Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Veggen

Sider: 1 ... 49 50 [51]
751
Model S / Sv: Performance Plus
« på: Torsdag 11. April 2013, klokken 19:14 »
Jeg var i utgangspunktet innstilt på Performace Plus pakken men er nå veldig usikker på om dette er verdt pengene.

Enig, men vil si det enda sterkere:
Jeg var i utgangspunktet innstilt på Performace Plus pakken men er nå helt sikker på at dette ikke er verdt pengene.

752
Model S / Sv: Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge
« på: Onsdag 10. April 2013, klokken 23:28 »
Bilene transporteres i kontainere ettersom de blir produsert- det kommer ikke 1000 på rappen
Kilde?
Joost de Vries, VP global service Tesla.
Han sa dette under Tesla eventen i Oslo.
4 stk model S per container.
Shipment i varierende batcher for maks fleksibilitet.
Jeg forsto dette som måten de skulle sende biler på til EU, altså bilene som skal monteres ferdig i NL. Tror ikke Tesla hadde bestemt enda hvorvidt de skulle sende ferdige biler direkte til Norge.
Siden batteri og bil sendes separat til EU er det vanskelig å bruke ro-ro, og det er en av grunnene til container i tillegg til fleksibiliteten.
Slik jeg forstod det skulle bilene shippes direkte til norge på samme måte, bortsett fra at batteriet da er ferdig montert.
Han sa også at alt annet inkludert EU spec deler var ferdig montert i california, det var ingen andre ting som skulle foregå i nederland enn å sette i batteriet og distribuere videre.

753
Model S / Sv: Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge
« på: Onsdag 10. April 2013, klokken 21:59 »
Bilene transporteres i kontainere ettersom de blir produsert- det kommer ikke 1000 på rappen
Kilde?
Joost de Vries, VP global service Tesla.
Han sa dette under Tesla eventen i Oslo.
4 stk model S per container.
Shipment i varierende batcher for maks fleksibilitet.

754
Model S / Sv: Model S på finn.no
« på: Tirsdag 09. April 2013, klokken 22:31 »
Selges som den er holder ikke alltid, man har opplysningsplikt uansett.
Det har vært flere saker på dette, f.eks:
http://www.dinside.no/891616/odelagt-bruktbil-er-selgerens-ansvar
http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp/pub/hoved/vedtak

755
Model S / Sv: Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?
« på: Lørdag 06. April 2013, klokken 00:56 »
Jeg diskuterte dette med Joost de Vries som er VP global service på Tesla eventen i Oslo for noen uker siden.

Det brukes høyfast stål i kritiske deler i karosseriet, spesielt støtfanger og noen andre områder som krever høyere styrke, så det er muligheter for rust til tross for at mesteparten er aluminium.
Hele karosseriet går gjennom et bad med antikorrosiv behandling. Dette er ikke sink men et stoff som han kalte e-coat, som er en elektrostatisk påført epoxytype. Dette er av samme type som visstnok brukes på svært utsatte komponenter i tøffe miljøer som f.eks offshore, og han mente det ikke var noen grunn til å engste seg for rust på karosseriet. Han kommenterte at f.eks bolter og andre ståldetaljer i understellet ville ruste noe, men de hadde brukt en stålkvalitet som rustet svært sakte, så det ikke var noe praktisk problem.

Han hørtes svært sikker ut i sin sak men kjenner jeg ikke helt stoler på at en fersk bilprodusent fra california har full oversikt over langtidsvirkningene av å kjøre i saltsørpe halve året...

Antagelig er det andre ting en karosseri som er mer utsatt.
På grunn av kraftig regen vil bremseskiver bli lite brukt og kommer til å ruste kraftig hvis man ikke passer på å bruke de jevnlig.
Luftfjærings komponentene er nok også utsatt, f.eks sensoren og mekanikken for høydejustering står åpent og lagelig til for sørpa.
Det er også åpninger rundt styrestag og drivaksel som tillater sørpe å komme inn fra hjulbuene.
Motor, styring, og batteri er jo vannkjølt og dermed er indre deler hermetisk lukket og godt beskyttet, men de ytre delene er jo utsatt.

Hadde vært interessant å høre Teslas holdning til rustbehandling, det er jo ikke sikkert de synes det er noen god ide å sprute ned batteripakke og motor.

756
Model S / Sv: Nyheter fra dagens Tesla event
« på: Onsdag 27. Mars 2013, klokken 09:54 »
Uttalelsen var direkte fra Joost de Vries som vel er VP for service.
Han er nok antagelig mer inne i det teknisk operasjonelle enn Blankenship.

Uansett må de jo selvsagt koble til batterispenning for test på fabrikken, men de shippes altså separat og monteres sammen i nederland for å spare penger pga EU importregler.

757
Model S / Sv: Linker til tester av Model S
« på: Onsdag 13. Mars 2013, klokken 14:21 »
Det spørs vel hva som defineres som vanlig.
3 fas kontakter er da relativt vanlig, selv om 2 fas er vanligere.
Mener journalisten har sine ord i behold, men han kunne vært mer presis.

758
BMW i3 / Sv: BMW i3
« på: ſøndag 10. Mars 2013, klokken 22:35 »
Rundt 400k og 16 mil i følge:
http://www.dagbladet.no/2013/03/10/tema/bil/klikk/motor/26147322/

Dette er da temmelig håpløst fra BMW.
Rekkevidde som en leaf og pris nærmere tesla S60.  :o

Selges med tap for BMW også står det, så de ønsker kanskje ikke å selge så mange...

759
Model S / Sv: Nyheter fra dagens Tesla event
« på: Onsdag 06. Mars 2013, klokken 23:34 »
Snakket med nederlenderen som jobbet som global service? manager i Tesla etter talen.
Han kunne fortelle at bilene blir shippet i container 4stk i hver. Tesla kan således shippe ganske små antall om gangen og er ikke avhengig av å samle opp store forsendelser.
Han sa også at bilene ble bygget helt ferdig i EU spec på fabrikken i california, kun batteripakken som ikke ble montert. Denne ble montert i mottaket i Nederland og dermed sparte de ca 5000 dollar i avgifter.
Bilene som skal til Norge blir helt ferdig montert med batteri i USA og shippes direkte til Drammen.

760
Model S / Sv: Invitasjon fra Tesla
« på: Onsdag 27. Februar 2013, klokken 23:59 »
Til dere som ikke har fått invitasjon.

Send en epost til:
norway@teslamotors.com
med følgende tekst i emnefeltet:
RSVP - Tesla mottakelse med Elon Musk

Og en kort tekst med påmelding, navn og reservasjonsnummer så tenker jeg det ordner seg.
De avviser nok ikke reservasjonsholdere bare fordi de har falt ut av en epostliste.

Sider: 1 ... 49 50 [51]