluser og dermed tuner ned effekt og forbruk for å komme innenfor kravene.
La oss håpe at dette medfører strenge krav om reelle tester for både bensin, diesel, hybrid og selvsagt elbiler.

E24 melder om at dette medførte over 20% nedgang i aksjeverdien mandag morgen.
Sakset fra kommentaren på E24:

"Mistanken gikk ut på at Volkswagen skal ha lagt inn programvare i dieselbilene sine som gjenkjenner testsyklusen myndighetene bruker til å teste forbruk og utslipp. Det er kravene til maksutslipp av nitrogenoksider, NOx, som man mener Volkswagen har jukset seg til godkjenninger på.

Volkswagen innrømmet til slutt at de har installert en programvare som gjenkjente testsyklusen man brukte, og som så endret motorens funksjon og ytelse under testen og dermed oppnådde et utslipp som ikke var reelt, ifølge Bloomberg.

Wall Street Journal skriver at myndighetene med loven i hånd kan ilegge Volkswagen bøter på opp til 37.500 dollar per bil hvis selskapet blir funnet skyldig. Det tilsvarer 18 milliarder dollar, eller 147 milliarder kroner. "

Artiklen om en angrende synder:
http://e24.no/bil/volkwagens-toppsjef-beklager-dieseljuks-jeg-er-personlig-svaert-lei-meg/23528554
#23
Nissan / Hva feiler det Nissan?
søndag 13. september 2015, klokken 00:44
Den senere tiden har det versert mange tråder med informasjon om ny Nissan Leaf introdusert i USA, Ny Nissan Leaf i Europa...
Videre spekulasjoner om erstatnings batteripakke for eksisterende modeller og selvsagt sammenligninger med andre elbiler.

Men hvor er Nissan Norge?

Hvorfor i alle dager introduseres ikke dette samtidig i det eneste landet hvor elbilandelen er milevis foran alle andre?
Her er det markedsavdelinger som ikke har fulgt med i timen i det hele tatt.
Det nærmer seg rett og slett latterlig fra et firma som forsøker å fremstå som inovativ (i 2011 var de det), men som de senere årene har "hvilt på sine laurbær"!

Når bilmerket, med navn etter en Østeriks flyktning, som emigrerte til statene (ok, i dag ville han kommet fra Kroatia), kommer med en elbil i folkelig prisklasse, med minst 30 mils effektiv rekkevidde og sikkert mulighet for hengerfeste, er det ingen som helst tvil hva som vil bli foretrukket.

Nissan! Dere må våkne og komme med noe som IGJEN setter de øvrige bilprodusentene i skyggen. Dere har vist at dere kan, men tar ikke inn over dere at det er en utvikling som skjer.

Suksess bygges hver dag! Det er ikke noe man hviler på i fire år.
#24
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Effektiv rekkevidde Leaf
onsdag 09. september 2015, klokken 12:49
Et tema som trolig ikke blir utdebatert.
Jeg hadde noen timer ledig hvor jeg bestemte meg for å sjekke rekkevidden på min 2012 Nissan Leaf.
Testen utført i Trøndelag, fra Trondheim til Støren og deretter retning Røros.

Hovedsakelig for å gi meg en pekepinn på hvilken rekkevidde jeg kan forvente i mitt område og med min kjørestil. Dernest pga Nissans påstand om vesentlig lenger rekkevidde på 2013/14/15 modeller.
Jeg holdt normal flyt i trafikken, 90 sone gjennom Melhus, men tok av på gammelveien ved Støren. Altså ikke innom 90 sonen ved Støren.

Vedlagt ligger bilde med den topografiske løypekurven. Blå linje GPS målt, svart linje korrekt i forhold til terreng.
Løypa varierte da mellom 50moh til 150moh. Dette gjentok seg tre ganger.

LeafSpy PRO ble benyttet og målt antall GID ved start var 254, SOC 92,3% og SOH 93%.
Jeg bestemte meg for å kjøre samme retning inntil GID nådde ca 130 for deretter å snu.
Ved turens slutt var GID 22, SOC 12,8% og SOH 93%

Temperatur varierte mellom 10 og 13 grader med snitt på 11 grader celsius.
Veiene var tørre uten noen som helst nedbør. Dekktrykk ikke målt men antas å ligge på ca 2,9 bar.
Temperaturen var behagelig i bilen under hele turen uten behov for varme. Luft sto på mot frontruten for å sikre at det ikke dugget. Jeg har ettermontert bryter for å unngå at varmeelement slår seg inn. I tillegg til bensin webasto, som ikke var i bruk på turen.

Turen var rolig og fredelig, med kun meg og fm radioen.
På returen fikk jeg "low battery warning" i Bakken fra Klett og opp mot Hurtigladeren på Kiwi, tiller.
Som nevnt i andre tråder endret GID seg da fra 50 til 49.
Når jeg til sist kjørte inn på hurtiglader hadde jeg 22GID igjen, SOC på 12,8% og
ifølge Leafspy brukt 130,4 Wh/km. Bilen sa 1,2kWh. En liten uenighet der altså.
Triptelleren fortalte meg at jeg hadde kjørt 135 kilometer og hadde 4 kilometer igjen til reserve (Skilpadde?)

Slik jeg ser det kan jeg da regne med anslagsvis 140 kilometers rekkevidde.
Jeg regner i snitt 1 kilometer forskjell pr grad opp og ned i spekteret -15 - +23 grader celsius.
Det gir ved -8 grader en rekkevidde på anslått 120 kilometer. (Det skal testes når værgudene gir tilsagn til det)

Er det andre som har tilsvarende tall og hva med 2013/14/15 modeller? Hvilke verdier får dere?
#25
Elbiler i media / Har du råd til Tesla har du råd til strøm
tirsdag 11. august 2015, klokken 08:04
Artikkel fra BA
http://www.ba.no/nyheter/sandviken/bil/har-du-rad-til-tesla-har-du-rad-til-strom/s/5-8-129948

Vel vitende om at vi elbileiere uansett blir uglesett for snylting (enn så lenge), kunne vel dømmekraften her vært noe bedre. Åpenbart ikke en offentlig ladeplass og ved stadig gjentagene stopp for lading uten å spørre måtte vel bare oppslaget komme.
#26
Elbilen i Samfunnet / Elbilisten opptatt av miljø eller snylter
tirsdag 04. august 2015, klokken 10:37
Av artikler de siste årene hvor elbilister fremstår som kun opptatt av å tilrane seg goder betalt av fosilbilister blir man bare mer og mer matt. Er det noen vits i det hele tatt å kommentere innlegg eller ytre egen mening?
Nettrollene står i kø for å rakke ned på enhver som våger å si noe som helst rundt elbilisme.

For egen del, og slik situasjonen er for veldig mange elbilister har vi to biler, en elbil og trolig den gamle diesel/bensin bilen.


  • Vi betaler da full veiavgift for den ene bilen og redusert for den andre bilen. Hvor er subsidiene her? Vi betaler i realiteten mer enn en ren fossilbilist.
  • Vi betaler dobbelt forsikring, både for fosilbilen og elbilen. Snyltes det her?
  • Jeg bruker aldri kollektivfeltet, men er pr definisjon til særdeles stor hinder for kollektivtrafikken.
  • Jeg sparer i realiteten rundt 1500 kr pr måned i drivstoff/bom/parkering, men den ekstra bilen koster meg ikke mindre enn kr 2500,- pr måned. Hvor er subsidiene?
  • Jeg kjører riktignok litt oftere innom sentrum for å handle. Ifølge næringsforeningen snylter jeg visstnok på gratisparkering. Hadde ikke muligheten vært der ville jeg fortsatt kun handlet på kjøpesenter.
  • Siden jeg har familie utenfor rekkevidde for elbil og behov for å kjøre tilhenger beholdes dieseldyret, men den brukes minimalt.
  • Fra min forrige elbil har jeg gjenbrukt batteriene ombord i båt og på hytta. Kanskje jeg burde kastet disse og betalt moms og avgifter for nye fritids batterier istedet?
  • All lokal transport skjer utslipps fritt, men såvidt jeg kan forstå skal jeg da bidra til store forurensninger i Polen...

Så - selv om økonomiske argument skulle være å spare penger viser realitetene at dette ikke stemmer.
Elbilen koster meg mer enn om jeg skulle fortsatt kun med dieselbilen.

Elbilen er i mitt tilfelle av hensyn til miljøet, slik det faktisk er for veldig mange om man våger å legge inn alle ekstrakostnader i regnestykket.
#27
Elbiler i media / Nå starter elektrifiseringen til sjøs også
mandag 03. august 2015, klokken 08:43
http://e24.no/energi/du-har-sett-elbiler-foer-her-er-elsjarken/23499131

Spennende utvikling. Småskala forsøk når det gjelder kystfiskeflåten.
#28
Elbiler i media / Elektrifisering av tungtransport
torsdag 11. juni 2015, klokken 08:12
Elektrifisering av personbilparken er en ting. Når man går løs på de virkelig store utslippssektorene som transport av varer snakker vi om endringer som vil merkes i global sammenheng.

http://www.tu.no/industri/2015/06/10/han-grunnla-tesla.-her-er-hans-nye-selskap

For 12 år siden var Ian Wright med på å grunnlegge Tesla Motors.
Drivlinja til Wrightspeed består av en elmotor, et batterisystem og en strømgenerator som kan kjøre på alt fra diesel til Jet A-drivstoff og naturgass, og som lader batteriet underveis.

Lastebilen kan kjøre på batterikraft i snaut 50 kilometer før generatoren slår inn. Det skal gi rundt regnet en halvering av drivstofforbruket, og en ekstra bonus er at bilene blir mer stillegående.
#29
http://www.tu.no/industri/2015/06/10/volvo--om-10-ar-er-det-slutt-for-dieselmotoren-i-byene

Det rører seg med meninger. Om 10 år ser vi da kanskje også langtransport over på Hybride løsninger og større satsning på tog?
#30
Elbiler i media / Feilaktige påstander om bompenger og elbiler
mandag 13. april 2015, klokken 14:26
Oppslag i NRK 22 september 2014:
http://www.nrk.no/mr/atlanterhavstunnelen-taper-pa-elbil-1.11945449
"Daglig leder Arve Mjelva i Atlanterhavstunnelen tror det store tapet bompengeselskapet har på elbilene, vil føre til 2 år lengre nedbetaling på tunnelen"

Oppslag i lokalavisen 13. april 2015 (etter 7 måneder)
http://www.tk.no/Ny_prognose__Ti__r_igjen_med_bom-5-51-52306.html
"Prognosen viser at bommen kan rives etter 16 år, to år tidligere enn planlagt. Det betyr at trafikantene kan se fram til å kjøre bompengefritt en eller annen gang i 2025.

– Dette er i samsvar med forrige prognose laget for om lag ett år siden, bekrefter daglig leder Arve Mjelva."

Det vil si at det Arve Mjelva visste ett år tidligere, og som fikk store oppslag både i NRK og pressen forøvrig i beste fall var særdeles mangelfull forståelse av statistiske data.

Er ikke dagens digitale hverdag fortreffelig?
Her kan man virkelig møte seg i selv i døra gang på gang!
#31
http://e24.no/bil/nissan-leaf-langt-mer-feilfri-enn-konvensjonelle-biler/23423912

Feilraten for batterienheten er på 0,01 prosent, totalt tre biler av 35000 solgte i Europa.

Har en mistanke om at noe tilsvarende vil være gjeldende for de fleste elbiler.
#32
I motsetning til tidligere sies det nå 50.000 biler, ikke 2017.
http://www.adressa.no/bil/article10764072.ece

Intet nytt fra frp altså. Kappen vendes fortsatt etter vinden og miljøutfordringer eksisterer selvsagt ikke.
#33
FRP: Gjermund Hagesæter, det er naturlig at man utfaser en del av elbilenes særfordeler.
Høyre: Svein Flåtten, som også sitter i avgiftsgruppen, sier han ikke har lyst til å ta avgiftsdebatten for åpen scene.
Venstre: Terje Breivik, Utviklingen til nå viser at avgiftssystemet funker til tusen.
KRF: Hans Olav Syversen sier at Norge med rette er blitt et foregangsland.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Elbilsalget-passerer-snart-grensen-pa-50000-Na-kan-fordelene-sta-for-fall-7931969.html

Tidligere i år kom Trine Sundtoft, klima og miljøminister fra Høyre, med løfte om 40% klimakutt innen 2030.
Dette skulle blant andre tiltak løses ved:
"- Vi må legge til rette for at folk kan kjøpe mer miljøvennlige kjøretøy, samtidig som vi styrker kollektivtrafikken og bygger ut jernbanen. I tillegg må vi bygge mer kompakte byer for å fjerne noe av transportbehovet, sier hun."

http://www.aftenbladet.no/energi/Sundtoft-lover-klimakutt-i-Norge-3631708.html

Den ene hånden har tydeligvis ikke kjennskap til hva den andre gjør.
Hva med noen klare tegn på hvordan dette skal løses?
Nå er det kun de to minste partiene, med marginal innflytelse, som gir noe tilnærmet klare signaler.
#34
Leaf 2010-2017 / Problemer med rattaksel på noen LEAF
mandag 02. mars 2015, klokken 08:28
Er det noen som vet hvilke modeller som er berørt av rattakselfeil?
Jeg har selv en norsk bruktkjøpt Leaf i mitt eie og er langt fra sikker på om jeg er registrert hos Nissan.
Årsmodell eller chasisnummer vil oppklare dette ganske greit.

Artikkelen jeg så dette fra ligger her:

http://www.adressa.no/bil/article10696712.ece
#35
Kjøreruter i Trøndelag / Trondheim - Haltdalen - Ålen - Røros
tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:06
Er det noen som har tatt denne turen med Leaf - Trilling?
Jeg gjorde unna turen fra Trondheim til Ålen uten lading med min gamle Saxo (lithium modifisert).
Fikk da varsel om en lav celle på siste kneika opp mot Eafossen, men uproblematisk å komme frem.
Nå ser det ut som om min nåværende bil, Leaf, har noe kortere rekkevidde.

Det er ordinær schuko 16A lading på Støren, kanskje et naturlig stopp for å handle inn varer til helga og få litt påfyll.
Fra Støren er det ca 60 kilometer til Haltdalen, 70 til Ålen. Stigningen er ca 300 - 400 meter.

Så, har noen andre her tatt turen oppover R30 retning Røros og hvor langt kan man forvente å komme sommer og vinter?
#36
Leaf 2010-2017 / Status og oppdateringer på min Nissan Leaf 2012
onsdag 04. februar 2015, klokken 22:21
Som bruker av baatplassen.no har jeg blitt vant til å benytte forumet for oppdateringer på hva som utbedres på eiendelen.
Om jeg noen gang kommer til å selge løvbladet bør dette være en bedre dokumentasjon enn servicerapporter osv.
Her kan jeg legge inn både dette, batterirapporter, osv.

Aller først en beskrivelse av bilen.

Ordinær norsksolgt leaf fra juni 2012.
Oppgradert på verksted med Webasto bensinvarmer (fungerer som bare det i disse vintertider)
Avtagbart hengerfeste for sykkelstativmontering.
Batterirapporten sier topp score selv etter 2,5 år og 44782,- kjørte kilometer.
Antall hurtigladninger 60
Antall ordinære ladinger 1425

Leaf Spy data målt 04.02.2015 temperatur ute -3,5C:
#37
Elbilen i Samfunnet / Ifølge statistikk en atypisk elbileier
lørdag 31. januar 2015, klokken 23:57
Jeg innrømmer det motvillig, jeg er nok en atypisk elbileier.

Jeg startet interessen for elbil i en tid da det ikke var bomring/bompunkt rundt byen.
I den tiden var det Think og PSA som kunne levere noe som ikke gikk på bensin eller Diesel.
Ja det var så ille at familien ble med på galskapen i den tankeretning.
Heldigvis ble vi spart for å kunne effektuere en miljøbevisst holdning med tanke på transport pga økonomi.
Etter noen år kom noen politiker på i en eller annen lykkerus på den fandenivoldske ideen å la elbilisme være bortimot avgiftsfri!

Galskap!

De må da vite at dette minimale bidraget ikke har noen hensikt, at alle biler uansett vil fyres av tyske kullkraftverk, at co2 bidraget i produksjonen selvsagt er mangedobbelt i forhold til diesel/elbil!
Eller...
Kanskje jeg blander med et fåtall dommedagsprofeter her...

Vel for å fortsette dette atypiske. Den første elbilen jeg kjørte var en Tesla Sportster på 288HK.
Jeg endte selvsagt opp med en - Elsykkel, til stor fornøyelse blandt mine kolleger!
Et svangerskap senere ble det en Citroen Saxo El med nominell 15Hk, peak performance 27Hk.
Hehe, ja det var greier skal jeg fortelle.

I mellomtiden har det blitt etablert et formidabelt bommiljø her med rushtidsavgifter og behov for sterk geografisk lokalkunnskap for ikke å uforvarende havne utenfor en tilfeldig bomstasjon du ikke kjente til. Ingen overraskelse det er selvsagt Osl., sorry Trondheim!

Tilbake til Saxoen, på 15Hk! Etter første kjøreturen var det krystallklart at dette ikke kom til å bli min siste elbil!
Å kunne kjøre uten utslipp i byen, stillferdig og med relativt god samvittighet i vår ellers dekadente tilværelse var nærmest en euforisk opplevelse.

I dag ser jeg på hva som er årsaken til at jeg nå er over på en annen elbil - Overfor mine kolleger fronter jeg det økonomiske regnskapet i forhold til transportbehov, familiesituasjon, sparte kostnader og mangelfull kollektivtransport.

I beslutningstagers hode er det derimot et inderlig ønske om å kjøre miljøvennlig - ikke nødvendigvis for å redde verden, men det er alt for tydelig hva lokal forurensning gjør med miljøet rundt oss.
Takk og lov for at lokalpolitikerne ytterliger har gitt meg anledning til å velge miljøvennlig. Jeg ville jo ha skjemtes stort overfor min vennekrets om jeg ikke kunne fronte et økonomisk fordelaktig valg når jeg valgte den siste bilen!

Så, jeg argumenterer med sparte kroner, men lokalmiljøet er i hovedsak grunnlaget for mitt valg.

Atypisk i en tid da alt begrunnes i en finansiell betraktning i forhold til økonomien i både kjøp av ny bil, bompenger og drivstoffutgifter.

- Kanskje en del andre som tenker likt - kanskje ikke så atypisk likevel - Likevel greit å få satt ord på det...
#38
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Heftelse eller pant i bil
fredag 30. januar 2015, klokken 22:00
Er det bare meg eller er det andre som "skygger banen" når det står heftelser i Brønnøysundregisteret som langt overstiger salgsverdien på bilen?

Av fire tilfeldige biler på finn.no var dette tilfellet for tre av de.
Jeg skjønner selvsagt at det er mange biler som er kjøpt med billån, men burde ikke disse vært forsøkt slettet før et salg?
Er man uforsiktig som kjøper risikerer man jo å kjøpe bilen to ganger.
#39
Siden min gamle Saxo ikke lenger brukes er den lagt ut på finn.no om noen er interessert.
Førstemann som kommer med 4000,- og henger for å frakte den vekk (Trondheim) får tilslaget.
Er det noen som jakter på en Renault Zoe ligger det her en bil klar for vraking med tilhørende rabatt.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55339002&searchclickthrough=true&searchQuery=saxo
#40
Etter å ha kjørt min (fabelaktige) Saxo Lifepo4 et par uker savner jeg en form for indikasjon på restkapasitet.
Energimeteret er ute av drift, slik at det eneste jeg har å forholde meg til er voltmeter.

Pakken er 44 celler (alle celler overvåket) som gir ca 145V ut mot motor.
Ved regenerering kan dette komme opp i 160V (lading stenges når den nærmer seg 170V ser det ut for)

Foreløbig har de lengste turene vært på ca 80 kilometer uten at noe varsel på forringet kapasitet har kommet.

For å kunne få en oversikt var støtet jeg på noe som kaltes "EV Display" som virket interessant. Dette er ikke avhengig av hva slags overvåkning man har ellers i bilen, men skal kunne takle spenninger opp til 512V og 2000A
Videreutviklingen (åpenbart) av dette heter "EMW EV Dashboard" som linkes mot Android telefon via en Blåtann sender.
Prisen var overkommelig 179$, pluss sikkert noe moms og frakt.
Dette ser slik ut:



Så kommer spørsmålet; Er det noen som er kjent med dette, evt har prøvd det selv?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA