Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjokomelk

#1036
Tesla SW og AP / Sv: 2019 Kartdata
tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:47
Husk at det er 3 typer kartdata Tesla bruker.
- ADAS tiles - data om veien du kjører på - bl.a. fartsgrenser og veikategori (motorvei, landevei, adskilt kjøreretning, flere filer, osv). Brukes av Autopilot-systemet. Lastes ned fortløpende fra Tesla.
- Navigasjonsdatabase - Den som nå er i versjon 2019.21 (?). Brukes for å lage kjørerute ved navigering. Tegnes som et eget lag over Google Maps på skjermen i bilen.
- Google Maps - Bakgrunnsbilde/satelittfoto og Point-of-interest. Krever Premium Connectivity.

I hovedsak er det dataene i ADAS tiles vi ikke er fornøyde med og ikke navigasjonsdatabasen. De to henger ikke sammen på noen som helst måte.
#1037
Stemmer i med de to forrige her. Skift til vinterdekk.
Skulle du være så uheldig å havne oppi noe, så vil det bli din skyld uansett fordi du ikke har skodd bilen etter forholdene hvis du ruller rundt på sommerdekk nå.
#1038
Tesla SW og AP / Sv: Version 2021.4.6
torsdag 04. mars 2021, klokken 18:03
Vanligvis er det lyssensor i som avgjør om det skal dimmes eller ikke. Enten som en liten firkant typisk ved siden av av/på-knappen i underkant, eller bak et lite "hull" i speiletglasset som i bildet jeg legger ved her.
Tesla har ikke denne sensoren og må derfor bare "gjette seg frem" til om speilene skal dimmes. Uten å ha bevis, så mistenker jeg de bruker samme funksjon som sier hvor sola er i horisonten i forhold til der bilen er, og som brukes for å bestemme om skjermene skal være i dag- eller nattmodus.
#1039
Slangene henger sammen med T-stykker, så hvis pumpa går og det kommer væske ut på høyresiden, så er det feil på slange et sted. Det er et lite klips som holder slangen fast på viskerarmen der slangen fra viskerbladet kobles til. Har du sjekket der også?
#1040
Bilen din har calipere fra Mando bak og Brembo foran. De med Brembo rund baut har egen caliper for parkeringsbremsen bak.
Jeg har ikke klart å finne deler raskt og enkelt noe sted selv, dessverre.
#1041
Model 3 / Sv: Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål
tirsdag 02. mars 2021, klokken 21:03
Sitat fra: harelabb på tirsdag 02. mars 2021, klokken 19:12
'Navigering på autopilot' vil ofte skifte til venstre fil uten noen biler foran, og til høyre fil selv om det går saktegående trafikk litt lenger fremme. Den ber meg bekrefte filskifte med retningsviseren, men siden jeg ikke vil, skulle jeg gjerne vite hvorledes jeg kan fortelle bilen dette. Noen som vet?
Sjekk innstillingene for filskifte under "Navigate on Autopilot" i menyen.

Sitat fra: harelabb på tirsdag 02. mars 2021, klokken 19:12
Telefon-appen har fått mye (fortjent) skryt. Men denne har også sitt. Det tar altfor lang tid å komme i kontakt med bilen, ofte flere minutter.
Det er ikke appen sin "feil", men bilen din må faktisk starte opp en del systemer fra dvale før den kommer online og snakker med serveren i Palo Alto hvis den har stått i ro i mer enn en time. Og har bilen dårlig mobildekning der den er, blir det verre.
#1042
Det er allerede en tråd på 27 sider om akkurat dette temaet...
https://elbilforum.no/index.php?topic=54406.0
#1043
Fulgte ikke nødladekabelen med bilen din? Isåfall bør du klage til forhandleren du kjøpte den hos.
#1044
Tesla SW og AP / Sv: Oppgradering av MCU og Gratis HW3?
mandag 01. mars 2021, klokken 18:57
Det er bekreftet av Tesla. Mekanikeren som byttet til MCU2 på min Model X sa "Du fikk jo HW3 allerede i fjor sommer, så den slapp vi å skifte hos deg. Vi oppgraderer alle fra HW2/2.5 til 3 samtidig med MCU2-oppgradering. Uansett om de har kjøpt FSD eller ikke."
Og da slapp jeg å kalibrere AP på nytt etter MCU-oppgraderingen, siden den aldri ble koblet fra bilen. :D
#1045
Tesla SW og AP / Sv: Update 2020.48.37
mandag 01. mars 2021, klokken 11:19
Meld det til Tesla asap. At du får opp meldingen om passasjersideairbagen i instrumentpanelet er fordi de er påkrevd å vise denne, og siden MCU er død, så må den vises i instrumentpanelet istedenfor. Høres ut som MCU hos deg holder på å ta kvelden.
#1046
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Lengde på type 2 ladekabel til VW
søndag 28. februar 2021, klokken 10:41
Sitat fra: Stig O på fredag 26. februar 2021, klokken 22:46
Kanskje ikke riktig trå, men dette haster!
Kan jeg bruke VW GTE ladekabel Schuko/ Type2 på Taycan?
Ja. Alle Type2-kabler virker på alle biler med Type2-kontakt. Det som er hele poenget - Alt virker med alt.
(Men det vil være forskjell i effekten du kan få.)
#1047
Tesla SW og AP / Sv: Version 2021.4.6
fredag 26. februar 2021, klokken 08:23
Jeg innbiller meg at dimmingen i mine skrur seg av når jeg setter bilen i revers. Det er jo enkelt å skru av strømmen til de, og det skal ikke ta mange sekundene før det mørke feltet blir gjennomsiktig igjen.
#1048
Tesla SW og AP / Sv: Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.
tirsdag 23. februar 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:30
Tror ikke den leser skiltet som 70 km/t. Heller det at den ikke forstår skiltet, og bruker en eller annen default verdi. Eller leser data fra nav-databasen (som heller ikke er riktig). Jeg passerer et par slike skilt nesten daglig, og det har aldri skjedd meg.
Den leser skiltet. For det dukker opp et 70-skilt i veikanten ved siden av bilen i instrumentpanelet når jeg nærmer meg det. Og det har "alltid" vært 60km/t på dette stedet. Ihvertfall siden jeg begynte å kjøre bil der i 1998.

Edit:
For de som er lokalkjente, så er dette i retning sør på E134 over Karmsund bro på Karmøy i Rogaland. Hvis andre har kjørt der, så er jeg nysgjerrig på om de også opplever det samme som meg.
#1049
Model 3 / Sv: Ekstralys på TM3. Hot or not?
tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:04
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:25
Brukte ALC-boks, men må si jeg er i tvil om hva den egentlig GJØR. Kunne sikkert bare brukt en vanlig strømtyv på ledninga.
Hovedlyktene på Model 3 (og Y) har bare 3 ledninger for hele lykta. Jord, +12V og LIN-bus. Disse tre styrer park, DRL, nærlys, fjernlys, høydejustering og blinklyset. Du må tolke signalene bilen sender til lyktene for å vite hva som skal skje. Det er ikke som i gamledager hvor det var dedikerte ledninger hele veien fra bryteren til lyspæra.
#1050
Tesla SW og AP / Sv: Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.
tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:51
Drar frem denne tråden igjen - Jeg ser bilen min leser et "Forbudt med sving til venstre"-skilt som "fartsgrense 70 km/t". Jeg kan til nød forstå at pilen kan tolkes som et 7-tall, men hvor er nullen? :laugh:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA