Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Speeder

#31
Audi e-tron / Sv: Skuffende rekkevidde vinter e tron 50
søndag 19. februar 2023, klokken 15:34
Sitat fra: alpefiol på søndag 19. februar 2023, klokken 15:12
Det er oppgitt tilgjengelig rekkevidde i displayet om morningen jeg viser til. Dette er snakk om kjøring til jobb og levering i skole/barnehage. Ingen tomgang utover kryss osv. Nei jeg har ikke prøvd å se hvor langt den faktisk går, men jeg har kjørt den f eks ned til 40 km rest. Er sånn at du har betydelig mer rekkevidde tilgjengelig enn displayet viser ved start?
Ja. Du må kjøre en langtur og se hva den faktisk leverer av rekkevidde. Gjettometer er kallenavn på rekkeviddeindikatoren i elbiler.
#32
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. februar 2023, klokken 21:11
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 12:57
Det blir veldig interresant å se hvordan saken utspiller seg videre.
Jeg tror ikke problemet med FSD beta kan løses via OTA. Dette har jo Tesla indirekte innrømmet ved at de kommer med HW 4 !
Med "saken" mener du tilbakekallingen? Punktene som må fikses er jo bare små justeringer på hvordan enkelte situasjoner håndteres. Enkelt løstbart med en rask oppdatering.
#33
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 31. januar 2023, klokken 19:24
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. januar 2023, klokken 16:18
Sitat fra: emurof på lørdag 21. januar 2023, klokken 12:10
Og når man ser på hvordan GM og andre fossilprodusenter stadig utsetter og senker målene sine (GM brukte visst nettopp en haug med penger på en splitter ny fabrikk for V8-motorer) så ser det ikke ut til at kvotesalg vil forsvinne med det første.
GM ser ut til å gjøre det bra med EV også_

General Motors beat both top and bottom-line results in the fourth quarter, leading to record earnings in 2022 as the automaker enters phase two of its EV rollout. The company continues to develop its supply chain for an EV-only future with a massive new domestic lithium investment.

https://electrek.co/2023/01/31/gm-enters-phase-two-of-ev-rollout-after-record-2022-earnings/
De solgte under 40k Elbiler i usa(som vel er eneste marked de leverer i?) i 2022...
#34
Sitat fra: eltex på søndag 29. januar 2023, klokken 12:06
Er det noe raskere oppvarming i nyere modeller? Vil helst ikke vente en halvtime før det blir varmt i kupeen når andre biler bruker omtrent halve tiden.
Bilene blir lynraskt varme, tidene i artikkelen er bare svada.
#35
Lading av Tesla / Sv: Halv fart på SC Eidsvoll
søndag 22. januar 2023, klokken 00:20
Som nevt, V2 lader. De som er merket 150kW i kartet.
De er numerert 1A,1B, 2A,2B,3A osv.
A og b med samme tall henger sammen. Finn en stasjon hvor både A og B er ledig.
Dette gjelder ikke på V3 ladestasjoner, de med 250kW.
#36
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 21. januar 2023, klokken 23:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 21. januar 2023, klokken 23:27
6% av bilsalget i USA var elektriske i 2022. Er nok plass til mange V8 motorer på de resterende 94%.
Hva er andelen Ev om 3 år tro?
Ca 25%?
#37
Volkswagen VW / Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
lørdag 21. januar 2023, klokken 23:26
Fra 460k for ID3? Det er i såfall galskap. Skulle ikke dette være golf arvtakeren? Rundt 300k hadde vært passe
#38
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 15. januar 2023, klokken 08:24
Sitat fra: advale på lørdag 14. januar 2023, klokken 20:06
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. januar 2023, klokken 13:22
Tesla hadde mye høyere marginer, nå har de redusert disse kraftig fordi de vil/må øke volumet.

De øke volumet. Det er ikke noe frivillig fra Tesla. Det vil flomme over av lagerbiler hvis de ikke må øke volumet. De har ikke noe annet valg.
De kunne VALGT å produsere færre biler....
Men målet er levere flest mulig, så de velger å øke produksjonen og senke prisnivået til ca der det var i 2021.
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla dumper prisen på model Y med 120.000
lørdag 14. januar 2023, klokken 08:44
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 14. januar 2023, klokken 08:37
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 13. januar 2023, klokken 19:59
Dette gjør de fordi råvarekostnadene er nede på normalt nivå etter kraftige prisøkninger under pandemien. Og fordi stordriftsfordeler med to nye fabrikker senker kostnaden per bil.

Tesla/Elon Musk har tidligere uttalt at de høye prisene etter alle prisøkningene under pandemien var kommet opp på et flaut dyrt nivå. Og at de ville senke prisene etter hvert som kostnadene kom ned igjen.

Tesla setter selvfølgelig ned prisen fordi etterspørselen er gått ned og de sitter med lager av usolgte biler. Ingen setter ned prisene så lenge etterspørselen er tilstede.
Eller har produksjonen økt, så de må nå et bredere marked?
#40
Sitat fra: Radial på fredag 13. januar 2023, klokken 07:40
Håhå, Y RWD til 400k, DET er en god deal det!
Her skal det snus noen steiner.
Ca 430k med avfter o.l
500k for LR. Ca 140k billigere enn Mach E Awd long.
Bør bli noen massive salgstall av dette i år også :)
#41
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
lørdag 07. januar 2023, klokken 20:39
Sitat fra: suverenseverin på lørdag 07. januar 2023, klokken 20:21
Ja, vil tru norge presser på for å få en oppdatering før NAF sin vintertest!

Siden vi drev og "diskuterte" real-life-tester igår, så ble jeg inspirert og gjorde et forsøk på å kjøre økonomisk med min Subaru på en langtur vi skulle ha idag.

Bilen har samme hardvare, og ifølge min forhandler så godt som identisk mjukvare (noen små forskjeller som konstant 4wd og kan styre regen med hendler).

Turen var totalt 181 kilometer (Tur/retur med 9 mil morgen, 9 mil ettermiddag) på realt vinterføre. Totalt var det 70km riksvei (80 og 60 soner) og 111km europavei (80 og 90 soner), temperatur -5 til -12 (mest rundt -8),  tre personer i bil, takstativ og thule snowpack large med tre par ski*, 18" piggfritt. Vi kjørte med komfortabel temperatur i bilen, det fikk vi med varmeanlegg på auto og eco, 19,5 grader, ungene i baksete satt i kun ulltrøye uten å klage.

Jeg fulgte trafikken, men forsøkte å kjøre økonomisk, forbruket for de 18 milene endte ifølge kjørekomputer på 23,2 kWh/100. Det syns eg absolutt var innafor. Siden dette var tur/retur så vinner man heller ingenting på høydemeter-forskjeller.

I mitt hode skal man da kunne oppnå samme resultater med Toyotaen.

*kun takstativ skal ifølge elbil24.no bety 5% auke i forbruk i 120km/t
Hvorlang tid tok hver av de 9 milene?
#42
Tesla / Sv: Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?
lørdag 10. desember 2022, klokken 01:02
Sitat fra: tornaldo på fredag 09. desember 2022, klokken 23:13
Like eller ikke like Musk, hvordan ville elbilmarkedet sett ut uten Tesla og Musk i 2022? Relativt magert er nok svaret.

Tør påstå at bilen man velger i stede for Tesla i 2022, aldri ville eksistert uten Tesla.
Sjansen er meget stor for det ja.
#43
MG4 EV / Sv: Når kommer første MG4 til Norge?
onsdag 07. desember 2022, klokken 12:23
Det er 146stk registrert så langt.
Ref: https://elbilstatistikk.no/
#44
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
mandag 05. desember 2022, klokken 11:17
 :+1: Denne bør lette på trykket på Kløfta. Ofte jeg kjører forbi der og det rapporteres i navigasjonen om ventetid.
#45
Lading av Tesla / Sv: Superchager V4 (Semi og Cybertruck)
mandag 05. desember 2022, klokken 11:12
Sitat fra: jlan på mandag 05. desember 2022, klokken 10:56
1000V er en naturlig designgrense, da alt over det vil være definert som høyspenning,  og kreve høyspenningssertifikat for betjening. 
Ikke for DC, der er grensen 1500V.

Om de skal være i nærheten av å kunne levere på lovet 70% på 30min tror jeg maks effekten vil være endel over 1MW - Tiden vil vise :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA