Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hhartes

#1
Model S 2013 - 2022 / Electric GT world racing series
onsdag 06. april 2016, klokken 08:30
Jeg jobber litt med å kartlegge om det finnes noen norske førere som er aktuelle for Electric GT-sirkuset (mer info om dette i link nederst). Det skal være 10 team / 20 profesjonelle førere totalt. For å få et godt publikum i Norge, tror jeg at en av dem som kjemper i toppen bør være norsk. Har dere noen tips?

I tillegg til vanlige racing-egenskaper bør det nok være en ekstra porsjon brains, siden det krever taktiske egenskaper for å få mest mulig ut av bilen (varmgang/power limit). I tillegg ser de etter førere som kan promotere sporten. Jeg regner faktisk med at de skal prate litt med publikum under veis i løpet.

Her er et lengre intervju med CEO for EGT, hvor han forklarer veldig bra hvordan serien blir:


https://www.youtube.com/watch?v=pLKSO7osF_w
#2
Model S 2013 - 2022 / NRK P2 på internettradio
onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:19
Er det flere som har dårlig signal på NRK P2 og noen som vet hva det skyldes (kun nettradio)?

Hos meg høres det ut som om høyttalerne har dårlig kontakt. Det er lav lyd og innimellom høye spikes. Hører det veldig tydelig om morgenen når AlltidNyheter og P2 har samsending. Helt annen kvalitet på førstnevnte. Feilen dukket opp i sommer/høst. Tesla selv hadde ingen forklaring, men klarte tydeligvis å gjenskape problemet i andre biler.
#3
På min elbil-tur sørover i Europa har jeg fått en del kontakter i miljøet. En av disse er Rafael de Mestre. Han er CEO for Chargelocator, en av Spanias to Tesla Roadster eiere og er den som har kjørt raskest verden rundt med en elbil. Nå arrangerer han et stort, internasjonalt miljøbil-race på Calafat racing track utenfor Barcelona. Det skal skje siste helgen i juli, og Rafael ønsker deltakere fra flest mulig nasjoner. Jeg vet at det er en del som våger seg nedover på elbilferie i sommer, og da kan dette være et spennende innslag.

Mer informasjon finner dere her: http://ecoraces.com/


Jeg har postet dette i "elbilen i samfunnet" også, men regner med at det er TMS-eiere som er mest aktuelle så drister meg til en post her også.
#4
På min elbil-tur sørover i Europa har jeg fått en del kontakter i miljøet. En av disse er Rafael de Mestre. Han er CEO for Chargelocator, en av Spanias to Tesla Roadster eiere og er den som har kjørt raskest verden rundt med en elbil. Nå arrangerer han et stort, internasjonalt miljøbil-race på Calafat racing track utenfor Barcelona. Det skal skje siste helgen i juli, og Rafael ønsker deltakere fra flest mulig nasjoner. Jeg vet at det er en del som våger seg nedover på elbilferie i sommer, og da kan dette være et spennende innslag.

Mer informasjon finner dere her: http://ecoraces.com/
#5
Det ser ut til at i hvert fall bakdekkene må skiftes ut før jeg returnerer til Norge (21" +). Noen som har tips om hvor man får god pris i utlandet (Spania/Frankrike/Tyskland) og ikke minst hvilke dekk jeg bør kjøpe?
#6
Elbilen i Samfunnet / Verdens første internasjonale elbil-race
søndag 06. april 2014, klokken 07:50
26. og 27. juli går verdens første internasjonale EV-race av stabelen på Calafate-banen utenfor Barcelona. Jeg er bedt om å viderebringe invitasjonen til det norske EV-samfunnet. De ønsker deltakere fra så mange land som mulig, og foreløpig er ingen nordmenn på listen. Anyone? En liten info-video finner dere her:


http://www.youtube.com/watch?v=WesGmiUrZFE

Reglene for løpet er som følger:

Terms for the Competition:
            1. REGULARITY ECOseries: "ecological innovation for everyone".
            - meeting the previously allocated lap and track times while driving respective sections
            2. EFFICIENCY ECOseries: "maximum energy yield"
            - Driving the maximum number of kilometers, as fast as possible with a specific quantity of energy/fuel and within a specific time limit.
What are the differences between the disciplines "Efficiency" and "Regularity"?
     Efficiency:
            - The energy/fuel quantity is limited (and specified at the briefing). Winner is who achieves the most favorable balance between speed and consumption whereas efficient driving and maximum energy yield are significant.
            - At the end of the sections, the vehicles will be parked at PARC FERMÉ and the technical stewards will – being accompanied by one team member – check the teams' or vehicles' fuel/energy levels. Penalty points are given for excess fuel/energy consumption. The winner determined amongst the remaining participants is the driver who has – independent of the non-consumed fuel/energy left within the limit – driven the longest track. In case of a tie, the winner will be the driver who has completed the route in less time.
     Regularity:
            - There is NO fuel/energy limitation.
            - Drivers are only permitted to carry along one chronometer. Any other instruments are excluded. This includes another clock.
            - The pre-defined reference times per section have to be met.
            - Any deviations from said time will result in penalty points. Winner will be the team that has suffered the least penalty points. The winner is defined by the question who has driven more regularly – not by who has been faster.

For more information, please refer to the respective sports / technical standards, contact the organizer or visit the website www.ecoraces.net
#7
Model S 2013 - 2022 / Tesla Roadtrip / pappaperm til Spania
lørdag 29. mars 2014, klokken 18:33
Den store reisen har startet for vår del. 4 måneder på tur i Sør-Europa med en liten baby og en stor baby (TMS). Fortsatt i Norge, men 1. april setter vi oss på danskeferja. Hvis noen er interessert i følge oss, har jeg startet en blogg: hharboo.wordpress.com. Den er mest myntet på familie og venner, men det vil også komme en del praktisk Tesla-erfaring inni mellom. Dagens post handler utelukkende om bil - om forberedelsene vi har gjort.
#8
Model S 2013 - 2022 / Ladefart vs kjørefart, hva er raskest?
lørdag 15. mars 2014, klokken 09:04
En liten regneøvelse / tankeeksperiment: Straks man har passert Skagerak er det muligheter for å velge litt mer uøkonomiske hastigheter. Men hva får deg raskest frem og hva får deg mest komfortabelt frem?

  • Hvilken hastighet får deg teoretisk raskest 200 mil fra A til B med kun 22kW ladenettverk tilgjengelig?
  • Hvilken hastighet får deg teoretisk raskest 200 mil fra A til B med SC tilgjengelig?
  • For tilfelle 1 og 2: Hvilken hastighet er best om du også tar med subjektive faktorer (kjedelig å kjøre sakte, pauser kan brukes til sightseeing, må også kjøre sikkert osv)?

#9
Lading av Tesla / Ladekabel for fransk 22kW ladenettverk
fredag 14. mars 2014, klokken 18:33
I Frankrike har de et stort nettverk av 22kW ladestasjoner. Dette nettverket er mye tettere enn det Teslas kommende SCs, og kan være nyttig om man er turist og kjører langt innad i en region - og ikke fra storby til storby. Problemet er at de har en annen pluggstandard (shocking): http://www.plugincars.com/free-charging-renaults-new-leader-128394.html

Via elbilhjelpen.no har jeg fått tilbud om å kjøpe ladekabel som passer TMS. Problemet er prislappen og det at bruken nok blir minimal etter langturen jeg er i ferd med å legge ut på nå (25/3 - 5/8). De skal ha €499 + frakt for den. Artikkelnummer er 200.CS3C1T24 og du kan søke her: http://www.scame.com/catalogo.aspx?UserID=EN

Hvis det er noen her som ser for seg at de kan tenke seg å kjøpe brukt eller leie kabelen for en periode etter min reise, så send meg gjerne en PM. Hvis det er sjans for at jeg kan få igjen noen av pengene, øker sjansene for kjøp.

Om det ikke ender opp med kjøp, så kan dette være et tips for andre.
#10
Model S 2013 - 2022 / 12V i trunk/frunk
lørdag 31. august 2013, klokken 15:45
Jeg vurderer å kjøpe meg en kjøleboks for fremtidige bilferier i TMS, men har skjønt at det ikke er lagt opp 12V hverken i trunk eller frunk. Er det noen som har en smart løsning for dette, utenom å strekke en lang ledning fra eksisterende uttak?
#11
For mange er usikkerhet rundt levetid, rekkevidde, ladetid og kostnader knyttet til batteriet i en el-bil et av de viktigste argumentene mot å kjøpe en slik bil nå. Jeg har tenkt litt på det med levetid og kostnader, og lurer på om ikke regnestykket blir ganske bra om man tar for seg hele livsløpet. Jeg har sett flere argumentere for at det er mindre vedlikeholdsutgifter med en el-bil, men ikke noe regnestykke.

Om vi ser på alle slitedeler som man må regne med å bytte en eller flere ganger i løpet av bilens livsløp, har man noen som finnes i alle typer biler, og som vi kan se bort fra i denne sammenheng (hjullager, støtdempere, vindusviskere osv), og så har man de delene som er spesielle for diesel/el.

Jeg jobber ikke i bransjen, men har nå en VW Golf som er midt i overgangsalderen (130' km) og for tiden går det mer penger enn jeg liker til diverse slike deler, så har litt erfaring på området.

For en el-bil er det batteriet som drar av gårde med de største kostnadene (70' er vel antydet). Selve el-motoren er jeg ikke så bekymret for, men det er vel en viss risiko knyttet til driverenhet, ladere og varmeveksler. Er det mer da? Det er mye elektronikk, stor skjerm og regenerering av energi i Teslaen, men det kan argumenteres for at man finner tilsvarende i nye dieselbiler til 6-700' også. La oss si da at det går med 140' i spesielle el-slitedeler i løpet av bilens levetid.

For en dieselbil er det mange flere, men ofte billigere deler som skal byttes. Ramser opp det jeg kan komme på: turbo, dynamo, startmotor, tannreimer/kilereimer, vannpumpe, batteri, eksosanlegg, clutch, tenningssystem, diverse sensorer, olje, partikkelfilter, dieselpumpe, diverse spjeld, flere akslinger og koblinger enn i el-bil, kjøling, toppakning, styringsenhet/»hjerne». I tillegg har du en risiko for et større havari på motoren.

Jeg skal ikke våge meg på et regnestykke for «dieseldelene», men med ett batteribytte i løpet av bilens levetid, tror jeg ikke at dette skal velte økonomien for meg som el-bilist.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA