Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olsleaf

#211
Fortsetter tråden her. Hvis de batteriene skal legges til som rekkevidde booster vil det bety 40kg ekstra. Det er lov med 55kg bagasje i Think 2000. Ikke mye igjen da til bagasje. Om det ikke er mulig å utvide batterikassa, men fremdeles blir bilen 40kg tyngre.

Var det slik at det bare var å koble de nye LI batteriene til hoved koblingen til det gamle batteriet? Uten noe motstand i mellom? Vil de nye tåle det hvis laderen fortsetter å lade Nicd? Bms styringa i de nye, er den laget slik at de slutter å ta imot lading etter at de er fullladede?

Det er snart 30 år siden jeg gikk ut grunnkurs elektro, så jeg er litt treg, beklager. Men å koble serie og parallell skal jeg klare, hvis det er så enkelt da.
#212
Hadde en liknende opplevelse. Slo av tenning. Startet igjen og da virket den. Opplever av og til at den er vanskelig å få til å reagere etter å ha vært i P.

Når tenninga slås av må bil stå i P. Hvis ikke skjer ingenting neste gang tenning slås på. Kan det være at dette roter det til litt? Er vel laget slik for sikkerhet at bil står i P når den slås av.

Bare "tenker litt høyt".

#213
Classic Think tåler opp til 150AH da, men ikke over en lengre strekning. Hvor lenge tåler den 150AH før batteri spenningen kommer under 100V? Ser at den tåler litt mer i fulladet tilstand og ned til mellom 60-70%. Men under 114V og ned til 105 tåler den mindre. Mulig jeg skulle ha flyttet dette emnet over i batteri teknisk forum. Interessant med ekstra lithium batterier i serie med de gamle NiChad, da skulle det teoretisk være mulig å trekke mer spenning i oppover bakker.
#214
Nå har jeg lært å kjøre denne bilen, og lest meg opp på forum og div. Har funnet at alt skal være i orden. I Trondheim er det flere bakker som har nesten 60/70 helling. Der klarer den såvidt 30. Men kan det trekkes 110-120? Uten at det overbelaster batteri? Jeg prøvet å unngå gult. Ellers kjører jeg av og til til Stjørdal. Til Stjørdal er det fler bakker nedover, da regenereres det mer. Bruker 42-45% til Stjørdal. Tilbake er det fler bakker oppover. Bruker da 52-55%. Iflg rekkevidde kalkulator jeg fant på nett er det nesten likt. (Vet at den ikke er til å stole på). Hadde jeg visst det jeg vet nå med vårt kjøremønster hadde jeg valgt en nyere Think. Har ikke råd til Leaf. Vinner jeg 45mill i Lotto på lørdag tror jeg det blir Tesla S.
#215
Takker for alle innlegg. 6K er jo greitt når man vet at man slipper med utgifter på service ellers. Hvis det skulle vise seg i fremtiden at jeg trenger. Bor i Trondheim. Her har US Amcar såvidt begynt med noe service på Think, ellers er det vanskelig å få kontakt med resten av Thinkerne. Må også nevne at jeg ikke visste hva jeg kjøpte, trodde jeg kunne kjøre som normalt her i byen, men det kan jeg ikke med Think. Skal du hjem igjen, må du nok oppover en eller annen bakke, og da kan du ikke holde fartsgrensen, feks hvis det er 50, da kan jeg ikke klare mer enn 30. Var ikke klar over dette da jeg kjøpte. Litt irriterende både for meg og andre trafikanter. Mr Electrolux vil vel fortsette å mase om Life4Po. Men jeg tror det går bra. Nå kommer våren, og sommerdekk og sommerføre.
#216
Ladeplasser og ladekabler / Ladeplasser i Stjørdal
lørdag 23. mars 2013, klokken 22:06
Er det noen fra Stjørdal her? Det er 4 plasser i Wessels gate, men det står at man må ha parkeringsbevis fra Firmaet Forrbo, men forrige helg var det mulig å lade og det var ikke nøkkelhull i lukene til kontaktene. Stod i 4 timer, enda det stod max 3. Men kommunen må da trå til med fler plasser her vel?!
#217
Skulle det vise seg i fremtiden at det trengs nye batterier i kassa, og det ikke er fler brukte, kan det tenkes at Saft fremdeles selger? Så en side på nett om dette. De er sikkert dyre, tenker jeg.
#218
Er ny eier av en 2000 mod. Kan det stemme at i bratte bakker er man ned i 20kmt? Hvor mye mer om våren,sommeren? Med sommerdekk og bart føre? Kan det være så mye som 10kmt forskjell?

Ellers fungerer alt slik som det skal iflg forumet her. Rekkevidde ca 60km nå på vinteren. Håper på 80 om sommeren.

Hva skal jeg gjøre med at jeg blir litt irritert på Nicometeret ;D

Kjører og kjører og sparer mer og mer etter hver tur jeg kjører ;D
#219
Vel jeg har hørt fra en på forumet her, tror han kaller seg Lynet at det er ulovlig å oppgradere til LiFePO4. Pga Vegvesenet.

Ellers er det også risky mht spenning.

:-[
#220
Har lest på forumet at noen la til 2 blokker til 21. Spørsmål: Hvor stor blir da batteri spenning, og hvor mye pådrag tåles det da? Nå tåler den ikke over 100ah, og spenning skal ikke under 100v. Max er 114v, 131V fulladet tilstand. Er dette vanskelig å gjøre? Må man lage en kasse for de ekstra blokkene bak setene?

#221
Har hørt at du kan få problemer med Vegvesenet om du bygger om. Det er ikke helt lovlig. Men ganske fristende. Men det er også dyrt med LiFePo4. Nesten 100000. Spørs om det er like bra å legge til 30000 så har du en ny Think 2010 mod.

???
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA