meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjokomelk

#1
Det er problem på "legacy" Model S og X som er oppgradert med CCS. Når bilen har fått CCS-modulen montert, så snakker den med Supercharger-stolpen via CCS og ikke "legacy Tesla" CANbus. Underveis i ladeprosessen feiler CCS2-kommunikasjonen, og det er failover til CCS1. Jeg mistenker pga. dårlig kontakt via Type2-pluggen på Supercharger-stolpen. Så selv bruker jeg nå alltid CCS-adapteret og CCS-kabelen for å unngå problemer.

Det er to versjoner av CCS-protokollen - CCS1 og CCS2. (Må ikke blandes med den fysiske pluggen som heter Combo1 i USA og Combo2 i Europa.)
CCS1 støtter bare inntil 200A ladestrøm.
CCS2 støtter over 200A ladestrøm.
Når kommunikasjonen feiler ned til CCS1 blir du begrenset til 200A og spenningen på batteriet. Typisk maks er da 75-80kW. (200A x 350-400V)
Tesla Supercharger v2 gir rundt 330A på full effekt, og må da bruke CCS2 eller CANbus for å levere dette.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2025.14.x
tirsdag 22. april 2025, klokken 16:35
Min 2017 Model X fikk denne i går kveld. Men ser på TeslaFi at utrullingen av 2025.8.7 fortsatt kjører med høyt tempo.
#3
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 09. april 2025, klokken 18:24Brannfakkel; Jeg tipper at Tesla ikke bruker mye tid på forbedring av AP (filholder/CC), og at de bevisst har lagt igjen et betydelig gap i opplevelsen målt opp mot FSD(S), eksempelvis via den fordømte fantombremsingen. For å tjene mer penger.
Rent teknisk er AP/EAP-utviklingen avsluttet. FSD-koden brukes til alle disse funksjonene nå. FSD-ß gir bare brukeren tilgang til flere funksjoner/mindre begrensninger.
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2025.8.x
torsdag 10. april 2025, klokken 08:25
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 09. april 2025, klokken 00:34Fikk 2025.8.7 i kveld.
Kom på min Model X også i natt.
Har ikke vært veldig imponert over endringene på forbruksgrafen i instrumentpanelet. Det virker som om det er for mange/hyppige datapunkter, så grafen jeg ser er bare et eneste stort rot uten noen trend som den var tidligere.
Men pluss for at triptelleren endelig har fått tilbake desimaltall.
#5
Lading av Tesla / Sv: Hvem har vært på flest Superchargers?
søndag 06. april 2025, klokken 22:44
Sitat fra: What-a-watt på søndag 06. april 2025, klokken 21:25Bilen er en 2023 modell, og attpåtil med AP4 (!). Er det i det hele tatt mulig?
Det er brukere med flest Supercharger-besøk som er tema, ikke biler. Så samme bruker kan ha hatt mange forskjellige biler gjennom årene.
#6
Lading av Tesla / Sv: Hvem har vært på flest Superchargers?
søndag 06. april 2025, klokken 21:01
Sitat fra: What-a-watt på fredag 04. april 2025, klokken 16:37Jeg bruker bare bil til "nødvendige ærend", og har gått lei "Road trips". Leste nylig et innlegg om en som hadde vært på over 100!
Det er brukere på TeslaFi som har ladet på over 1300 unike Supercharger-lokasjoner. 8)
#7
Sitat fra: Wibla på fredag 28. mars 2025, klokken 18:10Lading via UMC på CEE-stikk (1fas 32A, men begrenset til 20A av sikring) fungerer fjell. Lading via UMC på Schuko fungerer ikke...
Blå 32A adapter til UMC til "legacy" Model S/X lasker sammen alle tre fasene i adapteret. Når man bruker det blir alle del-laderne koblet mellom L og N. Derfor fungerer det å lade med denne.

Sitat fra: Wibla på mandag 31. mars 2025, klokken 20:05
Tror det er en grei konklusjon ja...  :-1:
Der er det bare 2x24A som fungerer. (230V x 24A x 2 = 11kW)

Forhåpentligvis er det "bare" 230V sikringen på innkommende L1 i laderen som er defekt. Og på Model S er det enklere å komme til selve laderen under baksetet enn i Model X hvor du må demontere halve bilen. :P
#8
Sitat fra: Kjellstein på søndag 30. mars 2025, klokken 22:02Har en Tesla Y høst 2024, det er sånne tørre skrubbe/durelyder fra bremsene til det virker som bremsene har blitt varme. Det er helt fantastiske bremser, men har aldri hørt sånne lyder fra tidligere biler. Bremsene virker til å være i overkant tørre
Dette er overflaterust som har kommet på bremseskivene mens bilen stod parkert. Helt normalt på alle biler, og blir borte etter første "skikkelige" nedbremsing.
#9
Tesla sier de har noe krøll med kontoen din, og at du bør ta kontakt med de hvis du mener noe er galt. Og siden du mener noe er galt, så hadde jeg gjort som Tesla sier og tatt kontakt med de.
#10
Her er video fra "Out of spec renew" på YouTube som viser hvordan jobben gjøres.
Merk at det er mye slurv og skummel praksis her, så se bort i fra alt på hvordan kabler monteres og muttere og bolter strammes. Men den viser prosessen for å skifte laderen og hvordan man programmerer den inn i bilen i etterkant.

#11
Laderen i bilen består av 3 separate del-ladere á 24A.
Når du lader med UMC på vanlig stikkontakt (og Type2-stasjoner som er kun 1-fas), så bruker du del-lader 1 i bilen. Hvis del-lader 1 er defekt (mest sannsynlig sikringen på input som har røket), så vil ikke bilen lade.
Når du lader med TWC på 230V kvasi-3-fas, så bruker du del-lader 1 og 2 i bilen. Del-lader 1 fungerer ikke, men del-lader 2 fungerer. Så da får du ladet bilen.
Når du lader med TWC på 400V 3-fas (eller Type2-stasjoner som er 3-fas) så brukes alle tre del-laderne. Del-lader 1 gir fortsatt ingenting, men du vil få 2/3 av effekten.

(Det er også noe eget hvis du lader på 1-fas men over 16A hvor flere delladere kobles sammen, men dette krever at del-lader 1 fungerer som den skal først, og så skjer sammenkoblingen etterpå.)
#12
Sitat fra: OlaM på onsdag 26. mars 2025, klokken 18:56Har flere rundkjøringer nært meg den aldri bremset i før
Dette kom etter FSD-ß-koden tok over for gammel AutoPilot/AutoSteer på alle bilene. Den kjenner igjen rundkjøringen og bremser ned som om den skulle kjørt gjennom den selv, men AutoSteer får ikke lov til å gjøre så store utslag på rattet og bruke blinklyset sånn som i land som har Supervised FSD.
#13
Tesla SW og AP / 2025.8.x
onsdag 26. mars 2025, klokken 07:00
Det var en liten utrulling av 2025.8.3 tidligere, men den så ut til å ha blitt stoppet ganske raskt.
2025.8.4 har begynt en liten bølge med utrulling tidligere denne uken, og jeg fikk denne på min 2017 Model X i går kveld.

Release notes her: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2025.8.4/release-notes
#14
Curvature Assist har vært der i over 7 år allerede. Det er kun nå i "senere tid" du faktisk får melding om at bilen slakker av og hvorfor. Tidligere har den bare gjort det, og du visste ikke om det er fordi den ser et fantom i veien eller om det er med vilje.
#15
Sitat fra: RJK på torsdag 06. mars 2025, klokken 10:44Forklaring på hvorfor Kia ikke holder seg til en plassering, skal jeg dog ikke spekulere i. Heller ikke på hvilken side de velger å legge den. Men skulle jo tro det var en fordel å ha en fast plassering, både med tanke på deler og ikke minst logistikken rundt det å retoole utstyr til å stanse ut åpninger på forskjellige karrosserideler.
Hyundai har lagd en god del elektriske versjoner av eksisterende fossilbiler. Ioniq, Soul, Niro og Kona er alle bensin/dieselbiler som man har stappet inn batteri og elmotor der hvor fossildrift er i de normale versjonene. Da blir det litt bingo på hvor man kan putte ladeporten. På de fleste var det enklest å putte den i grillen siden den alikevel var annerledes.
Nå som de lager rene elbilmodeller på ny/egen plattform, så kan de enklere gjenbruke oppsettet på tvers av modellene sine uten å ta hensyn til et eksisterende design og da ha ladeporten på samme sted. Tilsvarende MEB-plattformen til VAG.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA