Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Speeder

#361
Hvilke pris for man for kWh man selger? noen få øre?
#362
Zoe / Sv: fra 43 til 22 kw lader
mandag 07. desember 2015, klokken 15:25
Sitat fra: Homecast på mandag 07. desember 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Waberg på mandag 07. desember 2015, klokken 13:20
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 08:48

Selv ved hurtiglading er det ikke store forskjellene om du lader fra typiske 30-40% til 90-100 %. Kun 10-15 min senere med 22 kW grunnet at bilen kun kan lade med 43 kW opp til ca 80% ladetilstand.

20-80% tar dobbelt så lang tid på 22 som på 43... Det er vel bare i krisetilfeller at man hurtiglader til 100%

Prøv å lade på vinterstid og se hvor mye effekt de 2 bilene trekker =)
Med dagens vintertemperatur er det i allefall stor forskjell, se en danskes test her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17383.msg309588.html#msg309588
#363
Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 23:13
Sitat fra: Cirrisky på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:42


Si at om x år er 50kWh normalen for småbiler, med rekkevidde på rundt 400km.
Skulle jeg da f.eks kjørt Oslo Trondheim eller noe der omkring, så måtte det jo en hurtiglading til. 15 minutter med en 50kW lader hadde vel da blitt ca 1/4 batteri, eller rundt 100km ekstra. Med en 150kW lader hadde dette blitt til rundt 35kW, eller ca 280km til, pluss minus.

Skulle du kjøre Oslo til Trondheim i en bil med 400 km reell rekkevidde, så kunne du med en 50 kW lader lade 2 x 20 minutter. Det er ikke mer enn man bør ha som pause når man kjører 7 timer.

Enig i at 150 kW er bedre, og 1 MW er enda raskere, men det handler litt om å dimensjonere ting riktig, fordi 1 MW ladere er langt dyrere.
2x20min pause er da unødvendig mye for en slik tur. Ladenettverket må ikke bare tilpasses de som syns det er greit med pauser tidt og ofte, det må passe for alle!
#365
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. desember 2015, klokken 06:46
Sitat fra: haggen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:04
For alle oss andre så jubler vi og ønsker velkommen en standardisert hurtigladde løsning med tusenvis av stasjoner bare innen Norge om få år.
Tusenvis? Du kan jo drømme... Hvor mange hurtigladere har det blitt satt opp pr bil det siste året? Eller enda bedre, se på utvikling av antall ladere pr elbil totalt sett. Situasjonen har neppe blitt bedre. For at dagens elbiler skal være greit å bruke på langtur så må det være redundante ladere med få mils avstand.

Finnes denne statistikken noe sted? Det hadde vært kjekt å kunne se utviklingene over årenes løp.
#366
Twizy / Sv: Inteligent Power box til Twizy er klar
tirsdag 01. desember 2015, klokken 09:01
Spennende.
Er det noe tidsbegrensing på den økte toppfarten mtp varmeutvikling?
#367
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
søndag 29. november 2015, klokken 21:46
Zoe har også stusselig lys. Omtrent som -97 corollaen den erstattet...
#368
Zoe / Sv: senking av zoe:D
torsdag 26. november 2015, klokken 23:46
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 26. november 2015, klokken 23:08
:o Er ikke ZOE lav nok framme ?
Det viser jo din egen avatar att den ikke er;)
#369
e-Golf / Sv: Treg hurtiglading i kulde
søndag 22. november 2015, klokken 14:33
Sitat fra: gamer73 på søndag 22. november 2015, klokken 11:51
jeg lader kun med kladden hjemme..10A?..og jeg har ikke merket noen forskjell fra nå ..(maks -3 grader om natten) og i sommer....men det er kanskje snakk om hurtiglading her?
Leste du overskriften til tråden du svarte i?
#370
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 22. november 2015, klokken 08:35
Hmm. Nesten 5 ganger så mange C-zero som I-miev. Er det leveringsproblemer eller gjør Motorforum noe feil?
De blåser jo heller ikke akkurat ut Zoe heller, til tross for massiv reklamering.
#371
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Den store fremtidsladetråden!
lørdag 21. november 2015, klokken 20:49
Sitat fra: Ferry på lørdag 21. november 2015, klokken 18:59
Ut fra ønskene om hurtighet på lading og batteristørrelse så lurer jeg litt på hvor mye bil dere kjører alle sammen? Jeg har kjørt 25-30.000 km/år i 25 år, men har ennå til gode å kjøre 50 mil i strekk. Ikke én eneste gang har jeg kjørt 50 mil uten stopp. Hvor ofte kjører dere 20-30-40 mil? Helgeturer til hytta? Eller pendler dere Oslo - Bergen hver uke? Selv med bosted Oslo og hytte på Geilo, Beitostølen eller Trysil så er det ikke mer enn drøyt 20 mil én vei.
For egen del kjører jeg gjerne Eidsvoll-København, Eidsvoll-Trondheim, Eidsvoll-Kristiansand osv. Men en pause er overkommelig, så rekkevidde i dagens Model S er i nærhéten av minimum.
#372
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
lørdag 21. november 2015, klokken 07:50
Snittforbruk på 27,3kWh olg snittfart på 26,2km\t, hvordan utartet denne kjøreturen seg? :)
Er det noe sted i systemet mann kan se SOC? eller må man koble til ladekabelen?
#373
e-Golf / Sv: Treg hurtiglading i kulde
fredag 20. november 2015, klokken 21:13
Hvor langt hadde du kjørt før Ladingen startet?
#374
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
fredag 20. november 2015, klokken 17:26
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. november 2015, klokken 14:51
AR120kw laderen i vestby klareri allefall ikke å lade min kia med mer enn 49,5kw...

Omtrent samme som mcd sin dbt lader som ga 44,5kw...
Ved vilke SOC startet du ladingen?
#375
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 32A type 2 på splitta ladar
torsdag 19. november 2015, klokken 14:43
Sitat fra: v-i-c på torsdag 19. november 2015, klokken 09:29
Om man har valgt å sette opp smarte ladebokser f.eks de kommende Zaptec Smart, så vil en slik blangsering av effekt og fase kunne skje automatisk.

Får du betalt per gang du klarer å lure inn denne kommende produktløsningen i en tråd som omhandler noe annet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA