Sitat fra: advale på torsdag 05. januar 2023, klokken 13:46Da ser det ut til at det kan stemme det som flere har påpekt: de fleste vanlige bilprodusenter TAPER penger på å selge elbiler.Sitat fra: emurof på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:26Tesla har mye å gå på med marginene sine. Andre har ikke det. Disse andre er de som virkelig vil slite. Og det vil komme Tesla til fordel på sikt.
På tide å legge denne diskusjonen død en gang for alle. Det er bare tull at de andre ikke tjener på elbiler. GM skal komme ut med flere attraktive biler fra 30 000$, blant annet Equinox. GM, FORD, VW etc skal gå all in. Hvis det er lite penger å hente hvorfor går de all in? Selvfølgelig må det store investeringer til i starten, men det blir som med store investeringer, det skal nedbetales med salg av flere millioner av biler.
At Tesla viser "skyhøye" marginer vs andre er bare hvordan selskapsstrukturen er bygget opp. Tesla ønsker at alt skal under Tesla's paraply. VW og andre søker etter strategiske partnerskap og splitter/allokerer fortjenesten/marginene over flere ledd som de eier/deleier osv.
Og for ikke å nevne så kommer BYD for fult. Selvfølgelig vil mange bli fristet av en Model S konkurrent til 560 000... Snart kommer Seal. Når SUV'en dems koster 370 000 så kan man regne med Seal vil koste rundt 330-340 000. Og igjen, i US så kommer GM for fult med attraktive biler og priser.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2024/03/21/195990817/taper-over-60-000-pa-hver-elbil-de-selger?fbclid=IwAR2l7YGt6gnVy6YHB0U8pP2CEi616J7hVSqhZqLfK2kpZhlbnfDpqDq4TIs&nr=1
Sleng på Ford sin årsrapport hvor de skiller ut elbilene som viser massive tap.
Kanskje ikke emoruf hadde så feil i sin påstand advale?