Jeg har nå hatt min Ampera i et halvår. Bilen benyttes hovedsakelig til jobbpendling ca 6 mil tur-retur. Mye køkjøring. Som regel tre personer i bilen. Denne vinteren har det vært rikelig med vær; - regn, snø, søle, slaps og tildels lange perioder med streng kulde har gitt økt forbruk av energi. I to perioder viste termometeret langt under -20, en kulde som vedvarte flere dager...
Kjørelengde totalt 9900 km, forbruk 109 liter fossilt brennstoff.
Erfaring så langt
- ingen feil eller problemer med bilen eller lading
- tur-retur jobben går kun på strøm (lader hjemme og på jobb)
- ved lave temperaturer starter fossil-motoren for å gi litt lunk til batterier og kupeen, går litt av og på utenfor min kontroll
- helt uproblematisk å reise på langtur (selv om det er irriterende å bruke bensin deler av veien)
Myndighetene har bestemt seg for at Ampera er en hybrid, så jeg går glipp av lav årsavgift, kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering. Men gleden av å kjøre en meget kvikk og komfortabel el-bil får de ikke tatt fra meg!
Dessuten sparer jeg vel noe sånt som 15-20.000 i året på billigere drivstoff.
Kjørelengde totalt 9900 km, forbruk 109 liter fossilt brennstoff.
Erfaring så langt
- ingen feil eller problemer med bilen eller lading
- tur-retur jobben går kun på strøm (lader hjemme og på jobb)
- ved lave temperaturer starter fossil-motoren for å gi litt lunk til batterier og kupeen, går litt av og på utenfor min kontroll
- helt uproblematisk å reise på langtur (selv om det er irriterende å bruke bensin deler av veien)
Myndighetene har bestemt seg for at Ampera er en hybrid, så jeg går glipp av lav årsavgift, kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering. Men gleden av å kjøre en meget kvikk og komfortabel el-bil får de ikke tatt fra meg!
Dessuten sparer jeg vel noe sånt som 15-20.000 i året på billigere drivstoff.