Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjokomelk

#1021
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mangler luft ut fra bakre ventiler
søndag 14. mars 2021, klokken 22:47
Mesteparten av varm luft som går til baksetet kommer ut under forsetene. Ventilene på midtkonsollen blir brukt til kald luft.
#1022
Model Y / Sv: Sikkerhet i baksete
lørdag 13. mars 2021, klokken 22:02
Sitat fra: eivindb på lørdag 13. mars 2021, klokken 21:34
Er det noen forskjell i bruddstyrke på bakseterygg på Y sine seter kontra tradisjonelle der toppen er festa til en tverrbjelke?
<ironi>Ja. På alle biler som har nedfellbare bakseter vil baksetet kollapse og klemme ihjel passasjerene hver gang du stanser bilen helt. Det har blitt drept flere hundre mennesker hver eneste dag alene i VW Golf siden den ble lansert med nedfellbart baksete i 1974. Minst 4000 personer dør hver eneste dag i Norge siden de sitter i baksetet på en "hatchback" som parkerer. </ironi>
Festemekanismen til nedfellbare bakseter har vært teknisk lik i over 50 år. Bakseterygger blir mer eller mindre kun festet på siden, og aldri med flere festepunkter på tvers i overkant.
Så det korte svaret er: Nei.

Sitat fra: eivindb på lørdag 13. mars 2021, klokken 21:34
Vil det komme bagasjeromstrekk/-hylle på den europeiske versjonen?
Det må du spørre Tesla om. Enn så lenge er det ikke blitt produsert noen europeisk versjon av Model Y, så det vet vi ikke. Men mest sannsynlig blir den som den amerikanske og kinesiske varianten uten noe trekk/hylle.
#1023
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
fredag 12. mars 2021, klokken 18:07
Det er OK, men kabelen må være av riktig størrelse/kvalitet for kursen, og så skal ladestasjonen være eneste ting koblet til på kursen.
#1024
e-up! / Sv: Hvitere parklys?
fredag 12. mars 2021, klokken 18:04
Det er samme frontlykter som på fossil-Up, og der brukes 21W-delen av pæren som DRL. e-Up har DRL i LED-stripene lenger ned. Det er billigere å gjenbruke lykta, og bare la være å bruke deler av den.
#1025
Sitat fra: hELgenen på torsdag 11. mars 2021, klokken 14:26
Tror Tesla vil miste markedsandeler med slike grep fremover nå..........
Markedsandeler i prosent mister de, men ikke fordi de selger mindre biler. Det er fordi de selger fler biler år etter år, men at det samtidig selges enda mer elbiler totalt. 8)
#1026
Er det Tesla i andre enden, vil det alltid være CAN-bus. TWC prøver seg på den først som standard, og får den ikke kontakt går den over til J1772. Det er derfor enkelte elbiler lyser rødt i ladelukene sine noen sekunder før ting setter i gang når man kobler de til TWC.

Men setter man DIP2 (Legacy) inni TWC til OFF, droppes CAN-bus og den snakker kun normal J1772.
#1027
TWC bruker ikke J1772 mot Tesla. Den bruker J2411 (Single wire CAN-bus). Så det er ikke det tradisjonelle pilotsignalet som brukes på vanlige ladestasjoner som følger J1772-standarden. Det er samme protokoll som brukes mot Supercharger.
#1028
Korrekt. For Model S/X måler spenning på fasene og forstår at de 32A da er maks i L3/N. Og da blir det 19A i L1 og L2.
#1029
Laderen i Model S/X og 3 er ikke den samme. Laderen sitter som en del av batteripakka i Model 3, under baksetet i Model S og på innsiden av venstre bakskjerm på Model X.
Lader er i bil. Ladestasjon er på vegg. Vegglader brukes til å lade vegger. (Men jeg har ennå ikke hatt behov for å lade noen av veggene mine. De er heldigvis fulle av isolasjon... :laugh:)

TWC sitt pilotsignal for 32A 230V IT 3-fas er 19A. (Egentlig 18,5A.) Model S og X vil da trekke 19A i L1 og L2, og 32A i L3(N).
Når du kobler til en Model 3, så er pilotsignalet fortsatt 19A, men siden Model 3 vil trekke samme strøm fra alle tre faseledere, trekker den 19 i både L1, L2 og L3(N).

Andre ladestasjoner sender pilotsignal for 32A når de er satt opp til 32A 230V IT 3-fas, derfor vil Model 3 trekke 32A fra alle tre faseledere i dette tilfellet.
#1030
Åpen delta med 32A i L3 gir 19A i L1 og L2. Så TWC gir beskjed om maks 19A. Og Model 3 lader derfor i "full delta" med 3x19A.
#1031
Tesla SW og AP / Sv: 2019 Kartdata
onsdag 10. mars 2021, klokken 11:01
I tråden på TMC som jeg linket til, så er siste innlegget fra Verygreen fra januar i år om at Tesla visstnok har "abandoned" de originale ADAS-tiles'ene sine, og de er ikke blitt oppdatert siden mai 2019 :o. - https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5253203/
Og nå skal de visstnok hente data fra OpenStreetMap istedenfor. Men det kan jo være at de kun gjør dette med USA og ikke Europa, sånn at vi fortsatt sitter igjen på gamle data som ikke blir oppdatert.
#1032
Model 3 / Sv: Nye hovedlys 2021 Tesla Model 3 LR
onsdag 10. mars 2021, klokken 10:58
Det er det som er hele poenget. Man kan enkelt endre lysbildet for å passe til lokale krav. Oppløsningen er litt grov i den versjonen Tesla har kjøpt, mens samme teknologi fra Hella i HD-versjon brukes av Audi.

Video av SSL HD her:
https://www.youtube.com/watch?v=tLpX1vYjmoA
#1033
Model 3 / Sv: Nye hovedlys 2021 Tesla Model 3 LR
onsdag 10. mars 2021, klokken 09:23
Det er LED. Innmaten er en Hella SSL-100. Og den består av en matrise med 100 individuelt styrbare dioder.
I dag er det nøyaktig ett år siden Hella lanserte lykten også. :D https://www.hella.com/hella-com/en/press/Technology-Products-10-03-2020-18801.html
#1034
Model Y / Sv: Model Y er i Nord-Norge (på nederlandske skilt)
tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:07
Bilen det er bilder av her har vært i Norge siden minst 12. februar. Da ble den observert av anorway her inne, og det er postet bilder av den i tråden "Spekulering - når kommer.." https://elbilforum.no/index.php?topic=45085.msg959277#msg959277
#1035
Tesla SW og AP / Sv: 2019 Kartdata
tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:27
Det er Tesla selv som lager data til ADAS-tiles. Men de henter data fra SVV/Statens Kartverk og tilsvarende institusjoner over hele verden. Noen har også ment at de kanskje henter noe data fra OpenStreetMap.

Det ble også generert data til ADAS-tiles av AP1-biler. Legg merke til at kjøring på cruise control bremser ned i en del svinger. Dette er innlært kjørestil fra AP1-biler. Så i de fleste svingene her jeg holder til på vestlandet, bremser bilen ned mye mer enn det jeg ville gjort.

Edit:
Det er masse info om ADAS-tiles på TMC: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-autopilot-maps.101822/
Dette er info fra Verygreen som er kjent for å gjøre dypdykk i softwaren til Tesla, og har funnet mange nye funksjoner i koden før de har blitt offentlige.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA