Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Andrewas

#466
Model S 2013 - 2022 / Sv: Da var det bekreftet Tesla Store Skøyen
fredag 27. september 2013, klokken 23:05
Rett og slett stedsvalg under pari...

En ekte Tesla Store skal ligge i et stort kjøpesenter eller i en "hovedhandlegate". I Oslo og omegn er det ikke så mange egnede steder. Karl Johan, Aker Brygge, Tjuvholmen. Sandvika Storsenter, Strømmen Storsenter, CC Vest...

Thune rimer bedre på service center - slik som Alnabru..

Så en Tesla Store har Oslo enda ikke fått. Trengs det? Antagelig ikke - bestillingene hagler inn likevel.
#467
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S og BMW i3
mandag 23. september 2013, klokken 22:28
Nederste post i BMW tråden... Den m ferske bilder...
#468
Model S 2013 - 2022 / Model S og BMW i3
mandag 23. september 2013, klokken 22:27
#469
BMW i3 / Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3
mandag 23. september 2013, klokken 22:13
Her er ferske bilder tatt i dag... I garasjen på IT Fornebu stod tassen sammen m en ekte elbil.

Ser ut som den har en ganske funky dash med et slags kjøkkenbenk designet av Citroen utseende.

Og den har fått en skikkelig ladekontakt - ser ut som Mennekes.
#470
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S på elbilparkering
onsdag 18. september 2013, klokken 18:36
Sitat fra: OddB på onsdag 18. september 2013, klokken 16:34
Sitat fra: fthorsen på onsdag 18. september 2013, klokken 15:40
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 18. september 2013, klokken 15:08
I "gamle dager" (før 2011) var det mindre enn 100 elektriske kjøretøy i trøndelag og akkutt mangel på tilgjengelige stikkontakter. Da var samarbeidsviljen stor og vi var ofte 2 og kanskje 3 på samme kontakt - med timer fordelte vi elektronene etter beste evne på en 10A eller 16A kurs.

Jeg lever "i spenning" når jeg nå kjører til sentrum med Buddy'en - siden jeg MÅ lade for å komme de 20 kilometre hjem igjen, og vet også at det flere som er i denne situasjonen. Da er det spesielt provoserende å finne en Leaf eller Miev stående uten ladekabel plugget til :'(...

Jeg vil gjenta tidligere nevnte "tenk på din neste" og oppfordre til å kun bruke lade-plassen når man trenger det!

Gla-meldingen er forøvrig at jeg ikke har observert en Tesla stående slik enda ;D.

Jeg er litt usikker på hvordan man skal formulere dette, så jeg går heller rett på sak uten at det er ment personlig.
Mtp at dette er et gode for alle som har elbiler (gratis parkeringsplass og lading), er det da riktig at du (i dette tilfellet) automatisk skal få tilgang til en parkeringsplass fordi du har kjøpt en billigere bil som må lades for å komme deg hjem?

Eller et annet eksempel for å illustere problematikken - jeg skal i tidlig møte/ærend/jobb på Aker Brygge tidlig en morgen. Når jeg kommer til Oslo ser jeg at det er dårlig med offentlige parkeringsplasser gatelangs da de som parkerer der enda ikke har dratt på jobb. På elbilparkeringen så er det nesten tomt. Er det da feil å parkere en TMS her?
Hva hvis dette var på ettermiddagen og det er en ledig plass igjen. Skal automatisk en bil med liten batterilevetid få prioritering her? Hva hvis jeg er på vei videre og trenger ladningen, mens Buddy'en bor 15 minutter unna med strøm? Eller hvis ingen av oss faktisk trenger strøm derifra, men det er ikke parkering å oppdrive? Er det da riktig at den med størst batteripakke må betale for å parkere i et parkeringshus?

Jeg har ikke svaret selv, men er mer interresert i få i gang en diskusjon rundt dette slik at det forhåpentligvis fremover oppstår minst mulig konflikter rundt ladeplassene. Det gagner ingen. Og tenkt om dette skulle kommet på forsiden på BT eller lignende elbilfiendelig media...  :o
Det er en viktig diskusjon å ta... Jeg har selv, enn så lenge..., ikke hatt elbil og er kanskje ikke berettiget til å mene så mye om dette, men diskusjonen må tas.
"I gamle dager" var elbilister en mer ensartet gruppe som i hovedsak besto av idealister og pionerer. Bilene hadde samme korte rekkevidde  og de var ikke mange. I løpet av det siste året har antall elbiler eksplodert.
Hvis Oslo kommune har som mål å gi hver eneste elbil en gratis parkeringsplass med lading i sentrum så ender det hele i kaos, og det ganske snart...
Jeg vil påstå at de ALLER FLESTE som lader bilen sin på kommunale plasser eller på jobben IKKE har behov for å gjøre det. Jeg har kolleger som har litt over en mil å kjøre men likevel konsekvent lader bilen på jobb for å spare strøm hjemme.
Jeg tror at den eneste løsningen er at de kommunale plassene får en betalingsløsning. Med en pris som gjør det ulønnsomt å spekulere i å spare "hjemmestrømmen", og dermed gir de som av forskjellige årsaker TRENGER strøm en sikker tilgang til strøm.
Hvis myndighetene har lagt opp til at ladestajoner skal drives kommersielt er det jo litt rart at de selv konkurrerer med gratis strøm..?
Hmm... HVIS betaling for lading er løsningen... Hva skulle prisen vært?

Jeg vil tro at om det var i nærheten av normal strømpris eller sågar dobbel pris så ville jo folk likevel se på det som en "billig plass å stå hele arbeidsdagen".

Jeg har selv i over et år nå slitt med å finne P-plass til vanlig fossilbil i gatene i Oslo (nært Solli Plass) - noen dager er jeg heldig, andre ganger sliter jeg i 30 minutter og må til sist parkere 15-20 minutters gåing unna. Etter at jeg begynte å kjøre MS så er det egentlig ikke noen forskjell. Det finnes noen veldig få P-plasser for elbiler i strøket - de er alltid fulle av løv og mjau (og jeg er ikke sikker på om plassene er lange nok for en MS heller...) - alternativet er kommunale plasser med 2 timers makstid - eller parkeringshus til et antall hundre kroner for dagen.

Kanskje 4 timer gratis lading og deretter X kr timen - mellom kl 8 og 16? Deretter inntil 16 timers gratis parkering fra kl 16-08?

I tiden 8-16 ville det nok være fullt uansett og kun mulig for de som ikke skal ordne med barn på morgenen vil klare å få plass...
#471
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
onsdag 18. september 2013, klokken 18:18
Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 18. september 2013, klokken 14:43
Sitat fra: taraquin på onsdag 18. september 2013, klokken 11:54
Trøndertesla: Hvilke barnestoler bruker du? Sitter med en beltestol nå som jeg gjerne kunne tenke meg å brukt videre da den kan flyttes ganske fleksibelt rundt i motsetning til isofix, den andre stolen jeg har er både iso og vanlig belte etter behov. Hadde vært greit å satt opp stolene så jeg får den uten iso som er bakovervendt i midta så det kan sitte en voksen på den andre sida :)
Hallo: Ungene er 6, 8 og 13. De minste kommer aldri til å flytte tilbake til normalsetene på rad 2 igjen, de vil kun sitte helt bakerst. Men når vi har med andre under på samme alder så sitter noen uten barnesete og de litt mindre har kun sittepute. Og så har vi et par flyttbare "lett-seter" med rygg for de som er litt mindre, og i alle tilfeller så benyttes biles seler som vanlig. Vi sluttet med typiske "barneseter" for et par år siden så jeg har ingen erfaring verken med Isofix eller noen andre løsninger på Tesla'n. Men det er god plass på rad 2 så det meste som fungerer i andre biler vil nok også fungere i Tesla'n. Lykke til!
Merk at du ikke kan bruke alle 3 isofix posisjonene samtidig. Står noe om dette i håndboka. Du kan ha max 2 Isofix og 1 m. kun belter i bruk på en gang.
#472
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S på elbilparkering
onsdag 18. september 2013, klokken 08:39
Chademo ladere passer ikke til alle elbiler - er det noen andre enn trillingene og Leaf som kan bruke disse?
#473
Model S 2013 - 2022 / Model S på elbilparkering
tirsdag 17. september 2013, klokken 23:46
Det er ofte fullt på elbil parkeringer. Skal vi som kjører model S parkere der også når vi ikke trenger å lade? Mange av de minste elbilene må lade ellers kommer de ikke hjem igjen etter jobben.

Var innom Aker Brygges el bil P i dag. Masse Leaf og miev og Reva mm. Til og med noen av de minste som hadde pressa to biler inn på samme plass. Og 3 S'er hvorav 2 som ikke ladet... Blir fort upop blandt elbilsmåttisene om vi breier oss på denne måten.

På den andre siden, ett sted skal vi parkere også. På Aker Brygge er det dyrt...

Blir moralen denne?
1. På elbil P skal du kun stå om du trenger å lade.
2. På kommunal P kan du stå gratis.

Hva synes dere andre?
#474
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
tirsdag 17. september 2013, klokken 18:42
Sitat fra: TS på mandag 16. september 2013, klokken 23:41
Sitat fra: Anew på mandag 16. september 2013, klokken 23:30
Sitat fra: Elektriske_Jan på mandag 16. september 2013, klokken 22:56
Har ingen erfaringer enda, men begynner å få mange signaler på at "verdens beste bil" slettes ikke er så bra alikevel. Tenker på alle promovideoene fra Tesla med smilende arbeidere med hvite hansker som gjennomgår bilen nøye før levering.... HELT SIKKERT !!! 
Dette er nok en konsekvens av at det er en amerikansk bil, med amerikanske forhold på fabrikken. Leste litt her i går: http://www.indeed.com/cmp/Tesla-Motors/reviews

70-timers arbedsuke og null stillingsvern er en oppskrift på dårlig kvalitet.  :-X

Det er kanskje ikke bare pga transportkostnader de vil åpne fabrikker i Europa og Asia etterhvert  ;)

Har sett noen forbipasserende med litt slappe holdninger der under intervju med Elon ..   :-[
Men, behandler man de ansatte bra og gir bonus ved lite feil og klager å hjelper det.. Det kunne de ha gjort.

Problemet er vel at de må øke bemanningen i rekordfart og at det ikke finnes andre bilprodusenter i område å rekruttere fra .. Sikkert ingen erfaring eller yrkesstolthet..

Merker jeg grugleder meg litt ..
Det VAR bilproduksjon i samme lokaler tidligere. Noen av de ansatte er folk med erfaring fra den gang (Toyota+GM).
#475
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
mandag 16. september 2013, klokken 23:32
Til dere som er skuffet over DAB. Tesla er klar over problemet og skrev i mail til meg at de vil komme med en fiks for dette. Håper dette betyr at DAB problemene er noe som kan fikses med SW innstilinger eller programmering.
#476
Model S 2013 - 2022 / Sv: Linker til tester av Model S
lørdag 14. september 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Lanber på lørdag 07. september 2013, klokken 08:43
Hvis man skal ha det beste ut av 0-100 på en Tesla må du trykke gassen i bunn og holde bilen på bremsen, så slippe bremsen.
Da kommer du betydelig lengre ned
Noen av dere som har bilen som har prøvd dette? Ødelegges noe? Trykker man begge pedaler kommer en advarsel...
#477
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
fredag 13. september 2013, klokken 21:52
Ser innlegg over m transport av trær m jordklump. I fare for å erte på meg de mest fanatiske kan jeg melde at lørdag 17 kjørte gamle bildekk og hageavfall til Askers søppelplass (Yggeset) i vår den gang 5 dager gamle glis. Vår trauste Honda CR-V var til SPA behandling på tunet av min bilvaskenazi svoger ;-)

Skrot som skal bort og kun TMS tilgjengelig? Da kjører man TMS...

Klart. Det var litt ekstra kult å skli stille inn porten. Bekrefte til gutta i bommen at joda dette ER en sånn en... Og deretter kjøre inn blandt tilhengerne som lemper buskas, poppe opp forgasjerommet og dra ut sekker m hageavfall.. Det ble noen blikk. Bare å holde maska og være cool - dette gjør jeg da hver dag 8)
#478
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
fredag 13. september 2013, klokken 21:39
Nå har vi hatt vår Sig P85+ i over 1 mnd (hentet den 12/8). Fremdeles er det fryktelig mye wow fra folk. Ble litt Tesla time på jobben i dag. En bilfanatiker der som kan "alle" specs på de fleste biler fikk tur i dag. Han investerte for ikke lenge siden i en av BMWs aller fjongeste modeller. Med Tesla gliset i skjegget innrømmet han at om TMS hadde vært tilgjengelig tidligere er det ikke sikkert at de hadde blitt noen BMW på ham...

Han lurte veldig på om det hadde vært nok skikkelige bilfolk til å sørge for holdbare nok løsninger på alt fra vindusheiser til hjuloppheng. Noen som vet?
#479
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bakkestart, savner hill hold
mandag 09. september 2013, klokken 13:08
Sitat fra: Cecilie på mandag 09. september 2013, klokken 11:18
Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 23:59
Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)
Jeg kjører manuelt gir i dag, og det er faktisk meget sjelden at jeg føler behov for å bruke brekket når jeg bakkestarter. Gjør vel det stort sett bare hvis noen har parkert helt inntil bilen min bak i en bratt motbakke...
Som regel fikser jeg bakkestart med kjapt fotarbeid. Det krever selvsagt at man er godt kjent med bilen både i forhold til hvor kløtsjen tar og hvor mye gass man må gi for å få passe fart. Men etter å ha kjørt samme bil i 7 år, så er ikke det noe problem :P
Ser for meg at det ikke vil være så vanskelig å lære seg kjapt pedalbytte i Teslaen. De gangene jeg har lånt/leid automatgir-biler har jeg ofte følt at creepen kanskje gir på litt vel mye, men det er kanskje fordi jeg er vant med manuell. Det blir spennende å se hvordan jeg opplever creepen på Teslaen, siden den tydeligvis gir på litt lite i bakker.

Når det er sagt, så støtter jeg en hill hold funksjon altså :)
Problemet her er nøyaktigheten/finfølelsen.
Med clutch og gass på hver sin fot klarer du fint å balansere bilen til å stå stille i en oppoverbakke. Og med brekket i tillegg klarer du en myk start fra stillestående parkert posisjon i oppoverbakke..

Men i modell S (jeg snakker av erfaring) så kan du ikke stå i 1. gir, holde clutchen inne og henge på brekket. Her henger du på brekket (P) til du setter den i D eller R. Du må holde bremsen inne for å sette den i noe annet enn P. Så da står du klar i bakken, bilen står i D eller R og du henger på bremsen som du nå har trykka inn. Er bakken bratt og glatt tør jeg påstå at få vil klare en myk overgang fra å "stå" på bremsen og deretter lynkjapt - før bilen triller bakover - flytte foten over på gassen og trykke forsiktig nok til å unngå å miste veigrepet.
Løsningen er å ignorere advarslene i displayet og bruke begge beina - ett bein på brems og det andre på gassen.

Noe smart automatikk her ville vært bra!
#480
Model S 2013 - 2022 / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
mandag 09. september 2013, klokken 02:04
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 23:51
Sitat fra: Andrewas på fredag 06. september 2013, klokken 23:49
En skikkelig pussig feil:

Forsøk å mute lydanlegget når bilen står i revers - det går ikke på min ihvertfall.

Jeg synes dette er feil og ikke feature - når det skal finmanøvreres bakover kan det være OK å slå av lyden slik at man også kan høre hva som skjer.

Når bilen står i "drive" så fungerer mute knappen igjen.

Mute knappen jeg snakker om er å trykke inn hjulet på venstre side av rattet.

Har du P assist?
Jeg hadde da forventet at den dempet lyden automatisk (?)
Har P assist.
Det jeg mener er å få slått av lys fra feks radio slik at jeg kan høre om jeg kommer borti noe.
At også Leaf ikke kan mute lyd når bilen står i revers gjør det ikke bedre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA