Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjokomelk

#1
Helt normalt. Ta av hjulet på hvilken som helst bil bygd de siste 75 årene, så er det akkurat likt på absolutt alle sammen.
Du kan Google bilder av "rust wheel hub", og så får ser du bilder av samme fenomen på alt mulig av biler av alle aldre.
#2
Model Y / Sv: Autolys virker ikke
fredag 24. mai 2024, klokken 07:11
Var det lik oppførsel med adaptive fjernlys skrudd av og på?
Og har du prøvd en omstart av bilen?
#3
Bilen kan ikke som du skriver typegodkjennes i Europa som en personbil med tillatt totalvekt under 3500kg (Førerkortklasse B). Den kan kanskje typegodkjennes som lett lastebil med tillatt totalvekt under 7500kg (førerkortklasse C1). Men når den blir lett lastebil så følger det med en masse andre regler man slipper unna med en personbil. Du kan da kun ha forseter og ingen bakseter. Man får fartssperre på 80km/t. Det kan være krav om fartsskriver, osv osv.
#4
Model 3 / Sv: HVAC spørsmål
søndag 12. mai 2024, klokken 21:09
Alle biler med automatisk klimaanlegg stilles inn på temperaturen du vil ha i kupéen, og så er det opp til bilen å komme frem til hvordan dette skal løses - Med varme hvis uteluften er kjøligere enn inne, og visa versa med kjøling. Sånn har det alltid vært siden dette kom på 50/60-tallet.
Så det du beskriver er korrekt virkemåte.
#5
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Automatiske lys feil
fredag 10. mai 2024, klokken 12:45
Kjørelys/DRL og tåkelys er ikke det samme lyset. Så pære(ne) til kjørelys/DRL har nok gått. Eventuelt en sikring.
#6
Maks 12 stalls. 1 stall = 100kVA effektbehov.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 06. mai 2024, klokken 07:33
Sitat fra: goggo på fredag 03. mai 2024, klokken 10:09Har vært 3,50 i Lillesand en god stund nå - og fremdeles lader masse folk hos Eviny 250 meter unna til mye høyere pris mens det er få som lader hos Uno-X.

Betyr virkelig ikke pris noe som helst for folk flest?
Det behøver ikke være så langt som 250 meter. I Haugesund ligger Uno-X og Mer 20 meter fra hverandre. Mer har 8 stolper og Uno-X 6. Mer tar 6,39kr/kWh, mens Uno-X tar 4kr/kWh nå i dag. Alikevel står Uno-X tom mens Mer har mer eller mindre alltid 2-3 biler der gjennom hele dagen.
#8
Alt det andre / Sv: Bombrikke i frunk
mandag 06. mai 2024, klokken 07:26
Hvilken Tesla? Bare å søke på Autopass her inne, så får du mange svar. Noen eksempler på tråder med dette som tema:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45741.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=32842.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=45338.0
#9
Model Y / Sv: Lyser rød tilhenger lenge etter den er koblet sv
fredag 03. mai 2024, klokken 18:04
Den lyser rødt fordi "sikringen" har gått på tilhengermodulen din. Den blir tilbakestilt når bilen sover, siden det ikke er normale sikringer i bilen, men softwarestyrte reléer. (Veldig forenklet forklaring.)

Regner med du har kjørt med en tilhenger før dette skjer? Isåfall er det en kortslutning et sted i ledningsnettet på tilhengeren din du bør få fikset.
#10
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Lokasjoner i Norge
torsdag 02. mai 2024, klokken 22:26
Jeg oppdaget en ny batteribyttestasjon ved Shell og Burger King på Norheim rett utenfor kommunegrensa til Haugesund i dag. De holdt på å asfaltere rundt stasjonen da jeg var der, og selvfølgelig kom asfaltleggeren i veien da jeg skulle ta bilde.
Har forsøkt å plassere nålen på rett sted på Google Maps her: https://maps.app.goo.gl/ax3aeHaSzn2xFZEy7
#11
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2024, klokken 08:30
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 30. april 2024, klokken 08:09Men brukte jeg CCS-adapter på både V2 og V3, så var det full effekt hele veien.
Men du testet dette på den samme stolpen? Altså halv effekt med Type2-pluggen og så full effekt med CCS-adapteret på samme ladestolpe?
Jepp! Fungerte fint på samme stolpe med CCS-adapter.
Så jeg mistenker det er/var noe krøll med CCS-modulen som er montert i bilen som gjorde at ting ble rart med bruk av Type2-pluggen.
#12
Supercharger V2 eller V3? Jeg opplevde dette med den gamle Type2-pluggen på SuC V2 på langtur i februar. Farten var høy det første minuttet, og så ramlet den ned til rundt 60kW og lå der. Måtte plugge ut og inn igjen for å få opp farten, men det samme gjentok seg. Men brukte jeg CCS-adapter på både V2 og V3, så var det full effekt hele veien.
Det ligner på kommunikasjonsfeil mellom bil og ladestasjon. I CCS-protokollen er fail-safe maks 200A, og når effekten ramlet hos meg, så lå bilen på 199A. Før ting feilet var det 366A. Så det virker som om V2 bruker CCS-protokollen selv om jeg har Tesla og den burde brukt J2411 CAN-bus som Tesla brukte opprinnelig.
#13
Bestilling og levering / Sv: Levering 2024
fredag 26. april 2024, klokken 19:32
Ja. Tesla har en formening om dette. Når de har allokert en bil til deg, og vet hvor den er i løypa i forhold til utleveringsstedet du har valgt, så endrer de datoen. ;)
#14
Model 3 / Sv: Bil til verksted
tirsdag 23. april 2024, klokken 08:45
Ofte kan verksted ha behov for å åpne panseret/frunk. Så unngå valet mode for å gjøre jobben deres enklere.
#15
Tesla SW og AP / Sv: Alkohollås for europeiske Teslaer
fredag 19. april 2024, klokken 10:10
Det er kommet krav om standardisert tilkobling av alkolås på alle nye biler som skal typegodkjennes i Europa. Så dette gjelder alle bilmerker som selges som nye/typegodkjente.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA