Hvilke pris for man for kWh man selger? noen få øre?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Homecast på mandag 07. desember 2015, klokken 13:47Med dagens vintertemperatur er det i allefall stor forskjell, se en danskes test her:Sitat fra: Waberg på mandag 07. desember 2015, klokken 13:20Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 08:48
Selv ved hurtiglading er det ikke store forskjellene om du lader fra typiske 30-40% til 90-100 %. Kun 10-15 min senere med 22 kW grunnet at bilen kun kan lade med 43 kW opp til ca 80% ladetilstand.
20-80% tar dobbelt så lang tid på 22 som på 43... Det er vel bare i krisetilfeller at man hurtiglader til 100%
Prøv å lade på vinterstid og se hvor mye effekt de 2 bilene trekker =)
Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 23:132x20min pause er da unødvendig mye for en slik tur. Ladenettverket må ikke bare tilpasses de som syns det er greit med pauser tidt og ofte, det må passe for alle!Sitat fra: Cirrisky på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:42
Si at om x år er 50kWh normalen for småbiler, med rekkevidde på rundt 400km.
Skulle jeg da f.eks kjørt Oslo Trondheim eller noe der omkring, så måtte det jo en hurtiglading til. 15 minutter med en 50kW lader hadde vel da blitt ca 1/4 batteri, eller rundt 100km ekstra. Med en 150kW lader hadde dette blitt til rundt 35kW, eller ca 280km til, pluss minus.
Skulle du kjøre Oslo til Trondheim i en bil med 400 km reell rekkevidde, så kunne du med en 50 kW lader lade 2 x 20 minutter. Det er ikke mer enn man bør ha som pause når man kjører 7 timer.
Enig i at 150 kW er bedre, og 1 MW er enda raskere, men det handler litt om å dimensjonere ting riktig, fordi 1 MW ladere er langt dyrere.
Sitat fra: BMW850 på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:10Hvorfor 32A 1-fas last medfører skjevbelastning?
Hvorfor medfører det skjevbelastning?
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. desember 2015, klokken 06:46Sitat fra: haggen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:04Tusenvis? Du kan jo drømme... Hvor mange hurtigladere har det blitt satt opp pr bil det siste året? Eller enda bedre, se på utvikling av antall ladere pr elbil totalt sett. Situasjonen har neppe blitt bedre. For at dagens elbiler skal være greit å bruke på langtur så må det være redundante ladere med få mils avstand.
For alle oss andre så jubler vi og ønsker velkommen en standardisert hurtigladde løsning med tusenvis av stasjoner bare innen Norge om få år.
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 26. november 2015, klokken 23:08Det viser jo din egen avatar att den ikke er;)
Er ikke ZOE lav nok framme ?
Sitat fra: gamer73 på søndag 22. november 2015, klokken 11:51Leste du overskriften til tråden du svarte i?
jeg lader kun med kladden hjemme..10A?..og jeg har ikke merket noen forskjell fra nå ..(maks -3 grader om natten) og i sommer....men det er kanskje snakk om hurtiglading her?
Sitat fra: Ferry på lørdag 21. november 2015, klokken 18:59For egen del kjører jeg gjerne Eidsvoll-København, Eidsvoll-Trondheim, Eidsvoll-Kristiansand osv. Men en pause er overkommelig, så rekkevidde i dagens Model S er i nærhéten av minimum.
Ut fra ønskene om hurtighet på lading og batteristørrelse så lurer jeg litt på hvor mye bil dere kjører alle sammen? Jeg har kjørt 25-30.000 km/år i 25 år, men har ennå til gode å kjøre 50 mil i strekk. Ikke én eneste gang har jeg kjørt 50 mil uten stopp. Hvor ofte kjører dere 20-30-40 mil? Helgeturer til hytta? Eller pendler dere Oslo - Bergen hver uke? Selv med bosted Oslo og hytte på Geilo, Beitostølen eller Trysil så er det ikke mer enn drøyt 20 mil én vei.
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. november 2015, klokken 14:51Ved vilke SOC startet du ladingen?
AR120kw laderen i vestby klareri allefall ikke å lade min kia med mer enn 49,5kw...
Omtrent samme som mcd sin dbt lader som ga 44,5kw...
Sitat fra: v-i-c på torsdag 19. november 2015, klokken 09:29
Om man har valgt å sette opp smarte ladebokser f.eks de kommende Zaptec Smart, så vil en slik blangsering av effekt og fase kunne skje automatisk.