Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thorlar

#31
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:40
Gratulerer med meget bra forbrukstall! Kan ikke forstå annet enn at Ampera´n er den eneste såkalte hybriden som kan oppleves som tilnærmet el-bil til daglig bruk. Leser med interesse (og bestyrtelse!) om forbruk opp mot halvliteren på både Outlandere, Priuser og ymse andre utgaver av hybrid-teknologi. Det ser ut til at de alle satser på svake el-motorer med kraftig fossilmotor som hjelper til når ekstra kraft trengs, nærmest det motsatte av Ampera. Heldigvis kan vi gi bånn gass, eh, - flat pedal, uten at det høres et eneste host fra fossilmotoren! Og med 370 Nm blir det bra skyv!
#32
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
torsdag 20. mars 2014, klokken 16:01
Bilen har to grenseverdier for å starte opp fossilmotoren for oppvarming; - "Ved lav utetemperatur" og "Ved svært lav utetemperatur". Disse verdiene tilsvarer ca null og minus 11. Jeg byttet til "svært lav" fra første stund og har aldri hatt noen annen innstilling. Mitt motto er å ikke bruke mer bensin enn høyst nødvendig.

Har nå kjørt over 29.300 km på 182,6 liter! Livstidsforbruk: 0,06 l/mil!
#33
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
mandag 03. februar 2014, klokken 15:37
Ampera´en er utvilsomt et flott kjøretøy som gjør inntrykk på alle som våger å teste. Min egen prøvetur gjorde meg heldigvis i stand til å hive ut alle motargumenter (og de som måtte være igjen, overså jeg glatt). Men jeg innser jo at bilen ikke er for alle.

At den bare har 4 seter er vanskelig å bortforklare, og bagasjeplassen er ikke all verden. Men lav frontspoiler er da ikke noe problem? For det første kan den lett fjernes. Riktignok bidrar den til lavere luftmotstand, men ta den vekk dersom den er plagsom. For det andre er den jo av tjukk gummi som tåler en støyt. Ingen permanente skader, bare litt skrapelyd.

Vurderte selv å fjerne spoileren, men syntes etterhvert at skrapelyden var en grei påminnelse om bilens sportslige uttrykk. Dessuten ga den meg anledning til å slenge ut min standardkommentar: "Jeg har samme problem med Lamborghini´en min!" 8)
#34
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
lørdag 11. januar 2014, klokken 15:50
Gratulerer!  ;D
#35
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
fredag 10. januar 2014, klokken 18:40
Hei Gekko! Først litt statusoppdatering om egen erfaring: Jeg har nå opplevd 1 stk normalvinter med et par kuldeperioder ned rundt minus 25 (dvs. fjorårets) samt denne ganske harmløse vinteren hvor det knapt har vært kuldegrader. Har snart kjørt 26.000km totalt. Har i samme tid fylt drøyt 160 liter bensin, så gjennomsnittsforbruket er på ca 0,06 liter/mil i bilens levetid.

Kjørelengde er veldig avhengig av temperatur, særlig for meg som liker å ha det komfortabelt bak rattet. Har rett og slett ingen erfaring med å kjøre på lavbluss med votter! Amperaens varmeapparat gjør dermed et relativt stort innhogg i batterikapasiteten. Både kupé og batterier skal varmes. Bilens kjørecomputer estimerer som kjent kjørelengde basert på erfaringstall kombinert med temperatur, og har vært overraskende presis hele tiden, sommer som vinter.

Mitt inntrykk er at Amperaen fremstår nøyaktig slik den var da jeg kjøpte den. Batteriet gir de samme kjørelengder i år som i fjor når man sammenlikner kjøreturer i samme temperatur. Etter en natt med 7-8 minus står bilen ferdigladet i garasjen med opp til 43-45 km estimert batterikjøring. I garasjen på jobben fyller jeg opp batteriet igjen til samme rekkevidde.

Varmere vær gir betydelig økt rekkevidde. I sommer var det ofte 75 km og mer estimert rekkevidde etter lading. Lengst oppnådde kjørelenge ble gjennomført i august (da bilen var 10 mnd). 83 km lyder rekorden på.

Tror PerBear er inne på noe når han viser til bilens kapasitetsmargin. Amperaen har 16 kWt batteri, men utnytter kun 10,5.

Bilen har fungert perfekt for meg, og jeg vil anbefale den på det sterkeste!

#36
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
søndag 06. oktober 2013, klokken 01:46
Hei og takk for tilbakemeldingen. En av de viktigste lærdommene jeg har fått av å kjøre el-bil, er at energiforbruk henger nøye  sammen med de 3T-er; - temperatur, terreng og teknikk (som i kjørestil). Dette gjelder ALL kjøring, da det er de samme fysiske lover som gjelder for alle mekaniske bevegelser.

Forbruk ved kjøring på bare fossil-motor har jeg ikke så veldig mye erfaring med, rett og slett fordi jeg ikke har hatt noe behov for det enda. I sommerhalvåret ser det ut som det å oppnå 80 km eller mer på batteridrift er mer regel enn unntak. De få langturene jeg har hatt har jeg prøvd å analysere, så med forbehold om begrenset erfaring kan jeg melde følgende:

På varme sommerdager kan generatorkjøring gi ned mot 0,56 l/mil dersom du holder deg i lavlandet, mens det på hustrige vinterdager sikkert kan slurpes opp mot 0,8 og 0,9. Og skal du opp på Flåklypatoppen skal du ikke se bort i fra at det går en liter på mila for å generere nok elektroner til el-motoren.

Som forhenværende fossil-billist foretok jeg av og til tester på bensinforbruk, gjerne fulgt opp med en meeeget forsiktig kjørestil i testperioden. "Under 0,7!" kunne jeg stolt deklarere, selv om jeg "glemte" å fortelle at det var mest på langkjøring og ikke stanging i kø 2 timer hver dag. Min påstand NÅ er at de aller fleste bensinbiler bruker betydelig mer enn det skrytelista forteller.

Nok om det. Du ser ut til å ha omtrent samme pendlerdistanse som meg. Forutsatt at du kan lade hos arbeidsgiver vil dette innebære 0 i forbruk alle dager det er høyere temperatur enn -10 Celsius. På ekstra kalde dager opplever jeg at bilen bruker 1/2 til 3/4 liter for å gi litt ekstra varme til batteriene og kupeen. Om det er -15 eller -25 ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Dersom batteriet er tomt, eller du velger å reservere det som er igjen til senere ("Hold"-modus), så kommer disse faktorene inn i bildet:

På pluss siden: Denne bilen samler opp energi ved hver oppbremsing og ved hver nedoverbakke. Energien gjenbrukes ved akselerasjon og bidrar til mindre forbruk. Den har moderne start/stopp teknologi. AirCondition har 3 nivåer (Komfort, Øko, Min) Alle kjente triks for å spare strøm er tatt i bruk; - til og med Boses høytaleranlegg hevdes å være konstruert for å trekke minst mulig strøm i forhold til lydtrykket. Fantastisk lydanlegg forøvrig.

På minus siden: Bilen veier nok minst 400 kg mer enn den hadde gjort som vanlig bensinbil. Mer å drasse på=høyere forbruk.

Om en uke har jeg hatt min Ampera i ett år. Har kjørt drøyt 20.000 km, forbruk 0,06. Fylt bensin 4 ganger siste 12 mnd-er.

Hilsen en meget fornøyd Ampera-eier!
#37
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
lørdag 27. juli 2013, klokken 20:33
Og ingen av oss andre fatter hvorfor du har hengt deg opp i de bensinkjørte kilometerene!! Kan du være så snill å prøve å fatte at jeg ønsker å kjøre elektrisk så mye som mulig, uten at jeg av den grunn er avskåret fra en 50-milstur dersom det skulle trenges
#38
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
lørdag 27. juli 2013, klokken 18:31
he-he, så det var ikke EPA-tall du viste til likevel? Bare hva en eller annen sjåfør hadde klart en eller annen gang?

EPA sier 0,64 under bensindrift (nevnt flere ganger tidligere, men må det være teskjeer så...)

Hvorfor ikke like godt bruke mine erfaringstall fra i sommer? 0,34 på en 21-milstur og 0,4 på en 32-milstur! 0,54 på de mila som overstiger de første 8!

Eller 0,08 på de 16 550 km jeg har kjørt siden oktober i fjor ;D
#39
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
lørdag 27. juli 2013, klokken 14:29
timingbeltkiller har tydeligvis noen enorme komplekser som gjør at han MÅ tvinge igjennom sitt syn på alle andre. Og han synes likeledes det er helt OK å investere i en diger el-bil på 5-600 tusen og mer enn 2 tonn for å kjøre noen få mil i bytrafikken i Oslo størstedelen av året! Bare avbrutt av enkelte dager der man har behov for noen ekstra turer til handling, besøk hos familie etc. Og selvfølgelig i ferier der det har en tendens til å forekomme litt lengre turer... For meg ville dette føles som å skyte spurv med kanoner!

Dårlig på å lese er han også; han fortsetter å snakke om 0,7 l/m selv om ingen kilder angir dette.

Hadde han visst at min garasje bare er på 6 meter i lengderetningen, hadde han vel forlangt at jeg enten fikk la vær å lukke porten eller så fikk jeg værsågod bygge ny garasje som passer Tesla bedre!
#40
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
lørdag 27. juli 2013, klokken 12:13
Vært innom det tidligere; - tror det er behov for både el- og hybridbiler for å nå målet om senke CO2-utslippene fra bilparken betydelig. Modellpaletten må som du sier utvides for å dekke de ulike behov folk opplever at de har. For mange fossilbilister vil det sitte langt inne å foreta det store spranget.
#41
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
lørdag 27. juli 2013, klokken 11:09
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:49
Men bruker du pen sommer-langkjøring for A, bør du vel gjøre det samme med M for at sammenligningen skal bli rettferdig?

Joda, men mangler data for den type kjøring. Har konsentrert meg om til og fra jobben, dvs det som utgjør brorparten av min daglige kjøring gjennom året. Her opererer Amperaen med tilnærmet 0 liter pr. dag mens Mazdaen drakk over 5 liter.

Jeg kan gjenta mine argumenter for det valget jeg har gjort:
1) Den ser fantastisk bra ut. Det var den første el-bilen (hybriden) jeg virkelig hadde lyst på!
2) Herlige kjøreegenskaper, rask, smidig og lettkjørt!
3) Ultramoderne førermiljø, en drøm for gadget-diggere som meg
4) Passer mitt og familiens kjøremønster helt optimalt, sparer inntil 20.000 kr i bensinutgifter pr. år
5) Hadde for mange år siden bestemt meg for at jeg aldri mer skulle kjøpe en ren fossilbil
6) Reservemotor som gjør at jeg alltid kan komme videre selv om batteriet er tomt!
7) Kun 4 seter, så jeg slipper å ha med svigermor på tur!

Som du kanskje ser så kan det være at jeg vektlegger andre ting enn det du gjør, timingbeltkiller. Jeg er også klar over at jeg betaler en god del for punkt 6, men det er altså et valg jeg har tatt.

Og om du heller vil velge Tesla eller Leaf så er du hjertelig velkommen til det!
#42
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
lørdag 27. juli 2013, klokken 10:48
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:14
Dersom A ble avgiftsmessig definert som elbil, ville langturkjørere/gateparkerere kunne kjøpe bilen for deretter aldri kjøre en eneste km med el. Med andre ord kontraproduktiv statlig subsidiert konkurransevridning sammenlignet med andre bensinbiler.

For mer enn 20 år siden var jeg på besøk i Singapore der det gjaldt spesielle hastighetsgrenser for varetransport i biler over en viss størrelse. For å oppdage "lovbrytere" hadde alle slike biler et utvendig markeringslys som ble tent når hastigheten ble for høy.

Kanskje et tilsvarende markeringslys kunne bekrefte at bilen gikk på elektrisk drift? Behøver jo strengt tatt ikke være noe lys heller, det kan være et elektronisk signal som plukkes opp av sensorer langs veiene.
#43
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
lørdag 27. juli 2013, klokken 10:36
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 09:50
Da har du et kjøremønster som vil gi samme besparelse i relasjon til EPA uansett vilken bensin- eller dieselbil du kjører.

Tja, jeg vet ikke det. De ganger jeg prøvde å måle forbruk på min 2004 Mazda 6 (2,0l, automat, stasjonsvogn), var inntrykket det motsatte. Blandet forbruk ga som regel høyere forbruk enn det som var oppgitt for denne modellen.

EPA sine tall er nettopp på blandet kjøring. Eksemplene jeg har gitt foran har vært på langkjøring, 21 mil og 32 mil. Her er det ingen kø-kjøring, ingen overforbruk av klimaanlegg mens man stamper i kø til og fra jobb.
#44
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
lørdag 27. juli 2013, klokken 02:08
Okei, det kommer stadig forslag om at jeg burde valgt noe annet enn Opel Ampera, en bil jeg selv ser på som elbil m/reservemotor, men som myndighetene her til lands og de fleste andre debattanter oppfatter som en hvilken som helst hybrid.

Hva er det egentlig med Ampera? Hvorfor er det så mye motforestillinger som ikke stemmer med min opplevelse av bilen? Som forsvar kunne jeg valgt å liste opp alle andre markeder der denne bilen nyter samme incentiver som vanlige el-biler. Eller jeg kunne valgt å presenter liste over sammenlignbare bilers estimerte CO2-utslipp for å vise hvor mye bedre enn andre hybrider Amperaen er. Eller jeg kunne ganske enkelt ha henvist til at Opel Ampera/Chevy Volt ble kåret til årets bil i både Europa og USA i 2012! Samtidig! Aldri skjedd før!

https://www.dropbox.com/s/pwj72bi27xox8u0/Skjermbilde%202013-07-27%20kl.%2001.34.05.png

Men her er den: Grunnen til at jeg valgte Ampera:

1) Den ser fantastisk bra ut. Det var den første el-bilen (hybriden) jeg virkelig hadde lyst på!
2) Herlige kjøreegenskaper, rask, smidig og lettkjørt!
3) Ultramoderne førermiljø, en drøm for gadget-diggere som meg
4) Passer mitt og familiens kjøremønster helt optimalt, sparer inntil 20.000 kr i bensinutgifter pr. år
5) Hadde for mange år siden bestemt meg for at jeg aldri mer skulle kjøpe en ren fossilbil
6) Reservemotor som gjør at jeg alltid kan komme videre selv om batteriet er tomt!
7) Kun 4 seter, så jeg slipper å ha med svigermor på tur!

Ja, jeg innrømmer at bilen tiltaler meg, og at jeg har stor glede av å kjøre den. Jeg vet samtidig at dette ikke passer så veldig godt inn i en bærekraftig fremtid der bruken av privatbiler sikkert må reduseres kraftig. Men jeg er da i hvertfall med på å dreie pilen i riktig retning ved å promotere el- og hybridbiler.

#45
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera på ferietur
fredag 26. juli 2013, klokken 23:45
Nettopp. Kjøremønsteret avgjør hva som passer best. Hvordan ville den  nye plug-in  Priusen fungert? Er den ikke litt for lik den vanlige Priusen?

EPA påstår at min Ampera bruker 0,64 l/mil i ren fossil-drift mens mine egne turer i sommer ligger entydig på 0,54 l/mil. Det er grenseverdien som ingen kjøreturer, uansett lengde, overskrider. Gevinsten blir de første 70 - 80 km som kjøres kun på energi jeg hentet fra stikkontakten før start.

(gjelder sommerens turer, har sett bort i fra at temperatur, vær, terreng, kjørestil påvirker)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA