Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hhartes

#136
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance Plus
torsdag 11. april 2013, klokken 14:57
Jeg kan ikke forstå at de skal få solgt mange p+-pakker til den prisen når det ikke inkluderer 21". De tester jeg har sett har stort sett bare godord om handling på standardutgaven. Er det noe jeg ikke får med meg når jeg ikke kan forstå hvordan man kan rettferdiggjøre å bruke 36K for å gå fra til veldig bra til enda bedre på noe man ikke en gang kan vise til naboen? Hvor mye merker man egentlig til P+ om man ikke kjører helt villmann?
#137
Virker som det er enkelte med ganske god betalingsvilje for å få bilen noen uker før de andre. Ingen som har vurdert å kjøpe flyfrakt?
#138
Men som svar til de som er skeptiske til kjøp av el-bil pga fremtidige batterikostnader, mener jeg at dette fortsatt er relevant.
#139
Det positive resultatet i det regnearket er avhengig av at man får kjøre gratis i bom, fri parkering og lav veiavgift også etter 2017. Hvis ikke det går, må du legge til drøyt 20K hvert år fra år 5. Da vinner fossilen. Er kanskje mer interessant å sammenligne to nye biler til samme pris, inkl ekstrautstyr, eller å se på hvor mye mer du kan spandere på innkjøp av en ny el-bil sammenlignet med en med forbrenningsmotor og få like kostnader over bilens levetid?
#140
For mange er usikkerhet rundt levetid, rekkevidde, ladetid og kostnader knyttet til batteriet i en el-bil et av de viktigste argumentene mot å kjøpe en slik bil nå. Jeg har tenkt litt på det med levetid og kostnader, og lurer på om ikke regnestykket blir ganske bra om man tar for seg hele livsløpet. Jeg har sett flere argumentere for at det er mindre vedlikeholdsutgifter med en el-bil, men ikke noe regnestykke.

Om vi ser på alle slitedeler som man må regne med å bytte en eller flere ganger i løpet av bilens livsløp, har man noen som finnes i alle typer biler, og som vi kan se bort fra i denne sammenheng (hjullager, støtdempere, vindusviskere osv), og så har man de delene som er spesielle for diesel/el.

Jeg jobber ikke i bransjen, men har nå en VW Golf som er midt i overgangsalderen (130' km) og for tiden går det mer penger enn jeg liker til diverse slike deler, så har litt erfaring på området.

For en el-bil er det batteriet som drar av gårde med de største kostnadene (70' er vel antydet). Selve el-motoren er jeg ikke så bekymret for, men det er vel en viss risiko knyttet til driverenhet, ladere og varmeveksler. Er det mer da? Det er mye elektronikk, stor skjerm og regenerering av energi i Teslaen, men det kan argumenteres for at man finner tilsvarende i nye dieselbiler til 6-700' også. La oss si da at det går med 140' i spesielle el-slitedeler i løpet av bilens levetid.

For en dieselbil er det mange flere, men ofte billigere deler som skal byttes. Ramser opp det jeg kan komme på: turbo, dynamo, startmotor, tannreimer/kilereimer, vannpumpe, batteri, eksosanlegg, clutch, tenningssystem, diverse sensorer, olje, partikkelfilter, dieselpumpe, diverse spjeld, flere akslinger og koblinger enn i el-bil, kjøling, toppakning, styringsenhet/»hjerne». I tillegg har du en risiko for et større havari på motoren.

Jeg skal ikke våge meg på et regnestykke for «dieseldelene», men med ett batteribytte i løpet av bilens levetid, tror jeg ikke at dette skal velte økonomien for meg som el-bilist.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA